PG's fiskebrygge (side 5)

Alt stod bra til med alle karene.

I mallekaret så var all Valsinera'n spist opp
I 250 literen ser det ut som 2 av Eplesneglene har mistet livet( mistenker sultne praktbotia) Tenker de resterende havner i plantekaret.
I plantekaret så har jeg fått litt sånn ekle blå-grønne alger på sanden. Får se om jeg blir kvitt det. HAr jo vært mye lys og Co2 der, og lite til å ta i mot alt det. Mosen hadde vokst noe sinnsykt. Flytter eplesneglene over der i første omgang.
Reolen gikk fremdeles. Var fordampet dobbelt så mye vann som jeg regnet med på de 9 dagene, så toppen av pumpen var faktisk bar, men akkuratt slik den ikke sugde luft. 1-2 dager til hadde kanskje gått. Får huske det at om jeg skal bort mer en 1 uke så bør jeg få noen til å fylle litt vann på den reolen. Nå inneholder den dyrbarfisk, så blir å følge nøye med på vannverdier der fremover.
I det jeg har postet innleget over så titer jeg bort i 250 literen og da har den ene av de 2 eplesneglene eg trodde var døde( hadde jo bare sett de ikkehadde rørt seg siden i gårkveld) begynt å krype avgårde, så da var den i live, og sikekrt den andre også. jaja. Får faktisk ta dem opp av karet og se neste gang før jeg erklerer dem døde.
Vannbytter
Ble vannbytter i alle karene i dag. Tar ikke lange tiden. Synes det er mindre jobb for hver gang. Tror alikevel jeg skal ha automatisk vannbytte en gang i fremtiden når jeg får egen akvariekjeller. Fanget den største reken i plantekaret og flyttet over i reolen. Så nå går det hvertfall to reker der. Rart hvor godt synlig 2 reker er i 140 liter. Rekene gør en god jobb på algene, så de bare feltene de hadde beitet i plantekaret. De to eplesneglene jeg slapp i plantekaret i går hadde også rensket opp mye. Tipper de trenger et par dager til før de er ferdig med å renske bunnen av karet der for alger. Så det var minst 3 reker til inni javamosen, men orket ikke begynne å fange de i dag. CO2'n har stoppet opp nå. Gidder ikke kjøpe nytt pulver, men lurer på om jeg skal lage litt sats med gjær og sukker osv. Får lese litt om det.
Svømmeblæretrøbbel
Ser at en av Kardinaltetraene i 250 literen har problemer med svømmeblæren. Den går i stimen med de andre, men må jobbe litt med for ikke å synke. Prøvde å fange den med to hover nå, men ikke så lett. Gjør et nytt forsøk senere.

Prøvde å søke om probleme ti forumet, men fant ikke så mye. Stod noen linjer i artikkelen om sykdom i karet, men den sa ikke annet en avliving om det ikke ble bedre etter 3-4 dager.
Ominnredet
Lei av den store roten som fløt i mallekaret. Var såpass lite oppdrift nå at om jeg la to av steinene ikaret intil den så stod den stødig på bunnen. Den er alt for stor for det karet, men får være der til jeg får kjøpt meg en på halve størrelsen. Blir ikke å kjøpe på TAM da de røttene aldri synker. Tar tuen på Akvasia og ser om de har igjen noen av de små røttene til 20,- de var på akkuratt passe størrelse. Trenger en rot til plantekaret også på den størrelsen.
Tror ikke jeg blir helt fornøyd med mallekaret før jeg får en mindre rot. Den store vil gjøre seg i en 720 liter. Så da må jeg vel handle det siden jeg har en rot som passer. Forøvrig begynt å se etter reol så jeg har det klart til midten av desember. Så kan jeg sette opp en reol der jeg skal flytte og la den kjøre i 3-4 uker før jeg flytter etter selv med resten av karene og fisken. Er jo akkuratt så langt det blitr vanskelig å berge filterbakteriene. Skal se om jeg får kjørt i gang noen pumper hos en kompis noen minutter unna dit jeg skal flytte i november en gang.
Forøvrig har L-333 begynt å kikke mere frem, samme har L-270. De andre ser jeg lite til enda.

Glemte å skrive at Kardinaltetraen som har slitt med svømmeblæren i 2 dager jobber bare halvparten så mye med oppdriften i dag, så lar den gå litt til før eg gjør nytt forsøk på å fange den. Ser den spiser og slikt så tror ikke den lider for mye,
I dag ble det en tur til Dyrenes verden på Lade. Handlet meg en Blå gurami hunn til så det ble to huer og en hann i karet. Har sett etter en fin hunn en stund, men de har bare hatt veldig små inne de stedene jeg har vært.
Ellers målte jeg vannverider i reolen nettopp. nitriit 0 , nitratt ca 5, ph rett under 7, kh 3.
Ene minste l-270 har flyttet inn i hulen så og si permanent. Artig der den ligger i huleåpningen og er ca 3 cmlang så den akkuratt dekker huleåpningen på tvers.
forøvrig en stor forsendelse med huler på vei fra Hulemanden i danmark.

Ene Eplesnglen i plantekaret har gravd seg nesten helt ned i sanden. Er dette normalt ?
Hvis du tror de er døde kan du løfte de ut og lukte på de, er de døde tviler du ikke på det lenger i hvertfall.. det stinker.

De graver seg ned innimellom her hos meg og, ikke noe uvanlig i det tror jeg.
Fin tråd du har, mange flotte kar
Den er ikke død, ser jo den graver seg nedover... Hva den vil nedi sanden der vet jeg ikke. Kanskje sandsneglene har lagt egg der?
Kjedet meg litt i dag, så fant frem hammer, flat skujern ( i mangel av meisel) og gikk løs på litt skifer jeg tok med meg hjemme fra gården. Laget meg 2 terasser som hjemmested for yngel. en på to etasjer og en på tre.

Forøvrig har den ene voksne Vf l-270 tatt over skiferhulen som ene lille yngelet hadde tatt bolig i.
Da har jeg vært på Akvasia og handlet 5 små røtter, 2 luftepumper, brusestein. artemia til klekking, noen hover. Studerte en L-270 lenge der, og kom til det var en hann.
Dro videre til Tam og handlet liquifry, torv, og studerte to L-270 de hadde der. ene er jeg ganske sikker på var en stooor hann, den andre var mindre, men satset på det var en hunn,l selv om den ikke var så rund.
Nå skal jeg lage meg arteimaklekker, så eg har det på stell i tilfelle jeg får bruk for det senere. Sitter her og pøser brus for å få en tom brusflaske, hadde jo ikke det i hus. Tomme vinflasker funker dårlig tror jeg. Klarte nesten kutta av meg venstre tommel når jeg skulle skjære opp ett grovt rundstykke. Var litt for sulten og litt for mye i farten i forhold til størelsen på rundstykket og hvor skarp kniven var. Fire runder med sportstape surret knallhardt stoppet blødningen forløpig.
Da har jeg flyttet litt om på fiskene.

Alle L-340 i samme karet i reolen.

L-85 fra mallekaret over i 250 literen

Var mye jobb å fange inn. For mye innredning i Mallekaret. Blir lite innredning nå.

Dagens akvariumskos har til nå vært å rense 2224 pumpen i 128 literen, ta ut siruklasjonspumpen der. Plante over litt planter fra 250 literen. Flytte over 4 av scalarene siden det begynte å bli litt trangt i 250 literen med en del knuffing. Er jo en godt innkjørt fluval 3+ der også, så ikke redd for å renske pumpen og så flytte over fisk. Har i tillegg slamsuget i de to nederste karene i reolen. Det har jeg gjort annenhver dag for å suge opp forrester. L-046 hadde nesten spist opp hele tabletten i natt så var ikke så mye rester. De er forøvrig mere og mer fremme. I går på dagen så jeg tre av dem på rundturer. På kvelden/natten er de mye fremme. Er L-270 som er desidert mest sky av de fire typene jeg har i reolen.
Artemiaklekkeren min var ørlite lekk i gjenomføringen i korken. Prøver en gang til med e ny kork tenker jeg.

Dagens jobbing i karene var å fange litt reker i plantekaret. Fanget fire stykker som jeg hev oppi med l-270. Så da er det seks stykker der.

L-046 hadde nesten spist opp hele tabmin i natt og de andre karene var det spist opp alt.
Død fisk
I formiddag fant jeg en død kardinaltetra i karet. Siden jeg ikke lenger kan se den med gåen svømmeblære så regner jeg med det er den so har dødd. Har jo prøvd å fange den for å avlive den ganske mange gnager, men ga opp for noen dager siden. Nå endte den i søpla alikvel. Tok et 30% vannbytte batre for å ha gjort det, selv om vannverdiene er fine.
Forøvrig virker alt av fisk friske og raske. Har jo MYE småfisk, men alle vokser fort. Håper jeg snart får fisk som er gammel nok til å formere seg. De jeg har som er gamle nok er det dårlig med aling på i fangenskap. Utenom en Ancistrus hann, men hunnen er nok ikke helt klar enda. regner med det ikke går lang tid, for hunn ha rlbitt mye større og feitere siste tiden.

Rart å lese andre sine tråder og se at Feks Golden Nugget er så sky. Her er det den mallen som er minst sky. Suser rundt i karet begge to. L-046 er litt fremme hele døgnet nå. l333 er fremme hele tiden. L-340 er fremme litt av og til og L-270 er aldri fremme.
Det var jo godt du fikk den vekk da. ikke bra å ha dårlig svømmeblære. får håpe hunn ancistrusen din blir moden snart. så det blir mini pussere hos deg.
På bygda
Da har jeg vært på bygda siden torsdag ettermiddag. Var spent på tempraturen i karene mine når jeg kom hjem og hvor mye det hadde fordampet i fra reolen.
Tempen lå på 28-29 i de små karene og reolen, og 30 i 250 literen. Hadde fordampet lite i reolen. Byttet vann i 250 literen og fikk tempen ned på 26 grader.

Hos søstra til samboeren sitt kaoskar hvor det har økt med 2 gibbicepser siden sist jeg var der så slet fisken med varmen og lite oksygen i vannet. Fikk ordnet daglige vannbytter og isbiter for å få ned tempen, men en gullfisk gikk til de evige vannsletter i går. 30 grader og gullfisk er dårlig deal. I dag ble ikke tempen mer en 28 grader i karet der etter å ha senket vannstanden så overflaten ble skikkelig pisket opp. Var den siste rene gullfisken som døde. nå er det bare diverse stygge slørhaler med "hjerne" og finner igjen.
I dag har jeg kjørt vannbytter i alle karene utenom reolen.

Glemte å skrive i går at på to av kirsebærrekene i reolen så har eggene gått fra nakken ned til mellom føttene i løpet av helgen, så da er det vel smått på gang der også etterhvert. Er ca 10 reker oppi der nå. Er hvertfall to igjen i Gurmaikaret nå, men er så mye mose der nå at det kan godt være flere.

Skal avgåre og se på en reol jeg kanskje skal kjøpe nå i kveld. Kommer nok ikke til å sette den opp før jeg begynner flyttingen i desember. Da kan jeg sette igang den, pluss noen ekstra pumper jeg har der eg skal flytte 3-4 uker før jeg flytter fisken og resten av karene. Tenker det skal gå rimelig smertefritt da. Vet ikke om jeg får leilighet eller enebolig, men satser på eget akvarierom, eller akvariekjeller.
Reker ...
Prøvde å telle litt reker i midterste karet i reolen i dag. Talte 15, og da manglet 3-4 av de større rekene når eg talte. Talte 8 veldig små.. Så jo bare en i posen som som fulgte med mallene jeg kjøpte , men må ha vært en del mere. Mens jeg stod der tittet en av de store rekene jeg har sett en gang før frem. Tror det må være en anen type en de rødekirsebærrekene eg har der. Den har klør og har sorte striper på tvers over bakroppen. Løp og hentet kamera og prøvde å knipse bilde, men det likte den ikke og rygget unna og forsvant. Den er ca 3 cm stor. Har sett igjennom alle rekene i basen nå ,men syntes ikke den lignet på noen.

Legger ved det dårlige bildet.

Forøvrig var 3 av sebraene fremme på en gang i dagmorges. og 3 av de små 270'ene var fremme nå i stad.
Laget en egen tråd på den skapningen på bildet i posten over. Det viste seg at det ikke var en reke, men en ulovlig beboer. I går ble det derfor jakt og den ble til slutt fanget etter jeg først endevendte karet to ganger uten å finne den. Så plutselig så jeg den satt på bakgrunnen og gikk helt iett med den. Trode først det var en skade på bakgrunnen, før jeg så det var noe med liv etter en stund. Etter litt jakt med hoven ble den fanget og endte sine dager.

I går begynte 3 av Scalarene i 128 literen og jage en av dem. I dag hadde jagingen økt i omfang og de drev og fulgte etter den i karet. Den ble fanget og puttet i 250 literen med de andre 6 der. Da begynte to av de gjennværende og jage den tredje, så den ble fiske toppog tilbake i 250 literen. De to siste går fint sammen.. Kanskje starten på et par? der er jo ikke så gamle så tror ikke de er klare for yngling enda. de åtte i 250 literen går fint sammen. Får legge ut en anonse og selge 2-3-4 snart. De i 128 literen farget mye mer ut en dei 250 literen som stort sett er blanke med en liten stripe. Er en som er markant større og blankest av alle og virke rsom sjef og holder flokken i sjakk. De stimer jo bedre en kardinaltetraene. Forøvrig i 128 literen er det en av dolkestikktetraene som har mye større rygggfinne en de andre og som virkelig sjefer over den flokken og passer på at de stimer og at de stimer bak han.
Død gurami
Når jeg sjekket karene og foret der det skulle fores i dagmorges så fant jeg den ene Blågurmai hunnen død. Ingen ytre tegn til sykdom eller skader på henne. Har Vært litt roligere siste uken er det eneste jeg har meket, men ikke noe mere. Kjøpte jo en hunn til for en studn siden og da har hun fått litt mere fred, da hun ble litt mye jaget en stund. Hannen har brydd seg mest om den andre hunnen siste ukene. Var mye heftig lek i går ettermiddasg ,emn hun var ikke med på den, men kan jo tenkes hun har blitt jaget litt mye i gårkveld eller i natt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap