Hodet under vann.... (side 5)

Noen som vet hvilken type eplesnegle jeg har?

Kryss i taket: fortsatt alle otoer og pitbuller i behold, helt nydelig, det har gått bra med otoene i 7 dager nå, uten noen mistenkeligheter.

Desverre ble det for mye for en av de nye sommerfugl-hunnene i dag.... jeg hadde håpet jeg skulle klare å reagere og se tendensen før det gikk galt, men den greide seg ikke og var svært død da jeg kom hjem fra jobben i i kveld... Jeg har vært redd for dette, men nå må jeg bare ta konsekvensene og lære av det rett og slett.

Nå har jeg kanskje tre par. Sansynligvis ett for mye for akvariet, så jeg skal se om jeg klarer å vurdere hvilke to par jeg kan satse på før jeg tar ut ett par og leverer tilbake... I et hjørne i akvariet har ett av de mest sikre parene gravd seg ei grop, og hannen sto over henne helt tett oppå ryggen hennes i kors-formasjon, er dette en betydningsfull adferd på noe vis? Og bør jeg da evt gjøre noe spesielt for dem i denne situasjonen?

Betta-familien holder koken på kjøkkenet, han passer redet sitt som er drømmefar og jeg er fryktelig spent på hva som skjer videre....
Kjøpte inn noen bøtter og et par blanke 2,5L plastbokser på Europris i tilfelle jeg kommer til å trenge det i fremtiden...
Ingen voldsom endring her siste døgn.
De seks gjenværende ciklidene er nokså harmoniske, det vil si det foregår noe i kulissene der for det ser ut til at det er en hunn som er svært populær, men i stedet for å slåss så "stjeler" de henne frem og tilbake. En annen hunn er ofte enslig midt i karet. Men de er ikke voldsomme i det hele tatt mot hverandre, mer snikete. Enn så lenge.
Det er stadig et par i det ene ytterhjørnet. Ser ut som ei skikkelig god-grop der, de har snart gravd seg ned til glasset! Ofte står fem av seks ciklider i "kø" i den enden av karet og sniker på hverandre, ser ut til at alle vil være på høyre side i karet...?! Fortsatt litt vanskelig å avgjøre om de er etablert godt nok, for den ene hunnen virker som at hun skifter litt på mellom et par av hannene. Men jeg mistenker at hun egentlig har tatt et valg og at hun glir tilbake til sin bestemte hann.

Hvis noen av dere der ute forstår seg på denne oppførselen de oppviser er det veldig interessant å høre hva de holder på med.

Reiret til kampfiskene er nokså intakt ennå. Det er ikke noen enorm mengde egg tror jeg, men jeg synes jeg ser yngel henge under klasen nå! Men det er helt i starten av klekking i så fall for det er mange egg ennå. Herregud så spennende å se om de klarer å komme over i neste stadie...! Jeg har ikke klart å ta bilde av yngel ennå, det er umulig å få klar sikt på grunn av plantene.

To be continued...
Hos kampfisken er alle eggene klekt, og skumredet er blitt mindre. Jeg har sett yngel under reiret i noen dager nå, men kan ikke se noen svømmende yngel ennå. Og redet er plassert slik at nå ser jeg ikke om de fortsatt henger under der eller ikke. Tidligere så jeg at det var liv i yngelen, for de svømte rett opp igjen til redet så fort de løsnet og falt. Nå går jeg bare og venter på å fine ut om det er noe jeg skal gjøre. Jeg slo av pumpa i tilfelle den er farlig, men tør ikke røre vannet i fare for å ødelegge redet for tidlig i prosessen...må snart skifte vann oppi der nå...

Og så må jeg nok fjerne ett par med sommerfugler fra storekaret nå. Det er litt kniving mellom to av parene, de er ikke helt enige om hvem de tilhører tror jeg, for den ene hunnen frir stadig til en annen hann som allerede har en dame, og denne damen slåss med fristerinnen. Fristerinnens hanne følger jo etter damen sin, og ender i basketak med den andre hannen. Det ser ut som at den hannen som har den fineste sandgropa som er mest attraktiv, for hunnene smyger seg dit hele tiden...!
Noen må ut, men det er neimen ikke lett å vite hvem som hører til hvem når alle er så utrolig like, og i tillegg blander seg hele tiden! Jeg prøvde i går, og fikk bare ut ei hue, og hannen gikk fullstendig i dekning etterpå, så da ble hun til slutt satt inn igjen. Jeg får heller prøve å se hvilket par som er mest hissig og ta ut det...
Men at et 125L er for lite til tre par ser ut til å stemme ganske godt her nå, nå håper jeg det er plass til to par her i det minste, eller så blir det nok en annen dvergciklide-art i akvariet til slutt hvis ingen vil slå seg til ro der av disse her.
I går isolerte jeg to av ciklidene slik at det er igjen to par i hovedkaret. Om jeg har klart å isolere bare par er jeg ikke helt sikker på... men jeg tror det. Men det som så ut til å bli bare harmoni har forsåvidt ikke blitt noe særlig bedre ennå. I stad sto alle fire i en boksering og angrep hverandre. Gæærn fisk! Jeg har gitt dem masse plass, mange gjemmesteder og de har hvert sitt hjørne i hver sin ende av akvariet å kose seg i, men allikevel skal de hele tiden over til hverandres domene og diskutere. Går ikke dette her, blir det noe helt annet snart. Tenkte å levere det isolerte paret til en butikk til uka, men kanskje jeg skal vurdere å returnere hele gjengen... jeg får se hvor innbitte de er på å ta hverandre eller om balansen kan gjeopprettes i løpet av noen dager. Kanskje det er lettere å ha en harems-ciklide. Hadde ikke trodd denne såkalt fredelige cikliden skulle by på sånne utfordringer.
Aiai, det gikk ikke så bra med kampfiskbabyene.... De er borte alle sammen, nå er jeg ganske sikker på at han far har spist dem desverre....

Var innom glassmesteren i dag og kjøpte en skillevegg i glass til å dele et
38L-akvarie i to, i og med jeg per i dag ikke har noe sted å gjøre av kampfisk-foreldrene. Men jeg har et ekstra 38L som jeg ikke har satt opp ennå, har egentlig ikke noe sted å sette det heller. Men hvis yngelene ikke er mer kan jeg sette opp en liten tomannsbolig der "yngelkaret" nå står.
Planen er nå egentlig å kjøpe en 63-liter juwel rekord 600 i morgen og plassere det ciklideparet jeg har tatt ut av storekaret (som nå viser seg ikke være så stort som jeg trodde...) og da regner jeg med at en av kampfiskene kan bo der sammen med dem. Mulig jeg kan putte hannen oppi 110L og hunnen i 63L, for hun er mye roligere enn ham.
125-literen ble nemlig i kveld nedgradert til 110 liter, etter å ha begynt å se på nytt akvarie til ciklideparet. Det gikk opp for meg at jeg har J. Rekord og ikke Rio som jeg trodde....ææh.
Samme det, fiskene kan forhåpentligvis ikke telle liter og jeg skal ikke stappe så mange flere fisker oppi der allikevel.

De to sommerfuglparene som bor i 110L har fortsatt ikke helt funnet ut av situasjonen. Det ene paret virker nokså samkjørte, men hannen i det andre paret jager dama si på tvers av akvariet og er nokså sotet i fargen om dagen. Hun er blek men foreløpig nokså fattet. Hva går av han da...? Ser nesten ut som han vil bytte dame for nå jaget han sin dame og frir til den andre.... mannfolk
Det siste paret som altså har flyttet ut herfra bor i et nød-kar på 32 L stakkars, og venter på ny bolig, og de er faktisk vel forlikte! Enn så lenge, det begynner å haste med å få noe nytt til dem nå Hadde egentlig tenkt å levere dem til butikk men vil prøve å ha dem her i en ny 60 liter selv istedet. Kampfiskene må uansett få bedre plass og da håper jeg de kan bo sammen med hver sin gjeng.
Tenk om jeg hadde hatt plass til flere akvarier.....denne hobbyen tar litt plass!

Oppdaget at det renner vann fra 110L i kveld også da, oops! Kunne ikke skjønne vorfor jeg ikke fikk opp skuffen i bordet. Da den endelig gikk opp så jeg at plastboksen jeg har oppi skuffen var full med vann....?!
Men jeg tror egentlig bare jeg har hatt for mye vann oppi karet slik at det renner litt over når jeg er oppi der med armen. Jeg har vært inne på det før - at bordet heller litt fremover slik at vannlinjen ikke er vannrett i karet. Nå håper jeg bare ikke bordet ryker pga vannet som har trekt seg inn i treverket...(er et gammelt kjøkkenbord)!! Får høre med samboern i kveld hva jeg evt bør gjøre....
Så dumt at det skal være så mye styr med disse sommerfuglene da? Trodde de var sarte og fintfølende jeg :b
Det blir fort for mye fisk og for få liter i denne hobbyen ja...
En plassbesparende mulighet er jo å sette opp en reol og stable karene i høyden?
Hehe, du kan så si! Jeg ble fortalt av et par stykker at de kan være "litt vanskelige å få til" men da trodde jeg de var sarte for vannkvalitet og mat og slikt, ikke hverandre....!

Jeg tok ut den umulige hannen og satte han oppi yngelkaret (som etter en skikkelig opprydding viste seg å være tomt for yngel, og kampfiskhannen er i en boks for øyeblikket). Da klikket det tror jeg, for den jagede/single hunnen og hun sloss ganske voldsomt med den andre hunnen lenge.
Jeg kan ta ut henne og sette henne sammen med hannen hennes igjen, i det andre karet, blir vel like gæli uansett nå? Det jeg lurer på nå er om det siste paret kan fungere om de blir eneste paret oppi der eller om de også finner på noe tull om jeg tar ut den single hunnen. Det skjer noe nytt hver gang jeg endrer balansen mellom de, men så langt har ingenting fungert slik som jeg skulle ønske....

For øyeblikket har den single hunnen krøpet tilbake til sitt eget hjørne, får se om hun roer seg eller om hun også må ut...

At 7 er 5 for mye her, er i det minste ganske sikkert.... Jeg skal prøve å ha et par i 110L og et par i den evt nye 63 L, så får jeg bare se om noen av parene fungerer eller om jeg skal prøve annen fisk istedet etterhvert.
Rart, de står beskrevet som "rolig og vennlig", kanskje det samme gjelder for dem som for Nannostomus beckfordi som også skal være snille og greie i utgangspunktet? Leste akkurat i innlegg 127 i denne tråden at fisk avlet i Indonesia kan være hormonbehandlet, så kanskje dine små skjønnheter rett og slett har vært utsatt for det samme?

Kan godt hende det. Den hissige hannen er den største og flotteste med lengst bryst/bukfinner og flotte farger. Men han vinner ikke over den andre hannen, som står imot.
Pussig er det i alle fall. Jeg lurer litt på om den hissige hannen er den samme som jaget hunnen sin da jeg bare hadde ett par til å begynne med også. Hun har nå paret seg med den andre hannen i 110L men det ser ut som han frir til henne iblandt (ikke nå mer, siden han har flyttet ut). I såfall har han problemer med å knytte seg? Hvorfor hunnen han hadde på sin side til nå plutselig ble så sinna da han forsvant ut vet jeg ikke for hun har vært blek og underdanig helt til hannen ble tatt ut. Men det er mulig det var taktikk nå til å begynne med, at hun roer seg...Spørs nå da om hun kan bo der som singel eller om hun bør flytte tilbake til butikken og finne ny make....orker ikke se på at han jager henne runde på runde, hun hadde ingen steder å gjøre av seg og ble jaget over til det andre paret, for så bare å bli jaget vekk derfra også -og rett i fanget på hannen igjen...
Nytt kapittel i akvakaoset her i dag.
Jeg leverte de to mistilpassede ciklidene i en butikk, hvor jeg samtidig kjøpte meg et speller nytt Juwel Rekord 600 (63L). Kjøpte noen planter og mere sand på samme turen, og har nå i kveld brukt litt tid på å tømme og fjerne 40-literen og sette opp 63-literen. Nå står det og går på kjøkkenet, gleder meg til å flytte fisk inn der.

Samtidig som jeg har holdt på med dette har jeg flyttet kampfisk-hannen til 110Literen. Det var spennende å se hvordan det gikk. Sommerfuglene var interesserte og bettaen var veldig aktiv og uredd men det ser egentlig ut til å gå helt fint.
Nå er planen at jeg skal flytte det siste sommerfuglparet fra 30-literen over til 63-literen og samtidig sette betta-damen inn der. Jeg kan nesten ikke vente!
Men nå må jeg nok ta kvelden her, får ikke gjort så mye mer nå...

Det ser forresten ut til at jeg må ha noe nytt å sette 110-literen på....jeg som er så fornøyd med det-gamle-kjøkkenbordet-ble-som-nytt-med-litt-beis-prosjektet mitt...men det spørs om det vil holde på sikt... 150 kilo kan kanskje få det til å knele etterhvert?
Sånn, nå var 63-literen innvidd

Har plantet og shapet innredning der i dag, og kunne ikke dy meg men satte inn eplesneglen. Slang oppi litt fiskefor og et salatblad samtidig så det var noe å knaske på.

Men jeg har hatt skikkelig dårlig samvittighet for betta-hunnen som har bodd en uke i en boks på 3 liter, så jeg bestemte meg for at hun skulle få komme over i akvariet i dag. Bestemte meg så for å få ciklidene over også og bli ferdig med flyttingen...nå krysser jeg fingre for at det går like bra som det gjorde forrige gang da jeg kjøpte det første akvariet med fisk.
Denne gangen har jeg i alle fall en relativt innkjørt pumpe som jeg har satt inn i dag, pluss at deler av vannet er fra det minste akvariet som jeg har ribbet i dag. Skal overvåke vannet noen uker fremover, men det burde gå bra dette tror jeg, bare jeg følger med...håper i alle fall det, for nå får endelig fiskene plass til å være fisk og ikke burhøns...

Foreløpig ingen store kriger mellom bettaer og ciklider-phuh! Spent på å se om det endelig kan etableres harmoni i dammene her! De to gjenværende parene med sommerfugler virker happy nå, i hver sin dam. Oppdaget at hannen i 63L faktisk ser ut til å være blind på det ene øyet. Lurer på om det er gammelt eller om det har skjedd i håndgemeng i 110L her. Så lenge han har en nydelig dame spiller det jo ingen rolle med en liten krigsskade, er bare tøft det
Krysser fingrene med deg ;D
Tusen takk
Blir en kjedelig tråd her fremover hvis alt fungerer da, men det får stå sin prøve )

Kjempemoro å se min "black betta" fly rundt i 110L. Tror han storkoser seg der. Og jeg ser ikke at det er noe trøbbel med ham og ciklidene nå. De måtte undersøke hverandre og knuffe litt til å begynne med, men jeg tror de har funnet ut at de ikke er noe å bry seg med.

I 63L ser det også ut til å fungere greit mellom beboerne. Kampfisken Mathilde holder seg ofte høyt i vannet, og hun ser ut som hun skinner i lyset fra lysrøret

Og det beste av alt er at ingen av ciklidene krangler heller. "Paret" jeg leverte ble levert med en mangel-lapp i butikken, de er et par som ikke er et par og må sansynligvis skilles om de ikke finner ut av forholdet sitt med tiden :p

Sanden jeg kjøpte i går var forresten merket som fuglesand, og var superfin-kornet, men fungerer kjempebra. Jeg var redd den skulle støve forferdelig, men tvertimot klarnet den veldig raskt. Og så deilig og myk at jeg var redd den skulle klumpe men det gikk greit.
Den nye 60L fungerer fint virker det som. Mathilde kampfisk blir jaget litt av sommerfugl-far men det er ikke noe alvorlig og vil antagelig bli litt bedre bare plantene blir litt høyere slik at hun kan gjemme seg mer. Litt morsomt er det også at hun kan gjemme seg i blindsonen hans siden han er blind på høyre øye. Iblandt svømmer hun rundt ham og når hun er på høyre side tror han at han har jaget henne vekk og er helt rolig
Det hender også at hun legger seg på de merkeligste steder og stillinger, og fryser til. Jeg skvetter og tror det er noe galt men så svømmer hun plutselig videre. Og hun er håndtam, jeg forer henne med mygglarver og hun kommer så fort hun ser hånda mi over vannet, det er moro. Kampfisker er jammen sjarmerende fisk!

Hannen ser ut til å storkose seg i 110L. Han er fryktelig aktiv og virrer rundt som en flue. I stor kontrast til Mathilde som er helt rolig. Uten at jeg er noen ekspert så tror jeg at hans aktivitetsnivå kommer av at han vokter karet og leter etter inntrengere. Han er heldigvis snill med alle fiskene som bor der.
Jeg overhørte en samtale i en dyrebutikk nylig, kunden klager over at kampfisken hennes dreper andre fisker om natta. Under samtalen kom det frem at hun har et knøttlite akvarie (8 liters?) med speil, den stakkars kampfisken må jo være superstresset...

Slang oppi et par biter med algae wafers igjen i går, og ciklidene ser ut til å spise dem opp- side om side med kampsneglen, otoer og pitbuller. Satte opp en agurkskive på pinne og flere otoer kastet seg straks over den også. Morsomt å sitte og observere dem alle sammen

Og mye vil ha mer.... jeg kjøpte liten stim på 10 glødebåndstetra til 60 literen i går. Håper det kan gjøre at cikliden ikke jager så mye på kampfisken. Blir spennende å se om det går bra eller bare blir mer stress.

Jeg har fått tilbud om en 190L Trigon, åh det har jeg lyst på! Men jeg er usikker på plasseringen. Jeg har tenkt på å ha det i hjørnet mellom 2-og 3-seteren i stua, noen som har det? Hvordan funker det mtp vannbytter og slikt? Jeg har et annet hjørne jeg kan bruke med da blir det mer skjult og det er jo liten hensikt...


Eplenseglen min Jeg ante virkelig ikke at snegler har øyne, men det er det jeg ser her, er det ikke?
Kampfisk-hannen. Han er omtrent kul umulig å få tatt bilde av, men et par bilder har blitt sånn noen lunde. Uten blitz er han egentlig nesten finere for da ser fargene hans mye dypere ut, men jeg synes han er flott uansett
Jajaja, hva skal man si..... litersyk? Jeg...? Neeei....

Jeg skal nå (allerede! ) etter bare 3 måneder bytte ut 110-literen med 190 liters Trigon. Spent! Helspent faktisk. Og smågira, for nå får fiskene bedre plass, jeg får mere plass å dekorere, og plass til flere akva-krabater Og trigon er jo så pent!

Nå må jeg prøve å slappe av så jeg ikke begynner å handle inn noe før karet kommer i hus....det æ'kke lett, for jeg har ikke noe særlig tålmodighet.... :s

Jeg har planlagt å bytte plass på eplesneglen og jegersneglene, slik at jeg kan ha en liten gruppe epler i 190L og jegerne i 60L. Jeg tenker jeg flytter de to parene med sommerfuglene sammen i 190L, og muligens flytter kampfiskene for seg selv, evt deler 60L i to....den må jeg tygge litt på. Eller om Mathilde kan bo i 60L videre sammen med kanskje noen coryer i tillegg til sneglene og tetraene. For jeg vurderer å ta ut hannkampfisken slik at han ikke truer yngling hos sommerfuglene, men jeg får se om det i det hele tatt blir noe problem, for han blir jo liten i fohold til plassen der da, og det går jo greit å ha ham i 110L nå.
Og kanskje jeg skal ha et par større fisker i midtsjiktet etterhvert...? Og en stim sort neon har jeg lyst på å ha i tillegg til de blå.
Gleder meg til aquascaping i større kar, og til å kjøpe mer planter og slikt. Vurderer reker også nå....men det kan kanskje lønne seg å vente med det, for karet må nok kjøres inn på en mer grundig måte enn de andre jeg har satt opp i det siste. Blir noen flere liter å kjøre igang denne gangen.

Blir nok ikke så lenge til det hentes merker jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap