Palettciklide (side 5)

Fink3n
Snublet plutselig over denne tråden, har fått egg selv inne i en kokosnøtthule nå på mine paletter, hvor lang tid gikk/går det før de klekker? og hva har du/dere brukt til å fore dem opp med? Mvh Finn =)
Det tar ca 4-5 dager før de klekker og ytterligere ca 2-3 dager før de tar dem med ut av hula. De får vanlig flakfor, mygglarver,malletabletter som jeg forer sneglene mine med. De spiser alt mulig hos meg. De spiser mye avfall som blir liggende på bunnen. Siler sand igjennom gjellene. Når det gjelder beibiene så lærer de å spise og finne mat av foreldrene. Gratulerer med egg håper de klekkes. Er det første gangen for dette paret så ikke forvent for mye. Mine fikk 4 stk første gangen og de ble spist opp. Nå er andre gangen og anntallet er mye mer så håper det lever opp noen. De trenger tid til å lære og skjønne hva som skjer så det kan gå både 3 og 4 ganger før de lykkes. Men jeg må si de depper ikke av den grunn. De er raske til å begynne på nytt igjen. Så Lykke til......
Det tar ca 4-5 dager før de klekker og ytterligere ca 2-3 dager før de tar dem med ut av hula. De får vanlig flakfor, mygglarver,malletabletter som jeg forer sneglene mine med. De spiser alt mulig hos meg. De spiser mye avfall som blir liggende på bunnen. Siler sand igjennom gjellene. Når det gjelder beibiene så lærer de å spise og finne mat av foreldrene. Gratulerer med egg håper de klekkes. Er det første gangen for dette paret så ikke forvent for mye. Mine fikk 4 stk første gangen og de ble spist opp. Nå er andre gangen og anntallet er mye mer så håper det lever opp noen. De trenger tid til å lære og skjønne hva som skjer så det kan gå både 3 og 4 ganger før de lykkes. Men jeg må si de depper ikke av den grunn. De er raske til å begynne på nytt igjen. Så Lykke til......

Vel ser taket i hula er rimelig full av egg, så man kan jo alltis håpe på noe smått som flyter rundt snart =P hehe... så da behøver jeg ikke tenke på noe anderledes fór til de små? ja det er det første kullet til de som jeg vet om i alle fall :P Merker jeg gleder meg som en unge her hehe...
Hoa er inne i hula regelmessig og begge to driver å jager Kardinalene i trygg avstand fra hula =) skal holde denne tråden friskt i minne å prøve å holde oppdatert =)

mvh Finn
Fink3n
Det tar ca 4-5 dager før de klekker og ytterligere ca 2-3 dager før de tar dem med ut av hula. De får vanlig flakfor, mygglarver,malletabletter som jeg forer sneglene mine med. De spiser alt mulig hos meg. De spiser mye avfall som blir liggende på bunnen. Siler sand igjennom gjellene. Når det gjelder beibiene så lærer de å spise og finne mat av foreldrene. Gratulerer med egg håper de klekkes. Er det første gangen for dette paret så ikke forvent for mye. Mine fikk 4 stk første gangen og de ble spist opp. Nå er andre gangen og anntallet er mye mer så håper det lever opp noen. De trenger tid til å lære og skjønne hva som skjer så det kan gå både 3 og 4 ganger før de lykkes. Men jeg må si de depper ikke av den grunn. De er raske til å begynne på nytt igjen. Så Lykke til......

Vel ser taket i hula er rimelig full av egg, så man kan jo alltis håpe på noe smått som flyter rundt snart =P hehe... så da behøver jeg ikke tenke på noe anderledes fór til de små? ja det er det første kullet til de som jeg vet om i alle fall :P Merker jeg gleder meg som en unge her hehe...
Hoa er inne i hula regelmessig og begge to driver å jager Kardinalene i trygg avstand fra hula =) skal holde denne tråden friskt i minne å prøve å holde oppdatert =) Ja jeg får ikke gjort noenting jeg når pallettene legger egg. Bare vent til de kommer ut da kommer du til å smelte totalt. Jeg har vanskelig for å flytte meg unna for de er jo så søte da vettu. Velkommen i klubben og hold oss oppdater hvis noe skjer.

mvh Finn
Velkommen til palett-galskapen, Finn! Hehe. Gratulerer med egg også! Nå er det bare å håpe på at det skal gå bra Hold oss gjerne oppdatert, alltid gøy (og lærerikt) å lese om andres erfaringer!

Har du javamose i karet? Denne er helt ypperlig i forhold til yngel. Det lever alltid noe smått & godt i mosen som ynglene kan spise. Har sett flere ganger hvordan moren tar med seg ynglen fra mosedott til mosedott for å la de beite. Pluss at de finner små rester i grusen også.

Har man lyst til å fore litt kan vel nyklekket artemia være bra. Jeg er desverre ikke så avansert, så jeg strekker meg til å sprøyte ned litt babymat for fisk (type: tetramin baby) som ungene kan spise.

Sikkert like mange forslag som folk hvis man begynner å spør

~~

Heidi
Takk for info ang. rota! Tenkte skrekk og gru - 7 timer med koking?! Men nå ser vannet mye bedre ut allerede.. så jeg tror/håper at hyppigere vannskift skal gjøre susen. Hvis ikke får jeg sette over "suppekjelen" senere

Mine paletter er forøvrig tilbake i sitt kar. Sanda la seg veldig fort og vannet ble klart i løpet av timer!

Men - jeg tror de hater det karet De har ikke på langt nær så mye farge der som i det andre, så nå vurderer jeg sterkt å flytte rundt på fisken... hmm. *tenke, tenke*
I alle dager er de ikke fornøyd med karet sitt heller nå...... Måte på å være storforlangende. Kanskje feil merke.....he he.....Håper de kommer igang igjen nå da så det blir litt æksjen igjen. Jeg har beibier , Finn har egg og du må befruktes igjen.....he he he. Håper det skjer i hula da....(ble litt på kanten tru æ men koinn itj dy mæ...) Så nå venter vi i spenning igjen og alle andre gjøremål er utsatt på ubestemt tid.........
*ler* Vel, humor mangler det ikke på her! Hehee!

Sitter og ser på mine hummer & kanari fisk og lurer på hvordan jeg kan omorganisere slik at palettene kan kose seg i det andre karet. Jeg vil ha et akvarie til!! Buu-huu. Alle som selges om dagen er så langt unna her også. Og nytt er for dyrt akkurat nå Og det kan virke som om sjansene for egg er større i det andre karet. De farget ut noe helt voldsomt i går, nesten utrolig å se på!

Ellers - mer OT... ser du er fra Orkanger! Har vært der hver eneste sommer siden jeg var 1 år. Pappa fisker laks i Orkla hver sommer Nydelig sted!
Nille
*ler* Vel, humor mangler det ikke på her! Hehee! Sitter og ser på mine hummer & kanari fisk og lurer på hvordan jeg kan omorganisere slik at palettene kan kose seg i det andre karet. Jeg vil ha et akvarie til!! Buu-huu. Alle som selges om dagen er så langt unna her også. Og nytt er for dyrt akkurat nå :( Og det kan virke som om sjansene for egg er større i det andre karet. De farget ut noe helt voldsomt i går, nesten utrolig å se på! Ellers - mer OT... ser du er fra Orkanger! Har vært der hver eneste sommer siden jeg var 1 år. Pappa fisker laks i Orkla hver sommer :) Nydelig sted!
Jeg er opprinnelig fra Ingdalen i agdenes kommune så min barndomshjem ligger bare 2,5 mil unna oss. Har bodd her på Orkanger siden jeg var 16 år og trives her med jobb og alt som følger med....men skulle hatt mere plass til akvarier. Har lyst på et kar med ancistrus og et med div chiklider. Vet ikke om noen andre her på Orkanger som driver med dette heller så føler meg ganske alene her .
Samme her... virker som om det er en del som har akvarier, alltid folk i akvarieavdelingene på butikkene her, men... virker ikke som noen driver spesielt "målrettet"... mest selskapsakvarie i stua, liksom...

Og jeg har så lyst på kirsebærreker!! Men finner ingen til salgs i nærheten. Kunne jo prøve å legge inn en annonse selv, kanskje

Tenker fortsatt på hvordan jeg skal fikse dette palett-dilemmaet mitt. 110 liter er for lite for 3 kakaduer og de to palettene... det gikk bra i går, men det var jo bare noen timer som nødløsning, liksom. Så flytter palettene opp, må kakaduene ned. *tenker så det knaker*

Så mye enklere livet hadde vært med flere kar!! Sikler på reoler, men.. selv om brukt er billig er det fortsatt drøyt for en fattig student.
Snart så jeg tror en egen akvarietråd hadde passet bedre enn å skravle her...!

Men nå er i alle fall annonse etter nåde reker og akvarie lagt ut. Nå må jeg bestemme meg ang. evt flytting av fisk. Første bud er vannverdier så jeg vet om de er like (de var jo det i går, men så ble det er STORT vannbytte i forbindelse med skifte fra grov grus til biltemasand)

Jeg vil ha palettyngel - koste hva det koste vil! Hehe
Nille
Snart så jeg tror en egen akvarietråd hadde passet bedre enn å skravle her...! Men nå er i alle fall annonse etter nåde reker og akvarie lagt ut. Nå må jeg bestemme meg ang. evt flytting av fisk. Første bud er vannverdier så jeg vet om de er like (de var jo det i går, men så ble det er STORT vannbytte i forbindelse med skifte fra grov grus til biltemasand) Jeg vil ha palettyngel - koste hva det koste vil! Hehe
Vi får ha denne tråden til sravling om litt av hvert vi da vettu. jeg vil også ha kirsebærreker og har en jeg kan bestille til når det blir varmere til å sende. Så håper javamosen vokser fort. Ja pallettbeibier må du ha ja.....Send meg en mail privat så skal du få navnet på han jeg skal kjøpe reker av hvis du er interessert, men han sender ikke nå. Vet ikke om han nar nick navn sjø....
PM sendt

Snart ferdig med flytte-planene mine og. Vannverdier testet og er kliss like i begge kar + temp, så selve flyttingen burde gå rimelig greit. Håper jeg.
Nille
PM sendt :) Snart ferdig med flytte-planene mine og. :) Vannverdier testet og er kliss like i begge kar + temp, så selve flyttingen burde gå rimelig greit. Håper jeg.
Ja tvi tvi lykke til. Få høre hvordan det går etterhvert.
*ler*

Det er noe i vannet i dette karet ("kontor-karet" mitt). Noe som ikke kan måles med noen tester...

De har vært i akvariet i toppen 5 minutter. Allerede sterke farger og begge rister seg mot hverandre! Inn og ut av huler og står på værre. Dette er SÅ merkelig! Spesielt siden de verdiene jeg har målt (PH, nitritt, nitrat, GH, KH og temp) er akkurat det samme i begge karrene. Fatter liksom ikke hvorfor de reagerer SÅ spontant på å bli flyttet.

Og det kan ikke være selve flyttingen heller, for de reagerte ikke slik når de flyttet tilbake til stua i går. Merkelig.

Men samme er det - nå er det bare å håpe at de legger egg igjen etter hvert og at det blir beibiser!

(må bare får tak i den siste coryen.. han/hun luktet lunta og forsvant som et lyn...)
Nille
*ler* Det er noe i vannet i dette karet ("kontor-karet" mitt). Noe som ikke kan måles med noen tester... De har vært i akvariet i toppen 5 minutter. Allerede sterke farger og begge rister seg mot hverandre! Inn og ut av huler og står på værre. Dette er SÅ merkelig! Spesielt siden de verdiene jeg har målt (PH, nitritt, nitrat, GH, KH og temp) er akkurat det samme i begge karrene. Fatter liksom ikke hvorfor de reagerer SÅ spontant på å bli flyttet. Og det kan ikke være selve flyttingen heller, for de reagerte ikke slik når de flyttet tilbake til stua i går. Merkelig. Men samme er det - nå er det bare å håpe at de legger egg igjen etter hvert og at det blir beibiser! :D (må bare får tak i den siste coryen.. han/hun luktet lunta og forsvant som et lyn...)
Ja de er noen rare skruer de to parene vi har . Er det ikke mine som tuller så er det dine. Det verste er jo at det smitter over på oss også. thi thi....Mine beibiser kom under luftesteinsboblene i dag de og du skulle sett, de ble spredt for alle vinder. Da ble det fart i foreldrene. Jeg trodde ikke de klarte å få så mange beibiser inni munnen på en gang men det var mange skal jeg si deg. Syntes nesten litt synd på dem da.Men det gikk bra til slutt. Håper det blir beibiser på deg nå da, skal krysse fingrer og knær.....
Hola muchachos =) Tenkte å legge inn en lite oppdatering .

Var rimelig sikker her i går at hoa kanskje ikke var så god forelder likevell, plutselig var nesten alle eggene forsvunnet fra taket i hula :S Fikk med meg mora tok ned et egg til og var usikker på om ho knaska det i seg, hun forsvant i alle fall så jeg ikke kunne se hva som skjedde.

Har gått å irritert meg over at de ikke ser ut til å beskytte hula så sinnsykt godt idag og ville bare lyse inn i hula å sjekke om det faktisk var helt tomt. og jommen sa jeg smør, der lå det en bøling med "wigglers" å vibrerte i bunnen :P
hehe... Så da kan jeg jo i alle fall fortelle at eggene er klekket

*stolt bestefar* =P ha en fin fin kveld

MVH Finn
Det var da gode nyheter, Finn!! Håper knøttene dine vokser opp

Mine har funnet seg godt til rette etter at jeg flyttet dem. Ingen egg enda, men de graver over alt!

Under rota, inni to forskjellige terrakotta potter - samt under en algekule! Her skal visst alle plasseringer sjekkes ut for å finne den beste.

Håper på egg snart. Det tok to uker sist fra eggene forsvant til de la nye, og hvis "tidsskjemaet" holder er det vel enda en stund å vente. Imens kan jeg jo nyte synet av planleggingen deres hehe
Fink3n
Hola muchachos =) Tenkte å legge inn en lite oppdatering . Var rimelig sikker her i går at hoa kanskje ikke var så god forelder likevell, plutselig var nesten alle eggene forsvunnet fra taket i hula :S Fikk med meg mora tok ned et egg til og var usikker på om ho knaska det i seg, hun forsvant i alle fall så jeg ikke kunne se hva som skjedde. Har gått å irritert meg over at de ikke ser ut til å beskytte hula så sinnsykt godt idag og ville bare lyse inn i hula å sjekke om det faktisk var helt tomt. og jommen sa jeg smør, der lå det en bøling med "wigglers" å vibrerte i bunnen :P hehe... Så da kan jeg jo i alle fall fortelle at eggene er klekket :) *stolt bestefar* =P ha en fin fin kveld MVH Finn
Gtratulerer Finn. Er det ikke morsomt. Her er også alt bare bra. De passer på ungene hele dagen. Den ene glassmalla mi måtte bøte med livet for ho ble fillerista av palletthannen.
Jo dette er kjempe artig =) Er som en liten unge her ikveld nå, tillåmed rydde kjøkkenet gikk som en lek

Håper da virkelig ikke det går liv tapt når hannen skal beskytte sitt avkom =) men det er da ikke så overbefolket heller så går nok bra =)
Her har foreldre og mange barn og besteforeldre det bare bra.....he he Foreldrene er mye mere agressive denne gangen enn forrige gang. De er jo så søte vettu. Jeg har et pooblem i karet for tia og det er at det ser ut som jeg har fått brunalger. Jeg har ingen algespisere bortsett fra sneglene men de er ikke mange nok i dette karet enda. Kan jeg ha en fisk som er algeeter nå som ungene er ute o.s.v.? Ancistrus eller sea?
God morgen =) nå ser jeg de ser ut til å bli større å større, plommesekken er nesten vekke, og jeg tror de er fullverdige svømmere iløpet av imorgen =)

Heidi - Jeg har selv Ancitrust i karet og palett hannen elsker å jage de rundt, men tror ikke de tar så veldig stor skade av det =)
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap