Ragnar´s reker og sånt (side 5)

Flotte bilder igjen ser jeg,har du masse planter i karet ditt?

jeg har en del planter så ser egentlig ikke rekene,Bør jeg ta ut planter?

mine er jo knapt cm lange enda.
Jeg har ikke så mye planter, men har stort "mosetre" hvor de gjemmer seg mye. Ser ikke de små rekene så mye, men de større er stadig fremme.

Jeg ville beholdt plantene hvis jeg var deg. Det er gode skjulested for yngel når den tid kommer.
Hei!!

Bra tråd, med masse flotte bilder!
Liker bildene best!! Veldig fine.

Lurer på hvor du fikk tak i HC Cuba og Lomariopsis lineata?
Var de av god kvalitet?
Får du dem til?

Har du fått dem til å feste seg ordentlig?
hvordan har du plantet Lomariopsis lineata?

Synes det er spennende med moser å andre småplanter.

Kommer til å besøke tråden din titt og ofte!!

Takk for det.

HC cuba fant jeg i en lokal butikk. De hadde noen pjuskete eksemplar som jeg egentlig ikke trodde ville overleve. Plantet dem derfor uten å dele dem opp (angrer nå).

De ser ut til å ha festet seg, men jeg må nok etterhvert skjære bort deler av midten for å gi dem bedre vekstforhold (litt tett der). De er blitt grønne og fine, og sprer seg sakte men sikkert. Har ikke løsnet fra underlaget enda til tross for at jeg har veldig løst og lett substrat. Jeg har ikke co2, men har doblet lysmengden. Har nå to lamper på 11w på et 30 liters kar.

Lomariopsis lineata har jeg festet med fiskesene på en rot. Vokser også sakte men sikkert.
Ble litt forelsket i HC cuba pga av bildet ditt. Har bestillt samme planten selv, håper den blir like fin som din!
Rags
Takk for det. De ser ut til å ha festet seg, men jeg må nok etterhvert skjære bort deler av midten for å gi dem bedre vekstforhold (litt tett der). De er blitt grønne og fine, og sprer seg sakte men sikkert. Har ikke løsnet fra underlaget enda til tross for at jeg har veldig løst og lett substrat. Jeg har ikke co2, men har doblet lysmengden. Har nå to lamper på 11w på et 30 liters kar. Lomariopsis lineata har jeg festet med fiskesene på en rot. Vokser også sakte men sikkert.



Har HC Cubaen begynt å krabbe,så er du nokk sikkert i mål med den,
da fester den seg også. Den skal vist ikke få kraftige røtter.
Tror den bare skal holde seg fast i underlaget.
Thesaura
Ble litt forelsket i HC cuba pga av bildet ditt. Har bestillt samme planten selv, håper den blir like fin som din! :D


Helt enig i at den er utrolig fin. Håper at den vil dekke hele forgrunnen av EBI etterhvert.

Her er et bilde av en kirsebæryngel midt i en av cuba´ene
tyche
[QUOTE=Rags]Takk for det. De ser ut til å ha festet seg, men jeg må nok etterhvert skjære bort deler av midten for å gi dem bedre vekstforhold (litt tett der). De er blitt grønne og fine, og sprer seg sakte men sikkert. Har ikke løsnet fra underlaget enda til tross for at jeg har veldig løst og lett substrat. Jeg har ikke co2, men har doblet lysmengden. Har nå to lamper på 11w på et 30 liters kar. Lomariopsis lineata har jeg festet med fiskesene på en rot. Vokser også sakte men sikkert.



Har HC Cubaen begynt å krabbe,så er du nokk sikkert i mål med den,
da fester den seg også. Den skal vist ikke få kraftige røtter.
Tror den bare skal holde seg fast i underlaget.

Den er kommet i krabbealderen ja
Håper bare ikke den begynner å gå og snart
Ukens målinger:

EBI: Ph=7, Gh=4, Kh=2, NO2=0, Temp=24

Gikk på en smell ved vannbytte idag i ebi. Hadde glemt å tappe vann igår, så tappet i da jeg kom hjem fra jobb. Når jeg da byttet 3 liter vann, sank temp med 2 grader. Aj, aj, aj...

125 liter: Ph=7,2, Gh=4, Kh=2, NO2=0, Temp=25

Har hatt lyset mer på i det siste, så temp er gått opp igjen. Algene hadde minket litt, men 2 dager med mer lys og de er tilbake for fullt. Aner rett og slett ikke hvordan jeg skal bli kvitt dem. Stakkars dyr må jo ha mat av og til.

Vurderer veldig å gå til anskaffelse av en gruppe Corydoras Sterbai. Er en kar ikke langt fra meg som har til salgs for 50 per stk. Tenke....

Litt bilder må jo også til:

Bilde 1: Noen egg som satt under et blad. Hvem har lagt de? Kan det være Marisa sneglene? De er råe på plantespising, så vil ikke ha flere av dem.

Bilde 2: Tiger med egg (igjen) Er jo så glad når jeg ser dem, så må jo ta bilde.
Fant en død reke i ebi i dag. Kan vel være temperaturtabben min som tok knekken på den. Synes også det er lite kirsebæryngel igjen, men de er jo flinke å gjemme seg da.
Den døde reken var en ung kirsebær.

Noen flere bilder av tiger m/egg Blir nok litt bilder av dem de neste ukene.
Intet stort nytt fra vestfronten.

Matet med røde mygglarver idag, og det falt i smak. Har lest at blå tigre kan bli kanibaler hvis de får for lite proteiner. Et lett offer er en gravid hunne, og det vil vi jo ikke Derfor blir det en dose mygglarver hver 14 dag eller så.

Så fort at de fleste innbyggerne i begge kar satte stor pris på disse, og da måtte jo kameraet frem.
Knipset litt bilder av flora og i samme slengen.

Bilde 1: krypende HC Cuba
Bilde 2: Wheeping moss
Bilde 3: Ferskvannstang
Ikke vannbytter idag. Hadde nok en gang glemt å fylle i vann i for temperering. Fy meg!

Finner/ser bare 2 av sakura rekene mine. Hadde 5 da jeg flyttet dem over i 125 liter, men frykter at den dårlige tilvenningen min tok knekken på 3 av dem. Ellers er det amanoene som tynner ut i bestanden. Veldig varierende erfaring med amano og dvergreker her på forumet ser jeg. Noen mener at de spiser dvergreker, mens andre sier det går greit. Jeg har aldri sett at de angriper voksne reker, selv om de sitter omtrent oppå hverandre av og til, så velger å tro at de ikke tar voksne reker men kanskje yngel?

Den ene gjenværende sakuraen har egg, så det blir iallefall flere etterhvert
11 nye blå tigre er ankommet ebi. De er ikke født der, men ble kjøpt på auksjon. Håper at et øket antall skal gjøre at de føler seg litt tryggere, og fohåpentligvis viser seg litt mer.

Så begge de to med egg idag, så måtte jo knipse litt. En snegle som fulgte med en stein jeg flyttet, er også blitt ganske flott etterhvert.
Når jeg ser på bildene nå i etterkant, ser det nesten ut som om den blåeste av dem er en jeg ikke har bilder av før. Ligner ikke noen av de to jeg har tatt bilder av før. Kan det være en tredje med egg? Ikke så lett å se, men det ser ut som om eggene er hakket mindre og?
Kjapp oppdatering i en altfor travel hverdag.

Vannbytter tas hver dag, og dette fungerer veldig bra. Begynner å bli gammel, så glemmer av og til å mellomlagre vann. Da blir det 2 dager mellom vannbytter.

Er utrolig mange skivesnegler i ebi. Tror det må kuttes på foring. Annenhver dag bør kanskje holde?

For dokumentasjonens del, bilder:

10 dager siden egg ble oppdaget på blå tiger
Virkelig flotte de rekene på nederste bildet
Sissimor
Virkelig flotte de rekene på nederste bildet ;)


Takk for det. Alltid kjekt med gode tilbakemeldinger.

I dag er en trist, og en glad dag.

Kom hjem med ny fisk, bare for å finne en blå tiger død. Det måtte jo selvfølgelig være den som jeg først oppdaget hadde egg. Veldig trist... Nå har jeg bare en igjen av de som har egg. Krysser alt jeg har for at det skal gå bra. Trenger ikke bli så mye yngel, men mor trenger vel ikke dø denne gang.

Gått til innkjøp av 10 stk Corydoras Polystictus. De svømmer ivrig rundt omkring. Noen av dem er mer i overflaten enn på bunnen, men de roer seg vel ned etterhvert. Har ikke lest så mye om denne arten, men ser ut som om de skal trives i mine vann verdier. Blir relativt små til corydoras å være. Spennende å prøve noe jeg aldri har prøvd før.

Masse Bilder av ny fisk
Tilfeldig bekjentskap
© Rune Evjeberg
Reklame for plussmedlemskap