Akvariefisk og andre eksotiske dyr kan bli forbudt i norge! (side 5)

Erlend D Bertelsen
[QUOTE=2nelise] Jeg vil nevne at denne tråden ble diskutert ett par dager før denne nye dyrevernslåven ble offentliggjort.


Feil. Forslaget ble offentlig i November. Det var den alminlige høringsrunden som ble avsluttet den 18.02.08.

2nelise
Men da jeg og flere med meg kritiserte en 11 åring for å ha skaffet seg 5 Discus i et alt for lite kar - et barn uten erfaring om Discus, så endte det først med at flere av meningene våre ble slettet - til slutt ble hele tråden slettet.


Denne personen tok poenget, men som du skriver er han et barn, og det er ikke noen som er tjent med at han skal bli uthengt og hakket på.


E

Bare det at han tok ikke poenget. Han gjorde ikke det. Han forlangte en unnskyldning for at han ble kritisert.

Vet du hva - jeg sa i den tråden at jeg nå legger den diskusjonen død, så jeg skal ikke drege det lenger ut.

Spørsmålet er jo hvilke signaler vi sender til andre da.... andre som leser innleggene og mener/tror at "kan han så kan jo jeg og..." eller er jeg helt ute på jordet her?

JEG tåler imidlertid kritikk og er voksen nok til å ta det - så bare kom igjen...

))
Og Erlend. Når jeg sier offentligjort så sier du feil. Selvfølgelig er det feil, men det i november visste faktisk ikke jeg.

Jeg er vel bare en "vanlig" person, som de fleste. Og for meg så ble det offentligjort i går i VG.

Det har aldri vært min intensjon å bli medlem av akvaforum for å lage "kvalme", men jeg blir rimelig fortvila hvis dette faktisk blir en realitet.

Og jeg tror faktisk jeg har mange med med i det. Da blir det kanskje litt feil å "sy puter" under armene på useriøse fiskeholdere - når kanskje slike fiskeholdere har bidratt til at den nye loven måtte komme - den loven som skal beskytte dyra gjør slik at vi alle blir straffet?

Og hvorfor skal JEG bli straffet med kanskje å ikke kunne drive med akvarier bare fordi noen useriøse ødelegge for meg og alle andre som er seriøs og holder akvariefisk i de beste miljøene og sammensetningen som overhode mulig for disse fiskene?

Ikke for å gå til personangrep på de som er 11 år eller 40 år. Men vi har vel alle et ansvar nå for å forkaste folk som driver useriøst? - noe som igjen kan sikre oss andre som faktisk driver seriøst slik at vi kan beholde hobbyen vår?

Nå spør jeg enkelt og greit. Hva er sannsynligheten for dette?

Syntes det blir bakvent å forby dette da de fleste akvarister tar veldig godt vare på fiskene sine. Acuaboxer og boller burde ikke brukes til gullfisk eller annen fisk men bare reker planter og snegler. Det burde heller ikke reklameres for dette.
2nelise
Og Erlend. Når jeg sier offentligjort så sier du feil. Selvfølgelig er det feil, men det i november visste faktisk ikke jeg. Jeg er vel bare en "vanlig" person, som de fleste. Og for meg så ble det offentligjort i går i VG.


Jeg tror ikke han sa at det var feil for å være frekk, men heller bare for å opplyse om at det faktisk er feil. Det er ikke nødvendig å ta sånn på vei når noen retter på deg.
Judosola
[QUOTE=2nelise]Og Erlend. Når jeg sier offentligjort så sier du feil. Selvfølgelig er det feil, men det i november visste faktisk ikke jeg. Jeg er vel bare en "vanlig" person, som de fleste. Og for meg så ble det offentligjort i går i VG.


Jeg tror ikke han sa at det var feil for å være frekk, men heller bare for å opplyse om at det faktisk er feil. Det er ikke nødvendig å ta sånn på vei når noen retter på deg.

Jeg tar ikke på vei for at noen retter på meg

Jeg tar på vei for at jeg kan bli fratatt hobbyen min *gråter snart*

Jeg er ikke fem år. Jeg tåler å både bli rettet på og kritissert. Jeg tar det faktisk som konstruktiv kritikk

Det skal jaggu mere til enn det der for å gjøre meg sur eller sette meg ut gitt )

Men det er en viktig debatt - det er sikkert.
Må ordne meg noe popcorn her. artig å se hvor hissige folk blir på hverandre. I en sak som denne står vi vel for det samme. Må for alt i verden hindre at disse nye forslagene blir en realitet.
Skywalker
Må ordne meg noe popcorn her. artig å se hvor hissige folk blir på hverandre. I en sak som denne står vi vel for det samme. Må for alt i verden hindre at disse nye forslagene blir en realitet.


Enig men klart at det setter følelser i sving hos folk.

Spis popcorn du, skal sjøl spise pizza nå. Kanskje er tankene klarere i morra
Forbrukerinspektørene på nrk1 igår
Forbrukerinspektørene på NRK1 igår (04.03.2008) tok opp forslaget til ny dyrevernlov og hold av amfibier og reptiler (med fokus på slanger) (http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/344685):
En kort oppsummering:

Norsk Herpetologisk Forening synes det er urettferdig at amfibier og reptiler er forbudt mens vi har "... en liberal lovgivning når det gjelder fisk og fugl ..."

Mattilsynet tror det går mot at noen arter amfibier og reptiler blir tillatt

Landbruksministeren (Terje Riis-Johansen) sier kategorisk NEI til hold av slanger i Norge og sier bombastisk at det skal ikke foretas noen liberalisering av Dyrevernloven i hans periode som minister.
Han begrunner dette bl.a. med at mange er redd for slanger og at sitat: "Slanger har ikke noen naturlig plass i norsk fauna." !!!!

Det ble ikke sagt noe om hvordan den nye lovforslaget vil påvirke akvariehobbyen.

Med den forundelige argumentasjonen ministeren bruker blir det virkelig spennende å følge dette videre.....
Jeg har lest på utenlandske sider at i mange europeiske land er det forbudt å holde og importere Piraia fordi myndighetene er redd for at disse skal "rømme" eller bli satt ut i vann og formere seg.
Det hadde vel ikke vært noe særlig å ta ungene med til et badevann en fin sommerdag og sluppet dem ut i et vann full av piraia.

Så det kan man jo godt forstå.

I norge er imidlertid visstnok ikke dette noen fare da det er for kaldt i norske vann til at den skulle kunne overleve :p
2nelise
Jeg har lest på utenlandske sider at i mange europeiske land er det forbudt å holde og importere Piraia fordi myndighetene er redd for at disse skal "rømme" eller bli satt ut i vann og formere seg. Det hadde vel ikke vært noe særlig å ta ungene med til et badevann en fin sommerdag og sluppet dem ut i et vann full av piraia. Så det kan man jo godt forstå. I norge er imidlertid visstnok ikke dette noen fare da det er for kaldt i norske vann til at den skulle kunne overleve :p


Nå er det jo også sånn at som de fleste andre dyr så er pirajaen redd mennesker, og det at de er en livredd fisk er jo grunnen til at de stimer også antagelig. Har sett flere programmer fra Amazonas, og hvis de som dykker eller svømmer ser piraja så peller pirajastimene seg vekk fort som bare det. Så det er mye myter ute og går.

Men såklart, har de ikke smakt mat på fem uker så kan det jo hende man ender opp som middag
Det rare med det norske lovverket er at det er tillatt å holde Koi og Gullfisk ute i dam (disse kan overleve i norsk natur og derved spre seg), men har du en annen akvariefisk (som ikke vil kunne overleve i norsk natur) ute i dammen om sommeren så gjør du noe ulovlig.
Til og med å sette akvariet ditt ut på terrassen om sommeren er ulovlig, dersom det ikke bare inneholder Koi og Gullfisk.
FEW
Landbruksministeren (Terje Riis-Johansen) sier kategorisk NEI til hold av slanger i Norge og sier bombastisk at det skal ikke foretas noen liberalisering av Dyrevernloven i hans periode som minister. Han begrunner dette bl.a. med at mange er redd for slanger og at sitat: [B][I]"Slanger har ikke noen naturlig plass i norsk fauna." !!!![/I][/B]

Om regelverket skal tilpasses hva som passer inn i norsk, historisk fauna, får vi vel skaffe oss hver vår Rudolf i stedet
Det er ett fåtall av dyrene som holdes, enten som selskap\hobbydyr, eller som dyr til fôrproduksjon som har opprinnelse i dette forfrossne landet

Så om dette argumentet skal brukes over hele fjøla, er det mange arter som blir forbudt - og mange butikker som går konk.
Det er jo mye "rart" som vi ikke forstår. Men man må jo velge å tro at myndighetene har en grunn til å holde visse restriksjoner.

Et eksempel, denne fisken:
er det TOTAL forbud mot i england. Den kan kun holdes hvis en på forhånd har søkt myndighetene om spesial tillatelse og fått denne innvilget.

Grunnen skal være at denne kaldtvanns fisken kan true miljøet til naturlige ville fisker i england. I norge er den derimot tillatt. Forstå det den som kan.
Men tropiske fisk som ikke har sjangs til å overleve ute i den norske naturen kan neppe etter min lille forstand utgjøre noen trussel for noe som helst
Det som er litt skremenede er hva ministeren sa etter at kamera var skrudd av. Det var noe sånn som slikt; han likte ikke slanger, og derfor skulle han også sørge for at dette også forble ulovlig så lenge han satt i stolen. Heldigvis fikk mange med seg denne kommentaren, og den må selvfølgelig benyttes mot han nå.

Forøvrig hadde FBI laget en utrolig god reportasje, som for en gangs skyll tar opp reptil hobbyen på en saklig og ordentlig måte.

At ministeren velger å gå imot sine egne fagmiljøer, og heller bygge ny dyrevernslov på sitt personlige forhold til slange er bare trist.

E
Erlend D Bertelsen
At ministeren velger å gå imot sine egne fagmiljøer, og heller bygge ny dyrevernslov på sitt personlige forhold til slange er bare trist. E


Ikke bare trist. Patetisk spør du meg!
Erlend D Bertelsen
Det som er litt skremenede er hva ministeren sa etter at kamera var skrudd av. Det var noe sånn som slikt; han likte ikke slanger, og derfor skulle han også sørge for at dette også forble ulovlig så lenge han satt i stolen. Heldigvis fikk mange med seg denne kommentaren, og den må selvfølgelig benyttes mot han nå.


Det er jo helt utrolig at en minister kan si noe slikt. Og ja, veldig bra at mange fikk med seg hva han sa. Det er jo så usaklig og uproffesjonelt som det går an å bli.
FEW
Han begrunner dette bl.a. med at mange er redd for slanger og at sitat: [B][I]"Slanger har ikke noen naturlig plass i norsk fauna." !!!![/I][/B]

Det var jo et mildt sagt interessant argument. Jeg lurer på hva han da har tenk vi skal gjøre med hoggorm, slettsnok og buorm som da lever i Norge, hvis de ikke har noen naturlig plass i norsk fauna. Stålormen ser jo også ut som en slange, selv om den ikke er det. Noe sier meg at denne mannen kommer fra de strøkene i Norge der man er opplært til at orm skal drepes uansett (har noen av dem i slekta). Hoggorm, f.eks., er faktisk en fredet dyreart i Norge. Det er likevel mange som slår dem ihjel, fordi de er opplært fra barnsben at hoggorm skal drepes!

Forøvrig hander saken om faren for utsetting av eksotiske dyr i norsk natur om mer enn at man er redd for at de skal spre seg. Man er også redd for at de skal spre sykdommer. Såvidt jeg vet, er det hovedgrunnen til at det er ulovlig å holde kreps i Norge, pga. faren for krepsepest.

Når det gjelder utsetting av piraya i den norske naturen, så har det faktisk skjedd flere ganger, tro det eller ei. I min barndom, husker jeg at det var noen som til sin store overraskelse fanget piraya i Nidelva i Trondheim. Heldigvis gikk fagmiljøene ut og sa at det ikke var noen sannsynlighet for at de ville overleve vinteren. Jeg har også hørt om piraya i Tyrifjorden, så det er trolig en smarting til som har vært på ferde. Man må bare konkludere med at så lenge man faktisk har eksotiske dyr i Norge, så vil det alltid være en fare for at noen skal finne på å kvitte seg med dem på mindre heldige måter.
Kan jaggu se ut som at ennå en ministerpost trenger fornying For slike holdninger\ uttalelser, passer seg svært dårlig for noen i en slik posisjon.
Men hva f... man vil, men ha en fremtrenden i jobben din som samsvarer med samdunnsinterressene, det er ett minstekrav mener jeg
Frank Angell
Kan jaggu se ut som at ennå en ministerpost trenger fornying ;) For slike holdninger\ uttalelser, passer seg svært dårlig for noen i en slik posisjon. Men hva f... man vil, men ha en fremtrenden i jobben din som samsvarer med samdunnsinterressene, det er ett minstekrav mener jeg ;)



Tror du var litt kjapp i avtrekkern her Frank men godt at menneskehjernen fungerer bedre enn datamaskiner (på noen områder) så man leser flyt i det selv om det er noen skriveleifer - eller feiler :P

Men ja enig med deg - ett absolutt minstekrav!
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap