My aqua diary. (side 5)

så herlige filmer av yngel er så morro med "hjemmelaget" fisk!
Godt å høre at du likte de. hehehe. Her er noen flere spor....
Note 16 februar; Dette kan bli svært så interessant.. har satt god gammeldags sats og laget hjemmelaget co2-anlegg. Kan iallfall bli veldig artig.

Litt spent på vannverdiene etterhvert. Lurer på om ikke KH burde vært høyere før co2-tilslutningen.
Nå er pH 7 og KH 3.
Skal måle om noen timer igjen.

Edit; målt 4 timer etter
pH er nå 6,5 og KH er 2.
Det vil altså si en kalkulert co2 på 29 ppm, som utfra tabellen er 'good'.

Ny måling senere igjen, event i morra.
Åh... Nei, nå må det bli vår snart! For vi bor i en skråning, og har bergfrue som var helt nydelig som bakgrunn for dammen, særlig når høstskjæret farger den i kantene som på det siste bildet. Stakkars, stakkars helten min, han var akkurat ferdig med grovarbeidet i hagen. Trodde han... Takk for titten!
Linda; Flinke mannen din! Være ekstra raus med ros så gjør han nok enda litt mere grovarbeid.. smigre smigre.. Blir jo bare sååå kos når dere kan sitte der henslengt ved dammen med en kald pils, eller et glass vin, etterpå. Skåle for godt arbeid!
Fortsatt alt ok med det hjemmelaga co2-apparatet. Håper det holder seg stabilt, vi følger godt med og måler vannverdiene.

Gullfisken med bukvannsott avlivet vi idag. R.I.P
Ho har spist godt hver eneste dag og hatt normal avføring og vært forholdsvis aktiv, så mannen min ville prøve atter en gang medisinering (som jeg skrev lenger opp i tråden).
Ho ble faktisk bedre på den ene sida, men var like oppsvulmet og ingen forskjell på den andre sida. Skjellene struttet også veldig på den 'vonde' sida.
Alt så ok ut tidlig idag, men i kveld så ho plutselig virkelig pjusk ut, det skjedd ganske fort. Så vi tok en hurtig avgjørelse og valgte å avlive ho.
Etter avlivinga valgte vi også å sjekke ho innvendig.. huff, det var et ekkelt syn.. Alt var begynt å gå i oppløsning, så nesten ut som bare grå grøt, kun svømmeblæra så normal ut.
Så avliving var absolutt på sin plass, dessverre.
Forferdelig trasig var det, da dette var en gullfisk som godt kunne komme å legge seg i håndflata når vi hadde hånda i akvariet.. vi ble veldig knyttet til ho.
Stakkars 'ungen' vår.
Oj, det hørtes ikke bra ut nei. Stakkars fisk. Det er alltid tragisk når slikt skjer, men det positive er jo da at fisken ikke lider noe mer. Akkurat det samme skjedde med min fisk også. Den døde og når jeg kikka inni den så var den helt fin inni, så jeg forstod absolutt ingen ting. Så jo at den led og prøvde å få tak i den men fikk ikke tak i den. Den hadde også struttende skjell på den ene siden og så oppsvulmen ut. Den døde etter 4 dager, så hva den døde av er ikke godt å si. Jeg føler med deg. En stor trøsteklem fra meg.
Huffameg. Det er helt skrekkelig når de lider, men håndtam gullfisk gjorde jo ikke tanken på egen dam mindre fristende! Det var bare det med plass til "vinteropplag", tror ikke vi kommer dypt nok til at de kan gå ute. Jaja, nå snør det, så vi har god tid til å tenke. Fryktelig synd med fiskedød...
Merete; Tusen takk for trøsteklemmen! Den trengte jeg nu.

Linda; Hvis dere tilfeldigvis har kjeller og plass til en glassfibertank el noe, så kan gullfiskene gå der vinterstid. De trenger jo ikke varme, er det kaldt så går de i en dvalelignende tilstand. Jeg vet om folk som har de i badekar i kjelleren.. ler. Funker bra det. Men ikke anbefalt til mange fisk selvsagt, et vanlig badekar er ikke så stort.
Bare hyggelig Marianne. Du får så mange trøsteklemmer du bare vil ha....
Legger bare igjen et lite spor, siden jeg har lest tråden din
Plussmedlem
Trist med gullfisken Har fått nye gullfisker selv, og de er jo såå søte!
Takk for at dere har vært innom her, Merete, SGS og Akvastad!

Har ikke vært så mye oppdatering i det siste. Er litt 'stressa' da sønnen min er i Usa for tida. Lille babyen min ute i den store farlige verden! ler. Eeehh.. vel.. han er da 19 år, men han er min lille baby forever, og den yngste av mine to små!
Forøvrig er han på trening 'over there' i regi av det norske HV ungdom (Heimevernet for Ungdom), treninga foregår på Camp Ripley i Minnesota. Alt vel så langt under treningsoppholdet.
Dette var litt OFF TOPIC!

Ellers begynte jeg å sette opp et nytt 52-liters rekeakvarium til krystallrekene.
Har lest tråden om coop kattesand.. og hadde lyst til å prøve det som bunnsubstrat. Men alt endte med at jeg tømte karet igjen, for makan til støv har jeg aldri sett! Og det til tross for at sanda var skyllt på nytt og på nytt og på nytt ørten ganger før jeg hadde det i akvariet.
Nei, her blir det biltemasand istedet! Venter nu på sand og noen planter før jeg gjør noe mer.

[External Image]
En liten videosnutt av han Ozzy, der han ligger og lurer i sanda.. *ler*

<embed src="http://www.youtube.com/v/LL9PSsGh9Tw&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
Siste videosnutt idag er av elfenbenciklidene som hadde de eggene som jeg la ut video av tidligere i tråden, der de hadde egg i den hodeskallen.. de er klekket nu.

Det er masse andre fisk i karet, og jeg har ikke anledning til å ta vare på flere yngel, jeg har deres første kull i et yngelkar, så disse nye små forsvinner nok dessverre etterhvert.
Noen som vil ha yngel å fòre opp - kom og hent! *ler*

<embed src="http://www.youtube.com/v/mcFec_-8IYQ&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
Så fine videoklipp
Mine væråler ser ut og glemt helt av dette med og gjemme seg i sanden! de gjorde det første dagen dem var her, men aldri sett det siden.. de tar heller og hviler innimellom bladene på plantene og i røttene til de store flyteplantene hehe.

Vakre de elfenbenciklidene dine ser ut som dem har litt av en jobb og passe på de små!
Elfenben er flotte dem, men du verden som de yngler.. det er jo nesten i ett! Lurer på om de bør skilles av og til så de kan få seg noen lengre pauser, det må da absolutt slite på dem å styre med egg og yngel hele tiden.
Er slik sommerfuglciklidene holder på her.. de er ustoppelige, nå har dem yngel igjen her dem passer på. De la første sett med egg dagen etter jeg kjøpte dem( fant et allerde "gift" par i butikken) Og siden har de hatt egg hver 2-3 uke siden.. Men nå har dem enda ikke fått frem yngel lengre enn 1 uke ca da.. Men jeg passer på og fore dem godt i barnefrie perioden, så dem iallefall får hentet inn litt krefter der.
Plussmedlem
Morsomme videoklipp du har der, altså!

Den ålen hadde jammen funnet et godt gjemmested! :o
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap