Da prøver vi.... (side 5)

Her er det lynghest for alle penga Men etter de to årene med travhester ligger disse også mitt hjerte nært! Spesielt varmblodstraverne likte jeg godt.

Her kan du se litt om meg og hesten min, hvis du vil da Har ikke vært noe aktiv på den siden på lenge, men mye av det jeg har gjort opp igjennom ligger her. Er jo en smule stolt av gullet

Syns jeg skimter fargene til en rottweiler på bildet ditt ja

Ja det er lite som slår det å være hjemme en ettermiddag og stelle med akvariene! Det er så kos. Jeg har en liten plan om å ha en sånn kveld i kveld. Gleder meg Jeg ser ikke for meg hvordan jeg skulle overlevd uten å ha akvariene å pusle med. Litersyken kom brått til meg også, men jeg har en samboer som begrenser meg så lenge vi bor i en ikke så alt for stor leilighet. Vi har jo ikke noe særlig plass til overs for flere kar. Men da har jeg noe å se frem til den dagen vi flytter til en større plass! Planene er mange

Misunner deg virkelig den lista over corydoras!
Enda flere som har fagbrev i hest fra Melsom. Det er koselig å høre.
Samme her, tok fagbrevet, man aldri eid egen hest.. Trent mine venners hester, men er mest glad i laaaange turer i rolig tempo i den flotte naturen som finnes hvis man bare seg tid til å se den

Også jobbet en del på jarlsberg travbane og er faktisk glad i travere, men liker best rolige kaldblodser... Varmblodsene hadde for lite i hodet for min smak, men hadde mine yndlinger der også

Drømmen er selvfølgelig en liten gård hvor jeg kan leie ut noen få bokser, men ikke fler enn at jeg kan ha en jobb ved siden av driften på gården..

Morsomt at akvarister faktisk har så mye til felles når det kommer til andre ting utenom akvariene
Galemor
Enda flere som har fagbrev i hest fra Melsom. Det er koselig å høre. Samme her, tok fagbrevet, man aldri eid egen hest.. Trent mine venners hester, men er mest glad i laaaange turer i rolig tempo i den flotte naturen som finnes hvis man bare seg tid til å se den ;) Også jobbet en del på jarlsberg travbane og er faktisk glad i travere, men liker best rolige kaldblodser... Varmblodsene hadde for lite i hodet for min smak, men hadde mine yndlinger der også ;) Drømmen er selvfølgelig en liten gård hvor jeg kan leie ut noen få bokser, men ikke fler enn at jeg kan ha en jobb ved siden av driften på gården.. :) Morsomt at akvarister faktisk har så mye til felles når det kommer til andre ting utenom akvariene :D


Lange turer er noe av det beste med hest Så lenge det er på en hest som ikke skvetter for hvert minste lille blad, det er bare slitsomt. Må være hester med litt fornuft, som ikke tror de dør av hvert minste vindpust.
Jeg har en forkjærlighet for de tyngre rasene, de er ofte både fornuftige og flotte. Jeg holdt på med en tinker for ett par år siden, og jeg ble forelsket i den rasen

Akkurat nå, så har jeg en varmblodstraver som vi skal trene opp, hun er ti år, og så godt som utrent. Etter en skade som ung,så ble hun bare satt i avl, og ikke noe annet. Så det det blir nok litt av en jobb framover. Men hun er lydhør og snill, så håper det går greit.

Det er ordentlig morro at vi har så mye til felles

For de godt kjente så tok jeg fagbrevet mitt på Hognes Gård like oppi bakken et steinkast unna Jarlsberg travbane Stor stall med kun travhester og min ponni da. Men er godt kjent helt bortover til Melsomvik. Bodde på Vear og det var også i det området vi red mest på tur, men bodde også en stund i Melsomvik, oppi åsen Nei, nå ble jeg vel for intern, skal vi snakke litt akvariesnakk?

Såg du hadde skrevet i tråden min at du har både adolfoi og duplicareus. Har du kjøpt de som to arter eller som en? Begynner å tenke tanken på om det kan være en miks i min gruppe? Etter det du skrev. Eller misforstår jeg? I såfall nytter det jo ikke å ta opp bare en fisk for å sjekke. Vet du om det er noen markant prisforskjell på de to artene? Ble ikke noe akvariestell på meg i går, så satser på å ta det i dag i steden. Men tror jeg må få ting litt mer på det rene med tanke å identifisere art. Og mote meg opp også da. Hehe, noen flere som er redd for å ta på fiskene sine, eller er det bare meg?
Jeg har begge artene.Dupliene er kjøpt privat, og adolfoiene i butikk. Og duplicareusene er kjøpt som dèt, og adolfoiene mine er litt tvilsomme. Eller den ene er det ihvertfall. Siden den vokser så mye fortere enn de andre. Og har kanskje noe bredere ryggstripe,hvis jeg myser...
De to artene kan bli fanget sammen,såvidt jeg har skjønt. Så hvis jeg vil finne ut sikkert så må jeg vel håve inn alle sammen, og kjenne på alle finnene. Tror det blir ille stressende,både for meg og fiskene.
Jeg liker ikke å ta på coryene, jeg har stukket meg på de,nemlig
Og det har jeg ikke lyst å gjøre en gang til,hehe.
Bra jeg ikke leste dette før jeg byttet vann og håvet opp en av dem i stad! Det er jo en av grunnene til at jeg har nølt med å begynne å ta på dem, fordi jeg er redd for å stikke meg. Nå har jeg imidlertid allerede håvet opp en av mine og strøket langs brystfinnen. Den var glatt. Nå skulle det bare mangle at jeg har kjent på feil finne... Vet du hvilken finne man skal kjenne på? Jeg har lest en plass at man skal kjenne på pectoralfinnen. Vet egentlig ikke hvorfor jeg har det for meg at det er brystfinnen, men jeg må da ha tatt det fra en plass!

Har du adolfoine og dupliene sammen?
Nei, adolfoiene og dupli'ene går i hvert sitt kar. Jeg har de coryene som ligner minst på hverandre sammen i karene, siden jeg er litt redd for kryssninger. Og hvis det oppstår krysninger likevel, så burde jeg kunne se lett at de er det siden artene er så forskjellige. Var min løsning på plassproblemet, siden jeg ville ha flere arter enn jeg hadde kar til...

Pectoralfinnene skal vel være brystfinner, dorsal er ryggfinne
Flink jente, som fisket opp armerte og piggete fisker får å klå på finnene,selv om hun var litt redd
Da har du mest sannsynlig adolfoi da

Skulle virkelig gjort det på mine også, så ble jeg sikre på de... Kanskje jeg skal få gjort det i helga,sammen med vannbytte og hard luking.
Det er så mye flyteplanter der nå, at jeg ser nesten ikke fisken nede i mørket.... Og plantene i bunnlaget trenger nok litt mer lys. Jeg la opp i noen flyteplanter,så det dekte omtrent en tredjedel av overflaten,men nå dekker de alt!
Nå har det gått så langt at stakkars coryene må svømme rundt og lete etter en åpning får å svelge litt luft...

Har skrevet i tråden min om det nå. Er en smule fornøyd med meg selv her nå, at jeg husket riktig. Jeg kunne jo ha forvridd sannheten(det jeg leste for lenge siden) i løpet av tiden

Du får gjøre det du også sammen med lukingen. Jeg er også slik som Mona skriver at jeg ikke liker å ikke vite hva jeg har i karene mine

Høres ut som en fornuftig fordeling av artene mellom karene.
Fy svarte, så mye spydige og idiotiske svar det kommer på tråder for tida.... Jeg blir oppgitt jeg, over at voksne mennesker kan oppføre seg sånn. Er det mer fornuft i Filatelist klubben,tro............

Så til det mer akvaristiske, og kanskje mer generellt... : JEG ER EN FORBANNA IDIOT!!!! *kremt*, måtte bare få det ut.
For gjett hvem som klarte å glemme å plugge inn varmen igjen etter en vannbytte i 600 literen. Jo, riktig det, MEG! Som kunne gå bra det, hadde jeg bare oppdaget det før gradene hadde krøpet ned under 19 grader... Men det gjorde jeg altså ikke. Resultatet var at jeg mistet de to siste pantanalensisene mine *snufs*
De tåler altså ikke et par dager med kjølig vann.
Alle andre derimot klarte seg veldig fint, så nesten ut til å sette pris på avvekslingen. Etter at jeg ommøblerte litt i stua, så ble både gradestokken, og kontaktene vankeligere tilgjengelig, så da er det lett å gå glipp av noe...

Kampfisken min hadde laget et fint skumrede, så jeg tok sjansen på å ta en v hunnene ned til han. Merkelige greier, altså. I 200 literen går to hunner sammen med en hann, og ingen av de signaliserer at de er klare for litt egglegging (kun vannrette striper hver gang hannen kommer i nærheten)
men sekunder etter at hunnen kom til nytt akvarie og ny hann, så har hun loddrette striper, og danser rundt hannen. Innen en times tid, så er redet fullt av egg

Er det fordi han hadde et rede klart? Eller var hun bare lei den hun ser hele tiden, og likte et "sidesprang"? hehe
Vel, det ble uansett ikke noe yngel, for hannen klarte ikke å ta vare på redet, det forsvant innen et døgn, han passet godt på under, så jeg vet ikke hva som skjedde. Hvis det er noen som er innom tråden, og har noen tips, så tar jeg gjerne imot
Vi får prøve igjen senere, hvis han bobler noe mer rede. Han har ikke gjort det sia, kanskje han furter litt...
Prøver å få gitt bort litt flyteplanter for tida, det er så fullt her Kanskje jeg får gitt bort litt fisk også, det tabbekjøpet mitt av ciklider for eksempel... Fine fisk, men de passer egentlig ikke sååå godt i mine kar. De er så glupske, at jeg nesten bekymrer meg for om coryene på bunnen får nok. Håper at noen vil ha de
Helt enig med deg i det med spydigheter for tiden! Men ser ut til at det hovedsaklig skjer i discus-tråder. Får vel holde seg unna dem tror jeg, og heller begynne med frimerker

Glemme å sette i kontakter ja, det er min store skrekk også... Skjønner godt at du er lei deg...
Fant akkurat en tråd som tipset om denne typen varmekolbe, genialt for glemske damer med utilgjengelige kontakter :o)
Lenge siden!

Ang. kampfisk-rede så er det første som slår meg om hannen har trening fra før. Har han ikke det så er det nok bare litt tålmodighet som skal til før han får dreisen på det.

Da jeg hadde et par i 100 literen min lekte de på det meste 2-3 ganger i uka. De fant vel godt ut av det med hverandre tenker jeg Det hører med til historien at jeg har kun en ungfisk i dag som fikk vokse opp i det karet som resultat av alle de gangene de la egg. Å fore opp yngel for seg selv prøvde jeg ved flere anledninger uten hell.

Vil tro det har litt med kjemien fiskene i mellom også, i tillegg til god foring og en stille og rolig plass de får ha for seg selv i karet blant masse flyteplanter.
Endelig nett igjen ,som fungerer når JEG vil

Har vel ikke skjedd all verden her,da men... Litt fisk har falt fra, og noen nye har flyttet inn.
Ct-kampfisken min fikk finneråte etter ett ublidt møte med en hunnkampfisk... Det så ut som han ble bedre med saltbehandling, men så ble det brått verre. Mulig matmor hjalp til der,siden hun klarte å rive ned lysarmaturen, så den falt i karet...
Ble brått mørkt her hjemme,gitt...
Og det ble nok mer stress for han enn han kunne klare i den tilstanden han var i. Synd,for han var en veldig fin,og likandes kampfisk.
(Lyarmaturet funker heldigvis igjen, etter å ha tørket i noen dager...)

Og så har jeg vært på fiskeslang
Mamman min har jo også akvarier, og jeg har endelig fått overtalt henne til å bytte til sand på bunnen, så noen bartenoser kunne flytte inn (hun har vært ganske fasinert av mine,når hun har vært på besøk)
Så uken etter hadde hun visst kjøpt nye fisk, oppdaget jeg når jeg var hjemme hos henne helgen etter. Hun var ikke hjemme,forresten
Og der så jeg at hun hadde kjøpt noen cory,som jeg regnet med, og to par guramier. Det ene paret var sjokolade guramier....
Som på mystisk vis havnet oppi en pose, og ble med meg hjem....

Så nå går det en liten gruppe på seks sjokolader i 120 literen min, for mamman min stakk innom der hun hadde kjøpt dem, og tok med noen fler til meg.
Hun fikk fire cherry barber av meg i innbytte, og det var tross alt jeg som gjorde jobben med å bytte til sand i karet hennes, så i mitt hode,så virker det rettferdig

Tenkte jeg skulle ta en tur i Østfoldhallen idag, for de fikk visst inn en sending idag, hovedskelig apistogramma såvidt jeg skjønte. Var der på mandag, og fikk med meg noen kloreker (aner ikke hviken type,enda ihvertfall), noen stjernedanio, og en trio lyrehale killi. Som etter to dager ble en duo, så håper han har fler,så jeg kan få sutret til meg en annen hunnfisk.
Han hadde et par andre arter også. Må ihvertfall ta en tur for å "titte". Kjenner jeg meg selv rett, så blir det vel kanskje noe med hjem.....
Ler meg skakk av klorekene

De er i et ganske godt beplantet kar,og det skaper visst noe problemer. Særlig ved mat-tid....
De må ha et utrolig sansesystem,som kan oppdage mat i det samme øyeblikk som jeg slipper det nedi. Ørten par ben går som trommestikkere, og klørne havner alle veier, så de gjerne må rygge og bakse litt før de kommer framover igjen.
Og så desperat grådige! Er vant til mer godslige dvergreker,som gjerne kan sitte på samme pelletsen og pille.
Ikke denna gjengen,nei...
Her er det om å gjøre å stappe klørne og armene fulle, for så å stikke av før naboen kommer fram.
De fikk noen mygglarver idag, for å se om det var noe spennende. Om det var!
Har aldri sett noe liknende. (Jo,forresten, kan minne om kakehungrende tanter i selskaper...)
Myggen forsvant med lynets hastighet inn i gapet, fler av gangen. Hodepartiet ble helt rødt. Og om det er komisk å se fire reker komme gallopperende til matfatet,så er det nesten bedre å se de prøve å vralte seg vekk igjen,igjennom buskaset,med alt som kan brukes å gripe med er fullt av mat..... Artige dyr
*ønsker seg ordentlig kamera snart*

Mygglarver er forresten populært hos dvergrekene som går sammen med coryene også. De også kjapper seg for å få tak i en mygg, og tusler så opp i javamosen, utenfor rekkevidde av bartenoser. Men klorekene er i en egen klasse
Hi,hi... Dette skulle vært filmet ;D
Første gang på auksjon
Var artig. Og litt lang. Og litt blakkende......
Skulle bare ta meg en tur (dro med meg poden og broren min også), for å se åssen det foregikk, for som den store pysa jeg er,så tør jeg ikke å ta med meg noe å selge før jeg har sett sånn nogenlunde åssen de gjør sånt...
Meeen, så dukka det jo opp noe interessant..
Så tre poser med coryer, og en pose med geophagus brasiliensis ble med hjem. 3 sp.black, 5 sp. gold stripe og 6 ukjente cory har nå havnet i akvariene. Den ukjente kan være C40, eller griseus. Får se om jeg får tatt noen brukbare bilder når de har blitt "husvarme".

Neste gang skal jeg være smart nok til å ta med isoporkasse,selv om jeg liksom ikke skal kjøpe noe....
Etter at de ukjente bartenosene har funnet seg sånn nogenlunde i karet, så må jeg nok revurdere art....
De var ikke hvite,gitt, som jeg trodde. De har mørknet til mer lys grå-blå. Så da tror jeg konklusjonen er c-134

Jeg kikket igjennom cory-boka mi etter hvite/lyse cory med maske, og de eneste som var der var griseus og 40. Og det sto under bildene at de var svært like hverandre. Og da jeg tittet på bildene, så måtte jeg jo være enig i det. På bildene var de veldig like.
Så viste jeg boka til broren min, som har fått en gryende cory interresse, og da tittet han rart på meg.
"Du har sett at de to bildene er av den nøyaktig samme fisken?"

Ehhhh... Nei... De to bildene er faktisk bare ETT bilde, puttet to steder... Ikke rart de er så like hverandre da,hehe. Der kan jeg ikke skylde på nærsynheten engang.

Er i planleggingsfasen til å bygge en liten reol, trenger å få opp de mindre karene, så man kan prøve litt mer på oppdrett. Mange av coryene er gode og runde, men de går sammen med andre egg-glade fisk.
Green laser småttingene jeg kjøpte av Mona, har plutselig bestemt seg for å vokse. De var like små som når jeg kjøpte de ganske lenge, men nå har de plutselig både strekt seg (heter det når det gjelder fisk?) og blitt rundere.

Har vært litt hard i 600 literen, som er full av flyteplanter. De har faktisk vokst i etasjer. Men igår så ble det pellet ut en full ti liters bøtte derfra. Plutselig så kunne jeg se fisken min.....
Morsom tråd, veldig på kornet den første besserwissertalen din altså, folk må bli flinkere til å huske at jo hyggeligere man er når man skal belære andre, jo større er sannsynligheten for at andre orker å høre. Gøy!

Veldig personlig og fint skrevet, men.. hvor blir det av alle bildene? Kan ikke få nok corybilder, finnes ikke noe herligere syn enn coryer på jakt etter mat, har selv ikke plass til annet enn et lite knippe trillier, men akk - for noen skjønne skapninger de er. ) God smak har du.. hest, hund og fisk, akkurat slik det skal være!
Takk

Ehm, bilder ja....
Jeg er sååå misunnelig på alle som klarer å ta pene bilder av fiskene sine, mens jeg på bildene jeg tar ikke alltid er sikker på om det er en tetra eller cory det er bilde av.
Kan jo prøve å skylde på dårlig kamera, og jeg tror også det har noe av skylden. Resten er nok meg...
Legger ved et par bilder, som bekrefter hvor talentløs jeg er,hehe.
To av bildene er av det jeg tror er C134 + en green laser, og ett bilde av en sp. black og kan se litt av en gold stripe òg. (og en gullbarbe som snek seg med)
Kjempefin tråd du har
Ramlet tilfeldig inn her, og har nå lest gjennom hele greia. Godt å vite at det er andre som har coryer som trives høyt oppi planter og oppå røtter i stedet for under. Trodde mine leoparduser hadde misforstått helt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap