- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Gard erik's fiske-eventyr (side 5)
Gard erik's fiske-eventyr (side 5)
Anbefaler deg å skifte ut litt vann daglig (30%) til du har fått tak i medisiner. Er du heldig så bremser det litt på spredningen slik at fiskene ikke dør før medisinen er i hus.
Du får henvise til dyrevernsloven hvor det står at dyr ikke skal lide unødig og at man er pliktig til å gi dyrene medisinsk behandling når det er nødvendig
Du får henvise til dyrevernsloven hvor det står at dyr ikke skal lide unødig og at man er pliktig til å gi dyrene medisinsk behandling når det er nødvendig
Postet 23.01.09 kl 22:46
Postet 24.01.09 kl 11:40
I morgen sender de sikkert medisinen, det håper eg! Det er ikke bra i karet i dag, har funnet 1 død hunn og 1 død eplesnegle. Dette er ikke bra..
Har kjøpt 3 stk. sulawesi snegler gul leppe/antenne av Heidi Ingdal også, hun skal sende de i morgen. Men eg tror eg må ta de i 160 literen, til de er friske i 64 literen..
Har kjøpt 3 stk. sulawesi snegler gul leppe/antenne av Heidi Ingdal også, hun skal sende de i morgen. Men eg tror eg må ta de i 160 literen, til de er friske i 64 literen..
Postet 25.01.09 kl 15:59
Postet 26.01.09 kl 18:15
Postet 28.01.09 kl 15:13
Endret: 28.01.09 kl 15:14
Postet 28.01.09 kl 15:18
Postet 28.01.09 kl 15:24
Det er veldig sjelden at sykdommer smitter på tvers av arter. For eksempel så blir ikke hunden din forkjølet selv om du blir det.
Det som derimot kan være smittefarlig er vannet. Du bør derfor prøve å unngå å få så mye av vannet med når du flytter sneglene. Sørg bare for at verdiene i bøtten og verdiene i akvariet er sånn noenlunde det samme.
Det som derimot kan være smittefarlig er vannet. Du bør derfor prøve å unngå å få så mye av vannet med når du flytter sneglene. Sørg bare for at verdiene i bøtten og verdiene i akvariet er sånn noenlunde det samme.
Postet 28.01.09 kl 15:29
Postet 28.01.09 kl 15:58
Postet 28.01.09 kl 16:02
Postet 28.01.09 kl 16:16
Endret: 28.01.09 kl 16:21
Du har reker også, ja. Nei, ville ha tatt ut de også. De fleste fiskemedisiner er potesnielt skadelige for reker og snegler. Du får ha de i bøtten sammen med sneglene. Husk å dekke over så ingen av de begynner å vandre rundt på egen hånd og husk å bytt ut en del av vannet daglig. Er jo ikke filter der som kan ta seg av avfallstoffene. Mat gjerne minimalt også.
Postet 28.01.09 kl 16:21
Postet 28.01.09 kl 16:22
Postet 28.01.09 kl 17:05
Nå tåler både snegler og reker vanligvis litt kaldere vann enn de fleste akvariefisk, men anbefaler at bøtten settes på et noenlunde oppvarmet rom, for eksempel badet. Har du luftestein kan du gjerne sette i denne, men i og med at du skifter litt vann hver dag så bør det bli nok oksygen på det viset. Har du en liten plante- eller mosekvast til overs så vil nok rekene roe seg mer med en slik å plukke på. Behandlingen tar jo ikke så mange dagene heldigvis.
Postet 28.01.09 kl 17:32
Postet 28.01.09 kl 17:46
Postet 28.01.09 kl 18:13
nå har g skifta litt vann på sneglene og rekene, det ser ut som de har det fint=) Medisineringa og går fint.
Scalare eggene er der ennå, så kanskje det er et håp? Eg håper i allfall! Krysser alt eg har å krysse=) En snegle har flyttet på seg i natt, men har ikke rørt på seg i dag.. Krysser alt igjen for at de lever!
Men hvordan ser eg når fiskene blir friske igjen? Det er jo ikke bare "popp" så er finnene ute og de er fine igjen..
Scalare eggene er der ennå, så kanskje det er et håp? Eg håper i allfall! Krysser alt eg har å krysse=) En snegle har flyttet på seg i natt, men har ikke rørt på seg i dag.. Krysser alt igjen for at de lever!
Men hvordan ser eg når fiskene blir friske igjen? Det er jo ikke bare "popp" så er finnene ute og de er fine igjen..
Postet 29.01.09 kl 16:16
Endret: 29.01.09 kl 16:19
Du får bare ta kuren og se om det bedrer seg etterhvert. Virker ikke dette så må du nesten starte egen tråd på forumet og spørre for da har jeg ikke andre forslag. Lønner seg også å sørge for litt hyppigere vannbytter etter medisineringen og husk at du ikke har reker og snegler tilbake i karet før det har vært tatt et par-tre vannbytter imellom. Selv om esha brytes ned så er jeg usikker på hvor lang tid det tar.
Postet 29.01.09 kl 16:37
Postet 29.01.09 kl 17:42