Hvilke rettigheter har du? (side 5)

Hei loffa.

Gratulerer så mye med nytt hjem!

Uannsett hvem som har loven på sin side eller ikke, var dette det eneste rette valget for dere å ta, finne en annen løsning på boforholdet. Hjemmet bør være en "friplass" hvor man kan være seg selv og trives. Spesiellt viktig når dere snart blir tre!

En interesagn tråd å lese igjennom.

mvh
Jepp gratulerer masse. Blir spennende og følge med videre ang kar og unger
Galemor
Jepp gratulerer masse. Blir spennende og følge med videre ang kar og unger :D


Hei og takk for det galemor m/fl. Ja det blir en spennende tid et par mnd fremover nå med nytt karr til innredning og familie forøkelse. Gleder oss masse og fremtiden lyser av glede for oss. Blir en del pakking denne helgen og det blir litt kaos her, men gleden overskygger det. Oppdateringer vil følge

Mvh Leif
Grattis med nytt sted å bo.
Nå kan litersyken spre seg skikkelig.
Plussmedlem
Flott at dere fikk nytt husvære så raskt Gratulerer.
Men før litersyken tar overhånd...Jeg regner med at du sjekker med huseier om hans/hennes begrensninger på antall liter vann
får vel kaste meg ut i diskusjonen jeg og vel og gratulere deg en gang til med nytt sted å bo, gleder meg masse til jeg ser det nye karet ditt fyldt opp hehe, og du blir jo nesten nabo å.....
bichir
får vel kaste meg ut i diskusjonen jeg og vel og gratulere deg en gang til med nytt sted å bo, gleder meg masse til jeg ser det nye karet ditt fyldt opp hehe, og du blir jo nesten nabo å.....



Hallo bichir og takker så mye. Ja vi blir nesten naboer og du har vel hørt om vennlige naboer?? Hehe. De deler det di har, og ettersom du har masse masse masse fisk og jeg nesten ingen, og ingen da i 500Literen, så vet du jo hvordan det ender? Hehe. Trenger kanskje litt flytte hjelp til uken av deg, når du har barne fri, så håper jeg kan ringe deg en dag, eller vi snakkes på MSN eller telefon.

Har så smått begynt å pakke i dag i esker og det er et styr. Mye en får kastet ved flytting, så en positiv ting er det iallefall. Vi hørs bichir.

Takk for kommentarer også til alle dere andre

Mvh Leif
hehe er bare å gi beskjed det vettu, gir deg gledelig noe av fiskene jeg har her jeg. har jo nådd 2500 liter vann nå hehe så blir mye forskjellig fisk.
må ikke kaste noe jeg kanskje kan få brukt for hehe du og vet at jeg er en skikkelig skrotnisse.. så da må vi nok se på hva du skal kaste og hehe
Tenker at dette er den rette tråden å spørre i, enda den er litt gammel av seg.
Jeg bor i en kjellerleilighet, som da på kontrakten er skrevet som sokkelbolig.
Min husvert sa i dag til meg at om jeg ikke kvittet meg med akvariene mine så måtte jeg ta å se meg om etter et annet sted å bo.
Saken er også at når jeg flyttet inn sa jeg at jeg hadde flere akvarier og om det gjorde noe. Hun sa at det brydde hun seg ikke om.
Jeg har en normalkontrakt for husleie og det eneste som vi ble enige om ikke skulle være tillat var røyking. jeg røyker ikke så det passet meg bra.
Nå har hun faktisk ringt til foreldrene til min kjæreste og de er ganske sinte.
Fatter ikke hvorfor hun skal blande andre inn i noe som de ikke har noe med. Det er greit at jeg er ung og uviten men det må da være grenser til hvordan man skal bli behandlet. Blir snart 24 år og synest man skal bli behandlet dæretter.
Noen her som kan gi meg paragrafene om utkastelse og hvilken eventuelle rettigheter jeg har/ikke har?
Må få gratulere med ny bolig..

Jeg leier selv, og vi satte opp ett tillegg til husleiekontrakten da jeg flyttet inn, der det står at jeg får ha max 600L tilsammen i leiligheta.
Helt greit for min del, har ikke plass nok til mer enn det
Er det ikke bare å ta kontakr med en forening som ble nevnt tidligere her(husker ikke navnet på den) og forhøre seg om hva en utleier han kaste en ut for... Høres litt på tryne ut å bli kastet ut fordi man har akvarier..
Det er ingen grunn til utkastelse om det ikke ødelegger boligen(Om du søler mye vann/ akvariene lekker/ mange åpne akvarium med mye fordamping) orker ikke å finne lovene men har lest mye om diverse lover angående dette. Det anbefales derimot ikke å ha et anstrengt forhold til den du leier hos, blir fort mye styr. Si ifra fast og bestemt at du skal ha akvariene, og at det er ingen grunn til utkastelse. Og be han fint om å slutte å ringe bekjente av deg.
Selv om man ikke har lov til å kaste ut noen fordi de har mange akvarier, tror jeg nok at hvis jeg var utleier hadde jeg ikke sovet godt om natten hvis det var flere hundre eller tusen liter vann i en leilighet som jeg leide ut til fremmede mennesker.

Hvis det går lekk og det blir store vannskader, ville det vært mitt problem som huseier, ikke leieboers problem.

Hvis jeg var huseier hadde jeg nok ikke tillatt mer enn noen få kar under en viss størrelse, og kun med den forutsetning at det er leieboers ansvar hvis noe skjer.

Klart man har lyst til å gjøre som man vil i sitt eget hjem lissom, men det er jo faktisk ikke ens eget hjem og ikke ens eget problem dersom noe skulle skje.

Jeg synes man burde ha det litt i tankene og ha litt forståelse for at det er noen andre sitt hus, og de som blir sittende med problemet. Og som nevnt tidligere er det kanskje ikke verdt å ha dårlig forhold med huseier bare for å få ha noen ekstra kar.
Nei men nå har ikke huseier sagt noe om dette i kontrakten. Når man leier så er det faktisk som sitt eget hjem og man skal ta vare på det på samme måte. Selvfølgelig kan man ikke drive å søle med vilje, men er ingen grunn her til at personen ikke skal kunne ha akvarium. Og tåler man ikke at folk bruker det man leier ut som sitt eget, så bør man kanskje vurdere å ikke leie ut i det hele tatt, ingen som tvinger noen til å leie ut
Jeg hadde hvertfall aldri trappa ned å gått masse i minus på å selge akvarium bare fordi huseier var vettskremt
Trond Ferkingstad
Nei men nå har ikke huseier sagt noe om dette i kontrakten. Når man leier så er det faktisk som sitt eget hjem og man skal ta vare på det på samme måte. Selvfølgelig kan man ikke drive å søle med vilje, men er ingen grunn her til at personen ikke skal kunne ha akvarium. Og tåler man ikke at folk bruker det man leier ut som sitt eget, så bør man kanskje vurdere å ikke leie ut i det hele tatt, ingen som tvinger noen til å leie ut ;) Jeg hadde hvertfall aldri trappa ned å gått masse i minus på å selge akvarium bare fordi huseier var vettskremt ;)


Personen fikk ikke lov å ha husdyr. Fisk er husdyr, så dette er egentlig en ganske lett sak.
Jeg har hatt fisker ulovlig i studentleilighet, og var hele tiden redd for å bli kastet ut... noe som hadde vært helt rett av dem å gjøre.
Før jeg flyttet inn i leiligheten som jeg har nå, spurte jeg om lov til å ha fisk siden husverten ikke ville ha husdyr. Han sa det var helt greit med fisker, men ikke dyr med pels

Å nekte folk å ha planter i vinduskarmen syntes jeg var å gå litt over styr:P

Shanny Lix
Noen her som kan gi meg paragrafene om utkastelse og hvilken eventuelle rettigheter jeg har/ikke har?


Kanskje vel off topic....start og les her:

Kine Kristine
Fisk er husdyr, så dette er egentlig en ganske lett sak.


Tror dyrene må minst ha pels for å kunne kvalifisere som husdyr juridisk.
Med husdyr menes som regel katt og hund.

Hva er forskjellene på om du velger å ha en jævla svær vase med vann stående med planter kontra et akvarium? Akvarium er et møbel, punktum finale.
Wikdahl
[QUOTE=Kine Kristine] Fisk er husdyr, så dette er egentlig en ganske lett sak.


Tror dyrene må minst ha pels for å kunne kvalifisere som husdyr juridisk.
Med husdyr menes som regel katt og hund.

Hva er forskjellene på om du velger å ha en jævla svær vase med vann stående med planter kontra et akvarium? Akvarium er et møbel, punktum finale.

Akvarium i seg selv hadde jo vært lov. Men dyr er dyr, og når man inngår avtaler med utleier, skal man spørre om sånnt før man går til anskaffelse av dette, er nå min mening.
Men har jo som sagt selv hatt fisk ulovlig:P Så vet hvor frusterende det er å ikke kunne ha fisker. Men har man inngått avtale, må man følge denne for å ha retten på sin side.
Med husdyr menes dyr som kan være til plage for andre, dermed dekkes hund og katt, men ikke innekatt, siden de ikke er til plage for noen, og heller ikke burdyr og fisk.

Dette ble diskutert i det vide og det brede i et katteforum jeg er medlem av, og der kom de til at innekatt er lov selv om det står i kontrakten at man ikke kan ha husdyr.

Ebbeto
[QUOTE=Shanny Lix]Noen her som kan gi meg paragrafene om utkastelse og hvilken eventuelle rettigheter jeg har/ikke har?


Kanskje vel off topic....start og les her:



Tusen takk, det var svært nyttig
Plussmedlem
Mvjnz
Dette ble diskutert i det vide og det brede i et katteforum jeg er medlem av, og der kom de til at innekatt er lov selv om det står i kontrakten at man ikke kan ha husdyr.


Dette er det faktisk en dom på i Høyesterett.
SAMMENDRAG: Leieforhold i borettslag ble oppsagt fordi leietakeren angivelig hadde overtrådt husordensreglene som forbyr å anskaffe hund eller katt. Det ble lagt til grunn at husleieloven § 22 og borettslagsloven § 34 gir hjemmel for regler som tar sikte på å hindre at det holdes dyr som utilbørlig forstyrrer eller forulemper andre beboere i et borettslag. Et slikt forbud kunne imidlertid ikke ramme den som holdt en såkalt "innekatt" som ikke sjenerte andre beboere. Oppsigelsen ble kjent ugyldig.

Men husleieloven er endret siden den gang, men det skal vel mye til før Høyesterett kommer fram til noe annet nå.
§ 5-2. Ro og orden
Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.


Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap