Hvordan kan man bli så knytta til en fisk? (side 5)
Inaktiv bruker
![](https://akvaforum.no/forum/_gfx/no-image.jpg)
Å hverkveld så jeg på han til jeg sovnet, nå er han borte. Føles helt tomt inni meg.
Postet 23.07.10 kl 00:22
Postet 23.07.10 kl 01:36
Føler med deg, Ronja. Var litt slik for meg når jeg mistet min aller første akvariefisk også, "Fernando". En av gullfiskene mine har jeg blitt ekstra glad i, jeg føler at hun har ekstra stor personlighet.. hvis hun dør, ville jeg også blitt ganske så lei meg.
Du var tøff som gjorde det beste for Doffen, men noe som kanskje ikke var like bra for deg.. lykke til videre, håper at du finner deg en ny, fin fisk du kan bli glad i
Du var tøff som gjorde det beste for Doffen, men noe som kanskje ikke var like bra for deg.. lykke til videre, håper at du finner deg en ny, fin fisk du kan bli glad i
Postet 23.07.10 kl 09:49
Postet 23.07.10 kl 14:53
Inaktiv bruker
huff
Ja, jeg sendte tante til dyrebutikken for å kjøpe fisk, sidn jeg alltid forsover meg. ska bli spennende med hva hun kommer hjem med.
Ja, jeg sendte tante til dyrebutikken for å kjøpe fisk, sidn jeg alltid forsover meg. ska bli spennende med hva hun kommer hjem med.
Postet 23.07.10 kl 15:18
Postet 23.07.10 kl 15:23
Inaktiv bruker
Thomas KAlltid forsover deg? Burde sendt hun inn til clash olson å kjøpt deg en slik vekke klokke som meg, med dobbel alarm! xD Fungerer topp det... Du får si hva hun kjøper med seg da ! :) kan jo bli spennende om du ikke vet selv en gang :O
Ja, jeg har mobiltelefonen på halv ellve hverdag, men ennda så klarer jeg ikke å komme meg opp..
Ska bli spennende, har ikke sakt hva jeg ønsker meg så det blir vel gullfisk tror jeg.
Postet 23.07.10 kl 15:29
Postet 23.07.10 kl 15:34
Inaktiv bruker
hehe, vi får se ^^
Postet 23.07.10 kl 16:19
Postet 24.07.10 kl 08:46
Inaktiv bruker
Ja, tante kjøpte 5 sølvhaier, ska snart kjøpe større akvarium, ca. 300L..
Postet 24.07.10 kl 14:56
Postet 24.07.10 kl 14:59
Postet 24.07.10 kl 15:04
Jeg må innrømme at jeg faktisk blir litt trist av å lese denne tråden, den er så typisk nybegynner, bryr seg mer om seg selv enn fiskene.
Hadde du vært akvarist i flere år med flere forskjellige fisketyper, så skulle jeg ikke sagt noe.
Når det står at sølvhai trenger 750l, da holder det ikke med 300l. Selv om de er små, de blir store, uannsett hvor mye du prøver og sulte dem, holde dem i for liten plass osv.
Grunnen til at denne fisken krever så mye plass er fordi det er en utrolig aktiv svømmer, som trenger mye svømmeplass. Hvis det karret på 300l er 3m langt, og 1m bredt burde det kanskje gå.
Det er som jeg sier til folk som vil ha gullfisk i bolle, så lenge bolla er på 500l så....
Hvorfor sendte du tante for å kjøpe fisk til deg på måfå?
Hun har sikkert fått med seg at du ville ha sølvhai, men hvor lenge har hun vært akvarist, hvor lange har hun holdt på med fisker, hva vet hun egentlig om akvarier?
Må si jeg ble skuffet når jeg leste de siste innleggene.
Hadde du vært akvarist i flere år med flere forskjellige fisketyper, så skulle jeg ikke sagt noe.
Når det står at sølvhai trenger 750l, da holder det ikke med 300l. Selv om de er små, de blir store, uannsett hvor mye du prøver og sulte dem, holde dem i for liten plass osv.
Grunnen til at denne fisken krever så mye plass er fordi det er en utrolig aktiv svømmer, som trenger mye svømmeplass. Hvis det karret på 300l er 3m langt, og 1m bredt burde det kanskje gå.
Det er som jeg sier til folk som vil ha gullfisk i bolle, så lenge bolla er på 500l så....
Hvorfor sendte du tante for å kjøpe fisk til deg på måfå?
Hun har sikkert fått med seg at du ville ha sølvhai, men hvor lenge har hun vært akvarist, hvor lange har hun holdt på med fisker, hva vet hun egentlig om akvarier?
Må si jeg ble skuffet når jeg leste de siste innleggene.
Postet 25.07.10 kl 13:44
Postet 25.07.10 kl 14:14
Postet 25.07.10 kl 17:42
Inaktiv bruker
Ja det minner meg litt om meg i begynnelsen, jeg måtte selge de to sjokoladeciklidene jeg hadde kjøpt for de så liksom ikke så store ut i butikken, og jeg ante jo ikke at de vokste, jeg var ganske grønn Og så kom jeg hjem med dem og puttet dem i 96 literen. De var vel ca 18 cm store da og kunne bli 30.
Det ble et tårevått avskjed. Jeg var heldig som fikk solgt dem til en som drev med akvarier på et litt høyere plan, slik at de fikk det bra. Men, selv nå savner jeg dem, for dem ble jeg så glad i. De hadde personlighet og var virkelig spesielle. Fornuften min vant over egoismen, så derfor måtte jeg gi slipp på dem.
Desverre er det slik når man går i en dyrebutikk og kjøper fisk:; man får ikke riktig info og man får fisk som overhodet ikke passer til akvariet. Men, også private selgere gir litt faen etter mitt syn. Jeg synes faktisk at man har plikt til å spørre kjøperen om hvordan han/hun har tenkt å holde fisken før man selger. Man kan ikke bare forvente at kjøperen skal skjønne og kunne alt om en fiskerase.
Det tar lang tid å få nok kunnskaper innenfor denne hobbyen!
Og så ser man en fisk man får kjempelyst på i butikken og da forsvinner liksom fornuften som dugg for solen. Og den som må lide for vår egoisme er disse stakkars fiskene...
Vel, det er jo "bare" en fisk. Er det ikke? Er dens liv intet verd? Er vår egoisme verdt deres lidelse? Det er et godt spørsmål. For vi fisker og spiser fisk og det bidrar til enorme lidelser for fiskene i havet også, i tillegg drives det rovfiske som skaper ubalanse i naturen.
Men, allikevel har vi ikke lov til å lukke øynene og tenke "det er bare en fisk". Samme hvor liten den måtte være, ja om den så er på størrelse med en knappenål - så har den livets rett og da først og fremst av etiske grunner: det etiske med å respektere alt liv og ta ansvar for det vi gjør mot/med naturen og alt livet på jorden.
Jeg tror vi alle trenger en holdningsendring.
Det ble et tårevått avskjed. Jeg var heldig som fikk solgt dem til en som drev med akvarier på et litt høyere plan, slik at de fikk det bra. Men, selv nå savner jeg dem, for dem ble jeg så glad i. De hadde personlighet og var virkelig spesielle. Fornuften min vant over egoismen, så derfor måtte jeg gi slipp på dem.
Desverre er det slik når man går i en dyrebutikk og kjøper fisk:; man får ikke riktig info og man får fisk som overhodet ikke passer til akvariet. Men, også private selgere gir litt faen etter mitt syn. Jeg synes faktisk at man har plikt til å spørre kjøperen om hvordan han/hun har tenkt å holde fisken før man selger. Man kan ikke bare forvente at kjøperen skal skjønne og kunne alt om en fiskerase.
Det tar lang tid å få nok kunnskaper innenfor denne hobbyen!
Og så ser man en fisk man får kjempelyst på i butikken og da forsvinner liksom fornuften som dugg for solen. Og den som må lide for vår egoisme er disse stakkars fiskene...
Vel, det er jo "bare" en fisk. Er det ikke? Er dens liv intet verd? Er vår egoisme verdt deres lidelse? Det er et godt spørsmål. For vi fisker og spiser fisk og det bidrar til enorme lidelser for fiskene i havet også, i tillegg drives det rovfiske som skaper ubalanse i naturen.
Men, allikevel har vi ikke lov til å lukke øynene og tenke "det er bare en fisk". Samme hvor liten den måtte være, ja om den så er på størrelse med en knappenål - så har den livets rett og da først og fremst av etiske grunner: det etiske med å respektere alt liv og ta ansvar for det vi gjør mot/med naturen og alt livet på jorden.
Jeg tror vi alle trenger en holdningsendring.
Postet 25.07.10 kl 18:44
Inaktiv bruker
Jeg må bare komme med noe, jeg sa til tante, kjøp en fisk som du tror jeg elsker. Å hu vet at jeg elsker haier, så tekte hun på sølvhai. Altså hun skulle ringe å si hvilken fisk, men hun ble visst ikke å ringe for hun mente at det sku være en suprise, så da hun kom ble jeg ganske overaska.
Men alt er ordnet, noen i familien har en 1000 L å har plass til haiene, så de ska komme å hente de om 2 -3 uker, men det går vel ann å ha de i 60L 2-3 uker?
Men alt er ordnet, noen i familien har en 1000 L å har plass til haiene, så de ska komme å hente de om 2 -3 uker, men det går vel ann å ha de i 60L 2-3 uker?
Postet 25.07.10 kl 21:14
AquaRonjaJeg må bare komme med noe, jeg sa til tante, kjøp en fisk som du tror jeg elsker. Å hu vet at jeg elsker haier, så tekte hun på sølvhai. Altså hun skulle ringe å si hvilken fisk, men hun ble visst ikke å ringe for hun mente at det sku være en suprise, så da hun kom ble jeg ganske overaska. Men alt er ordnet, noen i familien har en 1000 L å har plass til haiene, så de ska komme å hente de om 2 -3 uker, men det går vel ann å ha de i 60L 2-3 uker?
Det tror jeg helt sikkert går bra, hvis de ikke er alt for store! Men så fint at du ordnet opp i det! Fiskene vil få god og fin plass nå.
Postet 25.07.10 kl 21:16
Endret: 25.07.10 kl 21:17
Inaktiv bruker
Ja, ska skaffe meg humlefisk istede.. De er fine og passer til 60L
Postet 25.07.10 kl 21:20