Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig? (side 5)

Hmm.. Frykter at dette her kan ta sin tid.

PH fra krana er hos meg 8, men i karet er det nå nede i 5 !!! Hjelp, hva gjør jeg ? Tok et vannbytte (ca 30%) på lørdag, da jeg målte PH til 6. Men nå har det da gått ytterligere ned.

NO2 er forøvrig langt over skalaen, fin bringebærsaftfarge.
NH4 ligger på rundt 1.
Hei OleBV

Jeg ville ikke tatt noe vannbytte under innkjøringen. Tar du vannbytte så tynner du ut amoniakken og Nitritt nivået i karet. Du vil "overfore" bakterikulturen din en periode nå slik at de vokser og blir mange. Tynner du nivået så overforer du mindre og ting tar bare lenger tid. Det jeg ville ha gjort var å tilsette litt PH/KH+ for å få PH'en opp på rundt 7. Hvis PH er for høy elle for lav så vil du ikke får fart på vekst i bakterikulturene dine.

Som 530 sier; vær tolmoding. Det vil du ha glede av på litt sikt!

lykke til!
Enig med ? mann. Jeg tok et par vannbytter første gang jeg brukte metoden, men det er ikke det lureste. Bedre med pH/KH pluss som jeg gikk over til. At pH synker, er et resultat av selve prosessen . Når du har i Salmi, stiger pH noe fordi ammoniakk er basisk (pH over 7), men bakterienes aktivitet skaper syre som fører til at pH synker, i mange tilfelle mye.

Om du allikevel vil ta vannbytte fordi du ikke får tak i pH/KH pluss, kan du erstatte manglende ammoniakk med litt Sami ekstra. Dette fungerer imidlertid ikke for å erstatte tapt NO2 når prosessen er kommet så langt, så best er å øke pH.

Jeg har lest hele tråden her nå, og ser at salmiak metoden nok blir litt for komplisert.

Får jeg en like grei innkjøring ved å tilsette filtergrums fra annet kar, et par ganger?

Vil jeg også da få amonium -som sammen med ph over 7 -> amoniakk -> som brytes ned til nitritt - og så til nitratt som ikke er farlig? - og som så danner gode bakgerier i akvariet som skal drepe de farlige?
sessan
Jeg har lest hele tråden her nå, og ser at salmiak metoden nok blir litt for komplisert. Får jeg en like grei innkjøring ved å tilsette filtergrums fra annet kar, et par ganger? [B]Ja [/B] Vil jeg også da få amonium -som sammen med ph over 7 -> amoniakk -> som brytes ned til nitritt - og så til nitratt som ikke er farlig? - [B]Ja[/B] og som så danner gode bakgerier i akvariet [B]Danner ikke, men gir næring slik at bakteriene kan formere seg.[/B] som skal drepe de farlige?


Nei, ammoniakk og nitritt er ikke bakterier, men kjemiske forbindelser som bakteriene bryter ned (oksyderer) til det kjemiske stoffet nitrat som er ufarlig, men ikke bør overstige ca 20. De gode bakteriene dreper ikke dårlige bakterier, da ville vi nok ikke hatt behov for å medisinere fiskene av og til.
Kan jeg spørre om noe helt annet? Om jeg bruker denne innkjøringsmetoden i et 900 liters, må jeg tilsette fisk og ha i planter? Eller kan det stå flere år uten fisk og planter?

Det virker sikkert meningsløst å holde et tomt akvarium gående, men jeg lurer av nysgjerrighet Vil bakteriene komme i ubalanse dersom plantene ikke tar til seg div. bakterier?
Det vet jeg ikke og jeg tviler på om noen har forsøkt!

Hvis vi går ut fra at de bakteriene som skal etableres og vedlikeholdes i filteret lever av henholdsvis ammniakk og nitritt, bør du kunne holde liv i dem lenge, kanskje år, om du tilsetter ammoniakk (Salmi) daglig samt sørger for at temperatur og pH nivå er innenfor bakterienes tålegrense. Dessuten bør du nok bytte vann med passende mellomrom fr å holde nitratkonsentrasjonen på et akseptabelt nivå. For høyt nivå vil femme algevekst.

Jeg ville kjørt med meget beskjedne mengder lys for å unngå sterk algevekst, men ikke så lite at akvariet gros igjen av brunalger som ikke er så avhengige av lys. Jeg tror allikevel ikke du vil kunne unngå alger helt og holdent.

Jeg tror knapt at planter kan "spise" bakterier, men de kan oppta ammoniakk direkte, samt sluttproduktet i nitrifikasjonsprosessen som er nitrat.

Når alt det er sagt, så skjønner jeg ikke helt problemstillingen din. Hva skal du med et kar fylt av vann og ikke noe annet? For en periode kan jeg forstå det om du må vente lenge, men udefinert, på en bestemt type fisk og vil være klar til å ta den imot på øyeblikket når den måtte komme.

Ellers er jeg enig i din antagelse om at det virker meningsløst å holde et tomt akvarium gående i årevis.
Jeg får vel svare, sorry for at jeg helt glemte denne tråden og derfor ikke har svart tidligere.

Jeg tenkte jeg skulle innlemme et 900 liters i veggen i nyehuset, men så er det utrolig lenge til jeg skal flytte inn. Allikevel er det greit å være ferdig med å ha innsatt akvariet. Men det med vannet bare lurte jeg på av nysgjerrighet, og for å få en litt bedre forståelse av denne innkjøringsmetoden. Akvariet skal være tørt og tomt til jeg flytter inn en gang i fremtiden
Hmm.. Hvorfor ikke ha det klart til innflytning av både folk og fisk? Høres fint ut, spør du meg. Om en har muligheten til å gjøre det, mener jeg.
Ja, jeg synes det virker lurt.
Men er det på noen måte fordelaktig at akvariet kjøres inn i mange uker mer enn vanlig? Jeg kan jo ha i noen planter etter vanlig innkjøring er ferdig, men jeg kan jo ikke ha fisk før jeg bor der selv. Litt OT, men planter trenger vel generelt få vannbytter? Jeg har jo selvfølgelig ikke tid til å gi vannbytte to-tre ganger i uken mens jeg flytter inn, så kunne gjerne fått tips

Vil det gi negative utslag at jeg fortsetter innkjøring uten å tilsette fisk? Jeg mener, vil biosystemet holde seg stabilt, eller er jeg dømt til å måle pH og alle de andre vannverdiene stadig vekk? Er det en sjanse for at vannverdiene holder seg på stabile nivåer ved å bare tilsette planter, og evt. salmi ol. etter behov?
Jeg skjønner at de færreste har erfaring med å ikke sette inn fisk i ferdig innkjørt akvarium, men kanskje noen har en liten hypotese de vil dele?
her kommer sikkert mr 530 til å rette meg hvis jeg tar feil, men jeg er ganske så sikker på at så lenge du kan dra innom med en skvett salmi, så bakteriene har føde, går det bra.

kjøp noen fisker (billige) så driter de i karet ditt og da får du mange gode bakterier
poenget her, var å unngå nettopp det. og det gjør man med salmi.
Helenecat
Ja, jeg synes det virker lurt. :) Men er det på noen måte fordelaktig at akvariet kjøres inn i mange uker mer enn vanlig? Jeg kan jo ha i noen planter etter vanlig innkjøring er ferdig, men jeg kan jo ikke ha fisk før jeg bor der selv. Litt OT, men planter trenger vel generelt få vannbytter? Jeg har jo selvfølgelig ikke tid til å gi vannbytte to-tre ganger i uken mens jeg flytter inn, så kunne gjerne fått tips :) Vil det gi negative utslag at jeg fortsetter innkjøring uten å tilsette fisk? Jeg mener, vil biosystemet holde seg stabilt, eller er jeg dømt til å måle pH og alle de andre vannverdiene stadig vekk? Er det en sjanse for at vannverdiene holder seg på stabile nivåer ved å bare tilsette planter, og evt. salmi ol. etter behov? Jeg skjønner at de færreste har erfaring med å [I]ikke[/I] sette inn fisk i ferdig innkjørt akvarium, men kanskje noen har en liten hypotese de vil dele? :)


Ja, det er fordelaktig så lenge plantene er på plass, da får de rotet seg og er i god vekst før fisken kommer og surrer det til. Planter trenger næring, i et akvarium med fisk som fores blir det nok av "grovnæringen" fosfat og nitrat, så de trenger bare kost-tilskudd i for av mikronæring og jern. Nå har ikke du fisk, men jeg antar du ønsker det så fort huset er beboelig, så det jeg ville gjort var å tilsette Salmi så ofte du klarer for å holde bakteriefloraen i live, og for eksempel HappyLife Plant og HappyLife Ferro for å gjøre plantene fornøyd. Grunnen til det siste er som for oss mennesker, vi får det grøvste inn gjennom sunt kosthold (Salmi når det ikke går fisk i karet), og så tar vi tran og C-vitamin i tillegg så vi er helt sikre.

Vannbytter er ikke den store greia for plantenes del, i alle fall ikke like kritisk som for fisk, plantene vet å benytte seg av det som er tilgjengelig av næring (og det gjør alger også, derfor er det smart med "kosttilskudd" så plantene vinner den kampen...). Sørg for at noen av plantene er litt storspiste (stengelplanter som hornblad, shinnersia, flyteplanter), så går det av seg selv. I 450-literen har jeg tett og sterk plantevekst og lite fisk, selv om regelen sier noe annet skifter jeg kanskje 30 liter ukentlig, og det er mest for syns skyld. Uten fisk hadde det nok gått bra med adskillig skjednere skift...

Planter er det forøvrig bare å få på plass så fort som mulig, da er de godt etablert før du innsetter fisk, og god plantevekst er latskap satt i system. Skulle du ha annet å gjøre enn å tilsette Salmi vil råtnenede plantedeler bidra til bakteriematen. Ettersom veldig mange akvarieplanter har vokst i sump med bladene over overflaten vil de visne ned i akvariet, de kommer tilbake med ny flott vekst og helt annerledes blader etter en stund. Ingen grunn til å nøle, plant og kos deg!
Helenecat
Vil det gi negative utslag at jeg fortsetter innkjøring uten å tilsette fisk? Jeg mener, vil biosystemet holde seg stabilt, eller er jeg dømt til å måle pH og alle de andre vannverdiene stadig vekk? Er det en sjanse for at vannverdiene holder seg på stabile nivåer ved å bare tilsette planter, og evt. salmi ol. etter behov? Jeg skjønner at de færreste har erfaring med å [I]ikke[/I] sette inn fisk i ferdig innkjørt akvarium, men kanskje noen har en liten hypotese de vil dele? :)


Jeg har vedlikeholdt bakteriekulturen i et karantenekar i ukevis på denne måten (men ikke år som du først antydet). Det går fint og du trenger ikke sjekke vannverdier daglig. Den daglige testingen er jo først og fremst for å se når første anledning til å sette inn fisk er der, samt for å passe på at man ikke over- eller underdoserer salmi slik at prosessen stopper opp.

I karet ditt ville jeg gitt 5 ml salmi, helst daglig, men i nødsfall hver tredje/fjerde dag. Da får du riktignok store svigninger, men nok ikke mer enn at prosessen går sin gang. Med god plantebestand vil de ta hånd om mye nitrat slik at du ikke trenger bytte vann så ofte. Test f.eks. ukentlig og juster dosen salmi etter behov. Når nitrat blir veldig stor, kan du ta et skikkelig vannbytte, men trolig er det ikke ødvendig hver uke. Når du vet balansen mellom salmi, nitratopphoping etc, kan du droppe tetsingen i resten av venteperioden og starte igjen et par uker før du skal sette inn fisk.

Ellers, lytt til Linda, hun kan mer om planter enn jeg noengang kommer til å kunne. Dessuten får hun det til og det har, tror jeg, ikke bare med kunnskap å gjøre, det er litt magi og mye interesse.
Hm, så man kan altså ikke bare la akvariet surre og gå, og av og til ha i noe mat. Og så er det klart etter omtrent en mnd??

Har jo nå hatt innkjøring i gang snart en mnd, og planen var å ha i fisker over nyttår. Tenkte å slamsuge (det trengs !!!) og så ha et vannbytte, og så ha i fiskene.

Planter og røtter har vært i fra starten av.
sessan
Hm, så man kan altså ikke bare la akvariet surre og gå, og av og til ha i noe mat. Og så er det klart etter omtrent en mnd?? Har jo nå hatt innkjøring i gang snart en mnd, og planen var å ha i fisker over nyttår. Tenkte å slamsuge (det trengs !!!) og så ha et vannbytte, og så ha i fiskene. Planter og røtter har vært i fra starten av.

Det går det også
Men vær forsiktig med å sette i altfor mye fisk om gangen og mål ammoniakk og nitritt, eventuelt skift litt vann de første dagene etter innsetting av fisk. Bakteriene har forhåpentligvis kommet på plass i filtermassen, men mengden bakterier kan være litt liten til å takle den økte belastningen når det kommer fisk i karet. Det tar gjerne et par dager før kolonien tilpasser seg den økte avfallsmengden. Derfor må man altså følge litt med den første tiden, sette inn få fisk om gangen og mate knepent.

Jeg har aldri prøvd salmi metoden, men ut fra det jeg har lest så har den en fordel når det gjelder størrelsen på bakteriekolonien slik at overgangen til fisk i karet går lettere. Rett meg om jeg tar feil
Du tar ikke feil. Med salmiakk kan man etterhert øke dosene til det nivået man ønsker med tanke på hvilke og hvor mange fisk man ønsker å sette inn. Litt sikkerhetsmargin er alltid lurt også.
Ok, få fisk.
Da er det sikkert for masse å flytte over hele stimen min med 12 røde fantomtetraer? Men er redd for å lage mye stress i 160 literen hvis jeg skal fange dem ut i flere puljer fordelt utover på tid. Men klart, er 12 for mye så får jeg dele opp.

Kan flytte over 3 ansistruser, og så ta det gradvis derfra. Men dette er store fine fisker, og kanskje dumt å begynne med dem hvis nå ikke pumpen har alt i balanse.

Du kan jo teste bakteriekulturen din. Gi 2 milliliter Salmi i morgen, sjekk ammoniakk og nitritt 24 timer etterpå. Hvis du måler null på begge tester, kan du sette inn fiskene dine, etter et vannbytte.
Hvis du har ammoniakk eller nitritt, kan karet ikke ta imot så mange fisk. Da kan du jo gi 2 ml daglig til du en dag ser at all ammoniakk og nitritt forsvinner i løpet av 24 timer. Ta vannbytte og sett inn fisk.

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap