- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Snegle egg snart? (side 5)
Snegle egg snart? (side 5)
Postet 02.09.07 kl 19:28
Postet 02.09.07 kl 19:36
Hvordan ser du at de blir lilla? Mine har akkurat samme fargen nå som når de kom opp for en halvannen uke siden :S Skal det være mulig å se noen form for utvikling?
Redd for at de bare tørker og blir til ingenting denne gangen også
Hadde håp om at det skulle gå bra denne gangen, har ikke hatt egg i dette karet før. De henger godt og er i skjul for lysrørene...men vet ikke jeg...
Har ikke kommet noe mer enn de tre klasene, så det er vel på tide at sneglene får flytte tilbake til sine respektive kar igjen.
Redd for at de bare tørker og blir til ingenting denne gangen også
Hadde håp om at det skulle gå bra denne gangen, har ikke hatt egg i dette karet før. De henger godt og er i skjul for lysrørene...men vet ikke jeg...
Har ikke kommet noe mer enn de tre klasene, så det er vel på tide at sneglene får flytte tilbake til sine respektive kar igjen.
Postet 02.09.07 kl 19:43
Jeg tok en skarp kniv og fikk løsnet klasene, og la de så på isoporbiten. Som du ser har jeg lagt denne i et kar hvor jeg vil de skal vokse opp. Ovenpå har jeg plexi som dekkglass, og da holder klasene seg fuktige.
Jeg plukket for hånd alle nyklekte fra et kar til dette lille vinduskarmkaret. I godt lys så de lilla ut, men jeg kan jo ta feil. Skal i alle fall bli spennende å se om noen uker.
Jeg plukket for hånd alle nyklekte fra et kar til dette lille vinduskarmkaret. I godt lys så de lilla ut, men jeg kan jo ta feil. Skal i alle fall bli spennende å se om noen uker.
Postet 02.09.07 kl 19:56
Endret: 02.09.07 kl 19:57
Postet 02.09.07 kl 20:02
Postet 02.09.07 kl 20:05
Nå blir jeg misunnelig her ......
Har hatt voksne epliser siden jeg starta med akvarier, men søren om jeg klarer å få dem til å legge egg
Kan vel ikke ha bare jenter eller bare gutter.... Har kjøpt fra flere her inne på forumet, så at jeg har to av samme kjønn må jeg jo tro....
Har ett kar med blå og ett kar med hvite, er vel ikke lurt å ta alle i samme kar?
Hvis det blir no egg ut av det så vet jeg jo ikke hvilken farge det er på foreldrene.... Da må vel evt bebiser selges som hybrider, eller?
JEG VIL HA EPLEBEBISER!
Har hatt voksne epliser siden jeg starta med akvarier, men søren om jeg klarer å få dem til å legge egg
Kan vel ikke ha bare jenter eller bare gutter.... Har kjøpt fra flere her inne på forumet, så at jeg har to av samme kjønn må jeg jo tro....
Har ett kar med blå og ett kar med hvite, er vel ikke lurt å ta alle i samme kar?
Hvis det blir no egg ut av det så vet jeg jo ikke hvilken farge det er på foreldrene.... Da må vel evt bebiser selges som hybrider, eller?
JEG VIL HA EPLEBEBISER!
Postet 03.09.07 kl 00:02
Vel, jeg ble lei av at ikke noe skjedde og puttet de 12-13 eplesnegelene jeg hadde i samme kar, senket vannstanden litt og foret masse med agurk og andemat (men de spiser bare agurk). Det er både hvite, blå, gule, rosa og lilla snegler. Tenkte at først får jeg se om jeg klarer å få til egg, så får jeg heller tenke på farger ved en senere anledning. Da ble det iallefall tre klaser utav det :P Men vet som sagt ikke om de klekker da..
Dessuten kan det jo bli noen nye fine farger hvis jeg er heldig!
Dessuten kan det jo bli noen nye fine farger hvis jeg er heldig!
Postet 03.09.07 kl 02:18
blackmollyJeg tok en skarp kniv og fikk løsnet klasene, og la de så på isoporbiten. Som du ser har jeg lagt denne i et kar hvor jeg vil de skal vokse opp. Ovenpå har jeg plexi som dekkglass, og da holder klasene seg fuktige. Jeg plukket for hånd alle nyklekte fra et kar til dette lille vinduskarmkaret. I godt lys så de lilla ut, men jeg kan jo ta feil. Skal i alle fall bli spennende å se om noen uker.
