Pål sitt kaos (side 5)

Idag tidlig var mine første L104 klekket. smått overrasket over å oppdage 4 små utfor hula med en gang, men det får bare være. går i artskar, så de klarer seg sikkert.
alle små som endte opp på utsiden døde temmelig fort. de inne i hula lever enda og har det bra, kunne telle 8-9 stk igår. Håper bare jeg ikke dreper disse med vannbytte.
Scalarene vokser som bare det, og 540litern begynner smått bli trang for disse.
Enda null produksjon på ancistrus og L144, så det er noe som ikke helt stemmer.
Lurer på å dele opp L144 i to grupper da jeg har 2 hanner og 3 hoer, kanskje det kan ha noe for seg..
I dag ser jeg endelig egg hos ancistrusene mine igjen, var på tide.
I ei skiferhule som er så lita at hannen knapt kommer inn.

Å rekke med alt når en er i fullt arbeid og har mye å gjøre i huset er ikke bare enkelt.
Ser blant annet at scalareyngelen må klare seg med en god del færre matinger enn før. Heldigvis liker minstemann å være med når jeg holder på nede.
Var med på en full runde med vannbytter igår.

Neste prosjekt blir vel å prøve få til et kull til på venusfisken.
Har fått to kull på disse, og har vel 20-25 av dem i alle størrelser nå.
full runde vannbytte her igjen, og om noen har en idiotsikker måte å drepe andemat på, så si fra!

Vurderer en del fra og til om jeg skal la malleyngel gå i eget akvarie for å slippe tenke på dem under vannbyttene?
I går kveld forlot mitt første kull L104 hula si.
Ancistrusene har fått så mange denne gangen at yngelen nesten tyter ut av den alt for lille hula.

Har nå fått et kull til på venusfisk etter at disse har gått i et akvarie fullt av javamose.
Begge parene scalare har lagt egg igjen, og jeg planlegger å ta vare på disse da de jeg har fra før begynner nærme seg utflyttingsklare.
blir visst lengre og lengre mellom hver oppdatering.
har bytta vann i 12 akvarier idag, og fått bort litt av bga jeg sliter med i et av akvariene.

tok ei lita opptelling på ancistrus-yngel og kom til at siste kullet er på minst 80 stk. Og ikke en eneste albino i kullet heller.
Hei
Masse liter vann og 80 yngel oi, oi. Har nettopp fått ansistrus yngel, noen er begynt å komme ut av hula. Mange albino (gule). 20-30 yngel hos meg. Første kullet, er kjempe spent på om noen greier seg. Så mange fisk du har fått til å formere seg. Lever de opp også?
mallene har jeg ikke vært flinke med så langt, men ser ut til at det kanskje kommer seg nå.
Jada, får en del til å overleve, såpass at det begynner å gi plassproblemer etterhvert
Da har jeg vært på tur. Mo i Rana og handlet litt. Endte opp med 4 sommefuglciklider, og vurderte også å kjøpe bolivianske sommerfugler. Var temmelig usikker på kjønn grunnet størrelse, så det ble med vanlige sommerfugler denne gangen.

Ble noe overrasket da jeg slapp disse løs i akvariet. To av dem skiftet raskt farge over i blått. Flere ganger.
Dreper ancistrusbabyer som bare fy. MÅ lære å være forsiktig med vannbyttene. selv en temperaturforskjell på 5 grader og rundt 20% vannbytte tar knekken på en god del av dem.
Prøve å hente vann fra scalareyngelen neste gang og se om det forbedrer seg.
Da håper jeg det blir bilder i tråden igjen i løpet av kort tid.
har kjøpt meg et eos 400D med kitlinse 18-55mm, så gleder meg til denne kommer*
Endelig litt fremgang nede igjen.
Å skille L144 i to grupper gav umiddelbare resultater. Ene hannen vifter febrilsk på ei lita klyse egg.
Oppdaget også ei ny klyse egg på ene ancistrusparet idag. Ser jeg enda har noen overlevende av siste kull
Idag har jeg prøvd å fore med levende mygglarver, og gjett om dette slo til hos enkelte.
Spesielt sommerfuglciklider og båndgurami elsker visst disse. Blir med andre ord å prøve dette oftere fremover.
Idag oppdaget jeg også en ny yngel på mine L104 alene i ei hule, og fortsatt med magesekk, med andre ord så liten at far ikke ville sluppet den normalt. De voksne holdt seg ikke i noen huler, så kan hende jeg med dette har gått glipp av et kull grunnet vannbytte igår.

Av forrige kullet som kom for ei tid tilbake lever fortsatt iallefall 3 eller 4 små.
Skulle tømme en 63liter ikveld for å sette opp til et nytt forsøk på aeneus. Der fant jeg en av mine små L104 som måtte ha fulgt med pumpa over. Merkelig.

Like etter tok jeg en kikk i akvariet med sommerfuglciklidene, og så et par med kjønnsorganene ute. Fint. et par i allefall.
Overraskelsen ble derimot veldig stor da jeg et øyeblikk etter oppdaget sikkert 150 små lyse egg på en stein.
Disse ciklidene er jo ikke mer enn kanskje 4 cm lange. Overbegeistret over den
med andre ord er det mye egg for tida: ancistrus, L144, et par scalare(pluss et med wigglers) og nå sommerfugler på en gang. Blir spennende å se hva en klarer redde av disse.
da har sommerfuglene spist opp wigglersene og jeg har bytta ut et av leksparene med scalare mot noen guppy og unge palettciklider idag.
Handletur idag.
Ble tre nye arter på meg idag, lenge siden sist.
Egyptisk munnruger, grønn dvergacara og 6 otto. Uvant med butikker som faktisk er MEGET flink å få tak i det en ønsker.
smått med nytt her. ancistrus og L144 har sluppet hvert sitt kull, og sommerfuglene har forstått at wigglere ikke skal spises. blir spennende.4

Har fått svevealger i 530litern med scalarer, ser ganske jævlig ut.,
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap