- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Håkon`s VannProsjekter (side 5)
Håkon`s VannProsjekter (side 5)
Postet 15.03.09 kl 16:35
Postet 15.03.09 kl 18:31
Endret: 15.03.09 kl 18:32
Postet 15.03.09 kl 18:39
Hmmm, synes ikke det ligner så veldig på mark. Forsvinner dette inn i kroppen igjen eller detter det av? Mark kan man ofte oppdage som rød- og gråbrune ender som stikker ut av gattet, men de kommer ikke helt ut og kan bli borte inn i kroppen igjen innimellom. Det samme med bendelorm, men da er endene hvitaktig. I tillegg så blir gjerne fiskene tynnere selv om de spiser godt.
Slik tynn, trådlignende avføring kan dukke opp i forbindelse med bukvannsott eller om fisken har forstoppelse, men om det ikke kommer andre symptomer i tillegg så er det ikke sikkert det skyldes sykdom i det hele tatt.
Hvordan er helsetilstanden ellers på disse fiskene? Ligger skjellene inntil kroppen eller stritter de? Har du lagt merke til om de har samme appetitt og oppførsel som før eller har det endret seg?
Slik tynn, trådlignende avføring kan dukke opp i forbindelse med bukvannsott eller om fisken har forstoppelse, men om det ikke kommer andre symptomer i tillegg så er det ikke sikkert det skyldes sykdom i det hele tatt.
Hvordan er helsetilstanden ellers på disse fiskene? Ligger skjellene inntil kroppen eller stritter de? Har du lagt merke til om de har samme appetitt og oppførsel som før eller har det endret seg?
Postet 15.03.09 kl 18:45
de spisser like my og like fort som før. den tingen detter av ja. først e den litt sånn rød\grøn aktig litt over 1cm lang. noen gang er den bare bort kansje inni kroppen i gjen ja. som du sier.
((Slik tynn, trådlignende avføring kan dukke opp i forbindelse med bukvannsott))
hva er d. er det noe jeg kan gjøre??
((Slik tynn, trådlignende avføring kan dukke opp i forbindelse med bukvannsott))
hva er d. er det noe jeg kan gjøre??
Postet 15.03.09 kl 19:03
Om den detter av så høres det ikke ut som om dette er mark synes jeg.
Bukvannsott gir gjerne sprikende skjell etterhvert så om det ikke er noe slikt å se så er det sannsynligvis ikke noe som feiler fiskene.
Du kan lese mer om både mark og bukvannsott og eventuell behandling her i sykdomsartikkelen.
Bukvannsott gir gjerne sprikende skjell etterhvert så om det ikke er noe slikt å se så er det sannsynligvis ikke noe som feiler fiskene.
Du kan lese mer om både mark og bukvannsott og eventuell behandling her i sykdomsartikkelen.
Postet 15.03.09 kl 22:18
Da vart det reingjøning
Etter sisst innlegg av tante astrid. fant vi ut at. Alle Neontantrane å Platyn ene kinesiske algespiseren og Mollyene. måtte si forvell. sanden vart kokt alt ble vasket i knall varmt vann. Så nå lurer vi på om vi må starte med medisinering av de som er dær????? men vi har jo ikke sett noe teng på de en da. det er de nyeste fiskene som er igjen. skal kjøpe medsin i mårra uansett slik at vi har vist det skal komme igjen.
hva kommer det av egentlig?? må jo komme fra noen plass.
Ikke får å være frekk med de døe fiskene , men nå kan det jo bli et malle akvarie:P
hva kommer det av egentlig?? må jo komme fra noen plass.
Ikke får å være frekk med de døe fiskene , men nå kan det jo bli et malle akvarie:P
Postet 16.03.09 kl 01:50
skal du ha medisin, så burde du ha esha sine medisininer. denne medisinen er veldig bra for de fleste sykdommer.
sykdommen kan komme fordi fisken er stresset og dermed kan sykdommen komme, eller at sykdommen er i karret men bryter lettere pga. stress.
eller så kan det jo være nye fisk fra butikken som har sykdom som da dras inn i akvariet.
noen fisker blir jo lettere utsatt enn andre og det gjelder vel de fiskene du avlivet nå.
men hvis jeg var deg, ville jeg ventet en god tid før jeg hadde kjøpt mallene/nye fisk. du får følge med på de resterende fiskene og håpe på det bestem og at de igjenlevende fiskene ikke blir tatt av sykdommen.
sykdommen kan komme fordi fisken er stresset og dermed kan sykdommen komme, eller at sykdommen er i karret men bryter lettere pga. stress.
eller så kan det jo være nye fisk fra butikken som har sykdom som da dras inn i akvariet.
noen fisker blir jo lettere utsatt enn andre og det gjelder vel de fiskene du avlivet nå.
men hvis jeg var deg, ville jeg ventet en god tid før jeg hadde kjøpt mallene/nye fisk. du får følge med på de resterende fiskene og håpe på det bestem og at de igjenlevende fiskene ikke blir tatt av sykdommen.
Postet 23.03.09 kl 09:27
fiskereneller så kan det jo være nye fisk fra butikken som har sykdom som da dras inn i akvariet. men hvis jeg var deg, ville jeg ventet en god tid før jeg hadde kjøpt mallene/nye fisk. .
Ja akurat det første dær trur jeg har sjed. alt var bra før vi kjøpte platyene.
men no er alt bra etter at vi kokte alt av sand stein rot osv.. plantene vart vasket i varmt vann. akvarie vart spylet i jif og etter på vasket i glo varmt vann.
Mallene venter jeg med å kjøpe til jeg har fått penger til noe stort. forx 250L til 5500 som jeg så på en butikk hær. eller så leter jeg på nettet. har sjed mye bilig inn hær men da må jeg ut å reise og det gider jeg ikk.
har fått en liste over priser på maller så nå lager jeg en ønskeliste. den kan jo forsjovit legge ut hær å etter vert. kansje noen har dem å vil gi dem bort :P hehe
jeg ser også at jeg ikke har skrevet noe stor om jobbakvariet. skal kjærpe meg på d. i morgen skal jeg værigjen å da kan jeg gjøre d.
det går faktisk fint med d. har kjøpt nye fisker dær å . ballong molly. (gruppe 1 han og 2 huer) guppy(gruppe) og siste husker jeg ikke med det var 2 algespisere.
ellers er jeg velig dålig til å skrive hær inne. men er hær vær dag og leser andres innlegg på siste nytt.
Postet 23.03.09 kl 12:24
BOBWILLY[QUOTE=fiskeren]eller så kan det jo være nye fisk fra butikken som har sykdom som da dras inn i akvariet. men hvis jeg var deg, ville jeg ventet en god tid før jeg hadde kjøpt mallene/nye fisk. .
akvarie vart spylet i jif og etter på vasket i glo varmt vann.
håper du vasket karret godt etter at du vasket det med jif, for dette kan jo være farlig for fiskene.
Postet 23.03.09 kl 16:58
Postet 23.03.09 kl 17:36
Postet 24.03.09 kl 12:35
L-malle kar. innkjøping på gang
Da har jeg startet min store drøm :P i dag har jeg kjøpt. back to the nature L-Malle boka. å i sta kjøpte jeg meg Golden nugget. :P den vart litt sint først men no har den lagt seg under ei rot. glæde meg til og komme sikkelig i gang.
Hva syns derre at jeg skal ha i et 250 L Akvarie med L maller
Hva syns derre at jeg skal ha i et 250 L Akvarie med L maller
Postet 25.03.09 kl 19:29
du har et 200 liter på jobben og 60 liter hjemme?? right?
så da er det vel 60 litern du skal ha L i nå? så lurer du på på hvilken maller du skal ha i 250 liter du har tenkt deg ut??
må bare spørre, vært litt borte fra AF, så ikke fått med meg alle endringene dine.
hm, finnes jo uuutrulig mange L'er.
jeg selv synes peckoltia er fine, men finnes jo sykt mye av disse også da.
kanskje denne
etter min mening, den fineste peckoltian, men du får jo selv finne ut hva du vil ha.
så da er det vel 60 litern du skal ha L i nå? så lurer du på på hvilken maller du skal ha i 250 liter du har tenkt deg ut??
må bare spørre, vært litt borte fra AF, så ikke fått med meg alle endringene dine.
hm, finnes jo uuutrulig mange L'er.
jeg selv synes peckoltia er fine, men finnes jo sykt mye av disse også da.
kanskje denne
etter min mening, den fineste peckoltian, men du får jo selv finne ut hva du vil ha.
Postet 25.03.09 kl 19:44
fiskerendu har et 200 liter på jobben og 60 liter hjemme?? right? så da er det vel 60 litern du skal ha L i nå? så lurer du på på hvilken maller du skal ha i 250 liter du har tenkt deg ut??
ja stemmer d. eller 250 e det på jobb men ikke viktig. :P
skal kjøpe et kar på 250 L. har tengt mye på innredning av stein og noe jeg så hær inne . denne tur jeg kan bli meget tøff. må så klart ha litt hjelp av pappa :P hihi.
har noen andre tips til noe eller noe jeg kan gjøre enklere si fra.
dette blir KONGE trur jeg. glæde meg så my at damen har blitt lei av alt som har med akvarie og gjøre :P hehe
Postet 25.03.09 kl 20:18
Postet 25.03.09 kl 20:45
Endret: 25.03.09 kl 20:46
Postet 25.03.09 kl 21:04
Postet 25.03.09 kl 21:06
Postet 25.03.09 kl 21:31
Postet 25.03.09 kl 21:38