Jeg har tidligere lagt de på isopor, men det har ikke hjulpet hos meg, lysrørene har nok gitt fra seg for mye varme. Tror ikke det er så varmt i dette karet og i tillegg så ligger de godt skjermet fra direkte stråling. Derfor har de fått henge i fred denne gangen.
Men - ut i fra bildene dine så ser det ut som om det er ganske forskjellig "konsistens" eller ytre på klasene dine? Forandrer de seg underveis eller var de slik fra starten? For mine har alltid sett likedan ut hele tiden... :S
Postet 03.09.07 kl 02:22
[QUOTE=Malagi
Jeg har tidligere lagt de på isopor, men det har ikke hjulpet hos meg, lysrørene har nok gitt fra seg for mye varme. Tror ikke det er så varmt i dette karet og i tillegg så ligger de godt skjermet fra direkte stråling. Derfor har de fått henge i fred denne gangen.
Men - ut i fra bildene dine så ser det ut som om det er ganske forskjellig "konsistens" eller ytre på klasene dine? Forandrer de seg underveis eller var de slik fra starten? For mine har alltid sett likedan ut hele tiden... :S
Klasene forandrer seg underveis. De lysere er klekkeferdig og man ser sneglebabyene før de kryper ut. De med normal farge er ikke mer enn noen dager gamle.
Jeg har ikke lysrør over plexiglasset. Kun en skrivebordslampe. Lysrørene mener jeg er for varme og uttørkende.
Klasene forandrer seg underveis. De lysere er klekkeferdig og man ser sneglebabyene før de kryper ut. De med normal farge er ikke mer enn noen dager gamle.
Jeg har ikke lysrør over plexiglasset. Kun en skrivebordslampe. Lysrørene mener jeg er for varme og uttørkende.
Postet 03.09.07 kl 07:44
blackmolly[QUOTE=Malagi Jeg har tidligere lagt de på isopor, men det har ikke hjulpet hos meg, lysrørene har nok gitt fra seg for mye varme. Tror ikke det er så varmt i dette karet og i tillegg så ligger de godt skjermet fra direkte stråling. Derfor har de fått henge i fred denne gangen. Men - ut i fra bildene dine så ser det ut som om det er ganske forskjellig "konsistens" eller ytre på klasene dine? Forandrer de seg underveis eller var de slik fra starten? For mine har alltid sett likedan ut hele tiden... :S
Sukk, var det jeg var redd for...da har nok eggklasene mine tørket ut likevel. Trodde det kunne gå i dette karet, siden det ikke virket like varmt som de andre. Har ikke noe ledig kar - eller sted :P - til å sette opp enda ett.
SKUFFA jeg
Postet 03.09.07 kl 10:32
Når mine babyer får vokst litt, kan jeg sende noen til deg, og så kan du starte på nytt. Kjøp et rimelig plastkar - behøver ikke mer enn 10 l. Bruk svampefilter eller Fluval1, så skal du se at det blir eggeklaser på deg også - til slutt.
Jeg fant en klase oppunder armaturet i et annet kar, og selv om det ikke var i nærheten av lysrøret, var det helt sprøtt. Når jeg skulle fjerne det, falt det i biter ned i karet.
Merkelig egentlig. Vi som vil ha eggeklaser, får ingen, og de som kanskje ikke vil ha så mange, får i drøssevis. Urettferdig.
Jeg fant en klase oppunder armaturet i et annet kar, og selv om det ikke var i nærheten av lysrøret, var det helt sprøtt. Når jeg skulle fjerne det, falt det i biter ned i karet.
Merkelig egentlig. Vi som vil ha eggeklaser, får ingen, og de som kanskje ikke vil ha så mange, får i drøssevis. Urettferdig.
Postet 03.09.07 kl 10:41
blackmollyNår mine babyer får vokst litt, kan jeg sende noen til deg, og så kan du starte på nytt. Kjøp et rimelig plastkar - behøver ikke mer enn 10 l. Bruk svampefilter eller Fluval1, så skal du se at det blir eggeklaser på deg også - til slutt. Jeg fant en klase oppunder armaturet i et annet kar, og selv om det ikke var i nærheten av lysrøret, var det helt sprøtt. Når jeg skulle fjerne det, falt det i biter ned i karet. Merkelig egentlig. Vi som vil ha eggeklaser, får ingen, og de som kanskje ikke vil ha så mange, får i drøssevis. Urettferdig. :-)
Takk, det var veldig hyggelig av deg!
Ja, har da hørt om andre som har fått til klekking uten å flytte på eggene :S
Men kom til å tenke på at jeg kan koble ut lampa (den er så dårlig uansett) i minste karet mitt og kun bruke skrivebordlampe. Så kan jeg jo i første omgang flytte alle sneglene dit og prøve nytt. Og denne gangen legge de på isopor når de har blitt lagt, for i det karet har jeg hatt et par klaser tildligere og de har løsnet og falt i vannet.
Da prøver jeg igjen!
Postet 03.09.07 kl 12:10
Postet 03.09.07 kl 12:12
MalagiUps! Bestemte meg i samme slengen for å flytte to av klasene over på isopor i samme karet. Den ene delte seg, og jeg kunne tydelig se små snegler inne i der! Kanskje det er håp likevel :D Håper jeg ikke ødela alt ved å flytte dem nå da.. :S
Går sikkert bra. Nå er du på rett vei. Hold oss oppdatert. :-9
Postet 03.09.07 kl 12:15
GULP! Jeg tror jeg har foretatt ett tidlig keisersnitt :S!!!
Kikket på brettet jeg hadde lagt klasene på og der var det dusinvis av bittesmå snegler ute på tur :O Men det er jo ikke gått to uker en gang enda - hvordan skal da dette gå *uffameg*
Lot heldigvis en klase henge i fred da...så kanskje den utvikler seg som normalt.... :S
Kikket på brettet jeg hadde lagt klasene på og der var det dusinvis av bittesmå snegler ute på tur :O Men det er jo ikke gått to uker en gang enda - hvordan skal da dette gå *uffameg*
Lot heldigvis en klase henge i fred da...så kanskje den utvikler seg som normalt.... :S
Postet 03.09.07 kl 13:05
MalagiGULP! Jeg tror jeg har foretatt ett tidlig keisersnitt :S!!! Kikket på brettet jeg hadde lagt klasene på og der var det dusinvis av bittesmå snegler ute på tur :O Men det er jo ikke gått to uker en gang enda - hvordan skal da dette gå *uffameg* Lot heldigvis en klase henge i fred da...så kanskje den utvikler seg som normalt.... :S
hehe... det gjør ingenting. De var sikkert klekkeferdige likevel. To uker er lenge nok til utvikling av disse babyene, tror jeg.
Postet 03.09.07 kl 13:12
blackmolly[QUOTE=Malagi]GULP! Jeg tror jeg har foretatt ett tidlig keisersnitt :S!!! Kikket på brettet jeg hadde lagt klasene på og der var det dusinvis av bittesmå snegler ute på tur :O Men det er jo ikke gått to uker en gang enda - hvordan skal da dette gå *uffameg* Lot heldigvis en klase henge i fred da...så kanskje den utvikler seg som normalt.... :S
hehe... det gjør ingenting. De var sikkert klekkeferdige likevel. To uker er lenge nok til utvikling av disse babyene, tror jeg.
Hihi - så gøy! Ser mange bitte små saker på glasset rundt om kring. Jeg må hjelpe de over i vannet ser det ut for, for de ligger på ett plastlokk og strandet i kanten rundt. Men det er jo greit, for da kan jeg spre de i de forskjellige karene. Men alle ser hvite ut foreløpig, pleier de det? Syns jeg har hørt at de er mer gjennomsiktige?
Kikket litt nærmere på den klasen som lå mest bortgjemt og oppdaget at den har blitt temmelig mørk i fargen - lilla snegler på vei ? *krysser fingrene*
Og til deg "Sauen666" - da ser du det er håp! Du må bare skaffe deg flere, slik at du er sikker på å ha begge kjønn
Wohoo! *danser litt omkring*
Postet 03.09.07 kl 13:21
Postet 03.09.07 kl 22:29
Sauen666jammen jeg har jo ikke samme kjønn:P Men skader ikke å kjøpe en hann til... hehe
Tja...en eneste hann er jo ikke alltid nok til å få jobben gjort :P Kan jo være noe galt med den... Selv aner jeg ikke hvilken kjønnsfordeling det er på mine, men det er mye action oppi der i kveld, hehe. Jeg flyttet dem jo over i ett nytt kar igjen. Håper det er kommet et par klaser til i morra :P
Men - hvordan er overlevelsesprosenten til bebisene? Noen som vet? Greit å vite om mesteparten overlever eller ikke...kan kanskje være på tide å begrense litt
Hadde aldri trodd jeg skulle få det problemet!
Postet 04.09.07 kl 00:31