Småtteri og spekulasjoner (side 5)

Synd med klovnkillien Det betyr vel at mesteparten av dine har dødd nå? Betyr det at de er litt følsomme og må behandles forsiktig?
Det ser nesten sånn ut. Har sett at det er litt jaging blant hannene så jeg kan ikke utelukke at det kan være slåssing som tar knekken på dem. Lurte på om jeg skulle la én hanne gå med hunnene og se hva som skjer da, kanskje på tide å gjøre det nå. Ser blant annet at "noen" skriver at hanner har drept hunner.
Mvjnz
Det betyr vel at mesteparten av dine har dødd nå?

Jeg har mistet halvparten, så jeg har nå 4 hanner og 2 hunner.
Så synd med klonven. Hvordan er vannet der du har den? Jeg flytta mine fra et kar med veldig lav PH til et annet hvor ph ligger på rundt 6,5 pga en kalkstein. Ser på fargene at de trives mye bedre i litt høyere ph. Men... det har nok med kvaliteten på de man kjøper også å gjøre. Forrige gang jeg kjøpte mista jeg alle - en etter en.... Denne gangen har alle klart seg på tross av at noen var ekstremt tynne da jeg kjøpte dem.

Fangsttur, gjett om jeg skal på Dahls dyrerike etter hvert da
Jeg holder klovkilliene i vanlig Oslovann med ketapangblad. pH6,5 KH
Jeg holder klovkilliene i vanlig Oslovann med ketapangblad. pH6,5 og KH mindre enn 1.
Mere reker
Kan jo få logget at det ble 40 kirsebærreker på OAK auksjonen i dag. Det blir bra nå som jeg etterhvert skal teste å bruke kirsebærreker som fôrreker hos chicklidene. Optimalt sett burde det vært endemiske reker, men det er ikke lett og få tak i. Jeg leste en interessant artikkel, Food For Thought av Ron Coleman, som fikk meg til å tenke på å etablere en rekestamme i karet som er stor nok til at den kan høstes av fiskene. Jeg tenker spesielt på Neolamprologus leleupi som ut fra artikkelen burde bli svært fornøyde med en og annen reke. De er allerede svært fornøyd når det fores mysis. Planen er å lage så mange gjemmesteder der kun reker kommer til at det skal være mulig for noen reker å overleve og produsere avkom. Ser andre har forsøkt lignende og stort sett bare blitt kvitt rekene, men jeg tillater meg å prøve allikevel.
Hvis hannene har for vane å drepe hunner må jeg si jeg blir litt bekymret. Jeg skulle jo kjøpe en liten gruppe, men jeg har ikke noe reservekar å flytte fisk til hvis hannen finner ut han skal drepe noen....

Rekeprosjektet høres interessant ut, det må du holde oss oppdatert på
Humunukuapuaa
Jeg leste en interessant artikkel, [URLBLOCK1], som fikk meg til å tenke på å etablere en rekestamme i karet som er stor nok til at den kan høstes av fiskene.

Hvis rekene har nok gjemmesteder, vil det sannsynligvis overleve mange nok voksne til å holde stammen oppe.
Jeg har 11 Smykketetraer i 180 literen min, samt en enorm kladd med javamose som henger ned fra en gren midt i karet, og daglig ser jeg Smykketetraene på inspeksjonsrunde rundt om på mosekladden. De sjekker om det har kommet noen nye reke-yngel til verden siden sist, som de kan snappe til seg og spise Kirsebærrekene er trygge for dem hvis de greier å komme opp i halvvoksen størrelse, det er kun de veldig små Smykketetraene tar. De voksne Kirsebærrekene spaserer åpent rundt på mosen og føler seg åpenbart trygge for Smykketetraene.

Ciklider er kanskje noe verre, for de har større munner. Men som sagt; passer du på å gi rekene nok gjemmesteder vil sikkert noen klare seg. Spørsmålet er vel om det er tenkt beplantning i karet til den afrikanske cikliden ? Hvis du ikke har det, tviler jeg på at reke-kolonien vil leve særlig lenge (om de takler å vennes til hardt vann med høy ph) sammen med rovgriske ciklider.

[External Image]
Her er klovnene veldig fredelige. De grupperer seg faktisk litt etter kjønn, så hannene svømmer mye sammen og hunnene for seg. Rar oppførsel som jeg ikke har sett hos andre fisk. Har ikke sett noe tilløp til aggresjon etter at de ble mer jevnstore. Men introduserte 4 små hunner i et nytt kjøp da de andre var blitt ganske store og det gikk ikke. De ble kjeppjaget. Lot dem gå i yngelkar til de hadde vokst seg store men da gikk det helt fint å sette dem sammen.

Frykter kirsebærene dine har kort holdbarhetsdato stemplet på seg om de havner i tanganyika - også de voksne. Har sluppet døde reker i tanganyika og det forteller det meste - de ble revet i filler.
Mvjnz: Jeg tror ikke vi skal stemple klovnekilli som konemorder selv om "noen" har observert fenomenet. Ser noen tråder om killi generelt som nevner at hannen kan bli litt vel ivrig.

Mona: Egen rekebuffet til Nannoene dine.

Når det gjelder reker tror jeg at jeg trenger mye mer enn 40 stk. Det kommer sikkert til å gå med mange de første dagene inntil rekene har funnet seg hideouts. Så det er kalkulert at det går litt reker Men foreløpig er dette bare prat, eller dvs. jeg har jo begynt å samle reker til prosjektet. Jeg tror utfordringen blir å lage bra nok og mange nok skjulesteder.
Tanker om kampfiskoppdrett og ikeabokser
Så at Mvjnz funderte på VailTailoppdrett og tenkte jeg kunne dele en tanke.
Jeg har fundert på om en innstats til oppbevarinsgboks fra Ikea kan være tilnærmet optimalt for kampfiskoppdrett. Det er todelt, men en smal passasje i hver ende. Slik kan man sette hannen og hunnen i hver sin halvdel og sperre og åpne passasjene ved behov. Kanskje de til og med ikke trenger å sperres av, eller bare i den ene enden. Jeg kom desverre på dette etter at jeg startet kullet jeg har gående nå, så det foreligger ingen empiri. Samla-kassene er forresten veldig greie temporære kar til karantene og oppforing, men desverre ikke helt transparent plastmateriale. Det lukter litt mandel når de er nye som sikkert er slippmiddel fra produksjonsprosessen, så jeg har spylt med vamtvann og børstet med varmt eddikkvann og skylt de godt i varmtvann igjen for å være sikker på at det ble rent. Lukter det mandel - På'n igjen.
Siste nytt fra killifronten er at jeg fant igjen et lampeyngel ute i karet sammen med leleupier, julier og ikke minst calvuser. Det må ha klart å hoppe ut når calvusen kom på besøk og har på en eller annen måte klart å gjemme seg for en av de mest utspekulerte og spesialiserte yngeltyver. Men calvusen er kanskje ikke så spesialisert for yngelfangst i vannskorpa, kanskje derfor yngelet har overlevd.

Blir litt omveltniger i det Tanganyikanske selskapet...
Fikk ordnet opp med J. ornatusene og har nå kun J. transcriptus.

B. smaragdinaene har jeg enda ikke blitt klok på. Det har dukket opp et svært skummrede i hjørnet på karet. Den største fisken står halvveis inne i roten og følger med, og den lille står mye på baksiden og på toppen av roten. Grunnen til at jeg sier lille og store er fordi jeg ikke er sikker på om den lille er hun eller hann.

Dett er en hann inne i hulen sin.
[External Image]

Kan dette være en hunn?
[External Image]

Eller er det en hann?
[External Image]
Begge mine hunner er svært bleke, den ene er ensfarget blek, mens den andre har to svarte striper. Så utifra det vil jeg si at det er en hann, for jeg har aldri sett mine så mørke og har aldri sett hunner så mørke på bilder...

Om betta smaragdina
Det morsomme og frustrerende er at smaragdinaene mine er ganske skye, så jeg må titte på dem på avstand. De skifter farger ganske hyppig. Spesielt den lille, når jeg så på den tidligere i kveld var den svært lys, men hadde noen striper.
Liggeunderlag i bunnen av karet
Har akkurat lagt liggeunderlag fra biltema i bunnen på et nytt kar for å beskytte bunnglasset ved evt. steinsras etc. Jeg velger liggeunderlag da isopor let kan skades og begynne å "frø se2g. Jeg har funnet ut at liggeundelag med en rute-tekstur, fra f.eks. biltema, er veldig fin til å holde på sanden, mens den typen med relativt glatt overflate, fra f.eks. ClasOhlson, holder dårlig på sanden.
Det morsomme og frustrerende er at smaragdinaene mine er ganske skye, så jeg må titte på dem på avstand. De skifter farger ganske hyppig. Spesielt den lille, når jeg så på den tidligere i kveld var den svært lys, men hadde noen striper.

Jeg har sett min hann bli lys. Jeg prøvde med en svart penn for å få han til å vise seg (fungerer bra med splendens), men det likte han ikke. Han stirret intenst på den og ble blek med striper.

Så dine høres ut som et lite mysterium

Er de viltfanget siden de er så sky?
Er channoidesene dine like sky ennå? Er nok heller ikke den fisken man ser mest til hos meg i alle fall. Hannen som tygger er søkk vekk om dagen, ikke sett han på flere dager nå.
Betta smaragdina og tanker rundt lavastein
Tror ikke de er viltfanget, da denne arten heldigvis lett lar seg drette. De ble solgt av Aquamanias som Wild Betta Isaan, og solgt som "sannsynligvis to hanner". Så jeg tror det blir å sette i gang klappjakt på damer til dem.
Jeg har ikke hatt masse tid til å finne ut om det er naturlig adferd at dersom to hanner går sammen, vil den dominerende bygge skumrede som et "statement" på at det er han som har førsteretten på eventuelle damer som dukker opp. Og at det derfor er naturlig at den lille "farger ned" og ikke gjør så mye av seg.
Det dukker uansett ikke opp noen damer de første dagene, så jeg kan jo la se hva som skjer med skumredet. Og ikke minst om det blir noe slåssing.

Ellers har jeg 6-7kg lavastein som skal bli steinvegg i det nye selskapet. Tanken er at her skal det kunne bli masse skjulesteder for reker og ikke minst fine huler som fiskene kan vanke i. Jeg skal stable stein på to vegger med èn dært silikon mellom glasset og et punkt mot toppen av steinens bakside.
Har tenkt på ulemper ved å gjøre dette: Dyr kan bli fanget inne mellom steinene ved endring i vannstand ifb.m. vannbytter. Kadaverere kan bli innesperret og forpeste, og det blir generelt tilnærmet umulig å fange fisk da det ikke går å flytte på steinene, men jeg kjører på. I verste fall er bare å skjære løs steinen med en tapetkniv (og lime på igjen med orca).
Jeg vet det er delte meninger om lavastein, og at det er lite sannsynlig å finne lavastein i en av verdens eldste innsjøer, men det er klin umulig å få endemisk tanganyika-stein i Norge. Jeg vil ikke ha identisk bakgrunn med tusenvis av andre kar, og dessuten utnytte egenskapene for skjulesteder lavasteinen vil gi. Dessuten hadde jeg ikke lyst til å bruke tung sten når den i verste fall kan falle 40-50 cm (riktignok under vann). Uansett så blir lavasteinen fin når algene får grodd seg til.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap