Cowgirls akvarie hobby (side 5)

Ja, det hadde kanskje vært en ide å slamsugd bunnen. Da har jeg samtidig en fin mulighet til å om møblere plantene. Nå står dem veldig kaotisk. Det medisinsaltet er en forebygging mot parasitter og slikt. Fikk beskjed fra de i akvarieklubben at det var lurt å bruke det. Jeg har ikke brukt det på ei stund. Det ene såret ser faktisk mye bedre ut og har blitt bedre. Det andre såret er like stort enda. Ja, det er utrolig trist å måtte avlive fisk og det må jeg gjøre selv. Mannen min gjør ikke det for å si det sånn.
Nå har jeg målt og bytta 30% av vannet. Jeg fant også en gledelig overraskelse. De gule eplesneglene mine har lagt egg. Det var riktignok bare en eggklase men du verden for en glede! Jippidabadu!!!!!!!!!!!!
Grattis med egg men du må ikke bruke salt for verken snegler eller maller liker salt i vannet...da kan de dø...Salt har ingenting i et ferskvannskar å gjøre. Det er heller ikke saltet som er årsaken til nittritten...Så stå på )
Tusen takk Heidi. Da kutter jeg ut saltet jeg... Jeg funderte på om det kunne være innkjørings nitritten som har kommet. Fordi jeg finner ikke noe årsak til nitritten. Jeg skal sende ned det jeg snakka om nå på mandag. Ja, du vet.
Da var nitritten under kontroll. Men det er en ting jeg ikke helt forstår og det er den utvendige pumpa mi. Det er så lite futt i den på den utstråla. Jeg har krysta forsiktig den ene svampen så det er det ikke. Prøvde å åpne men kunne ikke se at det var noe som var tett der. Hm, kanskje du har noen råd å komme med?
Jeg er noe handikappet når jeg skriver det her. Grunnen er at jeg skulle bare mate de gule eplesneglene mine med frossen spinatklumper. Frustrert over at strikkepinnen ikke ville gå igjennom den frosne spinatklumpen tok jeg i litt for hardt og dermed gikk strikkepinnen igjennom spinatklumpen og videre inn i handa mi. Nesten helt igjennom hånda mi, stoppa ved huden på andre siden av hånda, så ble jeg først stående å fundere på hva i alle dager jeg drev på med. Deretter dro jeg ut strikkepinnen og sprang inn på badet for å skylle vekk spinaten også var det å ringe svigermor for å høre om hun kunne kjøre meg ned på legevakta, noe hun gjorde. Der så dem på det jeg hadde gjordt og fikk antibiotika og stivkrampesprøyte. Så nå vet jeg hva jeg ikke skal gjøre. Jeg merket ikke noe da det skjedde, men dundre da jeg dro ut strikkepinnen, da kom smertene. Strikkepinnen var ikke akkurat tynn heller. Så nå vet dere hva dere ikke skal gjøre...
Au da! Det hørtes ikke noe godt ut....

Jeg bruker gafler eller t-skjeer når jeg mater fiskene med agurk og sånt. kanskje du heller kan prøve det med spinaten også?

Ancistruser og andre maller er forresten kjempeglad i fersk squash og agurk
Hehehe, ja, jeg tror nok det kan være veldig smart heretter ja. Jeg merka ikke noe i det hele tatt da det skjedde, men etterpå gjorde det ikke noe godt nei. Jeg er normalt veldig forsiktig når jeg bruker strikkepinne til å tynge ned grønnsaker til sneglene... Jeg lærte en lekse der i allefall. Ja, agurk er dem glad i.
Neimen kjære vene stakkars deg...jeg frøs på ryggen da jeg leste det du hadde skrevet...så fryktelig....huff og huff....ja det går så fort når man holder på å fikler, så sjokket kommer etterpå...Ja man lærer så lenge man holder på med dette her...Her er en trøsteblomst fra meg....
AAAAAAUUUUUUUUUUUUUUUU!

Man lærer så lenge man lever.
Tusen takk Heidi for trøsteblomsten! Den er nydelig. Ja, jeg var i sjokk etter opplevelsen. Ja, man lærer så lenge man lever.
Rainbow: Ja, det var kjempe au....

Da har jeg endelig greid å skaffe meg nok planter til karet mitt. Så nå håper jeg at alle innbyggerne i karet er glade og fornøyde. Sliter fortsatt med at det ikke er så mye oksygen i vannet. Har også bestilt co2 tabletter som kommer om ikke så lenge. Hånda er fortsatt vond og det er ikke så mye fornuftig jeg kan gjøre med den enda. Men det kunne ha vært verre. Jeg funderer på om det er normalt at det ser ut som om fiskene puster og pæser? Jeg er jo amatør i dette da og blir usikker av og til på om man gjør ting riktig...
Hvis du har en pumpe som kan suge luft, slik at den blåser luftbobler i vannet er det helt topp, hvis ikke, så kan du prøve å løfte pumpen så høyt som mulig for å skaffe mest mulig sirkulasjon i overflaten. Da får du størst utveksling av CO2 og O2....

Hvis fiskene ligger i ro i overflaten og gisper etter luft, så er det et dårlig tegn, da ville jeg byttet litt vann, samt løftet pumpen opp.

Hvis fiskene svømmer rundt under vann og gaper, så er de friske og fine..

Hvis du sliter med oksygen i vannet, så bør du ikke tilsette co2-tabletter.
Hei, dem svømmer rundt omkring og gaper. Jeg har ei sånn vanlig innvendig pumpe ifra det forrige akvariet som også blåser luft. Tenkte jeg skulle prøve den også. Hvorfor ikke co2 tabletter?
I dag oppdaga jeg til min store glede at eggene til de store gule sneglene mine har klekt. Hvor alle de små gule baby sneglene er, ja, det vet jeg ikke men dem er nå oppi karet en eller annen plass. Så nå krysser matmor fingre og tær for at dem skal vokse seg store og sterke. Det er ikke enkelt å være liten når store fisker vil spise alt smått som rører på seg. Sandsneglene og pestsneglene er det ikke noe problem å få til å bli flere... Dem har allerede blitt flere... hehehehe. Men fiskene og rekene mine, jo dem har det ikke så travelt. Det kommer nok med tia skulle jeg mene. Jeg sitter å ser mye på det som skjer i akvariet og noen ganger kan man nesten se at fiskene tenker: "Ikke nå igjen. Har ikke du andre ting å se på enn oss?" Det er faktisk veldig avslappende å se på det som skjer i akvariet.
Sikkert o2 tabletter du mener. Co2 er det fiskene og vi puster ut. o2 er det vi trenger for å puste.

Hørtes ikke noe særlig godt ut det med hånda.
Sirkulasjon i vannflaten har jeg nå lært er det beste for å mette vannet med o2.

Går det bra med plantene?

Espen
Ja, det var det jeg mente. Går litt i surr for meg det der. Nei, det var ikke noe godt og hånda er fortsatt vond så det er ikke så mye fornuftig jeg får gjort på jobb om dagene. Plantene har det helt fint dem.
Å grattis med gulinger.....ser du de ikke i karet? Du har ingen fisk ol som tar de nå da....? De er mye på glasset like etter at de er klekt og jeg syns de er veldig synlige jeg når de klekkes her...ihvertfall lykke til....bilder ? bilder? bilder? bilder? ......he he mase itj sjø.....)
Hehehe, ja, jeg skal ta masse bilder. Jeg ser en og annen gul prikk på glasset og det er også alt. Jeg har jo diverse fisker så jeg er jo aldri sikker på om dem blir spist eller ikke. Men regner med at dem blir spytta veldig fort ut igjen hvis dem ikke er mat... Det ligger en dunge med planter nesten rett under der eggklasen var, så jeg regner med at dem er i den dungen... Hehehe. Har tatt bilde av den dungen, må bare laste bildene ned på maskina først.
Da skal jeg legge ut noen bilder her tenkte jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap