Bygging av en japansk inspirert hagedam (side 5)

badat
Ja så Bryfjees. Du holder tett om dammen din. Du røpte ingen ting sist du besøkte tråden. Men hyggelig at du er ferdig med din. Gratulerer.

det var vel heller fordi det ble et haste prosjekt :P
fikk tilfeldigvis 2 40cm koi. å da hadde jeg bare en dam på underkant av 3000 liter, det ble litt lite syns jeg. så jeg og min bror på 11 begynt å grave på jordet vedsiden av huset. og vips 3 dager etterpå var utgravingen ferdig :P så gjenstod det ett par/tre tonn med stein rundt og alt det tekniske. så allerede etter en uke var alt ferdig. men bare det å fylle dammen tok jo 13 timer, så jeg fyllte i, i to vendinger. så bare det tok ett par dager:P men nå er alt tipp topp, unntatt sliter litt med grønt vann, tror nok kanskje jeg har en litt for liten UVC lampe. etter-fyller med vann i fra elva på utsiden av huset så det er et godt og fiskevennelig vann
men merker det nå når jeg er ferdig at, jeg er fortsatt ikke helt fornøyd så det blir nok kanskje en utvidelse til neste år igjen:P da med ett stort biologisk filter rundt deler av dammen, med masse forskjellige sumpplanter. så kanskje da jeg er fornøyd hehe...
Værguden er snill i dag. Deilig sol og vind ute. Det er alt for varmt å drive med graving ned i dammen nå så jeg satt ute og jobbe med filter istedet.

Sylinder som skal føre vann ut fra filtret sitter nå godt på rister. Det er boret mange hul på rister slik at innkommende vann fra dammen siger oppover. På risteren har jeg festet en vannslange med mange hul i. Den skal koples til luftpumpe for å blåse møkk i K1 en gang i blant, ellers så tilfører den som oxigen til bakteriene som lever i filteret.
[External Image]

Slik ser filtret ut innvendig:
[External Image]
Skal ha en sekk med K1 opp i.

Og utvendig:
[External Image]
Utgående rør oppe går videre til en UV-C filter på 55 watt før vannet slippes ut i dammen igjen. Men det er ingen UV-C filter på den andre sumpfilter. Jeg håper dette klarer å holde vann i dammen klart (uten alger).
Og utgående rør fra dammen er klare til å støpes på plass. Jeg brukte 2 forskjellige deler på hver sving for å få til riktig vinkel. Det er lite trykk i rørene så dette burde holde. Jeg brukte ikke lim i koplingene.
[External Image]
Bryfjees
.... etter-fyller med vann i fra elva på utsiden av huset så det er et godt og fiskevennelig vann:) men merker det nå når jeg er ferdig at, jeg er fortsatt ikke helt fornøyd så det blir nok kanskje en utvidelse til neste år igjen:P da med ett stort biologisk filter rundt deler av dammen, med masse forskjellige sumpplanter. så kanskje da jeg er fornøyd hehe...

Pass godt på når du bruker vann fra elve. Det er ikke sikkert Koi tåler bakterier fra norske elver.

Nei, man er aldri fornøyd... og slik.... fører til utvikling. Så det er bare bra da Fryfjees! Du får holde meg med selskap. He.. he...
Så er støpingen gjort. Se nå at bunndren ligger ikke akkurat midt i gropen. Det kan være litt for tynt med betong på en side. Grunnen til dette er at hulet til bunndren sitter ikke midt i men på siden. Burde har sett det tidligere.

I morra skal vi fylle alle små og store hul med leire. Bunnen skal også ha litt sand på toppen. Etter det kan underlag duk og selve duken legges på plass. Få vel mobilisere alle familiemedlemmer til å bære den 60 kvm store duken. Den veier ca. 75 kg.
[External Image]

Få håpe pumpene kommer snart så vi kan fylle på vann.
Kostnad hittil ca. 14 tusen kroner pluss mange timer av egen innsats.
Nå står dammen i hvert fall med vann i. Vannslangen har stått på siden klokka 5. Skal ikke fylle fullt opp grunnet pumpene og filtrene ikke er kjøpt inn. Det er spådd regn så det er godt at duken er på plass.
[External Image]

Vet ikke hva jeg tenkte på når jeg kjøpte duken. 10 meter i lengden rakk akkurat til kanten. Skulle ha 11-12 meter. Men på langsidene er det godt dekket. Vi får vel finne på noe lurt.
[External Image]
se der ja!
nå er det ikke lenge før du kan ta deg en pils i den nye dammen hehe :P
(ja, I dammen) advarsel! når det er koi i vannet, neste gang du skal ta deg en pils, sørg for at koien er mett og at du har på deg badebukse haha...
Bryfjees
...advarsel! når det er koi i vannet, neste gang du skal ta deg en pils, sørg for at koien er mett og at du har på deg badebukse haha... :D

Personlig erfaring?
Så vidt jeg vet så har ikke Koi skarpe tenner.
badat
Personlig erfaring? Så vidt jeg vet så har ikke Koi skarpe tenner.

nei, heldigvis ikke hehe...
nei, det er sant de ikke har tenner i munnen, men de har en form for tenner i halsrøret
men sant skal sies, jeg har badet i dammen, men tror ikke det godt for fisken å bli stresset unødig. så det var med den ene gangen. men tøft å dykke å se dem i demmes habitat
Hei Badat.

Dette blir en flott koidam.
Leste igjennom hele tråden din nå. Da skjønte jeg hvem du var
Du snakket med min bror Kjetil ,men jeg var raskt innom når du var der.
Skulle på hagedamtreff skjønner du..

Neste gang du kommer får du bli med å se dammen min.

Vet ikke om kjetil har kontaktet deg men pumpene er nå på lager.
Fikk med noen brukte "billige" demopumper også .
Øivind i Tropex
Hei Badat. Dette blir en flott koidam. Leste igjennom hele tråden din nå. Da skjønte jeg hvem du var :-) Du snakket med min bror Kjetil ,men jeg var raskt innom når du var der. Skulle på hagedamtreff skjønner du.. Neste gang du kommer får du bli med å se dammen min. Vet ikke om kjetil har kontaktet deg men pumpene er nå på lager. Fikk med noen brukte "billige" demopumper også .

Takk for det Øivind. Kjetil er alle tiders han. Jeg er veldig fornøyd med Tropex og den service jeg fikk hos Kjetil. Jeg skjønte at du skulle på foreningsmøte. Jeg får blir med ved neste anledning.

Jeg kommer i morra og henter pumpene.
Dette ser utrolig bra ut Badat!

Du har utført dette på en profesjonell måte...
He...he... Takk for pene ord Vidar.
Alt det jeg har gjort var allmenkunnskap som finnes på nett.
Om jeg har gjort det riktig er en annen sak.
Dette var helt rått Badat, utrolig bra.
Dæven jeg har lyst til og grave i hagen, men blir vel tidligst neste år.
Dette blir spennende og følge med på.
Holder ikke du Diskus da Petter?
Ja, du får satse på neste år du da. Hyggelig hvis flere har samme interessert. Dammen blir skikkelig trim for meg og mine. Ha holdt på siden mai, og nå er det slutten av august, enda er den ikke ferdig.

Jeg har satt opp et filter foreløpig uten filtermedia. Må bestilles fra utland. Jeg har fått 2 stk. Sequense pumper. 2 skikkelig arbeidshester. Jeg måtte strupe inn kranen halveis så ikke vann rener over.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Nå svømmer 4 koi på 30 cm i dammen. Spennende å se om de klarer seg gjennom vinter.
Men den blir så FIN! Pass på ryggen bare (steinbæring osv)
Resultatet ble jo fantastisk.
Gratulerer.
For ett fantastisk stykke arbeid! Vi gleder oss til å se masse flere bilder
Takk alle sammen.

Her er litt flere bilder av fisker og dammen.

[External Image]
Hiutsuri og Hikarimoyo Hariwake

[External Image]
Hiutsuri par (håpe jeg har plukket riktig)

Solskjerming av dam.
[External Image]

Nå fikk dere forklaring på skyggebilde av pressening i vannet. Jeg måtte henge den opp på solsteke dager grunnet Koi kan bli "solbrent".
Filterpumper: 2 stk. Sequense R 1000. En klassikk arbeidshest innen Sequense merket som er godt kjent for driftssikker og effektivitet. Jeg må finne ut hvor mange liter vann pumper de per time. Fikk bare vite at de tilhører 1000 serie power pumpe.
I følge katalog fra firmaet så finnes de fra 3300 G/H eller 12500 L/T til 6100G/H eller 23000 L/T.

[External Image]
En som ikke er montert. Skal koples til den hjemmelagd Vortex filtret.

[External Image]
Denne er i drift pr. idag. Den er koplet til 1000L dunk med blåfiltermatter om sump. Er ikke hel ferdig med isolasjon.

[External Image]
Filtret med blåfiltermatter (hvit dunk med rammer) som dere ser på venstrehjørnet.
Området på venstre siden skal ha planter og en bekk. Steinhaugen som dere ser på bildet er en sump som skal flyttes bakover nærmere pumpehus som ligger rett forant filtret (hvit dunk). Jeg kommer til å legge på masse rundesteiner slik at ingen rørdeler blir synlig.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap