Overmettning i vann er skadelig for fisk! (side 5)

Temaet overmetning blir nå diskutert i [URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1109150-Vannbytte-overmettning-av-Nitrogen-dykkersyke-hos-fisk.]en tråd [/URL]på Nettakvariet. Kan jo være verdt å følge med på hva som sies der også.
Interessant tema!
Det er ingen tvil om at fisk dør av stor gassovermetning. Vi har et ørretklekkeri som får vann fra et kraftverk. Ved en feil ble det åpnet for vann rett fra utløp av rørgata (trykksjakt for kraftproduksjon) og inn i klekkeriet for noen år siden - resultat: nær all ørretyngel og settefisk døde av "dykkersyke"!
Det er også kjent at visse settefiskanlegg med stor gassmetning i vannet har "luftetårn" for vannet før det går inn i anlegget.
Moderator slår også fast at det dannes noe overmetning i forbindelse med vannledninger under trykk og tempraturforskjeller.
Mange av oss har vel sett fisker som kiler seg mot bunn like etter vannbytte

Det interessante spørsmål for meg er "hvor mye tåler fiskene våre før det er skadelig"? Dette har noe med hvor mye arbeid en skal legge i vannbytte og hva er det praktisk mulig å få til for mange akvarister? Kjenner store akvarieforetninger/oppdrettere som alltid bytter med vann rett far krana og aldri får problemer - (eller gir det senskader over tid?)
Mange av våre naturlige fisker (laks, ørret ol ) blir i forbindelse med fossefall stadig utsatt for mindre overmetning uten at de tar skade av det - mens i større doser (som over) dør de.
En "fiskefysiolog" burde kunne gi oss svar på spørsmålet om toleransegrenser og hva som skjer ved forskjellige nivåer.

Vi vet alle at amoniakk, nitritt og nitrat er giftig for fisk og at dør av "større" mengder. Likevel er det få av oss (ingen) som klarer å holde alle disse verdiene konstant på null - fiskene utsettes for små doser, men klarer seg likevel godt.
Er dette sammenlignbart?
Lisbeth
Måtte bytte nesten alt vann i den ene 63 litern min i går. Har ikke fisk der kun reker. Men jeg helte vannbøtta i en tom bøtte og tilbake før jeg helte i karet. Lot vannet renne litt sakte i min "fulle lengde" (hehe jeg er 156 cm høy) sånn at vannet fikk lufta seg mest mulig. Fungerer dette eller gjør jeg det bare værre?


Hva om du samtidig mens du gjør dette, bruker en sånn..hm...hva heter det da, flat sil-lignende sak som man bruker over stekepanner of at fettspruten ikke skal spre seg overalt. Det burde velkanskje hjelpe til med å lufte vannet vil jeg tro. Forsøket verdt kanskje
Det er tydelig at ingen av dem som har skrevet innlegg på denne tråden driver med dykking,
Da hadde dere vist at dykkersyke er når man står på brygge kanten og kjenner suget etter og få på seg dykkerutstyret og komme seg i vannet.

Altså der dere snakker om som dykkersyke er noe som heter trykkfallsyke,
Og trykkfall syke er det umulig og få i et akvarium så sant man ikke snakker om kar som er flere meter dype.

Jeg skal prøve og forklare:

Atmosfæren inneholder ca 78% Nitrogen og 21% Oksygen
problemet er at når man puster inn dette mens kroppen er under trykk,
la oss si på 20 meters dyp 3 bars trykk ,så vil vi puste inn mer Nitrogen som vil løse seg opp i blod og vevsvæsker en på landjorda
og dette er ikke noe problem så lenge man er på 20 meter, utfordringen er når man stiger opp til overflaten i gjenn da vil Nitrogenet danne gassbobler i blodet og i vevsvæsker i kroppen, stiger men sakte opp vil boblene finne veien til lungene og bli pustet ut i gjenn, men stiger men for fort opp vil gassboblene bli i kroppen og utvider seg pga trykk forskjelen, disse vil da sette seg fast i kroppen, det blir på samme måte som en blodpropp

Så med andre ord i Norge har vi vanlig vis 4 bars trykk på vannkranene
Dette tilsvare en dybde på 30 meter, men når vannet er kommet ut av krana er trykket 1 bar som er vanlig trykk på landjorda
så at fisk i akvarium skal få trykkfallsyke er ikke mulig.
Og det vil si at boblene i akvariumet er vanligluft altså 78% Nitrogen 21% Oksygen


Tom Eirik Andersen
Det er tydelig at ingen av dem som har skrevet innlegg på denne tråden driver med dykking, Da hadde dere vist at dykkersyke er når man står på brygge kanten og kjenner suget etter og få på seg dykkerutstyret og komme seg i vannet. Altså der dere snakker om som dykkersyke er noe som heter trykkfallsyke,


Takk for informasjonen, der lærte jeg sannelig noe nytt.

Tom Eirik Andersen
Så med andre ord i Norge har vi vanlig vis 4 bars trykk på vannkranene Dette tilsvare en dybde på 30 meter, men når vannet er kommet ut av krana er trykket 1 bar som er vanlig trykk på landjorda så at fisk i akvarium skal få trykkfallsyke er ikke mulig.


overmetning er altså bare løgn og fantasi? Godt jobbet av løgnerne; Det er ikke alle som klarer å skrive tulleartikler på 16 forskjellige Wikipedia-språk uten å bli oppdaget.

Men siden du tydeligvis er (den eneste?) eksperten på området, kanskje du kan gi oss det endelige svaret på hvorfor det hender at fisk disse symptomene etter vannbytte?
Her kommer feilen:

"Så med andre ord i Norge har vi vanlig vis 4 bars trykk på vannkranene
Dette tilsvare en dybde på 30 meter, men når vannet er kommet ut av krana er trykket 1 bar som er vanlig trykk på landjorda"

Joda, trykket på vannet endrer seg fra 4 (eller 6, som er mest vannlig) til 1 bar. Men, det er ikek trykket vi snakker om, men gassovermetningen. Og den kommer av at gass har blitt presset inn i vannet under det høye trykket, og bruker tid på å diffusere ut igjen når trykket blir lavere. Dette skjer ikke raskt.

For en dykker er det trykkforskjellen i seg selv som utgjør problemet, han puster fra en tank, for en fisk er det gassovermetningen som er viktig, for den "puster" over gjellene, i direkte kontakt med vannet. Da er det mengden oppløst gass som er viktig.
Hei Lars Kampfisken

Jeg har ikke påstått at jeg er noe ekspert på overmetning i vann,
men jeg vet at overmetning i vann kun kan skje når vannet er under større trykk en på jordaverflaten. altså høyere trykk en 1bar som er atmosfærisktrykk
Henrys lov som sier at mengden gass som løses i en væske er proporsjonalt med deltrykket av gassen over væsken


Trykkfallsyke (også kjent som dykkersyke, bends, decompression sickness, diver's disease, taravana eller caisson syke)

Kjært barn har mange misforståte navn

Trykkfallsyke opptrer vanligvis ved at nitrogengass som er oppløst i kroppen avgis for hurtig etter en for rask oppstigning etter et dypt eller langvarig dykk.
Og etter ca 2000 dykk har jeg litt kjenskap til trykkfallsyke


Tom Eirik Andersen
jeg vet at overmetning i vann kun kan skje når vannet er under større trykk en på jordaverflaten.


Nå vet jeg i hvert fall noe. Jeg vet at du prater piss. Du aner rett og slett ikke hva overmetning er for noe, annet enn innenfor den snevre konsteksten du kjenner begrepet i.

Det fins ingen belegg for å si at én atmosfæres trykk er noen magisk grense for når overmetning kan skje og ikke skje, slik du påstår.

Overmetning i vann er når vannet inneholder mer gass enn det ifølge Henrys lov normalt kan inneholde. Når du bruker Henrys lov som argument for at overmetning ikke er mulig, viser det bare at hele konseptet med overmetning har gått deg hus forbi.

Beklager at jeg er så direkte, men denne typen skråsikker kunnskapsløshet provoserer meg faktisk litt.
Jeg beklager for og ha misfårstot noe av utrykket overmeting i vann.


"Det fins ingen belegg for å si at én atmosfæres trykk er noen magisk grense for når overmetning kan skje og ikke skje, slik du påstår."

Det er kansje riktig, men når en av metodne for og fjerne gassen i overmetning på er med vakum, samt at hoved årsaker til overmetning er tilførsel av luft under trykk
Etter hva jeg har lært kan også temperatur forskjell overmetning. men dette er lite relevant da gassmetninge er så lav at det kan man i di fleste tilfeller se bortfra

Men hvis dette ikke stemmer så må jeg beklage at jeg er feil lært og lest
rapporter fra useriøse forskere og marine biologer




MVH Tom Eirik
Jeg tror det er mindre sannsynlig at du har du har lest rapporter fra useriøse forskere, enn at du har en mangelfull forståelse av det du har lest.

Når trykket faller, eller temperaturen stiger, synker vannets evne til å holde på oppløste gasser. Det er derfor undertrykk (det du kaller vakum) eller varme kan brukes til å fjerne overmetning.

Og det er derfor det samme vannet som ikke er overmettet inne i krana, plutselig er overmettet når det har kommet ut av krana (selv om det absolutte innholdet av gasser i vannet ikke har økt). Én atmosfæres trykk er nemlig undertrykk i forhold til trykket i ledningsnettet.

Den overskytende gassen bobler derfor ut av vannet, på tilsvarende måte som når man utsetter væsken for undertrykk på andre måter, eller varmer den opp.

Når gassen har boblet ferdig, er ikke vannet lenger overmettet, men dette tar noe tid. Og hvis for mye av det overmettede vannet rekker å kommer inn i fisken mens vannet enda er overmettet, kan fisken få problemer på grunn av at gassen som går ut av løsning da havner i kroppen på fisken.

Greit nok at overmetning i akvarievann kan relateres til dykking, da det er de samme fysiske prinsippene som gjelder, men akvaristikk er likevel ikke dykking. Dykkerkurs hjelper derfor fint lite i denne sammenhengen, med mindre man klarer å ekstrapolere kunnskapen om dykking til andre situasjoner.
Kjell Mykkeltvedt
Mange av våre naturlige fisker (laks, ørret ol ) blir i forbindelse med fossefall stadig utsatt for mindre overmetning uten at de tar skade av det - mens i større doser (som over) dør de.


Elver og fossefall er gjerne åpne og gasser vil da luftes ut konstant, mens vannet i roer ikke har denne muligheten...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap