Liten hagedam planer! (side 5)

kjempe fin dam
men, ja 2 men faktisk, er det dammen og fiskene folk skal se, eller figurer og blomster urner som henger over (kan ikke huske å ha sett noe sånt i naturen.
Titta på bildene og ser atte dammen kunne vært gjort litt mindre firkanta.
det var klagene ikke vondt ment, bare mine meninger
Om du har mulighet for overrenning og grave ned tilløp fra hage slange som gir ca 5 liter døgnet så slipper du å tenke på etterfylling i dammen.
Som sagt herlig dam og herlige fisker Husk at de kan få barn der ute så noen form for blåvatt forran innsuget gjør ikke noe
Bekken sa du selv du vil gjøre lengre så gleder meg til å følge med

KLag å Syt
Mvh Per
Jeg støtter ikke dine 2 men'er i det heletatt.

Det finnes noe som heter "formell dam".
De behøver ikke å se ut som et tjern i det heletatt.
Bare et basseng i hagen med fisk.
Helt firkantet og uten noen ting fra naturen som skal få den til å se naturlig ut.

En annen ting.
Trond har ikke laget dammen sin ute i skogen, men i sin egen hage.
Jeg er sikker på at Trond ikke har laget denne dammen BARE for å lage et hull i bakken så han kan sette fisk der for å vise fram bare fisken.
Han har laget denne dammen for å gi hagen sin et koselig innslag og da er det helheten med dammen, bekken, fisken, beplantning, steinsetting, og all den pynt han vil ha rundt som skaper en helhetlig uttrykk av hvordan han vil ha hagen sin.

En dam behøver ikke bare være et hull i bakken med fisk.

Jeg synes dette blir skikkelig koselig jeg. Eneste jeg ville gjort anderledes var det jeg nevnte tidligere om at han burde valgt steinsettingen på toppen av kantmuren anderledes. Slik det ser ut nå så ser steinen vaklete og "påkastet" ut. Det matcher ikke godt i forhold til kantmuren. Det kan veldig gjerne være slike stein som er der nå, men de burde vært flate over og under slik at de blir liggende litt mer som heller.
Dette er ikke noen stor greie. Dammen er helt super allerede, bare tror det ville blitt mer "prikken over I'en om dette hadde blitt endret.
som jeg skrev det så var det ikke kritik men mine meninger

Mvh Per
¨Heisann folkens

ja jeg synes det er moro med innspill å tips til forbedringer, har jo aldri bygget noen dam før nå. hehe

Jeg har valgt å sette inn elementer som egentlig ikke hører hjemme i en naturlig dam, men gjorde dette får å få ett koslig inntrykk, en hjemmekoslig hagedam!

men ja det kan bli for mye av det, helt enig. er også endel ting som skal endre mtp steinplasseringen til nesteår

takk igjen for innspill
jeg lurer på hva jeg skal gjøre med plantene mine til vintern. dammen skal tømmes.

Har disse slagene:

- Gul sumpiris

- Kattehale

- Sumpforglemmegei

har noen vannplanter også av typen:

-Crassula recurva

-Hestehale

En vannlinje av typen Escarboucle.

Jeg tapper denne dammen når det nærmer seg vinter å lurer på hva jeg gjør med plantene mine? pakke de inn å lagre de frostfritt? kan jeg plante de neste år igjen da? eller må jeg kjøpe nye planter?

spesielt vannliljen min har jeg jo blitt glad i å vil plante nesteår.

åssen lagre denne?
Hvorfor tapper du den? Det beste er å tappe ut vannet på høsten og rense den for løv, gamle blader, skitt og rusk. og så fylle den opp igjen og la plantene bare være der, går fint hos meg, og har gjort det i 14-15 år
så selvom hele dammen min fryser så skal bare plantene stå der?
er litt redd for at når den fryser at den vil ekspandere å sprekke muren ?

Vannliljen da, som ikke tåler frost. hva gjør jeg med den?

Ja mur kan sprekke hvis den er laget slik at motstående kant også er rett, hvis denne skråner og muren er solid bygd bør det gå bra
trur ikke jeg vil ta sjansen på dette, så tapper den nok ned.

har jeg noen mulighet til å ta vare på plantene mine?
spesielt vannliljen.
Inaktiv bruker
har ikke du damfolie ??? for da ser jeg ikke vordan den muren skule klare å spreke i vinter vist det er vann i damen
Kan du ikke tappe vann i noen bøtter/kasser og la plantene stå i dem i kjelleren?
jo jeg kan kanskje det? jeg kan ikke no om dette derfor jeg lurer da vettu

vil de holde seg grønne å fine til sommern igjen? eller vil de visne ?

jo ha damduk, men skal ikke ha vann i dammen i vinter.
når hele damen blir en isklump så er jeg redd for muren, en damduk vil ikke stoppe dette presset.

å vannliljen overlever vel ikke i en bunnfryst dam? her blir det 20minus på vinter'n.

å dammen er over bakkenivå.

Inaktiv bruker
isopor er tingen for man legger det bare på vannoverflaten så isolerer det gåt.ellers så går det an og ha en sån stor oksigenmaskin på om vinteren som skaper bevegelse i vanet og da fryser det ikke ijen og det funker

ps.vis du bruker oksigenmaskinen så må den ha ei lita bu eler noe sånt som er vantet
ja jeg kjenner til noe når det gjelder å ikke få vannet til å fryse.
men nå har jeg ike mulighet til strøm ut der, eller overvintring av fisk.

så jeg tømmer dammen, eneste jeg lurer på egentlig er plantene mine, kjøpe ny neste sesong? er ok for de sumpplanetene, men liljen min ?

skal jeg pakke den inn i en plastpose å legge roten i kjellern frostfritt til neste sesong?
Inaktiv bruker
bare leg den opppi akvariumet du skal ha gulfiskene dine i det skule funke det
da jeg drev med gullfisk i hagedam tok jeg alt inn i ett karr i kjelleren (ca 5 grader) og hadde plantene sammen med fiskene minimalt med fòr om vinteren, ellers blir det mye jobb med regjøring for makan til griser eeeh møkkafisk eller noe sånt hehe

Mvh Per

jeg tar fiskene inn i eget kar til høsten. der skal de fores opp til de skal ut igjen i dammen.

ha vannliljen oppi dette karet er ikke aktuelt.

jeg takker for innspill, men har ikke fått noen konkret svar på hva jeg kan gjøre med plantene mine. kar i kjellern går dessverre ikke.
Inaktiv bruker
sumpplantene går det an å ha i ei balje over vinteren men vanlilja vet jeg ikke om det går
Så denne på youtube, fant også siden dems, utrolig artig denne her syns jeg!

Vurderer en liten slik en, noen andre her prøvd de?

http://www.youtube.com/watch?v=Gk7rTn8D9bY&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=qJprKL_24ZA&feature=related

bare jeg som falt så for en slik ? man mater de også inni denne.
Kult med en slik, men tror du må renske den for alger 2 ganger om dagen.. Tenk deg algeveksten inni en slik kule i sola.. wow
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap