Nytt akvarierom i Skien ! (side 5)

Åpner en ny nettleser med en gang Aka Jeg går inn på siden din med en gang=)
Siljan
[QUOTE=Lars Odland]*åpner ny nettleser umiddelbart*

Ehh - ikke helt med på hva du mener .....

Måtte umiddelbart inn og sjekke framgangen.
Har du fått fikset rammene til stor karet ennå? er det noe annet nytt i garasjen?
bjørn 300l
Har du fått fikset rammene til stor karet ennå? er det noe annet nytt i garasjen?

Fremdriften har vært alt annet en rask de siste månedene. Sliter med leddgikt og været nå om dagen kan ta livet av en stakkar.

Det ser nå ut som om det blir en design endring på karet ettersom det nå er mulig å få det som tidligere var planlagt som 3 ruter, nå som 1 rute med 2 vinkler. Så klart det som ville være å foretrekke. Avventer tilbakemelding fra glassleverandøren før ramma bygges.

Ellers er det jo mye småting som skjer. Vannsystemet begynner å falle på plass med distribusjon, sumper, vannbytte, mm. Alle reolene har fått nye frontluker slik at alt er nå med nye blå luker.

Discus drettingen har omsider tatt fart igjen og sitter nå med et Alenquer kull på ca 50 unger som er 3 uker og 2 cm. Bra vekst. Håper disse har passert 5 cm innen midten av januar.

Tja, det var vel det meste for øyeblikket. Fy flate å jeg ser frem til våren.....
Forøvrig: Godt Nytt År til alle aquafile i Norges land !!!
Når åpner billettsalget? Du vet at du kommer til å få en skokk av nysgjerrige folk på døra di hver helg når dette er klart? Lykke til videre, blir spennende å følge prosjektet ditt...
Mektig imponert og misunnelig, :-)
Oppdaget denne tråden først i dag jeg, men jeg har sett hjemmesiden din før Kyrre. Dette er gøy. Og som du sa i e-post her før jul er det ikke langt fra Arendal til Skien.... Lykke til videre og god helse.
Godt nytt akvarieår til alle
Heisann
kult og stort prosjekt du har her
jeg lurte på en ting hvor mye ligger prisen på glasset du bruker på 9200L'eren.
pr kvadrat?
Fredrik Tollefsen
kult og stort prosjekt du har her :) jeg lurte på en ting hvor mye ligger prisen på glasset du bruker på 9200L'eren. pr kvadrat?

Har ikke fått eksakt pris, men har budgetert en kostnad på glasset på ca 60.000,-. Dette er da inkl. transport og bøyde hjørner. Ruta blir på ca 5,8 m2
Endelig i full drift !!
Det er en stund siden sist jeg oppdaterte denne tråden, men vinteren har ikke vært helt hyggelig med en giktbruden mann...

Dog, endelig er små-kar avdelingen i full drift.

Den innerste delen av kjellern er delt inn i 2 med en reol som " skillevegg ".

ROM 1:

I rom 1 er det da 4 reoler
Alle karene / reolene i dette rommet er isolerte med innvendige filter, og vil sannsynligvis forbli slik. Dog skal det installereres et automatisk system for vannbytte for å forenkle vedlikeholdet. Alle karene har integrerte digitale termometer i frontplatene.

Reol 1: 6 x 128 liter
Foreløpig er disse isolerte kar som er tiltenkt karantenefunksjon. For tiden kun et blå-turkis discuspar med egg her

Reol 2: 9 x 80 liter
Dette er ungenes reol som de selv bestemmer innholdet i og holder vedlike.

I reolen går det nå:

1 leksparpar med scalarer
1 leksgruppe med VF palett
1 leksgruppe med sneglehusleker
1 leksgruppe ( 2 par ) bolivianske sommerfuglchiklider
1 par Juvelchiklider
1 par blå-øyed chiklide ( spilurus )
3 ledige kar til neste auksjon.....

Og ungene mine får til det meste og det er kun palettene som ikke har hatt yngel

Reol 3: 9 x 80 liter
Dette er nå i ferd med å bli en ren reol for apistogramma.
Foreløig er det flyttet inn 6 par / grupper her, men de 3 siste karene vil bli fylt opp i løpet av helga.

Følgende apisto vil være i reolen:

A. Bitteniata Shishita
A. CF Eunatus ( Rio Hualaga )
A. Bitteniata " Haway "
A. Panduro
A. Macmasteri
A. Rote
A. Blue

+ noen til som jeg ikke husker navnet på når dette skrives.....

Alle karene kjører med pH på mellom 5,5 og 6 og godt med eikeløv

Reol 4: 12 x 19 liter
Yngel og rekereolen er veggen på " skilleveggen " mot rom 2, og har på " rom 1 -siden " blitt installert med 12 stk. 19 litere og med underskaper for sumper til reol 5 og 6 som står i rom 2.

19 literene brukes til oppforing av ungel, samt noen reker. Har fått bra fart på oppdrett av kirsebær reker. Ellers går det noen yngel av sverd drager, blå gurami, c. Sterbai mm.

ROM 2:

Reol 5: 6 x 74 liter

Reolen er den andre siden av " skilleveggen " mellom rom 1 og 2.
Denne reolen er koblet med sentral filter i sump og sandfilter og er satt opp som en egen reol for coridoras.

Har for øyeblikket

C. Sterbai leksgruppe
C. Panda leksgruppe
C. melantoites gruppe
C. simili leksgruppe
C. triliniatus gruppe
Et samlekar med halv-voksne sterbai og panda unger

Disse 6 karene er koblet slik at det kjøres gjennom ca. 1800 liter / time via sumpen. Sumpen er 4-delt med 2 fellingskammer og partikkel filter i tillegg til en FD300 sandfilter for opp til 1200 liter kapasitet pr. time.

Reol 6: 6 x 160 liter

Dette er den første " discus reolen ". Reolen er koblet med felles sump og kjøring mot sandfilter med et FD900 med kapasitet på 4800 liter rensing pr. time. Reolen kjøres med en gjennomstrømning på 3000 liter pr. time

For øyeblikket går det følgende i denne reolen

1 lekspar med Discus - Cobolt grad A ( 17 og 21 cm )
1 lekspar med discus - Red Alengquer ( 16 og 20 cm )
1 par med discus - Solid Red Fire ( 15 og 16 cm )
1 leksgruppe med L-204 ( VF )
2 stk. Panaque - Champer ( VF )

De 2 nederste karene er kun med planter for øyeblikket

Reol 7: 6 x 160 liter

Dette er den andre " discus reolen ". Reolen er koblet med felles sump og kjøring mot sandfilter med et FD900 med kapasitet på 4800 liter rensing pr. time. Reolen kjøres med en gjennomstrømning på 3000 liter pr. time

For øyeblikket går det følgende i denne reolen

1 kull med Marlboro Red unger på 3-4 cm under oppforing
1 gruppe med Red Alenquer på ca. 4 cm under oppforing
1 gruppe med Red Alenquer på ca 5 cm under oppforing

Noen kar er ledige, men nederst har jedg 2 kar som blir beplantet og noen praktbotiaer som snegle fjernere sammen med en del ancistrus unger og en enslig L-144

Reol 8: 3 x 160 + 3 x 128 liter

Dette er en reol som er satt opp med kar med innvendige bakgrunner og koblet med koblet med felles sump og kjøring mot sandfilter med et FD900 med kapasitet på 4800 liter rensing pr. time. Reolen kjøres med en gjennomstrømning på 3000 liter pr. time

Reolen er både beplantet og innredet med røtter og stein og er blitt et smykke jeg er svært fornøyd med. Har satt opp reolen med tanke på sydamerikansk vannkvalitet og temperatur og fortiden går det følgende her:

1 lekspar Heros Severum - Red Sholuder -Brasil
1 kull av H.Severum Red Shoulder
1 lekspar med discus - Pigeon Blood Blue som var nervøse ved ankomst og som får ta seg inn i trivelige omgivelser
1 gruppe med discus - Snakeskin Red - på 7-9 cm under oppforing som har besøk av en kardinal stim

Ellers er det primært planter i de 2 nederste karene ispeed en del ancistrus

I stua er omsider 720 literen nå fullt innkjørt og innholder

8 stk Solidc Turkis discus
1 pensjonert Alenquer hun ( VF )
2 gibbiceps maller
1 black gohst og litt annet av maller og cory

Storkaret er nå under arbeid igjen, og tak og vegger er nå ferdig isolerte og platet. Sparkling gjenstår før den virkelige jobben med utbygging og tetting av alle vegger og ikke minst grunn-sparklingen begynner. Tiong tar mye lengre tid enn beregnet, så målsetningen er å ha karet på luft i løpet av 2008

Har lagt ut en del bilder og håper disse er av såpass kvalitet at innholdet vises
Hei
noe nytt?
glder meg til nye bilder av stor "bassenget"
når tror du at du vil ha det fredig?
simpsons
noe nytt? glder meg til nye bilder av stor "bassenget" når tror du at du vil ha det fredig?

Vel - planen var å ha det oppe på denne siden av sommeren, men jeg må vel innse at ting tar tid, så målet mitt nå er innen jul
Sitter her grønn i trynet av misunnelse mens jeg titter skuffet bort på mine finger bøll av noen akvarium.. *snufs*

Hva er det du har forseglet stor tanken med? Tenkte på at betong trekker jo til seg vann over tid og blir porøst, og dette har du sikkert løst på en genial måte? Hva er din hemmelighet? Tror jeg skal gå i kjelleren og mure litt jeg nå:P blitt litt for inspirert..
Sterud
Sitter her grønn i trynet av misunnelse mens jeg titter skuffet bort på mine finger bøll av noen akvarium.. *snufs* Hva er det du har forseglet stor tanken med? Tenkte på at betong trekker jo til seg vann over tid og blir porøst, og dette har du sikkert løst på en genial måte? Hva er din hemmelighet? Tror jeg skal gå i kjelleren og mure litt jeg nå:P blitt litt for inspirert..

Betongen skal glattpusses med murtett til å begynne med. Deretter skal det legges topp coat i flere lg for å skape en tett membran. Det er mulig at jeg avslutter med en spesiell 2-komponent epoxe jeg ikke husker navnet på, men som blir glasshard.

aah, takk for tipset:P nå skal jeg begynne å tegne
Sigural kanskje?
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap