Tur til brasil (side 5)

Noen bilder fra Santarem, vi skal tilbake hit siste dagen, litt for å shoppe suvenir og en tur innom lageret til Hugo

Bilde 1: Parkering av båter

Bilde 2: hvis dere ser på den muren så ser dere hvor høyt vannet kan komme opp.

Bilde 3: Butikker i Santarem
Noen flere bilder fra Santarem

Bilde 1: Piraya

Bilde 2: Hydrolycus Armatus - Payara

Bilde 3: Fersk arowana klar til middag
Rett utenfor Santarem så går det et klart skille mellom Rio Tapajos og River Amazon, litt merkelig å se, da Tapajos er "klart" vann mens River Amazon er helt brunt.

Dit vi skal nå så sier Heiko at stedet ikke finnes, mens i følge hugo, så har han vært der og tatt bilde av dette stedet, så dette gleder jeg meg til å så når vi kommer fram.
Inanu Diskusen som jeg har hatt er fanga i dette området.

Arapaimaen er ikke total fredet, de infødte har lov til å fange denne under regulerte forhold.
Rita Revestrek
Det er kvote på Arapaima, de fødte har lov til å fange den.


Åja, da så!
Et bilde av en Paraiba klar til å stekes

Kanskje fått en sånn på stang?
Små øgler på husveggen og noen glimt fra stranden ved hotellet.
B. Amundsen
Rett utenfor Santarem så går det et klart skille mellom Rio Tapajos og River Amazon, litt merkelig å se, da Tapajos er "klart" vann mens River Amazon er helt brunt.


Har sett dette på film, helt utrolig!!
Abutre, åtselsetende fugl og et par strandbilder til.
Får oppdatere litt her nå mens vi har dekning. Ting har ikke gått hellt på skinner siste døgnet, vi var på vei til Inanu, men måtte snu da vannet har synki for mye. Og på vei tilbake, så satt vi fast i sand gjørma. Der satt vi vel omtrent 24 timer, før vi kom os løs. Kom et redningslekter med en liten gravemaskin og gravde oss ut.

Så i går ble det en gå tur i jungelen til et vann som vi var og bada og fiska i. JWK fikk vel filma så litt, bl.a. Uaru på runt 20-25cm. Etterhvert fikk vi beskjed at det bor vist en stor anaconda rundt dette vannet, så det var ikke helt trykt å svømme for langt unna.

I dag er vi i Odibus og skaffer litt nye forsyninger før vi drar videre til Oxeramina. Her har jeg fått noe diskuser fra Hugo tidligere og disse diskusene har vært veldig fine. Så vi gleder oss. Det er vist lite vann i elva der også, så vi får håpe at vi ike sitter fast på vei dit.
Satse på at dere får god fiskelykke videre!
På vei til Inanu prøvde vi å fiske litt fra båten. Og vi fikk noen små rødbuks pirayaer. Jeg ble bitt av den fisken som er avbilda, heldigvis så var den ikke så stor, men det ble borte en liten kjøttbit av fingeren.

Har også fått et stikk av et eller annet, de sier at det er en rot, men jeg er ikke sikker, hadde på meg gummistøvel når jeg fikk dette stikket. Det har hovna opp litt, og er fortsatt hovent, men det har ikke spredd seg videre, så jeg tror det kommer til å gå bra.
Vi kom også til Nhamunda, og vi var ute og dykka og fikk se en del diskuser der. Vi var med og fanga noen diskuser med not. Og fikk vel ca 150-200 diskuser på en runde.
Disse kaller de for rød Nhamunda diskuser
Noen av oss dro også på nattfiske i low nhamunda, midt på natta og dykka etter heckel diskuser. Vi ble tipsa om at det kunne være kaimaner i det vannet.
På en strand som vi stoppa på prøvde jeg fiskestanga litt, og fikk på en svart piraya, rundt 20-25cm stor.

Og på en annen strand prøvde jeg stanga igjen og fikk noen flere, tror det ble totalt 6 eller 7stk.

Dette skal være en god matfisk i følge de innfødte, det er den pirayaen som skal smake best, så vi fikk de til å grille den for oss, og jeg tror alle i gruppa fikk smake på den. Det smakte ganske godt syns jeg, tror de andre syns det også.
Denne kompisen fant vi også, det var Gunnar som fikk den på stang.
Inaktiv bruker
Kjenner at man blir mesunnelig For en flott tur.
Du er heldig. Kos dere masse videre.
Da er turen over for i år. 14 personer dro og 14 personer er tilbake. Jeg tror det gikk bra med alle, ingen dårlig mage eller noe, kun små sår som jeg tror vil gå fort over. Ingen tråkka på noe rokker, ingen ble bitt av kaiman og ingen ble angrepet av noe anaconda. Så turen gikk veldig bra syns jeg.

Retur turen ble litt hard for 4 av oss, da flyet i Recife var forsinka, turen var vel planlagt 42timer, men siden flyet var forsinka og vi ble omdirigert via København, så tror jeg det ble nærmere 60 timer.

Bilder har blitt lagt ut på Facebook (t.o.m. jeg har registrert meg der, antifacebook Amundsen). Flere bilder kommer så fort jeg har fått gått igjennom de, det er veldig veldig mange bilder å gå igjennom. Men de andre har også begynt å legge ut bilder på sine Facebook sider. Også Hugo har lagt ut bilder på sin Facebook side, Santarem Discus.

Skal se om vi ikke får lagt ut de fineste bildene i denne tråden også.

Ny tur er allerede påtenkt, og vi vurderer kanskje å ta turen til Rio Tefe, men må ha et par uker til å fordøye dette først.
Plussmedlem
Har fulgt turen på Facebook'en til Hugo. Mye fine bilder, og blir jo ikke akkurat noe mindre missunnelig av det....
Gratulerer med vel overstått tur og velkommen hjem til gamlelandet igjen.. :-p
Legger til litt flere bilder.

1: Hus fra Nhamunda Island, ligger ved vannet.

2: Dette bildet er fra der vi fiska diskuser med det nettet. Her lever diskusen i steinrøys og ikke under greiner og røtter.

3. Dykking etter diskuser med hov, det var veldig vanskelig å fange diskusene.
Ingen som klarte å hove de på denne stranda.
Tilfeldig bekjentskap
© Grrrotle
Reklame for plussmedlemskap