Eplesnegle-egg, ENDELIG :o) (side 5)

off, føler med deg. Ønsket meg det så ufattelig mye, nå er det nesten for mange:P
Elisabeth Hermans
Først slet vi for å få sneglene til å legge egg, men nå ser det ut som det blir for mange. :-) Hittil har jeg fått kun lilla selv med en gul sneglemann, men antagelig satte den i gang et skred av egglegging. Det måtte visst en herremann til. :-) Har fordelt en god del 1/2 - 1 cm store lilla over flere kar. Har 3-4 eggeklaser til og håper på gule denne gang. Hvis jeg er like "eggegal" på vårparten, får jeg kanskje noen hvite og blå barn av deg, Lene E? :-)

Hehe, hvis jeg får dem til å vokse opp så er det jo ett helt klart JA herifra :o)
Spørs hvor lenge de er barn, men det er bare å skrike ut hvis du vil ha noen :o)
Du skriver at dine er mellom 0,5 og 1.0 cm, hvor gamle er de da?
Lurer jo litt på hvor fort de vokser sånn ca...?
Klekket alle kolbene dine?
lurer på en ting...:
Jeg har mine snegleunger i en 23 liter foreløbig(!),
disse snegleungene stammer fra sikkert 8-9 klaser med egg i alle størrelser.
Det jeg prøver å få fram er det at det er enormt mange, de går nesten oppå hverandre når alle er nede på grusen, og for ikke å snakke om synet når jeg putter oppi en algetabelett eller to. De er jo små nå så vil ikke flytte på noe i karet eller begynne å plukke i det (har grov grus så er redd de kommer til å bli "begravd"). Men isåfall er det ganske liten plass eller er det greit til de blir slik størrelse at jeg kan ta de ut?

Prøvde å ha det ene kullet i karet til typen min men uansett hva slags snegle jeg putter i det karet dør sneglen:s Alle slags fisker klarer seg bare ikke snegler:s
Er dette en slags sykdom eller noe? Vi har vasket hele karet, pumpe, sanden var kokt og karet var ganske innkjørt og godt beplantet, men uansett hva vi gjør dør alt som heter snegle i dette karet:/ Merkelig... Noen som har greie på dette?

Takk for alle svar
Lene E
[QUOTE=Elisabeth Hermans]Først slet vi for å få sneglene til å legge egg, men nå ser det ut som det blir for mange. :-) Hittil har jeg fått kun lilla selv med en gul sneglemann, men antagelig satte den i gang et skred av egglegging. Det måtte visst en herremann til. :-) Har fordelt en god del 1/2 - 1 cm store lilla over flere kar. Har 3-4 eggeklaser til og håper på gule denne gang. Hvis jeg er like "eggegal" på vårparten, får jeg kanskje noen hvite og blå barn av deg, Lene E? :-)

Hehe, hvis jeg får dem til å vokse opp så er det jo ett helt klart JA herifra :o)
Spørs hvor lenge de er barn, men det er bare å skrike ut hvis du vil ha noen :o)
Du skriver at dine er mellom 0,5 og 1.0 cm, hvor gamle er de da?
Lurer jo litt på hvor fort de vokser sånn ca...?
Klekket alle kolbene dine?

Jeg regner med at de er ca. 2 mnd gamle. Når de kommer over en viss størrelse, vokser de raskt, ser det ut som. De vokser nesten i rykk og napp.

Det er for kaldt i været å sende snegler nå kanskje. Derfor nevnte jeg vårparten.

Sauen666
lurer på en ting...: Jeg har mine snegleunger i en 23 liter foreløbig(!), disse snegleungene stammer fra sikkert 8-9 klaser med egg i alle størrelser. Det jeg prøver å få fram er det at det er enormt mange, de går nesten oppå hverandre når alle er nede på grusen, og for ikke å snakke om synet når jeg putter oppi en algetabelett eller to. De er jo små nå så vil ikke flytte på noe i karet eller begynne å plukke i det (har grov grus så er redd de kommer til å bli "begravd"). Men isåfall er det ganske liten plass eller er det greit til de blir slik størrelse at jeg kan ta de ut? Prøvde å ha det ene kullet i karet til typen min men uansett hva slags snegle jeg putter i det karet dør sneglen:s Alle slags fisker klarer seg bare ikke snegler:s Er dette en slags sykdom eller noe? Vi har vasket hele karet, pumpe, sanden var kokt og karet var ganske innkjørt og godt beplantet, men uansett hva vi gjør dør alt som heter snegle i dette karet:/ Merkelig... Noen som har greie på dette? Takk for alle svar:):):)

Jeg flytter de ikke før jeg kan "ta" dem med fingrene. De bittesmå har jeg ikke våget å flytte ennå.

Mine små går nå i tetrakaret og i 2 kar med levendefødere. Merkelig at dine dør når de flyttes. Kanskje de er alt for små ennå? Når du har så mange, er det kanskje vanskelig å få matet de alle. La de samle seg på en agurkskive eller squashbit. Da er det enklere når du skal flytte dem.
Sauen666
lurer på en ting...: Jeg har mine snegleunger i en 23 liter foreløbig(!), disse snegleungene stammer fra sikkert 8-9 klaser med egg i alle størrelser. Det jeg prøver å få fram er det at det er enormt mange, de går nesten oppå hverandre når alle er nede på grusen, og for ikke å snakke om synet når jeg putter oppi en algetabelett eller to. De er jo små nå så vil ikke flytte på noe i karet eller begynne å plukke i det (har grov grus så er redd de kommer til å bli "begravd"). Men isåfall er det ganske liten plass eller er det greit til de blir slik størrelse at jeg kan ta de ut? Prøvde å ha det ene kullet i karet til typen min men uansett hva slags snegle jeg putter i det karet dør sneglen:s Alle slags fisker klarer seg bare ikke snegler:s Er dette en slags sykdom eller noe? Vi har vasket hele karet, pumpe, sanden var kokt og karet var ganske innkjørt og godt beplantet, men uansett hva vi gjør dør alt som heter snegle i dette karet:/ Merkelig... Noen som har greie på dette? Takk for alle svar:):):)

Jeg tror du kan få problemer med å få dem til å vokse, det er jo ganske liten plass for så mange snegler....
Hvorfor ikke ha noen i 70 liter`n din?
Hva snegler ikke liker i karet til typen din er jo umulig å si, nye planter?
Varmt vann fra springen?
Salt i vannet?

Ser at mine har vokst, vet ikke hvor mange jeg har i hvert kar. De er fordelt over 3 kar nå, skal flytte over en del når jeg får 85 liter`n opp å gå igjen.

Jeg har også ett par spørsmål.....
Ser at jeg har forskjellige farger på mine barn, kan det være andre farger bakover i slekta?
Det er kun blå som har paret seg med blå, men ungene har forskjellige farger....? Noen av dem ser nesten rosa ut i skallet, ingen striper enda,kommer stripene senere på lilla og rosa?
De hvite som har paret har gitt bare hvite barn.
Jammen dukket det opp flere egg, tror det er fra de lilla, så de boltret seg i går. Faktisk så boltrer de seg svært så ofte i forhold til de andre, hihi. Iallefall kom det èn litt liten klase og èn bitte liten klase i natt. Og nå har den lilla hengt seg på en blå også, så kanskje det blir enda flere. Håper det, for jeg har langt fra noe luksusproblem enda! Og en ivrig Zoo-butikk som håper at jeg får avlet frem så mange at de kan få litt i butikken.

Det morsomme er at de nå har lagt egg i det største karet, hvor jeg ikke har gjort noe som helst annet enn å flytte dem dit for et par-tre uker siden. Mulig de fikk litt ekstra mat den dagen, men det er alt. Vannstand og temperatur er som normalt...rare greier.

Oppdaget en annen merkelig greie: I det lille karet som jeg hadde flesteparten av sneglebarna - og hvor de alle plutselig døde i løpet av få dager - der lever fortsatt en zebrasnegle i beste velgående. Så hva det nå enn var, så drepte det bare eplesneglebarn
flytter sneglene mine når de har blitt større. Ja, de er mange men ser alalerede at de vokser enormt fort:O

forresten, fikk vite idag at eplesnegler er tvekjønnet
Sauen666
f forresten, fikk vite idag at eplesnegler er tvekjønnet;)

Er de det??? Har jeg aldri hørt før...jøss! Så da kan en først ha feks bare hunner, og så kan det likevel ordne seg? Hvordan virker det. vet du?
Tvekjønnet
Inne på apelsnail står det klart at de ikke er tvekjønnet, men det kan jo godt hende de tar feil..men har hørt mangen si de ikke er tvekjønnet.

Har selv fått en klase med egg, og måtte bare nett kjenne på den, og den er hard utenpå, skal den være det? eller skal den være helt bløt?

Hilde
Hilde
Inne på apelsnail står det klart at de ikke er tvekjønnet, men det kan jo godt hende de tar feil..men har hørt mangen si de ikke er tvekjønnet. Har selv fått en klase med egg, og måtte bare nett kjenne på den, og den er hard utenpå, skal den være det? eller skal den være helt bløt? Hilde

Er det jeg også har hørt, at de ikke er tvekjønnet altså :S

Ellers er eggklasene mine også harde å ta på, det er nok slik de skal være.
en i klassen min jobber på dyrebutikken og sa at han som jobbet der sammen med han (20 års erfaring) hadde sagt at eplesnegler er på en måte tvekjønnet, de kan skifte kjønn men det jeg ikke skjønner er da at jeg har bare sett såkalte jenter har lagt egg:S
Sauen666
en i klassen min jobber på dyrebutikken og sa at han som jobbet der sammen med han (20 års erfaring) hadde sagt at eplesnegler er på en måte tvekjønnet, de kan skifte kjønn men det jeg ikke skjønner er da at jeg har bare sett såkalte jenter har lagt egg:S

Hmmm, nå er jeg på tynn is, men er ikke det at de skifter kjønn noe annet enn tvkjønnet? For tvekjønnet betyr vel at man er begge deler på en gang, eller? Altså er en hermafroditt?
slik jeg forsto det skifter de rett og slett bare kjønn over natten, har en liten parringsakt og deretter legger den hedige eggbæreren eggene
Sauen666
slik jeg forsto det skifter de rett og slett bare kjønn over natten, har en liten parringsakt og deretter legger den hedige eggbæreren eggene;)

Lol! Synd det ikke funker sånn for mennesker også, så kunne man ha byttet på litt liksom
Hehe, kunne ikke sagt det bedre:P
hehe neida såå....så...synd man ikke er en eplesnegle?hehe
Noen som faktisk har erfart at eplesnegler skifter kjønn over natta eller i løpet av livssyklusen?

Artig hvis det var sånn, men jeg er litt tvilende til påstanden jeg da...

samme her, men har aldri opplevd det selv. Etter det jeg har sett så har bare de såkalte "jentesneglene" har vert oppe å lakt egg (de med mørk krøll).
Nå har jeg sitti å lestigjennom hele tråden her. Fy så spennende med alle eggene. Blir helt bitt av basillen her. Driver å starter opp et kar her nå. Tror jammen jeg blir nødt til å prøve meg med noen Eplesnegler. Gratulerer så masse til alle som har fått til "eggene sine". Det høres jo bare sååå morro ut! Skjønner det er mange erfarne snegleholdere her, så jeg kommer nok tilbake å spør om råd etterhvert! §:o)

Kjempefin tråd!
Tilfeldig bekjentskap
© L.K.Ø.
Reklame for plussmedlemskap