- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 5)
Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 5)
Postet 10.03.09 kl 09:25
Postet 10.03.09 kl 09:34
Juhu...
Da blir jeg atter en gang malawiakvarist. Planene koker i hodet mitt og det kommer snart en egen tråd..
To be continued...hehe
To be continued...hehe
Postet 10.03.09 kl 12:44
Postet 10.03.09 kl 12:50
Alexus: Etter å ha "googlet" litt på cichlid forum og her har jeg kommet frem til at jeg ønsker to arter i karet. En Aulonocara art og en Placidochromis art. Selvfølgelig av de mindre artene. Det er den foreløpige tankegangen, men ikke noe er sikkert enda. Det eneste jeg vet er at jeg skal ihvertfall ha en Aulonocara art i karet og ikke fler enn to arter totalt.
Mvh Linda
Mvh Linda
Postet 10.03.09 kl 14:04
Postet 10.03.09 kl 14:14
Postet 10.03.09 kl 16:22
AlexusEtt lite spørsmål til allmennheten her på denne tråden: Er mbunas mer agressive enn de omnivore og carnivore artene fra malawi?
Fiskene fra Mbuna gruppen har huler og sprekker som revir, og disse må beskyttes. Jo mer agressiv hannen er, jo bedre kan han beskytte sitt territorie.
De andre gruppene leker for det meste på åpne plasser (litt avhengig av art seff), og beskytte en bestemt plass er derfor ikke like nødvendig. Rovfiskene har ofte et revir som strekker seg over et stort område, og andre fisk blir akseptert innenfor grensene.
Frittsvømmerne beveger seg også over større områder, og trenger derfor ikke en aggressiv adferd mht å beskytte et bestemt revir.
Postet 10.03.09 kl 21:34
Postet 10.03.09 kl 21:38
Postet 10.03.09 kl 21:42
Postet 10.03.09 kl 21:44
Postet 10.03.09 kl 21:54
Endret: 10.03.09 kl 21:56
Postet 10.03.09 kl 21:59
Postet 10.03.09 kl 22:10
Postet 10.03.09 kl 22:26
Nja, er ikke helt enig i at det kun er mbunaer som kan holdes i mindre kar. Mindre fisker fra andre mindre agressive arter kan fint holdes i mindre kar. Man kan bare ikke ha 50 stykker av dem. Det er veldig forskjellig hva folk har av erfaring. Ingen behov for utskjelling her, men godtakelse av andres synspunkt og erfaring rett og slett
Postet 10.03.09 kl 23:41
Postet 11.03.09 kl 10:40
Inaktiv bruker
De som har god forstand på fisk i det hele tatt bør ikke gå etter liter men areal.
Lengde er vel absolutt det viktigste (om det ikke er for smalt i bredden).
Eks: 160 liter Akvastabil og 250 liter Akvastabil er begge 100cm langt, det er bare 10cm forskjell i høyde og bredde.
Lengde er vel absolutt det viktigste (om det ikke er for smalt i bredden).
Eks: 160 liter Akvastabil og 250 liter Akvastabil er begge 100cm langt, det er bare 10cm forskjell i høyde og bredde.
Postet 11.03.09 kl 11:02
Christoffer SandTviler på at noen som har god forstand på malawi anbefaller annet en mbuna i en 180l.De fleste vill faktisk si 250l som minimum for å ha malawi i det hele tatt
Og hvem bestemmer hvem som har god forstand?? Jeg er ikke inne i denne tråden for å krangle. Jeg godtar dine synspunkter og hvis mine ikke kan godtas så ber jeg i det minste om at man lukker brødhølet sitt.
Har selv hatt malawi og ser ingen problemer med å ha en 10-12 cm aulonocara gruppe i en 180 l. Hvis dette er så fy-fy burde noen forklare forskjellen på det og en 10-12 cm mbuna gruppe i en 180 l. Om ikke annet er mbunaene mer territorielle og burde ha større kar så man minimerer konflikter mellom hannene.
Når det kommer til hold av malawi, tanganyika og andre ciklider har alle akvarister som driver med disse forskjellig erfaring. Vet om tanganyika akvarister som holder sneglehuslekere i alt fra 15 liter og oppover. I følge fiskebasen bør disse ha 50-60 liter. Men igjen holder erfarne akvarister disse i mindre kar med hell. Fiskebasen her inne er en pekepinn på hvor mange liter og cm fiskene bør ha. Man tilstreber seg alltid å gi fiskene det beste og flere liter gir mulgiheten for flere fisker.
I mitt tilfelle skal jeg ha i utgangspunktet en gruppe i 180 l og gruppen vil da være på +/- 4 stk. Jeg skal ikke stappe karet fullt. Dete r faktisk en forskjell der!
HåvardDe som har god forstand på fisk i det hele tatt bør ikke gå etter liter men areal. Lengde er vel absolutt det viktigste (om det ikke er for smalt i bredden). Eks: 160 liter Akvastabil og 250 liter Akvastabil er begge 100cm langt, det er bare 10cm forskjell i høyde og bredde.
Godt poeng håvard, godt poeng....
Postet 11.03.09 kl 12:25
Mitt inntrykk er at de som har virkelig god forstand på ting.. Enten det er akvarier eller noe annet, så er de sjelden bombastiske.
Det finnes nesten alltid tvilstilfeller og andre måter å gjøre det på enn "min" måte. Nå er det sikkert noen som tenker at du har da jammen vært ganske bombastisk selv.. Og ja, men så har jeg ikke sagt jeg har så god forstand heller
Det finnes nesten alltid tvilstilfeller og andre måter å gjøre det på enn "min" måte. Nå er det sikkert noen som tenker at du har da jammen vært ganske bombastisk selv.. Og ja, men så har jeg ikke sagt jeg har så god forstand heller
Postet 11.03.09 kl 12:39