Anders' vannverden (side 5)

Plussmedlem
Jeg tror jeg har lyst til å føreløphig avslå planen om "akvarierom". Tror nix og neppe foreldrene mine vil godta det, det er jo litt som må gjøres. Dessuten vil jeg jo ha rommet litt fint så jeg kan bruke litt tid der nede til å titte på fiskene.

Men planene om reol kommer jeg ikke til å slå fra meg! Syntes det allerede er på tide å gå til neste nivå i hobbyen jeg, så..

Jeg har liksom funnet ut at dette skal være en hobby, dette vil jeg bruke en del penger på. Hadde vært mye lettere hvis jeg hadde hatt akvarieinteresserte foreldre! xD
De syntes jo at det er litt artig og slikt, men at jeg skal bruke så innmari mye penger og sånt på det, vil de nok helst ikke.. syntes nok jeg har brukt det jeg bør nå! :P
Plussmedlem
Jeg har omtrent bestemt meg for å bytte til sand i storekarret nå Føler at det er mye bedre og finere, og kanskje jeg vil ha Corydoras, noe som bør gå greit med gullfisk.

Men, har et spørsmål! Hvor mange sekker biltemasand må jeg ha for ca. 5 cm med bunnsubstrat i en 225-liter? Noen erfaringer der?
Det kommer vel litt an på bunnflaten din vil jeg tro. Jeg brukte ca 2/3 av en sekk i min 63-liter, som har et bunnareal på 60*30. Regner med at det blir passe med 3... Men absolutt ikke sikker her altså!
Plussmedlem
At det går an å være så dum å glemme å skrive på lengde og bredde! xF xD¨

Lengde på karret: ca.120 cm
Bredde: 40 cm.
Plussmedlem
Må vel herved si at jeg avslår planene om corydoras i gullfiskkarret, eller "storekarret". Fordi jeg har hørt og lest flere plasser at de ikke går særlig bra sammen, da gullfisken fort vil spise opp all maten til coryene.

Men blir allikevel sannsyneligvis bytte til sand.

Men vil gullfisk egentlig trives med sand..? De er jo en fisketype som bruker mye tid på å ta grus i munnen, sutte på det, og spytter ut igjen.. men vet ikke hvordan de reagerer på sand. Noen som vet noe?
Plussmedlem
Navnebytte
Omsider somla jeg meg til å bytte navn her på forumet! Byttet navn fra "Akvastad" til mitt egentlige navn, Anders Kaste. (det uttales ikke som å kaste, noen skriver det også "Kastet". Slektsnavn, tror jeg) Følte etterhvert at det passer bedre med ekte navn her, i stedet for kallenavn.. tråden her heter jo fortsatt Akvastads vannverden, men jeg kommer nok til å spørre en moderator her om jeg kan få bytta navn på tråden.

Det var da dagens lille "nyhet" fra meg.. xP
Plussmedlem
Har tenkt litt nå på å bytte coryart. Jeg syntes (helt ærlig!) C. paleatus er en flott art, men så er det det da, at i det karret de går i, så kunne jeg egentlig hatt lyst på en coryart med litt mer farger, for eksempel adolfoi (drømmefisken min..). Jeg vet ikke ennå, men jeg vurderer det..

Ellers går det bra med mine små og litt større. Harry blant annet, 54-literens og coryenes konge, har det supert.. elsker å svømme rolig og bedagelig rundt, og passe på at hverken pestsnegler eller corydoras gjør noe galt.
Plussmedlem
Vurderer fortsatt å bytte coryart.. men skal muligens spørre om dyrebutikken her tar imot fisker/kjøper dem.. vil helst ha littt penger for de! Er det noen her som kan fortelle bittelitt om erfaringer med å selge fisk til butikken? Noen erfainger?
Tror du nesten garantert får mer igjen å selge de privat.
Butikker bruker å kjøpe inn fisk billig og videreselge de med fortjeneste.
de skal jo betale for husleie, strøm, personellutgifter mm.

Jeg har de to artene med coryer du snakker om.
Adolfoiene er utrolig skjønne, men mye mer skvetne enn paleatusene som hos meg nesten ikke bryr seg om noen ting. hehe

Lykke til
Plussmedlem
Nei, du har rett i det. Merker at paleatusene er ganske tøffe, de skvetter ikke om jeg går forbi, for å si det sånn.
Plussmedlem
Litt rar oppførsel på en av coryene..
Jeg har helt siden jeg fikk coryene observert en merkelig oppførsel på en av dem. Den er en av de minste i flokken, men alt er normalt ved den, bortsett fra at den nesten HELE tiden holder seg oppi overflaten. "Henger" gjerne på glasset, men er nesten bestandig der oppe, ved vannkanten. Jeg undrer meg over denne oppførselen, og har studert denne fisken en del. Oppfører seg ellers normalt. Spiser og koser seg, men dette syntes jeg er rart.

Men uansett, det er noe eget med coryer, altså.. der du ser at de stikker snuten sin langt ned i bunnlaget.. er så koselig å se på Jeg er nok ganske sikkert bitt av den "corybasillen".. den reolen jeg har snakka litt om, har jeg tenkt til coryer. Litt rart at man kan bli så oppslukt avv en bunnfisk, men det kan man altså!

Corydoras- mer enn en bunnfisk!
Så klart du blir oppslukt; de er jo fantastisk søte!!!
Du har greie vannverdier og bevegelse i vannflaten?
Hadde selv en cory en gang som må ha slukt for mye luft. hehe. den holdt seg mye oppe, men etter noen dager var den i normalt gjenge igjen.
Kan være så mangt.

Plussmedlem
Greie vannverdier og bevegelse bør jeg ha- det er bare den ene som er sånn. Ellers virker han normal, han klarer veldig fint å svømme vanlig på bunnen og grave i bunnelaget også Han har vært sånn hele tiden, og er sånn uansett, etter stoort vannbytte, eller ikke :P
Plussmedlem
Kanskje tur til liertoppen senter i dag ;)
Ja, vi har litt planer om å ta en tur til Liertoppen i dag. Jeg har ikke vært der etter at TAM kom dit, så jeg gleder meg veeldig mye! Har hørt en del positivt om den, så blir moro å besøke den.. hvis det blir noe!

Men har dere noen erfaring med om det er bra utvalg av corydoras der? Det er jo noe som jeg skal være litt hovedinteressert i når jeg skal dit. Og, tar de imot/kjøper de fisk fra folk?? Jeg kan dessverre ikke ha 2 coryarter i 54-literen, blir litt mye om jeg skal ha en gruppe på 6 av 2 arter, om du skjønner..

Håper noen kan veilede meg litt her ;P

Anders
Plussmedlem
Ble dessverre ikke noen tur til Liertoppen i dag, men vi tok en tur til Skien!
Vi var jo også da selvsagt på biltema, der jeg kjøpte 3 sekker med sand, og en bøtte til akvariebruk. Så da blir det sand i 225-literen, og kanskje Biltemasand i 54-literen også, hvis jeg gidder og syntes den er så ekstremt fin!
Plussmedlem
Da har jeg tømt litt Biltema-sand oppå den andre elvesanda fra elva, og er veldig fornøyd! Fin, og perfekt for corydoras og slike gravere!

Så i morgen blir det nok å sette i gang med en make-over i 225-literen, og det er ikke bare å ta ut tinga, spa ut grus, ta ut sand, og sette ting tilbake.. MYE vallisneria skal ikke tilbake, skal ha et litt bere åpent akvarium. Skal altså gjøre en god del forandringer oppi der, så denne gangen LOVER jeg å komme med bilder etter jeg har forandra.. jeg gleder meg til morgendagen, jeg
Plussmedlem
Har nå bytta til sand i 225-literen. Skikkelig dritjobb, men var absolutt verdt det! Tror jeg.. problemet er nemlig slik, at jeg skyllte biltema-sanden veldig lite. Jeg har nemlig lest før at man ikke trenger å skylle den, men noen sekker er det en del støv i. Der har du mine sekker.. vannet er hvitt, så du ser ikke noen ting. Får bare vente til det blir ok igjen, så kan jeg se om innredninga var grei.. angående innredning. Tror ikke jeg er helt ferdig med den ennå, men det får jeg se på når jeg faktisk kan se noe..
trenger ikke å skylle sanden, men sanden er så lett og den har lett for å henge fast til luft og da virvles den lett opp. Lureste er å legge den i først og fylle på vann og røre den rundt før du har fylt helt opp. Iallefall min erfaring. Prøvd å fylle på med vann i å da fløt en del med rundt i karet. hehe
Plussmedlem
Jeg tok oppi sanden og tok i rot og planter før jeg tok i vann, jeg og
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap