Joakims våte drømmer (side 5)

ph og temperatur var ca. det samme, gh vet jeg ikke. ikke testet hva gh'en er i springen, men er vel nokså lik.
nå blir det vel litt omgjøring rundt i karet kansje. lenge hatt lyst på en rot til, en som er lit større, så kansje omgjøre så jeg får plass til en stor en.
Værre enn forventet
når jeg kom hjem idag lå den kinesiske algespiseren oppå pumpa, den pustet veldig fort, og så jævlig ut. åpnet lokket på toppen og det stinket DRITT, som da tyder på amoniakk. testet nitritt og den lå farlig nær 3.33 eller hva det nå hetter(lå mellom 3 og nest høyeste skala). byttet vann, neontetraene ble bedre, men kinesiske sliter litt enda.

skal jeg bare avlive de, dumt å la de lide så ille.
Fortsett å bytt vann, om nødvendig opp til halvparten 2-3 ganger om dagen til nitritten er borte. Slamsug gjerne samtidig. Rent vann skader ikke og filteret vil etterhvert greie å takle nitritten.
Hvis det er oppstått ammoniakk, så er det stor fare for at fiskene har "brent" gjellene sine, ja. Det er en permanent skade, er jeg redd.

Har du ph over 7?
Står ph 6 på karet i profilen.
ph 6 ja, ikke testet idag, men er vel ikke nødvendig, ikke akkurat det som bekymrer.

når jeg byttet nå byttet jeg vann, helte opp i nytt tok et nytt bytte til. tenkte å ta nytt nå snart igjen.
Vanbytter gjør underverker. Vann er det billigste mediumet vi har i våre akvarium, men vannet har veldig stor kontroll, og har vel lagt mengder av akvarium "i grus". Lykke til!!
janhenno
Vanbytter gjør underverker. Vann er det billigste mediumet vi har i våre akvarium, men vannet har veldig stor kontroll, og har vel lagt mengder av akvarium "i grus". Lykke til!!


jo takk janhenno.

det eneste bra som skjer nå er at algene dørXD de er blitt hvite, ser ut som de har visnet. men tar også på plantene da.
Bruker du substrat eller flytende plantenæring?--Plantene tåler en støyt...algene kommer tilbake skal du se..antar at du har en ancistrus oppe i karet?..nå som du bytter så mye vann grunnet no2, er jo plantenæring så godt som bortkastet.
har flytende plantenæring så det hjelper ikke noe nei.
ÅJA algene kommer lett tilbake, men må jo prøve å holde de i sjakk, de er jo umulig å få sjakk matt på de algene

har ingen ancistrus, kun kinesisk algespiser, neontetra, amano reker. hadde tenkt å kjøpe ancistrus snart, men må nok vente noen uker :P

men for de som vil ha rask nitritt start i karet sitt kan helde 4 bokser med mat oppi karet, da går det fort XD
fisken har begynt å bli mye bedre, de svømmer mere rundt nå og de prøver liksom ikke å rømme fra karet.

vet ikke helt med kinesiske algespiseren, den har ligget stille, men ligget på bunn og ikke på toppen nå.
Det høres ihvertfall ut som det går riktige veien da. Du får fortsette å følge med nitritten og være flink med å skifte vann så vil det nok stabilisere seg etterhvert.

ja, håper det går riktig vei da. redd for at det plutselig skal øke med nitritt jeg. hørt det tar tid før nitritten kommer, her tok det en dag. så redd for at den skal fortsette å øke voldsomt.

Du må huske på at du nå har et fungerende filter som er med på å ta unna. Problemet for filteret ditt nå er bare at det blir altfor mye avfall på en gang til at det greier å ta unna alt. Det som skjer under innkjøringen er at det først må bli nok bakterier til å håndtere ammonium/ammoniakk og så nok til å ta seg av nitritt. Du har allerede filterbakterier som tar seg av ammonium/ammoniakk, hvis ikke så hadde du fått utslag på det og ikke nitritt til å begynne med. Det vil derfor gå raskere å få balanse med et innkjørt filter enn med et filter under innkjøring.
aha der var den løst astrid, Takk.

det hjalp med vannbytter igår, den kinesiske er og farter rundt omkring litt mere idag, igår lå den oppå pompa og pustet og peste fært. idag sugde den litt rundt, men den er veldig skvetten. satt ved akvariet 1 time før han kom ut. nå begynner sikert folk å lure, nei jeg satt ikke stille og glante på akvariet.

den ene reka døde, fant den idag
Du får bare følge med på nitritt noen dager til så kan du vel regne karet som normalt igjen tenker jeg. En død reke var ikke så ille når man tenker på hvor høy nitritt du hadde. Ikke uvanlig at fiskene blir litt skvetne etter noe sånt heller så du får gi dem ro og fred en stund så kommer de forhåpentligvis til seg selv etterhvert.

Veldig glad for at det gikk såpass bra hos deg. Lett å bli fortvilet når fiskene sliter sånn, men som du nå har erfart så er det utrolig hvor bra bare det går om man er flink til å bytte vann
Wow shiny
Tante Astrid
Veldig glad for at det gikk såpass bra hos deg. Lett å bli fortvilet når fiskene sliter sånn, men som du nå har erfart så er det utrolig hvor bra bare det går om man er flink til å bytte vann :)


flink og flink, bytta hvertfall litt, kunne bytta mye mye mer. men ville ikke ta for ofte heller.

når jeg kom hjem idag og skjekket karret så var det klart vann. det har vært gromsete hele tida, nå var det KJEMPE klart, klarer enn det var før.
trodde jeg endelig var kvitt niritt, men luktet på karret, det var lukt enda.
Det kan hende det ligger noe mat over vann i kriker og kroker også. Du kan ta å fukte litt tørkepapir og dra over på innsiden av karet akkurat i vannskorpen. Selv om det lukter så er det forhåpentligvis ikke så store mengder mat som ligger igjen at ikke filteret tar seg av det. Sjekk nitritt jevnlig og skift vann igjen om det er nødvendig så håper jeg lukten forsvinner også når det går noen dager. Nitritt er forresten uten lukt så det som du eventuelt lukter nå er matrester som du ikke har fått ut som er i ferd med å gå i oppløsning.
Dette gikk fort
testet nitritten nå, det er ikke nitritt i karet lenge, det tok 2 dager å bli kvitt den
nå trenger jeg bare mat, må snart begynne og mate igjen, ikke matet på lenge. untatt på tirsdag da men.
den kinesiske algespiseren er hvertfall kjempe tynn nå. skal dra og kjøpe no mat imorra.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap