Påstand "Du trenger ikke vente 2-3 uker før du setter fisk i akvariet." (side 5)

Så står vi igjen med disse tre og størst av dem er vannbyttet. Jeg vil fortelle mitt mest ekstreme oppstart : 240l med 75% gammelt vann,meget grov elvegrus for å eksperimentere litt med sverdplanter.Ingen filtrering,etter 14dager- kjedelig,kjøpte 50 kileplettrasboraer byttet 20 % vann startet nytt upodet filter, de neste dagene kom 10 glassmaller ,7siamensis og 15 fembåndsbarber inn,ja litt mye fisk.Et år senere solgte jeg alle fiskene tilbake , ikke en død. Selvsagt forte jeg forsiktig med mikrogra.som aldri traff bunnen før det ble oppspist,jeg holdt en god del hurtigvoksende planter og byttet 25% vannukentlig iet par mnd.,så 10-15%.Det jeg vil fortelle med dette er at utålmodighet krever at du erkompromissløs med lite foring og mye vannbytter.Oppvarming er viktigst når intensiteten er størst(f.eks 100 m. løping).Det å kritisere dem som snakker vannkjemi blir å tale vitenskapen imot,det jeg gjorde var å være klar over det som kunne hendt,men holdt avfallsnivået ivannet nede med taktikkeri og sundt bondevett og litt erfaring.
Sarkasme
Så utrolig irriterende at jeg gjennom så mange år med kar har tatt så grundig feil med hensyn til nitrogensyklusen. Her har jeg bestandig tatt hensyn til fiskenes vel og ve og så viser det seg at dette er bare tull. Det hele behørig vitenskapelig dokumentet med oppstart av et helt akvarie. Siden ingen fisk døde så må det jo være helt innlysende for alle at nitrogensyklusen er bare tull.


Med jevne mellomrom opplever vi tråder som denne og det er ikke fritt for at sinnene blir satt i kok og tråden ender opp som stengt.

Siden trådstarter åpenbart ikke har satt seg inn i nitrogensyklusen så kan vi heller ikke forvente at han skjønner hvordan dette henger sammen.

Litt humor må vi vel innrømme at mannen(?) har, og mye mer enn litt kunnskap om hvordan man tirrer akvaforum-medler.

9 sider med svar i løpet av en dag. Det er vel bra score....
Det slår til og med tråden: "Hjelp. Slørhalen er ensom i tannglasset, kan jeg la den få selskap av en paronhai?"

Er det litt baller i mannen står han fram med sitt egentlige nick i morgen!

hmm, dette gjorde ej når ej kjøpte mitt første akvarium (33 liter jebo . pokkers drit som rusta!?). Satte i 10 neontetra to ancistrus og planter, hadde i aquasafe og plantegjødsel. Dette gikk knirkefritt i 1 måne..helt til en og en fisk døde, vatnet var klart og fint ellers. Ej kjøpte inn vatntester og ble sjokka, alt var på det verste ph gh no3, no4 osv, skifta70 % og gjorde det ej kunne men alle fiskene untatt 5 døde;(
Men! då hadde ej ikkje hatt i gh/ph/kh salt, eller bactozym! viste ikkje om det engang, berre akvariesalt (uten slike ting) For til ein annen zoobutikk og der fikk ej god hjelp og viten om korleis en skal gjere det.

Kjøpte eit 126 liter noen månader senere, dekorerte karet med engelsk elvegrus, planter, stein, røtter. Fylte på vatn, og hadde i aquasafe, plantegjødsel, bactozym(bactozymen er filterbakterier), gh,kh,ph salt og eit medisinsalt som heite ektoson. Dette surra og gikk i ei veke og hadde i 4 ancistruser, ein uke senere 2 siamesiske algeeterer osv. hadde ikkje eit problem med dette karet, slapp merkelig unna nitrit og nitrat krisa! men da hadde ej eit innvendig biologisk filter så merkelig nok var aldri det eit problem. så det går and å ha i fisker innen 2-3 dager vist en bruker bactozym, men dette går utover levetida og trivselen til fiskene, så det anbefaler ej ikkje!
kan heller ta sej god tida, før en hiver dei opp i eit umodent kar
Ebbeto
Litt humor må vi vel innrømme at mannen(?) har, og mye mer enn litt kunnskap om hvordan man tirrer akvaforum-medler. 9 sider med svar i løpet av en dag. Det er vel bra score.... Det slår til og med tråden: "Hjelp. Slørhalen er ensom i tannglasset, kan jeg la den få selskap av en paronhai?" Er det litt baller i mannen står han fram med sitt egentlige nick i morgen!


Hahaha, synd og tenke på den tråden er sansynligvis opprettet opptil flere ganger.
Selvfølgelig går det med sunt bondevett og litt flaks og få et kar til og gå med og helle en bøtte med fisk i et nyoppstartet akvarium, men visse hensyn må man ta. Var også en nybegynner en gang. Kjøpte et 20 liter akvarie og hev oppi to slørhaler, gikk kjempebra i to uker til ene slørhalen fikk noen hvite prikker jeg ikke visste hva var og to dager senere lå ene slørhalen og fløt i vannskorpen. Det var min første lærdom. Idag dag ville jeg aldri ha tenkt på og ha fisk i et kar jeg ikke har kjørt inn og testet for nitritt før jeg setter fisken. Men dette er desverre lærdom folk må lære selv. Heldigvis er det mange kjekke folk i zoo rundt om i Norge som advarer folk om dette, men finnes fortsatt de som selger en gulfiskbolle på 10 liter sammen med 8 slørhaler som det skulle vært ciabatta med ost og skinke og en solo. Men man må nok bare lære, som alle andre som har vært nybegynnere.
Men bare husk, det er små levende vesener, ikke en pyntegjenstand fra nille (selv om i noen dyrebutikker kan det virke slik)
Plussmedlem
Tetrine
....bactozym(bactozymen er filterbakterier)...,

Ikke helt korrekt.
Det er ikke filterbakterier i Bactozym.
Bactozym innholder noe som gjør at bakterier koloniserer/aktiviserer filteret raskere (ifølge Tetra).
Bakteriene til Tetra finnes på flaske, Tetra SafeStart, og de anbefaler at Bactozym blir brukt sammen med denne.
Kjære vene! hehe ja der ser en kor lett det er å ta feil takk for opplysningen
Istedenfor å stenge denne tråden kan vi kanskje være voksne nok til å la den ligge!!
Håvard Støre Andresen
Istedenfor å stenge denne tråden kan vi kanskje være voksne nok til å la den ligge!!


? har noen sagt den skal stenges?
Filtermateriale.
-alle bør ha to stk akvarium,med filtermateriale som kan brukes i alle filterpumpene.del opp originalsvampene(egne svampbiter) til pumpene før oppstart.poenget med dette er at vi kan bruke disse filtermaterialene i ei ny pumpe umiddelbart,ved oppstart av nye akvarium og delvis bytte av egen filtermaterie.
Hei igjen.

Jepp, da har 3 av mine guppyer vært i det nye akvariet i 1 døgn, 2 hunner og en hann. For meg ser det ut som de stortrives, i hvertfall hannen

Ingen tegn på at noe er galt.

Kommer tilbake med videre oppdateringer.
Skal ta en strips test nå, kommer med resultat om noen minutter
Plussmedlem
Morten Jensen
Jepp, da har 3 av mine guppyer vært i det nye akvariet i 1 døgn, 2 hunner og en hann. For meg ser det ut som de stortrives, i hvertfall hannen ;)


Hva skjedde med praktbotiane?

Morten Jensen
Jeg kjøpte mitt 180 liter i går kveld, så i kveld skal jeg tilsette 3 Praktbotiar.
Jepp da, ALT i sin skjønneste orden. Fargene på stripsen var heeelt etter boka! Hmm, kan virkelig ikke skjønne hva folk gjør feil i oppstarten!??!!
Jeg bestemte meg for å vente litt med Botiane. Du kan godt kalle det et eksperiment Noen må jo gjøre det også.
Som sagt, strips viser ikke helheten, og det har kun gått noen dager.
De viser NO3-NO2-GH-KH-pH og Cl2.

Det holder for de fleste.
Følger du ikke med? Dette skrev Tim: "Strips er ubrukelig. De bommet faktisk med over 1 på PH testen hos meg. Nitrittet gir ikke utslag før på ca 0.5mg/l (tetrastrips)". Er du klar over hvor masse det har å si at de bommer på så masse som 1? Det vil si at du kan ha nitritt i karet i dette øyeblikk uten å vite det, og ja fisker overlever det i noen dager, men så dør de som fluer fordi de blir forgiftet. I tillegg kan du være så veldig å lokke frem noen sykdommer også da disse kommer når fiskene er stresset og sårbare (noe de er med nitritt i karet).
hjelper lite hva den tester, hvis den ikke viser riktig resultat. jeg har heller ikke hatt god erfaring med strips. gh verdiene var helt borti natta, ph var feil, eneste som var riktig var 0 nitritt.
Plussmedlem
Morten Jensen
Jepp da, ALT i sin skjønneste orden. Fargene på stripsen var heeelt etter boka!

Etter et døgn så kunne du like gjerne ha målt vannet fra springen. Gi karet ditt litt tid.
Fint at du er ivrigere med vanntestene nå enn forrige gang.

Det er også mere interessant hvis du skriver hva teststripsene viser fremover.
"Farger etter boka" forteller leseren av denne tråden ingenting.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap