Vidar`s akvarieprosjekt! (side 5)

kjøp gips på hobbybutikk eller apoteket. Mye billigere en gh salt. Når du skal ha så mange kar så kommer det til å gå en del. Du har samme gh i springvannet som vi har, og selv om vi har argonittsand så må vi tilsette en del gips. Og bikarbonat. Selv om andre her inne som har argonittsand ikke trenger å tilsette det. Tror vannet på østlandet har helt andre verdier en vestlandsvannet.
en god formel på gips. Vi bruker 5 måleskjeer gips pr 100 l for å få en gh på 16. (måleskjeen er en noraq gh salt måleskje)
Instant cichlid salt bruker vi 2,5 måleskje pr 100 liter vann. Da får vi ph på 8,5 som holder seg helt stabil. (samme måleskjeen)

Link til instant cichlid saltet:

http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=113&produktid=1872&Navn=03.%20Senking%20av%20pH%20&%20DH&HKatID=32
2,5 måleskjeer er ca 36 gram, så den holder en god stund denne bøtten her Vi er veldig fornøyd. Fiskene leker som bare det for tiden. Og så er det sommer da
Har nettopp målt samme vannet fra kranen i går, men nå har det stått 24 timer ca.

Med JBL test:
* PH = 6.6
* GH = 1
* KH = 3
* FE = 0,4 mg/L (Er dette greit?)

Med Tetra test:
* PH = 6,5-7,0
* GH = 1,5
* KH = 3

Som en ser så er det liten forandring på 24 timer i forhold til andre som har en del større endringer!

Har nå bestilt meg Argonite Sanden Grand Bahamas Biome (4 sekker med 30 lbs i hver, tilsvarer 13.6077711kg sand i hver sekk).

Skal kjøpe meg utah ice også som Kristian anbefaler, har stående 6kg med Alabaster gips også etter at jeg drev en stund med malawi.
spent på om du får ønske effekt av sanden Hold oss oppdatert på den
Vi har som sagt ingen forskjell på vann verdiene i de forskjellige karene. Biltemasand i det ene,faxegrus i det andre og argonitt i to.
Kan effekten gå ut av argonittsand visst den er "gammel"?
Vibsi
spent på om du får ønske effekt av sanden :) Hold oss oppdatert på den :) Vi har som sagt ingen forskjell på vann verdiene i de forskjellige karene. Biltemasand i det ene,faxegrus i det andre og argonitt i to. Kan effekten gå ut av argonittsand visst den er "gammel"?

Alle ting mister sin effekt etterhvert. Spørsmål er hvor lenge (når). Det som er interesant her er at du kunne ikke se noe forskjell på Argonite sand og Biltemas's sand. Men Kristian påstår at Argonite sand er det beste alternativ som buffer for Ph.
badat
[QUOTE=Vibsi]spent på om du får ønske effekt av sanden :) Hold oss oppdatert på den :) Vi har som sagt ingen forskjell på vann verdiene i de forskjellige karene. Biltemasand i det ene,faxegrus i det andre og argonitt i to. Kan effekten gå ut av argonittsand visst den er "gammel"?

Alle ting mister sin effekt etterhvert. Spørsmål er hvor lenge (når). Det som er interesant her er at du kunne ikke se noe forskjell på Argonite sand og Biltemas's sand. Men Kristian påstår at Argonite sand er det beste alternativ som buffer for Ph.

Jeg mener argonittsanden er best. Ikke fordi jeg har prøvd alt i hele verden, men vi ønsker samme ph som saltvannsakvariestene vil ha- og de har prøvd alt i hele verden og bruker argonittsand

Jeg har rådasand blandet inn i min argonittsand- for å skape en litt mer biotopriktig farge..

4 store sekker med argonittsand holder til mer en ett kar.. Mener jeg har brukt 1,5 sekk på 150 x 50 cm..

Mvh,
Kristian
Har nå i dag vært i kontakt med en lokal butikk her som kunne skaffe Utah Ice stener til ca. 1100,- for 20kg.

Jeg syns egentlig det var dyrt, hva betaler dere andre som bruker denne steinen?

Forresten her er imazo nummeret for de som ønsker det: 135.0087
Prislisten fra Imazo viser en pris på 556,50
La deg til på msn'n jeg vidar..

Det er jo en grei pris det.. Mener at jeg betaler 15 kr hektoet når jeg kjøper i løsvekt..

20 kg har du i mange år for å si det sånn!

Jeg kan høre med min forhandler hva de skal ha,.
Har bekreftet på msn nå.

Skal snakke med forhandleren igjen og prøve å få prisen ned litt siden en kjøper så mye.
du får mye gips for 1100kr!!!! hehe. vi kjøpte en bøtte 5kg med gh/TH+ for ja var det 300kr bruker ca 24gr for å gjøre 100liter vann fra 1 i gh til 16 i gh
Vi får fiskene til å leke som bare det, så vi liker å gjøre det på den måten! men aldri prøvd den steine. så blir greit og dele erfaringer godt det er mange måter og gjøre ting på.
Jeg har faktisk stående 5 kg med alabaster gips, men tenkte å prøve Utah Ice, men mulig jeg kjøper noen for å prøve.

Er det mye yngling på gang hos dere eller?
Det har vert lek i alle kar. Har for tiden en livua med egg, og en eller to kiriza. Hadde jo hestenesen og men det gikk jo skitt..
En liten oppdatering...

Jeg har solgt begge leksgruppene mine med maller, men de er ikke levert enda. I kveld har det ene paret drevet på som bare det i en hule, samt at det er gravd veldig utenfor, så jeg får se i morgen om det er kommet egg!
Det er det ene paret med L002 som har drevet på i kveld.

Var nok falsk alarm denne gangen, men det er full rulle på hele gruppene nå for tiden, så det dukker nok opp egg etter hvert, skal få lagt ut bilder når det dukker opp noe!

Malene er forresten solgt til Stian Wego.
Fikk mail fra Jan Holt i Oslo og da er det på vei 4 sekker med Argonite Sand av typen Grand Bahamas Biome.

Totalt vart prisen: 1874,- inkl frakt. dvs. 468,5,- pr sekk med frakt!

Det er ikke ille det syns jeg. Rekner med jeg får sanden til fredag, da blir det å gjøre klart 325 literen i helgen og mest sannsynlig får jeg hentet 720 literen i løpet av neste uke.

I 325 literen skal jeg ha følgende:

* 2 stk Eheim 2026 pumper
* 2 stk Hydor Koralia 4 sirkulasjonspumpe

I 720 literen blir det:
* 1 stk Eheim 2080
* 1 stk Eheim 2028
* 2 eller 3 stk Hydor Koralia 4 sirkulasjonspumpe

Hvilken belysning ville dere brukt til Tropheus?
Det er kun vanlig belysning(T8) som er i disse akvariene pr i dag, men skal bytte ut med T5, men usikker hvor mye lys som trengs.
i kirsa karet 720 l står det 8 stk 36watts t8 lysrør, 4 av de er med blå farge moonlight!
i lufubu karet 530literen står det 3 ganger 58watt t 8 ett moonlight rør
375 literen er det 2 stk 36watt t8 og 2 stk t 5 34 watt
375 2stk 36watt t8!

Vi bruker blått rødt og gulskjær lys
No kom endelig den Argonite sanden som jeg har ventet på en god stund.

Fikk vasket sanden og hatt den i 325 literen, la inn noen steiner midlertidig, skal flytte over en av pumpene som går i innkjøring i et annet kar. Rekner med å få fylt vann i denne i løpet av helgen, slik at den kan "godgjere" seg til Tropheus Kiriza gruppen som jeg har kjøpt på Gol blir hentet.

Kiriza Gruppen som jeg skal kjøpe hos Vibsi og Evolution skal gå i et 720 liter som mest sannsynlig etter planene er på plass i løpet av neste uke.

Legger inn noen bilder over kveldens situasjon!

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Dersom noen har tips til forandringer så gi beskjed...
Jeg synes karet ser fint ut. Jeg er en minimalistisk derfor synes jeg det enkle er det beste. Jeg har akkurat samme innredning som du har i alle karene mine. Fordeler er mange: lett å omgjøre til revir som d har nå, eller bare spres rundt omkring hvis revirkamp blir for hard, eller stapler dem lang bakveggen som en steinbakrunn. Andre fordel er at fiskene får mer plass til å vokser på. Min personlig erfaring tilsier: jo mer plass til svømming og lek, desto mer harmoniske og sunnere fisk du får.
ser jo bra ut dette vidar! Har du nærbilde av sanden?
Ang belysning så er mitt beste tips: ha lysrør som er i fiskens farger. Gul lys på kiriza, ha rødskjær til røde fisker, og moonlight bak i karet er jo fint syns jeg. Det er spesielt fint dersom du har fisker med blåfarge i!
Vi har mixet litt av hvert men fiskefargen er alltid den "dominerende" fargen på lysrøret i karene
Takk for det!

Skal få til et nærbilde, men får ta det i morgen... kamera ligger på lading.

Sanden som jeg kjøpte er meget bra, er skjell i sanden... håper den gir bra resultat. Fikk tilsendt fra webzoo Cicklide instant salt.

Skal få til noen flere bilder når jeg har fått vann i akvariet, samt kjørt i gang pumpene.
Har du tvèn over akvariet?
Det var en fiffig detalje, kommer litt ann på om jeg hadde fått med meg alle programmene på tv for jeg blir veldig lett oppslukt i å se på fiskene
Tilfeldig bekjentskap
© Norman Behr
Reklame for plussmedlemskap