Starten (side 5)

En liten beklagelig feil i bildene oven for. Det nederste bildet har absolutt ingenting med meg å gjøre. Det er en helt annen fisk som dere ser. Beklager så meget. Rett skal være rett. Her kan dere lese om den historien.

Jon
Det er onsdag formiddag og en liten situasjonsrapport er underveis. Nå har jeg jo 3 kar i stua i full drift, så hvor skal jeg starte?
Jo, leopoldiene kom opp i 110-literen i går, og rødmunntetraene ble veldig skepiske til de nye innbyggerne. Jeg så formelig hva dem tenkte: "Dem så store og sultne ut". Dem presset seg til en liten klump nederst i et hjørne. Leopoldiene tok straks over det motsatte hjørnet. Det var nok litt gjensidig mistillit.
I dag tidlig så svømte alle fiskene om hverandre og hadde tilsynelatende godtatt situasjonen. Bortsett fra en leopoldi. Den slubberten hadde greid å komme seg opp i yngelkaret til C.Peleatusene mine, og tømt det for yngel. Det var ikke så mange yngel da, 2 svarte og 1 albino, men allikevel. Og jeg som gledet meg så mye til eller om albinoen skulle vokse opp. Ikke fikk jeg tatt bilde av yngelen heller,tenkte jeg skulle vente til dem ble litt større. Men jeg har jo bare meg selv å takke, jeg tenkte overhodet på den muligheten.
Når jeg så slubberten svømme i yngelkaret i dagtidlig var den første tanken omtrent slik: "La yngelmorderen sone en ukes straff i sitt selv-valgte fengsel". Men det hadde blitt et klassisk justismord, den riktige straffen måtte jo ha blitt å gitt meg

(Hvordan greide jeg å lage dette mellomrommet?)
en selvpålagt ukes husarrest.
I 60-literen svømmer det nå 2Ancistrus, 2 dverggurami og restene etter en høvelig stor neontetrastim (7stkr.) Opp i det karet kommer det 5 dverggurami til i dag eller morgen, og jeg er igang med det gode gamle trikset. Jeg overbefolker 60-literen og sier til samboeren: "Se kjære, se hvor kummerlig de stakkars dvergguramiene har det, dem trenger større plass".
Trikset har foreløpig virket hver gang, og drømmen nå er et passelig stort akvariebord, som bare skal stå til pynt lettere henslengt i et stuehjørnet. På det bordet skal det ikke sittes ved, eller plasseres en kaffekopp. Det skal bare være til stas.
I discuskaret er alt i gjenge igjen etter flagelatkuren, og discusen viser seg som de matvraka som de egentlig er. Noen riktige glupske j-vler.
Jeg fikk som tidligere nevnt med meg 2 Leopard Snake-Skin når jeg hentet discusen. Jeg har for lengst insett at 350-literen blir for lite når all discusen er utvokst, og jeg kan bare glemme å plassere et 700-liters kar i stua. Der tror jeg ikke at trikset virker . Dessuten så syns jeg at dem virker forstyrrende mot de knall orange Super Red Melonene. Men det er jo ikke bare å selge fisker fordi dem ikke "passer inn. Det blir jo nesten rasisme, og det er ikke meg.
Men jeg kan ha dem i karet fram mot juletider, og så får vi se det an.
Nei, dette for holde for denne gangen. Ha det bra alle sammen.

Jon
Saltvannskar???
Mandags morgen7formiddag. Ting skjer litt vel fort i akvarieverdenen min. Det har skjedd mye med besetningene mine siden sist. For å begynne med 60-literen. Der svømmer det nå 2 ancistrus, 7 neontetra, 7 dverg-gurami og 1 guppy. 60-literen har tydeligvis blitt et transittmottak for all fisken min, for alle fiskene mine, bortsett fra discusen, har vært en tur i 60-liten før omplassering. Dverg-guramiene skal jo omplasseres til akvariebordet når det kommer en gang før jul. Dvs. barnebarnet mitt skal få 2 stk i 54-literen han fikk av meg i bursdagspresang.
Litersyken har så smått begynt å ramme den familien også, for de brave foreldre anskaffer seg snart en 40-liter hvor dem skal ha en kampfisk.
I 110-literen svømmer det 5 leopoldi, 13 rødmunntera, 5 flekkete pansermaller, og 2 ancistrus, de 2 sistnevnte har fått en kokosnøtthule og har helt klart startet med lekstendenser.
De observante har sikkert oppdaget at tetrastimen har økt med 2, og de 2 flekkete pansermallene har fått 3 lekekamerater.
I 350-literen svømmer det nå 5 discus, 15 kardinaltetra, 4 ancistrus, 3 SAE-er, 3 metallpansermaller og 1 guppy, den ble med på lasset under oppstarten av discuskaret. De 3 pansermallene er nyankomne og skal økes til en 8-10 stkr i løpet av uken. Da er den (foreløpige) endelige fiskebesetningen på plass. Som vanlig så motsier jeg meg selv i forhold til foregående innlegg i tråden min. Jeg solgte de 2 leopard snakesinene i går. Dem flyttet til andre lekekamerater i Våler, og får det helt sikkert bra der.
Jeg var forresten en tur hos Ken i Mysen i går og tittet på hans nye saltvannskar. Selv om det kun var vann idet, og jeg forstyrret han i oppheng av lysarmatur så var det virkelige flotte saker. Jeg fikk den litt kjente følelsen av at det egentlig bare er spørsmål om tid før jeg også har et saltvannskar. Jeg får besøke Ken ofte og følge med i hans erfaringer, så får vi se etterhvert. Jeg kan i alle fall gange utgiftene til discuskaret med 3 for å finansiere et slikt prosjekt, og som trygded blir det helt klart en god stund før jeg får råd. Men vi får se det an. Det var alt for denne gangen, ha det bra folkens.

Jon
Jippi, jeg så en reke
Overskriften henspeiler på at jeg kjøpte 6 reker i går. Jeg hadde tenkt og ha dem i 110-literen, men dvergscalarene ble plutselig så veldig store i forhold til rekene. Jeg så for meg et skikkelig blodbad hvor scalarene samarbeidet og rev rekene i filler. Rekene svømmer nå fornøyd i 54-literen sammen med 6 neontetra, (jeg måtte sende en neontetra til tetrahimmelen i går, måtte den svømme lykkelig der), 3dverg-gurami og 2 ancistrus. Og som nevnt i overskriften, jeg så en reke i dag, de 5 andre svømmer nok fornøyd omkring.
I 110-literen svømmer det nå 14 rødmunntetra, 5 flekkete pansermaller, 3 dvergscalarer, 2 dverg-gurami og et ancistruspar.
Jeg flyttet 2 dvergscalarer til discuskaret for et par uker siden, det går veldig bra, så bra at jeg lurer på å flytte de 3 siste over etterhvert også.
Discusene har det vel bra, bortsett fra mobbeofferet, stakkars liten, den har omtrent ikke spist siden den kom til Rakkestad, spiser bare et par ørsmå kompostmarkbiter hvis jeg hakker marken opp i bittesmå biter. Det er nok bare spørsmål om tid før jeg ikke orker å se lidelsen mer. De 4 andre discusene spiser og krangler og oppfører seg som discus flest.
Dessuten har metallpansermalleflokken økt til 6, og trives i 28 gr. vann
I discuskaret svømmer det nå 5 discus, 2 dvergscalarer, 3 SAE-er, 15 kardinaltetra, 1 praktfull guppyhann, 6 metallpansermaller og 4 ancistrus. Pluss et ukjent antall snegler av ymse slag.
Nå har det forresten blitt så mørkt ute at jeg skal sette meg grundig inn i akvarie-fotografiens edle kunst og legge ut noen skikkelige bilder av alle karene etterhvert.
Dere for ha det bra alle sammen.

Jon
Søndagsmorgen, kaffen og tobakken er på plass og det er tid for en liten oppdatering av akvarieverdenen min. Nå er den endelige besetningen på plass i alle karene. Jeg flyttet de 3 siste dvergscalarene til discuskaret, og etter litt innledende jaging/krangling innad i scalareflokken har dem roet seg veldig ned og det ser ut til at blandingen leopoldi og discus går veldig bra. Jeg byttet forøvrig ut tetratecfilteret mitt i discuskaret fra 700 til 1200 på torsdag. Jeg var litt spent på om det skulle bli for mye strøm i karet, men i og med at jeg satte dysestrømmen oppover er det rolige forhold der discusen og leopoldiene oppholder seg mest, nemlig i midten av karet, men jeg må slå av begge pumpene når jeg forer. Den enslige guppyhannen har fått det som Adam i paradis og svømmer iherdig mot utblåsstrømmen fra nypumpa.
Mobbeofferet vil fremdeles ikke spise, jeg fisket den opp med hoven i går for å avlive den, men jeg ga den en sjanse til. Mens de andre discusene er blitt en 13-14 cm, så målte jeg mobbeofferet til 11 cm. Jeg får vel kutte opp kompostmark en stund til.
For å fylle opp 110-literen litt etter at leopoldiene flytte så kjøpte jeg 2 Afrikanske sommerfugler når jeg var i Oslo på fredag. Jeg og Ken i Mysen var på en liten guttetur og var innom Akvariemagasinet, TAM-Alna og Jan Holst. Ken hadde bestilt et par kirurgfisker hos Holst, og mens han ordnet med dem og noen pussereker kikket jeg på ferskvannsutvalget i butikken, og fikk øye på disse merkesnodige skapningene, jeg bare måtte ha dem.
Dem fant sine plasser i 110-literen med en gang, i hvert sitt hjørne, dioginalt og ligger der rolig rett under vannoverflaten og venter på mat. Dem brøy seg heller ikke om at dvergguramiene ble nysgjerrige og var helt bortpå dem for å undersøke/hilse på nykommerne. Jeg var litt spent på rødmunntetraene, men dem er jo utvokst og for store for disse afrikanske rovfiskene. Sommerfuglene mine spiser både flakfor og discusgranulat, men når jeg er ute i bedet og snur på kantsteinene og finner skrukketroll, små tusenbein, edderkopper o.l. viser dem seg som de rovfiskene de er. Jeg skal til Tropefisk til tirsdag eller onsdag, og da får jeg kjøpe melormer. Men som sagt, nå er den endelige fiskebesetninge på plass i alle karene, De eneste fiskekjøpene heretter blir bare erstatnings fisk hvis/når noen av fiskene tar kvelden.
Nei, dere får ha det bra alle sammen.

Jon
Infusorier og sånnt
Madammen kom opp på soverommet i går morges,lett hyperventilerende, og vekket meg langt fra skånsomt: "Jon, JOOON, du må se i diskuskaret". Ja ja, og jeg som trodde hu vekka meg av andre grunner etter at unga var sendt på skolen. Jeg kledde på meg og ruslet ned i stua og kikket på karet. Der var det grått gitt, gråere enn kjegget og håret mitt tilsammen. Jeg har sett antydning til infusorier før, det har kommet litt og blitt borte igjen. Jeg forer jo discusene ofte, dem skal jo vokse i minst et halvt år til, men nå har jeg tydeligvis bryti en eller annen grense og overforer for mye, (hmm, kan man skrive "overforer for mye")? Jeg har jo daglige vannbytter og slamsuger et par ganger i uka, og i følge testsettet mitt er nitraten på rundt 15-20, aldri over 20. Vel, det var vel ikke så mye å gjøre foreløpig, jeg slo av lyset og hang stuebordduken over frontruta. Og så kom det store spørsmålet: Kan jeg ikke mate i det hele tatt? Hadde discusene hvert utvokste kunne dem lett fått en ukes slankekur, men hva med ungdiscus? Jeg vil jo ha dem størst mulig, og 4 av dem er virkelig lovende. Jeg får vel ta det opp i discusforumet som egen tråd.
Sener på dagen skulle jeg til IKEA og kjøpe seng til den ene jentungen, og for å komme dit er det lettest for meg å kjøre forbi TAM Alna. Jeg stoppet der for å kjøpe en finsvamp til Jumbofilteret, jeg hadde en utgått nitratsvamp i filteret fra før. Vel, for å gjøre en lang historie kort så kom jeg ut med en finsvamp og et Helix Max UV-filter. Jeg monterte det i går kveld, mens madammen og jentungen monterte senga, prioritering er viktig. Det ble forøvrig en historie som helt klart passer inn i "1001 måter å søle vann på" tråden.
Spent løftet jeg på bordduken i dagtidlig og slo på lyset. Og se, det er ikke bare innbilning og ønsketenkning, vannet er blitt betraktelig bedre. Men karet fortsetter med mørkleggingskuren inntil videre, og så for jeg se hva jeg gjør med foringen i ettermiddag/kvelden.
Nei, dette får være nok for denne gangen, ha der bra alle sammen.

Jon
Discus
Hei,Jon. Veldig artig å ha lest alle raportene dine. De er som reiseskildringer.
Forstår at du har tenkt å ta opp konkurransen med Akvariet i Bergen, lykke til
(skulle tro du hadde gått på Sandaker Skole på slutten av 60 tallet)
Stemmer det, hadde den litt tvilsomme glede av å gå på Sandaker skole i slutten av 60-årene.
Nå ble jeg litt nysgjerrig på hvem du er. Har du ikke lyst til å stå fram i AF med navn og nr. så send meg en mail hvis du har lyst.

Jon
Inaktiv bruker
Jon Bruce
Overskriften henspeiler på at jeg kjøpte 6 [URLBLOCK1] i går. Jeg hadde tenkt og ha dem i 110-literen, men dvergscalarene ble plutselig så veldig store i forhold til rekene. Jeg så for meg et skikkelig blodbad hvor scalarene samarbeidet og rev rekene i filler. Rekene svømmer nå fornøyd i 54-literen sammen med 6 neontetra, (jeg måtte sende en neontetra til tetrahimmelen i går, måtte den svømme lykkelig der), 3dverg-gurami og 2 ancistrus. Og som nevnt i overskriften, jeg så en reke i dag, de 5 andre svømmer nok fornøyd omkring.


Hei Jon.
Hvordan går det med rekene? Har de blitt mer husvarme? Er litt spent på hvordan de går sammen med dverg-guramiene.
Hei igjen Torhild.

Rekene har det fremdeles bra, og har fått en viktig misjon i huset. Dem er fremdeles litt sky av seg, men nå har vi finni gjemmestedene, stort sett under en rot som ligger halveis over en stein. Men når den yngste (11 år) jenta i huset skjeder seg og blir litt kranglete og småsur, så ber vi henne om å telle reker. Hun lyser opp, finner en liten lommelykt og leter og teller og rett og slett glemmer å være sur. Slettes ikke den dummeste innvesteringa vi har gjort. Vi har ennå ikke sett dvergguramien på rekejakt ennå, så vi regner med at det går bra.
Dessuten kan AF brukes til mye rart, til og med å finne gamle klassekameater fra Sandaker skole, det avr virkelig gøy.

Jon
Hei Jon,nå er jeg hjemme igjen etter henting av 5 Ancistrus + 1 Grenmalle.
Du driver på bunn-nivå du også ser jeg (Rekene)
Vi får holde oss på bunn, vi kara fra sahara.
Ha en god kveld!
Hmmm, jeg trudde jeg var en av gutta fra Calcutta, men det er vel like greit med Sahara .
Du får ha grtulere og lykke til med nye maller. Sender deg en mail i morgen.

Jon
Hvordan går det med diskuskarrett? Har vannet blitt klart igjen?
Hvilken type uv kjøpte du? Har du noen link til utstyret?

Nyskjerrig jeg vettu.
Jada, nå er vannet så klart som det kan bli, 3 dagers mørklegging med nesten foringsstopp og med denne greia her, så ordnet det seg. Men mobbe-offeret vil ennå ikke spise, så han svømmer vel til discushimmelen i løpet av dagen.

Jon
Tirsdags morgen, kaffe, røyk og litt triste nyheter. I går klarte jeg ikke å se på mobbeofferet mere. Den ble fisket opp med hoven og ble avlivet i henhold til ferskfisklovens forskrifter, d.v.s. raskt og smertefritt. Jeg målte stakkaren etter avlivingen, og mens de andre discusen ligger på ca 14-15 cm, var denne 10,5 cm og helt bleik og fargeløs. Så nå er jeg på jakt etter 2 super red melon, noe sier meg at det kan bli vanskelig.
De 4 siste discusene trives og har det bra. Og hvis noen lurer på om det går bra med discus og leopoldi sammen så kan jeg svare bekreftende på det, ingen problemer. Leopoldiene jager litt på hverandre, men det er så lite at det er ikke noen problemer med det. Vi var på Harrytur til Sverige i helgen, jeg har ventet på en plastbakgrunn til 110-literen i over 1 mnd. nå, men grunnet flytting av produksjonslokaler nede i østen et sted, greier ikke Tropefisk og få tak i dem. Tor på Tropefisk er minst like irritert på dette som meg. Men som sagt, jeg var på Harrytur i helgen og kjøpte en foliebakgrunn for å ha imidlertidig. Jeg orket ikke å se på eller ta bilder av akvariet med den innpakningspapirbakgrunnen jeg hadde. Men bakgrunnen kom på plass på søndagskvelden. Jeg brukte et tips fra AF og smurte matolje på bakgrunnen. Egentlig så syns jeg det ble så bra at jeg kanskje avbestiller plastbakgrunnen. Men endelig har det blitt noen bilder fra 110-literen også. Jeg legger bare ut et par stykker her, av rota og av dvergguramiene, resten er på sida mi. Det var i grunnen alt for i dag, ha det bra folkens.

Jon
Dagens gladmelding.
Etter at jeg måtte avlive mobbeofferet syns jeg at det er blitt litt stusselig i karet med bare 4 discus. Etter 3 mndrs. drift er jo discusflokken halvert. Jeg solgte jo de 2 leopard snake skinene, den ene super red melonen tålte jo ikke frakten og døde første natta, og så avlivingen av mobbeofferet forrige mandag. Konklusjonen etter 3 mndr. er vel at discus er ikke av de enkleste fiskene å holde, men med daglige vannbytter, nok filtrering og riktig foring så føler jeg at jeg får taket på det. Jeg greide jo å stoppe et flagelatangrep og fikk infusoriene til å forsvinne så noe har jeg jo lært. Jeg måtte jo prøve det alle advarte meg mot, nemlig bare juwel-filteret og vannbytte hver tredje dag. Vel, nå har jeg en Tetratec EX 1200 pumpe i tillegg og bytter 12-15% vann hver dag. Jeg måtte jo selvfølgelig prøve en Tetratec EX 700 først, men fant fort ut at det ble for lite. Men nå svømmer det altså 4 ensomme Super Red Melon i et veldig bra kar, og her kommer gladmeldingen inn. Min gode venn og faste discusleverandør fra Nesodden, ja nettop DiscusGeir, får inn noen Super Red Melon til uka, og jeg har selvfølgelig bestilt 2 stkr. allerede. 3 ganger hipp hipp HURRA .
Ellers går det bra i kvarieverdenen, dvegguramihannen i 110-literen lager skumreder så det står etter, men jeg tror ikke at hunnene har fattet poenget ennå. Og det hjelper jo ikke så mye når afrikanerne mine fanger all maten dem spiser i overflaten og ødelegger all morroa for guramiene. Nei, dette får holde, ha det bra alle sammen.


Jon
Kongen
Jeg tok noen bilder i forbindelse med foringen, og greide å få et bilde av Kongen. Den bestemmer helt i karet, og skiller de andre dscusene hvis dem krangler. Da svømmer Kongen i mellom og gjenoppretter ro og orden. Det andre bilde viser da 2 av discusene aller nådigst ga plass slik at corydorasene også fikk litt mat. Det var alt for i dag.

Jon
Jeg glemte jo å legge inn dette, også av Kongen.
Det er forøvrig ikke Kongen jeg har i avataren min, men det nye mobbeofferet i karet
Jon
Ser du har stelt bra med dem Jon. Veksten er bra, de begynner jo å bli noen skikkelig "plakater". Slik skal det være. Dyktig røkter med andre ord.
Hei igjen Geir.
Det hjelper jo godt med konsulenter på Nesodden og i Mysen. Spesielt etter at jeg begynte å høre på dem . Som du skjønner så vil de 2 nye få et bra her i Rakkestad når dem kommer.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap