Mine akvarier og sånt (side 5)

Mvjnz
Her er bilder av innredningen i kampfiskkaret. Bilde 1: Før. Bilde 2: Etter.


Det ble virkelig mye koseligere og finere
Takk Botiaene ser ut til å takle den høye tempen helt fint så langt Like aktive som de alltid er
Det ble virkelig mye koseligere og finere


takk Det ble innredet i full fart, bare fordi jeg måtte flytte eplesneglen vekk fra botiaene, så jeg var ikke så nøye på det. Hev oppi litt grus og litt planter fra 90 literen

Men det var så stusselig og det plaget meg hver gang jeg så på det, så jeg tok endelig meg selv i nakken og fikk gjort noe med det
det var en stor forbedring i kampfiskaret ja
Jeg har nylig deltatt i en diskusjon på Nettakvariet. Det er en person der inne som skryter av at han har skutt en fredet hegre som forsynte seg av koiene i dammen hans. Eller dvs, han sier ikke rett ut at han har skutt den, han sa vel heller noe sånt som at fuglen la seg ned og døde etter den hadde spist fiskene hans. De andre medlemmene der inne spør om han har skutt den, men får egentlig ikke noe svar. Mesteparten, inkludert flere moderatorer, synes visstnok det er festlig at han muligens har skutt fuglen, og noen brukere kommer med kommentarer som 'skulle ønske denne hegren ble utryddet i min del av landet'.

Jeg synes derimot ikke det er festlig i det hele tatt. Istedenfor å ta seg bryet med å sikre en dam som inneholder fisk til mange tusen kroner, så skylder han på hegren for at den forsynte seg?!

Hegren er helt uskyldig her, den har kun fulgt instinktet sitt. Det er dameierens ansvar å sikre dammen, hvis ikke må han forvente at rovdyr forsyner seg av fiskene hans, akkurat som sauebønder må forvente at jerv o.l. skal forsyne seg av sauene hans når han slipper dem ut på fjellet uten noen som helst form for tilsyn i form av gjetere eller vakthunder.

Men da jeg påpekte det til alle disse dameierne som forsvarer å skyte en truet dyreart, så fikk jeg til svar at 'det er ikke så lett å sikre denne store dammen'. For det første, så er det veldig lett. Det er bare å legge et slags netting over hele dammen. Koster et par hundre på det aller meste. For det andre, hvis det er såååå vanskelig å sikre dammen, så kanskje man bør tenke seg om to ganger før man bygger den og fyller den med fisk verdt tusenvis av kroner?

Jeg har sendt en epost til politiet der denne brukeren bor og bedt om at de sjekker ut saken. Moderatorene på Nettakvariet kommer tydeligvis ikke til å løfte en finger, så jeg måtte gjøre det selv.
Denne saken har fått noen konsekvenser på NA. Tråden er såvidt jeg kan se helt fjernet, og èn hovedmoderator har trukket seg. Forøvrig bodde trådstarter, som la ut det opprinnelige bildet, i Danmark, så jeg tviler på om politiet prioriterer dette. Men ditt prinsipielle syn støtter jeg.

Over til akvaristikk; Hvordan går det med Botiaene dine og varmekuren? Er ganske intr i dine erfaringer rundt dette da jeg primært har Botia selv
Trådstarter er fra Danmark ja, men han som postet innlegget om den døde fuglen bor i Kongsvinger. Er ikke sikkert han har gjort noe galt, men det er opptil politiet å finne utav, ikke meg. Jeg har kun fortalt dem at jeg er bekymret for at denne personen har skutt en fredet fugl og bedt dem om å finne utav det.

Var ikke på NA i hele går, så jeg fikk ikke med meg at tråden er fjernet, men det er godt å høre Men det betyr også at linken jeg ga til politiet er ubrukelig.... håper de har lagret den et sted som dokumentasjon..

Botiaene har det helt fint såvidt jeg kan se, de er like aktive som alltid og spiser normalt og i det store og det hele ser de ikke ut til å plages av varmen i det hele tatt. Hvitprikken ser ut til å være borte også, men skal gi det et par dager til for å være sikker. Mollyene er hvite, så det er helt umulig å se hvite prikker på dem, annet enn på finnene...
When it rains, it pours....

Oppdaget disse flekkene på ancistrusen i kampfiskkaret i dag. Hadde tenkt å spørre i forumet, men sjekket i sykdomsartikkelen først og fant dette:

Sopp:
Sopp (saprolegina\ achyla) er en ganske vanlig sekundær infeksjon etter parasitter. Soppen gjenkjennes ved hvite, vattlignende "dotter" på fisken. Ofte vil lette infeksjoner forsvinne av seg selv, dersom du bytter litt ekstra vann. Har selv til gode å måtte behandle mot sopp-infeksjoner.


Det ser ut til å stemme ganske bra.
Jeg flyttet nettopp ancistrusen fra kampfiskkaret over i 90 literen. Den i 90 literen har nemlig virket sunnere og gladere hele tiden, mens den i kampfiskkaret har vært en sky liten fyr som stort sett gjemmer seg. Så jeg puttet den oppi til den andre i håp om at den skal trives bedre. Og hva ser jeg da? Jo, den som har bodd i 90 literen har på 3 uker klart å bli nesten dobbelt så stor som den i kampfiskkaret o_O Men den fant seg raskt til rette, den begynte å gumle på en algetablett nesten med en gang

Ildhalen min har begynt å vise tegn til aggresjon. Litt tidlig synes jeg, har bare hatt han i 2 måneder, og han er ikke mer enn ca 6 cm lang. Men i dag tidlig fant jeg den ene mollyen med stort hakk i halefinnen, og jeg så han nettopp jage den andre mollyen rundt i karet. Det var litt tidligere enn planlagt, han skulle jo få seg stort kar nesten for seg selv før han kom til dette stadiet...
Jeg får tilbake over 8000 kr på skatten. Mesteparten av det skal gå til huslån, men jeg hadde satt av en tusenlapp som jeg skulle bruke på en ny AquaOne 20-30 liter. Men nå som det virker som ildhalen trenger større plass tidligere enn jeg trodde, så lurer jeg på å kjøpe et kar på minimum 100 cm fra ebay eller annonser i forum. De koster jo ikke stort mer enn tusenlappen når de er brukt Vet ikke helt hvor mange liter det blir, men nok til en ildhale hvertfall. Skal prøve å få det så stort som mulig for så lav pris som mulig, men vil helst ha hele pakken, ikke bare et kar, dvs jeg vil gjerne ha med bord og lys også. Sand kan jeg hente fra stranda, filter kjøper jeg på ebay og planter tar jeg fra de andre karene. Trenger jo nesten ikke å koste noenting

Planen er at da kan jeg putte ildhalen og botiaene oppi der, men det blir vel litt stusselig med bare de 4 i et såpass stort kar, så jeg må finne en fisk som tåler en ildhale, men som ikke tar oppmerksomheten fra den. Og jeg må finne på noe nytt for 90 literen, for den blir nesten helt tom når de får nytt hjem. Kun to ancistruser som blir igjen da...
Hagedam
Jeg har hatt lyst på en dam en stund nå, men har ikke trodd at det kom til å bli noe av, simpelthen fordi hagen vår er formet slik at det ikke er noe praktisk eller pent sted å plassere en dam.

Jeg nevnte for typen bare sånn helt i forbifarten at det hadde vært kult med en hagedam. Og han kikker opp på meg og sier 'vi har en dam'. Da viser det seg at i et forvokst hjørne av hagen står det en trestamp som de forrige eierene hadde en slags fontene i. Jeg visste om stampen, men har aldri vurdert å fylle vann i den. Men så gikk jeg og kikket på den igjen, og målte. Diameteren er 75 cm og høyden 50 cm, og det gir da et volum på ca 214 liter. Ikke digert med andre ord, men helt grei som en liten koselig nybegynnerdam

Som dere ser av bildet er dette hjørnet helt vilt og forvokst. Det har ikke blitt rørt på ca 3 år. Kan såvidt skifte stampen i midten der. I den har det blitt dumpet gress slik at den for øyeblikket fungerer sm kompost. Så det må en skikkelig opprydding til før det blir pent og lett tilgjengelig. Jeg har såvidt begynt å rive opp ugress og skal trimme palmetrærne litt, så blir det nok bra

Og siden den er så liten er det lett å fylle og skaffe filter osv. Og her i Australia er det ingen restriksjoner på hvilke fisker man får ha i hagedammer, så jeg kan ha hva som helst i den Men jeg tror nok at det blir et par gullfisker.. med mindre jeg finner noen som er like lettholdte og fargerike. Bare å komme med forslag
Og mollyene mine ble hentet i dag forresten. Fikk pm av noen i går kveld, hun bor bare 15 min å kjøre herfra, så hun kom og hentet dem i dag. I siste liten overtalte typen meg til å beholde en av babyene, så jeg har en enslig mollybaby i karet mitt Hvis det viser seg å være en hann, kan jeg kjøpe en hann til for å holde han med selskap, men hvis det er en hunn får hun leve alene. Jeg kommer ikke til å kjøpe levendeføderhunner igjen, med mindre det garanteres at hun er jomfru
Ancistrusen som fikk flytte fra kampfiskkaret til 90 literen virker fremdels svært pjusk. Jeg kikket litt nærmere på den i dag, og det som så ut som vattdotter for noen dager siden, ligner nå mer på kjøttsår. Den ene brystfinnen er nesten borte også. Vet ikke helt hva som har skjedd der, en mulighet er at kampfisken har angrepet den, men jeg har aldri sett noe tegn på aggressivitet der så jeg tviler på det. En annen mulighet som noen foreslo er at den har satt seg fast i noe og revet seg opp da den slet seg løs..Kan ikke skjønne hva den skal ha satt seg fast i, men men... Får ta noen daglige vannbytter fremover og fore med noe god mat og se om det bedrer seg...
Plussmedlem
Mvjnz
Jeg har hatt lyst på en dam en stund nå,...


Kan ikke begynne med dam nå! Det er jo snart vinter i Australia, og da blir dammen din dekket med snø og is...
Haha Ser ikke mye snø og is her i strøket nei Dammen kommer sannsynligvis til å ha perfekt temp for gullfisker om vinteren, og være en smule for varm om sommeren.
Bilde 1: hjørnet av hagen etter jeg har fjernet alt dødt og ugress og trimmet palmene. (skjedde noe rart med bildet som jeg ikke gidder å ta meg tid til å rette på)
Bilde 2: Selve stampen.
Skadede ancistrusen min gjemmer seg stort sett bort. Har tatt ekstra vannbytter, men har fremdeles til gode å se at den spiser. Den andre ser jeg stadig vekk, den vokser og spiser som bare det, og strutter av sunnhet.

I dag oppdaget jeg hvor den andre gjemmer seg - inni filteret. Dvs ikke inni selve delen der filtermediet er, men oppå impelleren (hva nå den heter på norsk). Det er nemlig et hull inn dit fra karet så det er lett å svømme inn og ut. Litt teit design.. o_O Tenkte først å tette igjen, men så tenkte jeg at ingen tar skade av det, og hvis den trives der inne så hvorfor ikke. Men så tenkte jeg at hvis den gjemmer seg der inne så får den jo ikke med seg når det er mat....

Bilde 1: Området den gjemmer seg i, hull til karet nede i venstre hjørne, fisken oppå klistremerke oppe til høyre.
Bilde 2: Fisken litt bedre.
Fant nettopp ancistrusen død Stakkar liten. Jeg prøvde å få den ut av filteret slik at den kunne spise sammen med de andre, men den rørte seg ikke så jeg dultet borti den og den var helt stiv. Etter litt om og men fikk jeg fisket den ut og tatt en titt på den. Den var helt uthulet i mageregionen og jeg hadde rett i at 'soppen' var kjøttsår. Det manglet en stor bit av hodet dens.

Første lekkasje, endelig føler jeg meg som en ekte akvarist Hehe, neida. Det var ikke noe alvorlig heller.

I kampfiskkaret har jeg satt utblåset fra filteret slik at det sendes tilbake i veggen slik at det ikke lager for mye strøm, og opp på skrå slik at det lager bevegelse i overflaten. Det er vanligvis under vann, men litt av vannet har fordampet, så plutselig stod vannspruten opp over kanten på karet.

Jeg kom inn i rommet og hørte noe drypping, så jeg sjekket og fant hele veggen bak karet helt våt, samt store deler av skrivepulten o_O Ikke noe skade skjedd på huset eller pulten, men typen hadde plassert en av tegningene sine mellom pulten og veggen, tilfeldigvis rett under karet. Og den ble våt....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap