Jeg klarte ikke å berge scalare yngelen (side 5)

Det er ikke lett, nei, så jeg tror nesten du må vente til de blir litt større Det er lettere å ta bilder av f.eks. Corydoras-yngel, for de ligger jo ofte bomstille og bare glor Men scalarene virrer jo hit og dit i en salig røre.

Hva synes du om tråden og bildene jeg linket til? Hadde helt glemt at jeg laget den tråden så det var faktisk moro for meg også å se dem igjen....*sukk* Jeg savner scalarene mine!
Jeg så på bildene men leste ikke tråden. Jeg har lest den artikkelen her på AF ang. oppdrett av scalare da

Du som har så mange kar kunne jo vurdere å skaffe deg scaraler igjen. Kanskje Altum? Og drette de, sikkert maaaange som vil kjøpe bebisene, meg inkludert!

Jeg var ikke så himmelsk begeistret for scalarer da jeg startet med akvariehold men har virkelig sansen for dem. De er jo vannvittig flotte, majestetiske fisker.

En dag når jeg får mulighet, feks. når du har dine altum yngel klar til salgs, så skal jeg kjøpe og ha de i et eget kar. Så sett igang jente *LOL*
Tror neppe det blir Altum på meg, dessverre, ettersom de trenger enormt store akvarier og stor dybde. Ville ikke hatt dem i noe lavere enn 70- 80 cm høyde. De blir enorme! 660 liter og oppover trengs til Altum. Kanskje hadde det gått med et 60 cm høyt akvarium en stund, men utifra hva jeg husker å ha lest, kan voksne Altum bli opptil 40 cm høye fra finnespiss til finnespiss! *gulp*

Jeg kunne jo ha sparket ut en haug av småakvariene mine, f.eks. tømt en hel vegg på akvarierommet og så satt opp et "innendørs svømmebasseng" der istedet.... Men jeg klarer ikke unnvære Corydorasene mine, så det får være sånn det er inntil videre
Oida, hehe. Ja da blir det værre
De pimpette så veldig greie ut. Må de kjøpes på nett eller kan en kjøpe slike på andre butkker? Apotek, zoo osv? Jeg må nok også ha en slik sil til mitt provosoriske klekkeri. I dag må jeg faktisk bruke kaffefilter og en rengjort liten pimpett fra nesedråper *ler*
Hei helge
Helge
Da får vi jo ett svar på om den enkle klekkeren gir godt nok resultat i forhold til den vanlige metoden. Har lurt på det.


Denne metoden funker faktisk! Så da bruker jeg denne i tillegg til det kjøpte klekkeriet. Jeg hadde ikke hvit boks, kun mørkeblå så jeg tenkte å prøve med den. Og det funket

Det jeg gjorde var å plassere boksen oppå et akvarium for å få lun varme. Ellers så gjorde jeg som var forklart på den lenken. Eneste forskjell jeg gjorde var å legge et mørkt klede over den delen som jeg strødde eggene i, slik at de ikke skulle bli forvirret og ikke svømme mot lyset på andre siden. Kjempebra!

I mangel på annet utstyr pr. i dag så sugde jeg den levende artemian med lufteslangen i et krus. Så tok jeg en ankelstrømpe som jeg senere skal bruke på innsuget til pumpa og tredde den over et annet krus og helte artemian oppi strømpen. Så skylte jeg strømpen godt i lunket vann og vrengte den og ristet den i yngelkaret. Masse artemia kom da svømmende til sulten scalare yngel. Så denne metoden kan ihvertfall jeg anbefale
Det er for tiden bare gode nyheter i denne tråden
Helge
Det er for tiden bare gode nyheter i denne tråden :-)


Kjempebra at du synes det Helge Håper at du nå har funnet inspirasjon til å forsøke scalareoppdrett en gang til. Og gjør du det, så ikke nøl med å spør hvis du blir usikker. Det er alltid bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite
Jeg venter fortsatt på seks koi scalarer som jeg har bestilt. Kan visst fortsatt gå noen uker, og du kan være sikker på at jeg har spørsmål å komme med.
Helge
Jeg venter fortsatt på [URLBLOCK1] som jeg har bestilt. Kan visst fortsatt gå noen uker, og du kan være sikker på at jeg har spørsmål å komme med.


så hyggelig da. Får håpe at de går i lek hos deg, og da skal jeg prøve å hjepe deg så godt jeg kan
2nelise
De pimpette så veldig greie ut. Må de kjøpes på nett eller kan en kjøpe slike på andre butkker? Apotek, zoo osv? Jeg må nok også ha en slik sil til mitt provosoriske klekkeri. I dag må jeg faktisk bruke kaffefilter og en rengjort liten pimpett fra nesedråper *ler*


Jeg kjøpte dem på mitt lille lokale apotek tidligere, i flere år. Men så brått sluttet produsenten å lage dem, de fikk ikke tak i slike lenger. Krise!!
Heldigvis fant jeg noen andre på en engelsk nettside, men de var ikke noe gode! De var av en litt annen type. Usj. Det så jeg ikke, for bildet i den nettbutikken var dårlig.

Så kom redningen, jeg oppdaget at det ble solgt pipetter i nettbutikken til Panduro Hobby! Jeg bestilte meg en hel eske derfra med en gang (så det skal være verdt portoen), så nå har jeg sikret meg Disse fra Panduro er 100% identiske med de jeg kjøpte før på apoteket, så jeg fikk endelig tilbake favorittene mine

Siden disse er av ganske myk plast, så er de ikke evigvarende. De har begrenset levetid, en slik pipette holder maks et par mnd (har ikke tatt den eksakte tiden) om man bruker dem så mye som jeg. Til slutt revner de i "sømmen" (plasten er skjøtet). Da må de kastes.

Jeg suger opp ørsmå yngel med dem også, når de skal flyttes på I tillegg bruker jeg dem til dosering av f.eks. flytende plantegjødning, dosering av eikebarkekstrakt til å senke ph, dosering av vannforbedringsmiddel om jeg skal bruke det, osv osv.

Det er tusen bruksområder!
Nå har jeg 10 levende flotte yngel igjen
Og disse virker meget sterk og frisk *bank i bordet*
Jeg oppbevarer disse i en glassbolle (salatbolle) med luftestein. Jeg rengjør bollen grundig hver dag, fjerner grums, slim etc. I mellomtiden tar jeg yngelen i en liten balje imens jeg holder på. Som sagt, de er i glassbollen med luftestein og litt plastfolie over. Jeg gir de nyklekket artemia 4-6 ganger daglig og de synes at det er nam nam. Jeg slamsuger bollen hver kveld forsiktig med lufteslangen og har på friskt vann. Jeg synes de har vokst allerede, så jeg har en god følelse her

Når de blir litt større og sterkere så skal de i 30 literen med sandbunn og innvendig pumpe.

Forresten, jeg fikk mitt ønske oppfylt om et eget 95 l lekskar til foreldrene. De har vært der i to dager nå, og nå først begynner de å føle seg hjemme. Håper det ikke er så lenge til de går i lek. Skal bli moro å se om de klarer jobben eller spiser eggene. Only time will tell. Spennende er det ihvertfall )

Disse scalare bebisene har jeg neppe hjerte til å selge, med tanke på hvor mye tid og energi jeg har brukt på de. De er bebisene mine liksom

Men hva foreldrene kan finne på blir meget interessant å observere :-O)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap