Smått och stort (side 5)

Har en bild på en hane som inte har slått på "charmen" ännu dvs färgerna!
Kjell Begby
Har en bild på en hane som inte har slått på "charmen" ännu dvs färgerna!
Kan tenke meg den blir fin når den farger helt ut ja. Nydelige prikker på nederste bukfinnen. Hvor store kan du få dem? Hva mater du dem med? Mvh Heidi
Lipochromis sp. "matumbi hunter"

Dessa blir ca 8-9 cm och de får samma mat som jag ger till mina Malawi och andra viktoriaciklider och det är räkmix och pellets med spirolina samt spirolinaflakfoder .Basfödan är räkmix kopliterar med det andra så de får en allsidig diet.På sommaren fångar jag levande foder så som cyclops vattenskorpoinoner och dafnier.

Harpagochromis sp."orange rock hunter"Gabalema islands


De blir ca 11cm och den lever bara i Mwanza gulf och bara vid Gabalema öarna
finns ingen annan stans och är sällsynt även där!
Vilket gör det ännu mera intressant att hålla dessa.

Båda dessa sorter är inte så vanliga isjön och inte så lätta att få tag på i handleln.
Har 2 tuggande Lipochromis sp. "matumbi hunter" honor som jag hoppas fullför detta.Får hålla tummarna !

Ja du får rapportere jevnlig.......og bilder masse bilder...

Så här skall det stå har skrivit lite fel mått nedan sorry...går lite fort ibland..



Lipochromis sp. "matumbi hunter"

Dessa blir ca 14 cm och de får samma mat som jag ger till mina Malawi och andra viktoriaciklider och det är räkmix och pellets med spirolina samt spirolinaflakfoder .Basfödan är räkmix kopliterar med det andra så de får en allsidig diet.På sommaren fångar jag levande foder så som cyclops vattenskorpoinoner och dafnier.

Harpagochromis sp."orange rock hunter"Gabalema islands

De blir ca 18cm och den lever bara i Mwanza gulf och bara vid Gabalema öarna
finns ingen annan stans och är sällsynt även där!
Vilket gör det ännu mera intressant att hålla dessa.

Båda dessa sorter är inte så vanliga isjön och inte så lätta att få tag på i handleln.
Har 2 tuggande Lipochromis sp. "matumbi hunter" honor som jag hoppas fullför detta.Får hålla tummarna !
Oj oj så store. Da ville ikke jeg stukket hånda nedi. håper du lykkes med dette. Hva er dafnier?
Dafnier är små kräftdjur som finns i dammar .

Se denna

där står det en del bra saker
Har andra sorter som blir betydligt större:

Nimbochromis Venustus ca 25cm

Aristochromis christyi ca 30 cm

Nimbochromis fuscotaeniatus ca 25

Fossorochromis rostratus ca 30 cm

Dimidiochromis compressiceps ca 23 cm

Tyrannochromis nigriventer Kirondo ca 30cm


Så det blir lite stl på dessa.Men mina är inte så stora ännu.

Största Venustusen är ca 20 cm
Venustus blir jo som du også sier betegnet som en rovfisk. Min mening er at nesten er urettferdig ovenfor fisken å kalle de for rovfisk. Mitt avlspar på bortimot 20 cm har gått sammen med yngel ned i 3 cm størrelse uten at det har vært noe problem. Det samme gjelder Scianochromis fryeri (Blå Ahli). Dette er jo arter man uten problem kan ha sammen med mindre og fredeligere arter fra sjøen. Her i huset er det kanskje tropheopsene som er de mest hissige.
Hejsan pettern

Det är jag helt överens med dig om .Venustusen är en mycket snäll fisk .
Folk tror den är aggresiv men det är att den bara är stor.(och snygg)
Så har det hänt igen!

Man har varit bortrest några dagar (5dagar) och då händer det grejer!

Mina Nyassachromis sp.Paparazzi Itungi och Lipochromis sp. "matumbi hunter"har lekt och går nu och "tuggar".
Det är som jag hävdat tidigare att om om man står över matningen några dagar samt genom för ett stort vatten byte ca70% så "triggar" man ofta till lek.

När det gäller Nyassachromis sp.Paparazzi Itungi så gjorde jag en annan sak som kan ha spelat roll!
Fyllde på med ett lager med sand på ca 10cm men fyllde på med ca 25 kg på ena sidan av akvariet så att det blev ca 15-18cm lager där med fin sand.
Samt ett delvattensbyte!
Det tog ca 1 timme så var leken igång.(och ingen ström på kameran )
Det är så att dessa fiskar bygger "sandslott" som leken sker i dvs en stor hög med sand med en grop i mitten.

Nu är det bara att hålla tummarna att de genom för "tuggningen"


Gratulerer. Blir vel snart yngel da. Alltid kjekt å får det til.
Tack för det.

Men jag skall ta det för vad det är dvs man vet inte förän om ca 21 dagar om det har blivit något .(eller tidigare ifall hon spottar)

Nyassachromis sp.Paparazzi Itungi ynglen är lite "kinkiga" för dels de är så små sedan så är de mycket försikiga i matfatet så de måste gå för sig själv i ett eget akvarium ....men jag hoppas verkligen .

Holder de yngelen i munnen i 21 dager?
Man kan säga så här att från den dagen de leker så tar det ca 21 dagar till de spottar ut ynglen för första gången.men det kan variera lite lite pågrund av temperatur.Men efteruvningstiden dvs den tid efter att honan släppt utsina yngel första gången .Kan variera från några få dagar ända till 6veckor.

Det betyder att honan tar in ynglen i munnen vid fara!

Men normalt kanske det rör sig om en vecka eller så.tills honan inte bryr sig om ynglen längre.
De 6 veckorna som jag nämnde så gäller det Tyrannochromis nigriventer
De kan vakta sina yngel i upp till 6 veckor och då är ynglen ca 3,5cm stora.
Moro at de tygger da. Blir spennende å se hva som skjer fremover.

Legg gjerne inn bilder etterhvert.

Mvh Linka
Idag fick jag ta ur mina Nimbochromis Venustus ur rovfisk karet...

Man kan väll säga så här att det är inte alltid man blir lika glad över att fiskar leker!Kom hem från arbetet i går och fick se denna lek!

N.Venustus hannen kunde inte "hålla fingrarna i styr" så han parade sig med
Nimbochromis fuscotaeniatus honan fast jag trodde att hon var för ung ännu.
Samt att det är så stor skillnad på honorna (Fusco/venustus).
Det brydde han sig inte om .....

För jag vill inte ha några kryssningar.

Hade tänkt att plocka ut Venustusen lite senare av en helt annan anledning och det var att han är för vek i detta sällskap i detta akvarium när de andra växer upp.

Så nu får N.Fuscoteaniatus honan gå i karet tills hon spottar och ynglen får bli mat åt de andra.Låter kanske grymt men jag vill inte ha korsningar i detta akvarium.
Sciaenochromis fryeri "ahli"
Idag fick jag ca 25st Sciaenochromis fryeri "Ahli" yngel .

Fast det är ju inte så spännande .
De är ju vanliga och ganska lätta att få yngel på.
Tar vara på en kull iallafall som jag kan ta med till akvarieklubben så småning om.


Grattis med yngel. Selv om de er "vanlige" så er det jo stas forde..hehehe..

Godt at du kan ta de med til klubben. Her er vi så få malawifan at det ikke er store vitsen.

Har du skrevet noe om rovfiskene da Kjell ??

Mvh Linka
Har inte startat ännu.
Har varit i Oslo med Thomas A Eriksen idag och hämtat ett saltvattens akvarium som han skall ha.Ett mycket vackert.Det är inte utan man blir lite sugen.
Men det blir inget saltvattenkar på mig.......på ett bra tag!

Men tror att jag skall starta och skriva i morgon så i morgon kväll skall nog mycket vara gjort.Så dimper det nog ned en mail i "posten " Linka.

Tror jag skriver om ett par 3 olika arter.och lite om foder och så.
Kanske recept på räkmix till rovciklider.

mvh Kjell
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap