Rokke prat- en tråd for oss med lidenskap for disse flotte fiskene (side 5)

Hei hekta

Du er velkommen til en rokke prat og en kaffe, jeg bor i Kråkstad utenfor Ski og der kan jeg komme med råd og vink til deg, i tillegg kan du så hvordan mine har det i 960l eren min .....

Er hjemme fra ferie 1. aug

Tor Erik har rokker tilsalgs til en fin pris, flotte innkjørte rokker, så der gjør du ett godt kjøp..
Rokke
Hei.

Ja det hadde vært veldig interresant og hyggelig så det er mye mulig jeg gjør.
Takk igjen for raske svar og god info.Da sees vi sikkert..
En ting som er viktig å huske på når det gjelder rokke-hold; De har et veldig raskt stoffskifte, og trenger derfor mye mat for å oppnå god vekst og helse. Derfor er det i høyeste grad viktig å ha fokus og kontroll på vannkjemien og bakteriekulturen i akvariet. Ikke la ting være opp til tilfeldighetene.

Ting kan skje vanvittig fort i et rokke akvarie. De fleste av oss har vel opplevd at pH har droppa i løpet av kort tid... - Det er tross alt ganske mye avfall som skal brytes ned etter at en rokke på si 30 cm har fått sin andel med mat.

Bakteriene (de aerobe) forbruker som kjent endel oksygen når de jobber og ånder... og resultatet ved denne åndingen blir jo økt mengde med CO2. Økt mengde CO2 betyr igjen at pH vil gå nedover (mer eller mindre).

Om man for eksempel på et tidspunkt, ved en fôring, gir mer mat enn vanlig - så vil dette føre til at bakteriene setter i gang på høygir, og pH kan da synke faretruende raskt.
I og med at mengden bakterier i hovedsak er tilpasset og står i stil med den jevne tilgangen på næring - så risikerer man også at de rett og slett ikke er mange nok, og dermed ikke klarer å ta seg av alt avfallet raskt nok... Rokkene kan da potensielt bli utsatt for skadelige mengder avfallstoffer.

Det er uhyre viktig med rutiner. Mitt råd er å fôre jevnt og trutt, og ikke gjøre for mange sprell! Man bør for eksempel ikke fôre ekstra mye før man drar bort et par dager... " sånn at de har noe å gå på"... Dette kan ende i katastrofe! Jeg har vært der sjøl...

(Kan nevne det å...; Forøvrig viktig å kjøre med god bevegelse i overflata, slik at man oppnår optimal gassutveksling).
Også ang og ha de sammen med andre fisk, kan så absolutt det, men ikke før de spiser det du har god tilgang på(les sei\reke\scampi\mussling etc). Når du får inn en rokke så er det viktig at den er den eneste i kampen om maten. Du har også MYE bedre oversikt om rokka di faktisk spiser når den er den eneste i fatet.
Tror plantene gjør en god jobb her i hus hvertfall. Testa Nitrat i dag, mellom 5 og 10. Bytta 50% vann for 2 dager siden. Men alikevel, veldig laft, og det kan jeg leve med
Har du regnet ut noen mål på storkaret Tor-erik?
Størrelse på ruten?
Frontruta blir nok rundt 2,5 x 80 lr noe slikt, så stor som åpningen tillater Jeg tenkte vel litt i 2,5x2x0,8 banene, men ble litt skuffa over antall liter:p hehe.. 90 høyt kansje.. Du kan jo maile meg ang dimmensjoner på 80, 90 og 100 i høyde, også priser om det går.
Da har jeg for første gang målt nitrit i karet mitt. Som geophagus nevnte tidligere, å dobble foringene og gi filteret et lite sjokk trenger ikke og være bra. Jeg har intensivert foring, og nå fått resultatet av dette. Skal sant sies at jeg ikke husker sist jeg rengjorde filtrene heller, så når nitriten er borte, må jeg nok gå over dem 1 etter 1 med et par ukers mellomrom.
vi ligger nok alle helt i grenseland når det gjelder filtrering og foring..... ved foring blir det en stor belastning på vannet i kortere perioder, og selv om vi har stooor filter kapasitet så vil det aldri være nok bakterier for å ta de punktbelastningene foring medfører bakteriene bygger seg jo opp over tid basert på den javne belastningen i karret.......har opplevet det samme selv derfor når jeg forer med reke så tar jeg av hode og haletipp da jeg har sett det har en tendens til å ligge igjen etter foring ....

Eller er alt vel her, vært på ferie i to uker uten foring , og kom hjem til fine fisker og gode vannverdier....
Kunne ikke en SÅNN være løsningen på No2 problemet?

Jeg har nå kjørt en litt mindre utgave av denne i tre uker i en 240L med 20 Moliro, og det finnes ikke antydning til No2. Kjører også en utvendig Eheim 2028 m/K1 i karet.

Har ikke hatt vannbytte på 4 uker og No3 holder seg stabilt på 4-5. Heller ingen endring i Ph eller Gh.

Bare en tanke.
ser veldig spennende ut den der, hvis den holder det den lover så vil det være en god løsning....
Beklager at jeg ikke fikk svart til tråden, byttet 50% vann etter jeg målt, glemte selvsagt og måle 2 ganger. Uansett så var nitriten helt borte (den lå på hele 1!! når jeg målte først). Kan tyde på at jeg har gjort noe galt i test 1. Kan da ikke gå fra 1 til 0 på 1 time? Byttet selvsagt vann også, men det skulle i tilfelle bare ha fjerna 50% i utgangspunktet. Testet da 2 ganger etter vannbytte, og fikk samme resultat. Jeg bruker API test kit, det er 1 flaske, og 5 dråper. Første test kan ha vært gal hvist jeg glemte og riste flaska godt.

Blir litt "ojojoj" når man får slike lesinger, har alldri sett nitrit i noen av mine kar så langt tilbake som jeg kan huske. Kjører alltid overfiltrering for å gjøre min egen jobb enklest mulig.

Stilig dings det der aqualife
Tor Erik Lindøe
Stilig dings det der aqualife :)


Her kan dere lese min "useriøse" lille test av vannrenseren. :o)
video av rokkene spiser sei.
Stilig når dere forer med slike klyper, da ser man hvirkeli hvor agressive spisere de er Kjempeflotte rokker! Såg det var spesielt 1 som var veldig markert, nydelig
Litt info.

Under 1 foring av mine 9 rokker, samt 3 scalarer, 2 jack dempsey og 6 altifrons så går det 50 reker(skrellet). Når jeg ikke forer med reker så går det minimum 150g sei. Ang mark så går nok over 100 ned uten problem. Foring varierer litt, noen ganger hver dag, andre ganger annen hver dag.
Tor Erik Lindøe
Litt info. Under 1 foring av mine 9 rokker, samt 3 scalarer, 2 jack dempsey og 6 altifrons så går det 50 reker(skrellet). Når jeg ikke forer med reker så går det minimum 150g sei. Ang mark så går nok over 100 ned uten problem. Foring varierer litt, noen ganger hver dag, andre ganger annen hver dag.


hos meg går det 20-30 små reker (rimi) uten hode hver kveld så det er glupske dyr..

Flotte rokker jre , små og søte
Det som er litt kipt her hos meg er at jeg har rokker i alle størrelser, de fleste begynner å få god størrelse, men har fortsatt 2-3 stk som ikke er helt der at jeg kun trenger og rive hode av rekene. Her må alt pilles foreløbig. Har prøvd med skrell også, men da er det samma visa hver gang, en av de minste får fatt på en stor med skrell, turer med denne til alt annet er spist opp, for så og måtte gi opp på den som han har tatt hehe..
Kom hjem til dette etter jobb i går. Tenkte "pokker, den kommer til og dø". Har den siste tiden merket litt lav appetitt, har noen ganger også sett alle rokkene på samme plass, løftet på frontdisken. Har målt og byttet vann, ingenting galt. Har en powerhead som gir luft til dammen, den har sputtet luft, bare ikke nok tydligvis. Tog den opp i går, renset innsuget, og herremann, MYE mer luft! Rokka svømte ned til bunn igjen, powerheaden ble renset, en ny powerhead ble også satt oppi for enda mer luft. 2 timer etterpå, alt i orden! Så her var nok o2 nivået alt for laft! Alle andre fisker viste ingen tegn til dette, forutenom Rokkene. Alle geophagusene oppførte seg helt normalt, de er alle 20 cm+.. Jeg gjorde ren den ene FX5 en for 3 uker siden, og var en smule redd for at dette kunne gå inn i en liten minicycle, så det er jo det som har vært tanken de siste 2 ukene, men det var altså så enkelt som oksygen!
Bra det ser ut til å gå bra Tor - Erik, på disse snart 4 årene jeg har hatt rokker så opplever jeg dem som ganske hardføre fisker når de er godt innkjørte og feite, men med så stoooore fisker i ett akvarum så kreves det mye av det tekniske i karret....
Tilfeldig bekjentskap
© eddiedahl
Reklame for plussmedlemskap