Hvor mange malawi kan jeg ha? (side 5)

etter litt nærmere titting i boden fant jeg enda en EHEIM pumpe. en innvendig en. Eheim 2010 heter den. pumper 8.3 l/m, mens den utvendige pumper 440 l/t. Den innvendige jeg har nå ligger på 400 l/t
Det filteret blir for lite, du bør nok satse på et filter der produsentene av filterert mener det er bergenet for akvarier mellom 400 og 500 liter.
Produsentene skryter alltid av at pumpen pumper x antall liter i timen, men dette er som regel uten filter og drit i filterhuset som bremser gjennomstrømningen.
Tetra tec ex1200 eller en Eheim 2028 vil være gode filtere til ditt kar.
I mitt malawikar på 450 liter har jeg to utvendige pumper som tilsammen skal holde til et kar på 700 liter ifølge prod. En tetratec ex1200 og en Eheim 2026. Disse har surret hos meg i 6 mnd og jeg har foret hardt de siste 3-4mnd uten problem.
Får å øke sirkulasjonen har jeg en sirkulasjonspumpe som yter 5000 liter i timen. Denne holder greit.

I ditt kar ville jeg hatt en sirkulasjons pumpe som yter 2-3000 liter i timen. Slike får du kjøpt billig på ebay. Rundt 200 kr inkl frakt.

ok driver og titter på ebay, men syns det er veldig vanskelig. hvilket merke bør jeg se etter, har fått ordnet så jeg kan regne gallons over til liter. Hva heter utvendig pumpe på engelsk? andre tips og råd når jeg skal handle derfra?
Kaiamor
ok driver og titter på ebay, men syns det er veldig vanskelig. hvilket merke bør jeg se etter, har fått ordnet så jeg kan regne gallons over til liter. Hva heter utvendig pumpe på engelsk? andre tips og råd når jeg skal handle derfra?


For utvendig filter synes jeg du bør gå for Eheim. Men Fluval sin FX5 skal også være bra. Ellers må du se om du finner omtaler av filtrene du tenker på.
På engelsk kalles disse cannister filter.

Når det gjelder powerheads står du langt "friere", der er det ikke like stor forskjell mellom gode og dårlige merker.
akvafil
Får å øke sirkulasjonen har jeg en sirkulasjonspumpe som yter 5000 liter i timen. Denne holder greit. I ditt kar ville jeg hatt en sirkulasjons pumpe som yter 2-3000 liter i timen. Slike får du kjøpt billig på ebay. Rundt 200 kr inkl frakt.


du mener powerheads da? syns de fleste her ligger på 400gph dvs ca 1500 l/t.
veldig mange av disse heter Pond Water Pump. kan jeg bruke disse?
Jeg fant denne og lurer på om den er bra. noen som kan hjelpe meg?

Hydor Koralia Powerhead

den pumper 600GPH dvs litt under 2300 l/t eller burde jeg gå for en enda sterkere en? Og hvis noen finner det ut, går denne på batterier eller noe?

Disse kan jeg velge mellom

KORALIA 1 1500 l/h 4,5 W 400 gph 3,5 W
KORALIA 2 2300 l/h 4,5 W 600 gph 4,5 W
KORALIA 3 3200 l/h 5,5 W 850 gph 6,5 W
KORALIA 4 4600 l/h 11 W 1200 gph 8,5 W
KORALIA 2 2300 l/h 4,5 W 600 gph 4,5 W

Denne burde holde i ditt kar. Min powerhead er helt lik den du linker til, og jeg er fornøyd med min.
Filter bør du kjøpe i Norge, for overstiger de 200 kr inkl frakt i utlandet kommer moms og toll i tillegg = dyrt.

Disse kommer med ledning slik som vanlige elektriske aparater. Det du må sjekke før du kjøper elektrisk utstyr på Ebay er at de har europeisk støpsel. Har de bristisk eller amerikansk støpsel så passer de ikke i stikkontakten din.
Etter å ha pratet med zoobutikken igjen ble det til at det blir en Hydor 3 pumpe samt en EHEIM 2228. Dekor blir lavastein, så nå er det bare å ønske seg penger og gavekort til jul ^^
Da er akvariet tomt for fisk. De tre skjørtetetraene ble gitt bort til en ung, lovende akvarist. Praktbotiaene, Falsk Adolfi pansermallene, Siamesiske algespiserne og Plecoen er gitt til dyrebutikken så nå går pumpa for å opprettholde bion i karet frem til de nye pumpene kommer og jeg får satt opp karet med lavastein. Har et stort skip som jeg ikke har videre lyst til å kvitte meg med men tror vel ikke det kommer til å passe så godt inn i "malawiverdenen min"

Syns egentlig det er trist å se inn i et tomt akvarium jeg jo :P men får trøste meg med å se på 60l min med kardinaltetra, viftereker, kuhliiål og sommerfugler i lek^^
Oi, dette ble både gøy og litt ikke så gøy.. Men gitt om det blir spennende med malawai!

Lykke til!

Håper du legger ut bilder på akvaforum, så vi kan se dine flotte nye fisker om en stund (:
selvfølgelig skal jeg lage full oppdatering fra start til slutt her med det nye karet. nå var vi bare brått usikre på fisk igjen... er redd det kan bli kjedelig med bare gule og blå fisker... lurer på å gå for rød zebra istedet, siden de finnes i blå, orange og hvit. Blir litt mer farger av det. ååå blir gal av dette her jooo:P
zebra og socolfi går kjempefint sammen.
det som holder meg litt tilbake på disse er at de blir en del større, rod zebra blir opptil 14 cm mens golden og maingano blir max 10. Så jeg kan ha litt flere fisker om jeg velger de andre, jeg er bare litt usikker på om det vil bli kjedelig med bare gult og blått
Max størrelse i fiskebasen er bare en veileder, ikke en fasit. Jeg har sett flere Golden i akvarier som er godt over 10 cm store.
Zebra huene blir ikke så store som hannene.
ok... nei jeg vet ikke lengre jeg:P er bare veldig usikker... er jo så mye å velge imellom og så mye å ta hensyn til
Man må bare prøve seg fram. Lurer på hvor mange arter som har gått inn og ut her med tiden

EDIT: Ops. Var litt for rask, svarte på det kaia spurte om på side 7, så ikke at det var kommet så langt enda :P
--------------------------------------------------

Når det gjelder pumper/filtere så kan det være anbefalt med en utvendig og en innvendig.

Leste for litt siden at malawi skal optimalt ha filtere som sirkulerer vannet 10 ganger i timen. (Jeg har ikke så mye selv, men mine 240 liter blir sirkulert ca 7 ganger i timen)

Grunnen for innvendig filter/sirkulasjonspumpe er:
1. Malawi liker vann som det er bevegelse i.
2. (kansje viktigste grunn) Utvendige pumper klarer ikke å "sirkulere vannet godt nok", noe som fører at man får "thermal layers" (Husker ikke norske ordet:p ). F.eks. varmt øverst i vannet og kaldere nede. For å forhindre dette og ha en jevn temp i hele karet har man en innvendig sirkulasjonspumpe eller filter for å få mer bevegelse i vannet.

Selv har jeg en fluval 4 som fungerer for dette formålet, pluss det renser noe av vannet i samme slengen. Den er stor og ikke fin å se på, så jeg skal selv prøve å finne på noe for å skjule alt det tekniske i karet.
takker for tips, som jeg har nevt tidligere i tråden (som nå begynner å bli laaang og uoversiktelig:P) har jeg planer om en eheim 2228 og en Hydor Koralia 3 for strømmen sin skyld. Powerheaden gjør lite ut av seg men er kraftig
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap