Er vannlemping en hobby? (side 5)

Plussmedlem
Alles favorittlesber er tilbake og denne gangen nøyer de seg ikke med egglegging på ett blad! Prior, ta dere et stev! Siden et bilde er verdt mer enn tusen ord skal jeg denne gangen servere dere de største fotografiske makkverk siden Marianne Aulie knipsa et av høna si og sa det var kunst.
Her vil dere også se de fantastiske adaptive eggleggingsrutinene scalarene har.
"Vi bruker timesvis på å plukket rent ét blad, legger eggene på et annet og når vi går tom for plass, bruker vi det gamleste, mest algegrodde som er i karet."
Plussmedlem
New guy in town...
...apparently resulting in less old guys in town.

Den nye scalaren (oppsummering følger senere), som fortsatt er navnløs, fikk en noe småslem introduksjon til karet da han havnet der midt under egglegging. De to andre var, selv om eggene var fjernet, ennå i "piss-off" modus og da passet det dem ikke at det kom en tredje artsfrende på permanent overligge. Han måte finne seg i å bli jaget de par første dagene, men fant seg etter hvert godt til rette i karet. Og nå er han et godtatt medlem av bataljonen.
Jeg har lenge visst at jeg må på et eller annet tidspunkt forandre oppsettet og fiskesammensetningen da vi har alt for mange potensielt store fisk, og etter min smak, generelt for mange fisk oppi det. Den nye scalaren har derimot forsøkt å bidra til bedring i plassituasjonen på sitt særegne vis. Er det for trangt, kan man jo spise de andre innbyggerne!
Micropanchax macrophthalmus , også kalt lyktøyefisk, var impulskjøpet som var dømt til å mislykkes. Madammen har lenge siklet på disse da de er fantastisk vakre når de stimer. Og som jeg har skrevet tidligere i tråden ble 6 av disse kjøpt. Vi mistet 3 på bare et par uker, men de resterende 3 slo seg etter hvert sammen med venusfiskene og søkte beskyttelse der. En strategi de må sies å hatt suksess med. Helt til nå...
Nå teller denne vakre, men o' så alt for lille arten samfulle 1 stykk hos oss, og han vil dessverre ikke få besøk av flere. Feil størrelse, fra feil verdensdel og helt feil sammensetning.

Scalaren nevnt ovenfor er en gul, marmorert sak vi kjøpte av en kar her inne på AF som hadde den i 54 litern sin. Den var visstnok en smule sjefete overfor guppyene den delte kar med og måtte derfor flytte. Jeg gikk noen runder med meg selv før jeg endelig bestemte meg for handelen, siden karet vårt også er for lite for scalarer. Konklusjonen var likevel at 170 liter var bedre enn 54, og jeg vet at det øyeblikket vi får litt mer plass, vil denne plassen fylles av en svær vannbeholder i glass...if ya catch my drift.
flott at du tar ansvar. bedre for fisken i en 170 liter en en 54 liter.
Venusfisken er vel heller ikke fra riktig verdensdel..

Stemmer det at de to andre scalarene dine var damer?

Har lyst på scalarer og discus etterhvert, men ikke før jeg får meg flere og større kar.

Espen
Plussmedlem
Jo, de to andre er nok kvinnfolk ja. Som om ikke hjemmet er fullt nok av de... :P

Har tenkt litt på discus jeg også, men det er noe ved de jeg finner utiltalende. Kan ikke helt sette fingeren på det, for de er vakre å se på og de er jo heller ikke ulike scalarer som jeg har veldig sansen for. Uansett må det i så fall vente til jeg har fått mer tid under beltet og vesentlig større kar.

Venusene er asiater de og ja, men er mer i sync med det rådende vannregimet likevel da disse fiskene tåler alt...i hvert fall nesten.

Det jeg har fattet en del mer interesse for den siste tiden er kampfisk, eller da mer betta'er generelt. Her er det mange fascinerende skapninger gitt. Vil nok vurdere disse når anledningen kommer.
Melder meg inn i lovsangkoret over din persolige tråd, du skriver knakende godt og underholdende
Lo veldig godt av innlegget om turen din til Molde, (med et snev av medfølelse selvfølgelig hehe)
Jeg bor jo i Molde, men mitt opprinnelig habitat er Kristiansund-ergo egentlig reservetrønder

Mvh Aina Y.
Plussmedlem
Tid for nattens hjertesukk.
Jeg er Chelsea-fan. Har vært det lenge. Og nå har jeg endelig også muligheten til å se de hjemme, i og med at vi har canal+. Men i hele høst og tidligvinter har det virket som min ellers så kjære svigerfamilie har yndet å legge sine bursdagsfeiringer på dager da mine kjære Blå spiller mot sine antatt sterkeste rivaler.
Chelsea - Liverpool 03.10.09 på Brua endte 2-0 til mine. Så jeg den? Nei. Jeg spiste dårlig kvæfjordskake og drakk tynntynn kaffe...
Chelsea - Manure United 07.11.09, 1-0 riktige veien. Så 10 minutter gjennom svigerfars nabos stuevinduer ved å late som jeg trengte frisk luft (også kalt passiv røyking av Helsedept.).
Arsenal - Chelsea i morgen 29.11.09 vil forgå uten meg som bivåner da vi atter skal tilbake til den dårlige kvæfjordskaka og kaffen som minner mistenkelig om tynn filterguggevann.

And now for something completely different:
Venninne jeg ikke har hatt særlig kontakt med de siste 5 årene, tok endelig til vettet og flyttet hjem fra Lillestrøm hvor hun har tilbragt tiden med å vansmekte...ja, egentlig bare vansmekte, siden det er f*** så lite annet å ta seg til med der.
Hun ringte her om dagen og inviterte oss ut en tur på kaffe og litt lett catch up. Senere ramla vi på "velkommen hjem-fylla" og ferden bar hjem til oss på nachspiel. Hun la jo tvert merke til det lille badekaret vi har med vannlevende kreaturer og buste ut med: "En sånn en har æ å!" og refererte til scalarene. "Men han e mytji (oversatt: mye) mindre enn dokkers da..."
Hvorpå jeg gjennom dunst av nylig fortært kebab og i fylletåke snøvlet noe i retning av hvor stort akvarium hun har. Det viste seg å være en bolle på 12 liter. Long story short, nå bor den her...

Vi har nå altså 4 scalarer, men for de av dere som nå stusser på det stadig økende antallet fisk i karet kan jeg forsikre dere om at det tvert i mot har gått ned. Å, sier dere da? Hvilken kreativ form for matematikk er dette? Eller dukker det opp små ormehull til andre dimensjoner som suger fiskene deres over i disse?
Nei, nei. Det er bare det at tre guramier og en slørhale har meldt flytting. Slørhalen Roar bor nå atter en gang på TAM Lade, mens guramiene Steffen, Marge og Marilyn bor i Innherredsveien. I huset vårt blir altså 21+1=18. Litt som lønnskontoen min har jeg på følelsen.

Tilbake litt på TAM Lade så har vi vær der to ganger denne uka, og på mandag hadde de to nyyyydelige VF scalarer fra Colombia. Jeg spurte ikke om det var viltform eller viltfanget, men jeg antar de var viltfanget da de kosta drøye 600 spenn pr. stk. Vi var der igjen senere for å levere slørhalen, men da var de borte. Daddy wants...
De har peruvianske VF scalarer også, men de stakkarene ser ut som de har vært brukt før. Mye flisete finner og forskremte uttrykk.

De av dere som har fulgt tråden en stund har sikkert fått med dere at hos oss navngir vi fiskene. I hvert fall de største. Så tradisjonen tro har jo den nye også fått navn. Slørhalen Roar var min yngste datters så den nye scalaren ble liksom hennes den da. Og da var det jo bare rett og rimelig at hun også fikk gi den navn. Jeg og min samboer forsøkte så pent vi kunne å skulle lede henne inn på Rosenborgnavn, men hun insisterte på at den også skulle hete Roar. Samboeren min sa derpå at det kunne den jo ikke hete, den måtte jo hete "nåkka ainnja" (oversatt: noe annet).
Min yngste spretter dermed ned fra sofaen og sier: "Da hete den det. Nåkka Ainnja."
Dermed har vi fire scalarer som heter som følger:
Satan
Marek
Gunnar og
Nåkka Ainnja
Genialt navn
hehe. en smart jente du har. Navnet gjenspeiler sikkert også fisken.

De blå er ikke noe å følge med.. SPURS som er tingen vettu.
Er alltid så stille på brua. Iallefall da jeg var der for noen år siden.
London 10-17 desember.

Håper du får nye fisk som kanskje får navn fra nyervervelsene til Rosenborg.

Espen
Virker som det virkelig er så far så datter ja hehe
Medlidenhet med deg og fotball på TV har jeg nok ikke (heia GUNNERS) ;P

Mvh Per
Plussmedlem
Tidligere syntes jeg at jeg hadde sett mange sandsnegler hvis jeg talte flere enn 5, men i det siste har det formerlig vrimlet av disse og jeg har sett meg nødt til å tilleggsfóre stakkarene.
Ancistrusene har pleid å få grønnsaker som snacks og dette hiver sneglene seg over også (så mye som snegler kan hive seg over noe).
Jeg fikk først litt panikk da jeg la merke til hordene med små trompeter som ålte seg over sanden, for jeg har jo lest såpass at jeg har fått med meg det lille tipset om at å se mange av disse kan tyde på problemer. Men jeg testet vannet, nivåene var alle innenfor normalen, så jeg kunne bare gjette til hva årsaken var. Og da som sagt ancistrusene fikk noe ekstra kos og sneglene med ett myldret, slo en tanke ned at de kanskje var sultne de små stakkarene. Jeg tør ikke lenger tenke hvor mange som finnes i karet av de opprinnelige fire jeg fikk av en kamerat.

Bildet av agurken er tatt omtrent 7 minutter etter introduksjonen. Jeg regner med at den i løpet av noen minutter til vil være "oversvømt".

Den siste ladningen guppyyngel som fikk leve opp (siste yngelgjeng ble litt med vilje scalaremat) er nå snart "utslippsklare". Jeg har gitt vekk ca. 45 stk til både dyreforretninger og venner, så hvis du handler guppy i Trondheim hos forhandler og de har hvite finner med slørtendenser og sort og gul kropp, kan det hende det er av min gjeng.
Selvsagt holdt vi igjen le créme de la créme (de tre største hunnene) og gav røkla til TAM, men vi har ikke hatt et eneste dødsfall etter fødselen og disse er nå rundt 3 måneder gamle. Om det er min fortjeneste på noe sett og vis, vet jeg ikke, men jeg liker å tro at jeg har gitt dem den oppstarten i livet de fortjener.

Sebrafiskene (danio rerio) startet ut som 5 for et halvt år siden og er siden blitt til 1. To av de fant hullet mellom akvariekant og -topp der ledningene til varmekolben og pumpa er og landet på gulvet hvor de ble liggende til en helgevask avdekket skjebnen deres. En tredje ble liggende på midtstaget i akvariet og så ut som en deltakende i "Mumien"-filmene. Den fjerde avgikk en tilsynelatende naturlig død og ved hjelp av den ikke fullt så berømte "Reke Roede"-kuren hadde den slanket bort det meste av de indre organene da jeg oppdaget forsvinningen. Den siste har nå fått et nytt hjem hos en nabo med rundt 30 av disse fra før. Vet den får et godt hjem og håper den historie blir mer en suksess enn dens artsfrender i vårt kar...

Plussmedlem
Her er bildet nevnt i posten over.
Er sebrafiskene slike lure hoppere. hehe
Gleder meg til å ta Turen innom TAM Lade i jula.
Juleferie i Trondheim fra i morgen tidlig av.

Har ikke sett så mange sandsnegler til meg enda, men vet de lurer under overflaten en plass.
Plussmedlem
Whoopa! og godt nyttår.
En hektisk desember la beslag på mye tid og ork, og det har akvariehobbyen fått merke. Gutta i bøtta har fått seile sin egen sjø og liksom gått for lut og kaldt vann (egentlig ikke, holder seg stabilt på 26). Jeg har bytta vann én gang, grepet en neve salvinia natans og kasta (vokser som et uvær i retning New Orleans) og gitt de mat. That's it. Helt til nå.

Og det var en del etterslep, det er i hvert fall sikkert. Under rota var det samlet seg en mengde nedfall fra plantene som hadde vokst seg så tette at de har begynt å miste de nederste bladene. Men med litt kjærlighet a la Blomster-Finn og den nyinnkjøpte Terrdrakon langtidsgjødningen håper jeg de tetner fint til igjen. Nå har jeg ikke all verdens til vanskelige vekster i karet, men de lider litt under tenderende vanskjøtsel og ancistrusangrep. Særlig E. bleheri er blitt tungt beleiret av nevnte skapning, men er forbausende tett og fin egentlig. Jeg vurderte å klippe av de tynnspiste bladene, men ancistrusene ser ut til å ha favorittblader, så jeg tenkte som så at da skal de få være der, så fiskene ikke begynner å ete av bladene som ennå er hele. Så får jeg heller bli like flink som før jul til å spe på kosten deres med grønnsaker.
Jeg har også fått en enkeltstående avlegger av en gressliknende plante som jeg oppdaga under ryddesjaua. Jeg visste navnet tidligere, men har fortrengt det da skolen har begynt igjen og min hjerne da automatisk går i dvale da dette skjer.
(Nå kom jeg på det: en helt vanlig Vallisneria nana) :P
Ikke uvanlig med tanke på hvilken plante det er, men avleggeren befinner seg 20 cm fra morplanten og var/er overhodet ikke tilknyttet den. Jeg må uforvarende ha dyttet spiren til denne planten ned i sanda på noe vis, sikkert mens jeg "sugde" sist gang.

Fiskemessig er lite skjedd, annet enn at guppybarn er grom snacks i romsjulstider. Dessverre ble det nok for hardt for den kjempende mor å føde sitt fjerde (tror jeg) kull på over 50 unger, for hun strøk dessverre med tre dager etterpå. Den nye scalarekonstellasjonen har ennå til gode å bære frukter, men det antar jeg kommer av Nåkka Ainnas relativt unge alder. Men den har vokst mye, særlig den siste måneden, så det spørs om det kanskje kan bli noe etter hvert. Det er i hvert fall tilløp til lek nå, men NA er mer opptatt av territoriehevdelse enn familieforøkelse.

I dag kom catappaene fra MissJ, men siden jeg er ukjent med virkningen de har på vannet, er jeg forsiktig i første omgang. Har lagt oppi en 3-4 blader, så får vi eventuelt øke mengden hvis jeg finner belegg for at det er nødvendig. Jeg regner med at fiskene tåler det greit, men jeg vil ikke risikere for mye med tanke på rekene. Vannet er allerede under 7 i pH, men mineralsteinen er heøt klart nyttig med tanke på når inderne skifter klær.
Den mildt desinfiserende og sykdomsforebyggende effekten bladene har tiltaler meg mye, da jeg er relativt mye mer skeptisk til "skolemedisin" for fiskene enn jeg er tilsvarende for oss mennesker. Ser ikke for meg at Esha 2000 er underlagt like strenge regler om testing før den ble sluppet på markedet, og derfor synes jeg det virker logisk å trekke slike medisiner mer i tvil.
De aller fleste steder ser jeg folk lovprise catappene høyt og lenge, så jeg regner med at 1000-vis av akvarietullinger kan jo ikke ta feil.

OT kan det nevnes at vi har fått pusekatt. En søt bastard hannkatt med nøttene ennå lange, noe jeg fikk erfare på turen hjem etter å ha hentet den. Katta er 2 år gammel, men hater å kjøre bil og pissa full meg, seg selv og reiseburet. Kjønnsmodent urin av hannkatt lukter ille...og jeg måtte kjøpe nye hansker.
Mer On Topic kan nevnes at katta også finner akvariet omtrent like fascinerende som meg til tider. Særlig kuhliienes rabiate oppførsel vekker stor interesse og det lurvete utysket er faktisk så smart at den skjønte fiskene var "innelåst". I ren refleks rykker det titt og ofte til i sylkvasse klør når en brunstripet en farer over glasset, men katta har ennå til gode å slå etter de.

Å ja, en ting til. Jeg har fått skivesnegler i karet igjen. Hang sikkert med V. nanaen når jeg kjøpte den, men jeg hadde liksom ikke sett for meg at andre enn sandsnegler overlevde klorekeholdet mitt. Likevel, tre stk. skivesnegler vil snart bli oppført over innhold i karet.
min hjerne da automatisk går i dvale
går ?? min gikk i dvale ca 5 min etter fødsel

sikkert mens jeg "sugde" sist gang.
Trenger ikke vite mer :p

Å ja, en ting til. Jeg har fått skivesnegler i karet igjen. Hang sikkert med V. nanaen når jeg kjøpte den, men jeg hadde liksom ikke sett for meg at andre enn sandsnegler overlevde klorekeholdet mitt. Likevel, tre stk. skivesnegler vil snart bli oppført over innhold i karet. Ikke fòre på ei uke og døm er vekk
Grattis med katte (stakkars mann)

Mvh Per
Plussmedlem
Nå tror jeg jeg kan rapportere om de første befruktede scalareeggene her i huset. Tidligere har vi hatt to hunner som har lekt sammen og det gir jo som kjent sjelden annet enn "a jolly good time" og lite resultater, men paret ble splittet for halvannen måned siden og en ny konstellasjon så dagens lys. Minstemann i den er nok gjennom sin første leksperiode, men han har oppført seg fint med tanke på hans uerfarenhet. Nå sier jeg "han" med et lite forbehold.
Jeg la ikke merke til at han la noen egg, og for å kurere meg selv for den verste nysgjerrigheten, lot jeg lyset stå på i natt, nettopp for å få en slags bekreftelse på kjønnet hans.
Har knipsa et lite foto av nevnte gjeng. Mobilkamera, dårlig lys og en svak vinkel i motlys gjør sitt til at det ikke er av all verdens kvalitet, men det skal være mulig å skimte mor (størst), far (marmorert) og barn (på blad umiddelbart under mors buk).
Artig å lese om akvarietverden din Selv om jeg er fullstendig uinteressert i fotball
Phew! hiver etter pusten mellom latterkrampene! Denne tråden er jo bare fantastisk! Du etterspurte tidligere om det ikke er andre enn kveldtrøtte typer som leser tråden, om det ikke er noen med en kjedelig jobb? og joda! nå er det det! Undertegnede sitter på ett halvfullt hotell dær alle gjester har sjekket inn, og sitter på rommene sine og "forser". De stakkarne som har gått forbi resepsjonen den siste timen har sett rart på en sammenkrøket resepsjonist med krampe i magemuskler og lattertårer i øynene, antageligvis midt i ett latterbrøl, da de selvfølgelig går forbi da, istedefor når undertegnede bare forsiktig humrer. Undertegnede har en svært livlig fantasi som skaper fantastiske bilder til dine fortellinger, som jo da resulterer i overnevnte latterbrøl ol.

Hadde jeg nå bare funnet ut hvordan man abbonerer på en tråd!

Jaja.. back to work! gleder meg til neste innlegg i tråden din!
Plussmedlem
Takk for det, sgs.
Da har jeg i så fall den utsøkte glede av å opplyse om at Chelsea i dag stod for årsbeste da de smadret Sunderland 7-2 hjemme på Stamford Bridge. Det har lenge vært diskutert hvor godt laget kom til å greie seg uten den notoriske måltyven Didier Drogba som for tiden spiller African Nations Cup, men med 7 mål fordelt på 5 spillere må man nok si at Chelsea greier seg utmerket uten sin superspiss.
Godt å høre at Catappa bladene kom trygt fram, på tross av adresseforvirring
Gratulerer med katt!
Har også stor moro av å lese tråden din.
God helg!
Ingen som bryr seg om chelsky.
Noen som må følge lag som bare klarer 0-0 mot defensive Hull.
makan til destruktiv fotball....... C O Y S

Jaja.
Godt å se at du har fått fart på scalarene.
Hvordan går det med jagingen av annen fisk?
Plussmedlem
Black_Flys
Ingen som bryr seg om chelsky. ;) Noen som må følge lag som bare klarer 0-0 mot defensive Hull. makan til destruktiv fotball....... C O Y S Jaja. Godt å se at du har fått fart på scalarene. Hvordan går det med jagingen av annen fisk?

Det jages fortsatt, men ikke like voldelig som tidligere. De markerer mer som. Litt i samme gata som dørvakter ved utesteder. Bare de andre scalarene det går ut over også. Når sant skal sies er de jo de eneste igjen i karet som er over 6 cm, med unntak av ancistrusen, så de andre fiskene blir totalt oversett med mindre de kommer veldig nær.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Magne Asbjørnsen
Reklame for plussmedlemskap