Aldri mer et helt år uten!! (side 5)

JAAA! Jeg har grønne i hus Tadada tada tadada

12 stk green laser er i mitt eie! Dette er en sånn kveld der jeg ikke bør prate med noen som ikke virkelig skjønner hva jeg har fått i ene karet mitt. Det tror jeg kan bli flaut når jeg lander igjen...
Første gang jeg så disse til salgs her i distriktet, var på auksjonen i år. Men da bydde jeg ikke en gang. Det var en gruppe på 3 stk. Selv om disse har stått høyt på lista, ville jeg ikke ha en gruppe så liten at de ikke ville trives. At det senere ble auksjonert en gruppe på 4, visste jeg ikke, og da tenkte jeg at sjansene mine foreløpig var ute for green laser. Derfor var det så kjekt å oppdage de til salgs

Jeg bestillte først 8-10 stk på en annonse. Så bestillte jeg 10. Vi avtalte jeg skulle ringe i kveld, og da bestillte jeg 12. Kunne få de billigere da, sa selger. Flott, tenkte jeg. Og når jeg skulle betale, sa han at det var nok med 300. 300 kr for 12 corydoras green laser på 7-8 mnd!!! DET er da et veldig godt kjøp

Akvaforum ble nevnt, og han fortalte at foreldregruppen til disse hadde han sendt til Sølvi Gullaksen i Bergen. Artig. Hennes tråd er jo en jeg har fulgt med på.

En flott kveld
Gratulerer så mye med de skjønne, grønne! Og ja, du har gjordt er kjempekupp
Mange takk Sissimor Er utrolig fornøyd nå!
De har ligget ganske så srett og skremt under noen catappablader og noen lave røtter. Men nå våget en seg litt fram... dvs litt fram og tilbake lettere forvirret. 3-4 stk fulgte da etter...like forvirret. Får håpe de finner seg godt til rette om litt. Har tynnet ut i 190-literen til de, så det er nok ganske stort.

Jobbet masse med 190-literen i dag. Fått sort bakgrunn og ordnet røttene litt mer funksjonelt og ryddig, samt plantet litt om. Kommer seg, men av en eller annen grunn er det et vanskelig kar for meg å få fint. Men det hjalp en god del å tynne ut litt av all fisken som gikk der. Den fiskesuppa gjorde ikke akkurat inntrykket MINDRE rotete.
Da har jeg vært og fått tak i de siste 5 green laser denne selgeren hadde. Så nå er jeg den lykkelige eier av 17 stk
Det må være litt av et syn
hehe, ja det skal være visst! Store lysende grønne grupper opetter glasset Håper de fortsetter slik. (pssst...disse siste 5 skulle han bare ha 100 kr for. Snakk om to gode dager! 17 green laser for 400)
[QUOTE=Bente Kråkenes]JAAA! Jeg har grønne i hus Tadada tada tadada

12 stk green laser er i mitt eie! Dette er en sånn kveld der jeg ikke bør prate med noen som ikke virkelig skjønner hva jeg har fått i ene karet mitt. Det tror jeg kan bli flaut når jeg lander igjen...
Første gang jeg så disse til salgs her i distriktet, var på auksjonen i år. Men da bydde jeg ikke en gang. Det var en gruppe på 3 stk. Selv om disse har stått høyt på lista, ville jeg ikke ha en gruppe så liten at de ikke ville trives. At det senere ble auksjonert en gruppe på 4, visste jeg ikke, og da tenkte jeg at sjansene mine foreløpig var ute for green laser. Derfor var det så kjekt å oppdage de til salgs

Jeg bestillte først 8-10 stk på en annonse. Så bestillte jeg 10. Vi avtalte jeg skulle ringe i kveld, og da bestillte jeg 12. Kunne få de billigere da, sa selger. Flott, tenkte jeg. Og når jeg skulle betale, sa han at det var nok med 300. 300 kr for 12 corydoras green laser på 7-8 mnd!!! DET er da et veldig godt kjøp

Akvaforum ble nevnt, og han fortalte at foreldregruppen til disse hadde han sendt til Sølvi Gullaksen i Bergen. Artig. Hennes tråd er jo en jeg har fulgt med på.


Det var morsomt å høre ,rart hvordan disse fiskene kommer i omløp rundt omkring.

Jeg supplerte med 4 stk. fra han da jeg ville ha nytt blod i gruppen min.

Men typisk,så har det vært fullstendig tørke med tanke på egg i etterkant,de kniper igjen alt de kan

Lykke til med den flotte flokken du har fått fatt i
Det var litt artig å høre han nevnte deg ja, Sølvi
Håper det kan bli litt yngel. Han hadde hatt masse yngel uten å gjøre noe spesielt. Heller ikke samlet eggene og yngelen hadde fått samme mat som resten av gruppen. Han hadde heller ikke latt yngelen gå for seg selv. Hadde satt i gang ekstra sirkulasjon i 54-literen de gikk i, og så ynglet de... Jeg kan jo håpe. Men her har de fått liv i kuhliiene, så det er runddans i karet. Blir nok lite yngel sammen med disse dansende og flagrende ålene De har vært ganske fraværende før jeg fikk rensket opp i fiskesuppa, så det var jo kjekt å få se de igjen

meget fine bilder av akvariene på tråden din her .har alle green laserne klart transporten
malla100
meget fine bilder av akvariene på tråden din her .har alle green laserne klart transporten


Tusen takk Har gjort en del om i 190-literen, der green laserne går, så det ser LITT bedre ut nå (sliter med å få denne fin... Og så er det et par akvarier jeg ikke har fått registrert enda.

Alle 17 har klart transporten fint ja Og de er aktive og ser virkelig sunne ut. Jeg er superfornøyd med de!! Og du skal ha mange takk for noen meget hyggelige handeler

Lite glimt av karet deres
Litt dans opetter glasset
Discusene vokser
Mer nytt i heimen

Har også latt meg friste av Loffa sine bilder og beskrivelser av Apistogramma. Har lest om litt ulike typer, og endte opp med 8 stk vf macmasteri. De går alene foreløpig i en 85-liter. Planen er å ha en trio el et par når de vokser til og det går an å skille kjønn, og så sette inn en eller annen type stim... Så et sted at det kan være greit at hannen ikke bare har hunnen å konsentrere seg om å jage bort...blir litt slitsom for hoa.
Ekstra spennende med nytt når det er HELT nytt, som i at jeg har null erfaring med arten. Tror heller ikke jeg har hatt noe vf før...? Disse ble handlet i akvarieboden. En veldig hyggelig handel!! Var der jeg kjøpte orange laserne også, og jeg skal helt klart tilbake!

Og på lørdag fårt jeg enda et akvarium. Fikk en e-mail om jeg ville ha et kar fra en som driver og trapper litt ned. Jeg har jo enda ikke et eneste akvarie i andre etasjen, så slikt sier en ikke nei takk til

Med glede ser jeg at de bitte små pandaene lever enda alle sammen. Jeg kjøpte jo 5 ekstra, og disse var de minste butikken noen gang hadde fått inn. Trodde helst de var litt for små til å klare seg, men foreløpig ser de ut til å klare seg fint Noen av de har t.o.m begynt å ta disse byksene mot overflaten. Sjarmerende skapninger

Litt oppdatering
Da har jeg vært på mitt første møte i akvarieklubben Og der må jeg nok fortsette å gå. Var veldig hyggelig selv om en ikke føler seg sånn super smart når en dukker opp alene, og ikke kjenner noen. Men jeg kan ikke klage på velkomsten. Jeg fikk solgt både fisk og utstyr jeg hadde med, og jeg FIKK 75 l akvariet som en annen vant på loddtrekningen )
Han jeg fikk det av, nevnte at det gikk an å få grei reol på Biltema for en veldig rimelig penge. Det skal jeg sjekke ut, for nå tror jeg at jeg må bygge litt i høyden også

Green laserne går nå med langfinne-corryene og kuhliiene. Kuhliiene styrer så fælt at jeg tviler på det blir ro til noe egglegging. Hele ettermiddagen og utover natta danser de i hele 190-literen. De har knapt vært synlige noen måneder før de grønne kom...og jeg håper nesten litt på at de går tilbake til det. De kunne jo klart seg med mindre akvarie...men nytter jo ikke å forsøke å fange de engang!!! Syntes det var veldig kjekt de to første kveldene de viste seg igjen, men nå kan de godt roe litt ned igjen. Blir nok ikke cory-egg oppi her.

Fisk jeg solgte var guramier og sommerfuglciklider som gikk i to cory-kar. Og her la jeg til rette for coryene, så om de var aldri så fine, så var det ikke greit å ha de her i lengden. Men det føles veldig greit å selge til flinke akvarister

Jeg har noen dager vært litt bekymret for kampfisken. Han har stått alene i 45-literen på kjøkkenbenken, og jeg har fått det for meg at han mistrivdes. Stått under en pumpe, under en rot eller klemt inn i et hjørne... I går gjorde jeg et forsøk på å finne ut av om han var syk eller bare ensom. Han fikk besøk av ene av de to damene som går sammen med pandaene. I hele går kveld lå han trykket under pumpa Men siden jeg ikke så noe jaging, så lot jeg damen være der. Og når jeg kom hjem i ettermiddag, så var det skumrede og egg Damen fikk komme tilbake til pandaene, og nå har kampfisken fått seg jobb som han skjøtter utmerket Bare synd jeg ikke fikk med meg dansen deres.
Et par bilder av skumrede med egg. Dvs jeg kan ikke SE egg nå. Det nærmer seg 48 timer fra de ble lagt, men tror ikke noe er klekket enda. Enten er de borte, eller så ser jeg de ikke da redet har blitt større.

Artig å følge med på. Han flytter litt på redet, og av og til dekker redet halve akvariet, og av og til som på siste bildet her, at det er mer tykt og konsentrert. Blir spennende å se om noe klekkes. Bør i hvert fall få svar på det i dag
Gjort det store her Ble litt vel ivrig når jeg så at eggene ble klekket. Pappan passet på han, men da jeg så to stk som allerede var ute på en liten svømmetur...for så og dale ned på bunnen og bli liggende der (de svømte et stykke bort fra redet), tenkte jeg at det var vel ikke nødvendig å vente to dager med å skille yngelen fra faren. Så jeg forsøkte med håv og med en kopp å flytte yngel over i en 12-liter. Ikke lurt Jeg ser at noen enda holder seg oppe, men mange har fallt til bunnen. Nei, dette var ikke noe sjakktrekk. Jeg har lært at det ER en god grunn til at hannen skal gå med yngelen til de har utviklet svømmeferdighetene.

Det ble stort frafall av kampfisk-yngel. Det var jo ikke DET som var meningen, men samtidig hadde det blitt en vel stor jobb og for mye hodebry om jeg skulle alet opp "hundrevis" av kampfisk-yngel. Men det er en god del som har overlevd til nå. Sånn ca 10-15-20 hehe Som er i en 12-liter med katappablad, andemat og noen andre plantevekstgreier som flyter rundt i karet. Til nå har de fått "potetvann". Skal ut og se om jeg kan få handlet noe passende yngelfòr.

Så venter jeg på klekking av C Paleatus-egg
Disse hadde jeg tenkt å selge, for å få plass til noen mer "spennende" cory-arter. Men jeg klarte ikke! Dette er (sammen med pandaene og sterbaiene) Corydoras som har den kjente cory-sjarmen De er frampå, samme hva som skjer. Og med de lange finnene, er de utrolig vakre også! Noen er ganske "vassne" i fargene, men tar det igjen i sjarmen Mens flere av de har skikkelig mørke flekker og fine fargekontraster. Jeg er veldig glad for at jeg beholdt disse på bekostning av mer "spennende" arter!!
De eggene som havnet på bunnen i yngelboksen (som flyter rundt i hovedkaret) ser ut til å ha muglet. Blir spennende å se om jeg får fram noen her Det er første gang jeg gjør noe aktivt for å få fram yngel, så det blir nok litt prøving og feiling før jeg får fram noen
Morro at vi holder på med samme type oppdrett på samme tid; cory og kampfisk. Vi får holde hverandre i handa, og krysse fingrene for at det går godt hos oss begge ;D
Det får vi gjøre Sissimor.
Men nå har ikke jeg gått inn for oppdrett noen gang, så herfra må du ikke ta råd

Ser ikke ut til at det går så bra med eggene De ligger i yngelboks i 190-literen, med litt blader og vekster i. Men det gror "mose" både i bunnen, og på eggene som ligger løse (var ikke alle jeg fikk festet til veggen.

Kampfiskene ser ut til å klare seg bra faktisk Og de går i en 12-liter (BB) med det samme oppi. Her er det jo ingen sirkulasjon. Men ser ikke ut som det er noe mer frafall. Kjøpte en JBL Tek Air i dag, men så ikke før jeg kom hjem at det ikke fulgte med den utvendige motoren til å holde det i gang Likte dette filteret!! Stort og tett. Det må være glimrende for yngel å beite på framover

Legger med noen nye bilder av min nye kampfisk. Han går med to nye hunner hos pandaene i 60-literen
Ny egglegging
Dei fleste egga blei nok til mat i staden for fisk forrige gong. I dag, litt under ein månad etter, er det ny egglegging på ho eine. Denne gongen skal eg prøva og ha nokon av egga for meg sjølv for å sjå om det kan bli vellykka klekking på den måten. Det skal bli spanade å sjå om ho andre kjem to dagar etter slik som ho gjorde sist.
Så spennende Marengs Og veldig kjekt å få tilbakemelding på fisk jeg har solgt

Her var jeg borte i helga, og kom hjem til mugla egg og råttent vann hos kampfiskyngelen. Matet nok altfor mye med potetvann før jeg dro Det har vært klekking i 75-literen også, men der forsøkte jeg å la det gå sin gang. Kan ikke finne noen yngel nå. Mye prøving og feiling her. Nå er flere av Paleatusene i gang med lek igjen. Må sjekke opp litt hvordan jeg kan unngå at eggene mugler. Kampfiskyngel vil jeg neste gang ha over i 12-literen med skumrede like før de blir svømmedyktige. Det så ut til å gi flest overlevende (så sant jeg ikke reiser bort etter å ha overforet).

Ellers koser jeg meg med å observere macmasteriene. En har blitt ganske så stor. Tror det er en hunn. Hun har bodd lenge i ene kokosnøtthula, og i går begynte hu å tette igjen inngangen. Skikkelig fasinerende å se hvordan hun spyttet sand og hvor iherdig hun jobbet. Gikk opp for meg at hullet nok var veldig stort, så for å hjelpe henne litt så trykket jeg kokosnøtta litt lenger ned så hun skulle få mulighet å bli ferdig.
Nå i morges så det ut som hun var ferdig med jobben. Hun må legge seg sideslengs for å komme ut og inn av hula.

Paleatusene holder på med lek enda, og jeg lurer på om de har holdt det gående i hele natt!?! Rart det ikke har kommet et eneste egg. Men nå satte jeg på lyset, og satser da på at kuhliiene roer litt ned, i tilfelle det er de som hindrer egglegging...

Men ja...altså ingen vellykket oppdretsforsøk å melde herfra (enda).

Kampfiskene legger egg i begge kar, men pga påsken nå, lar jeg det gå sin gang. Har ikke sett overlevende yngel til nå.

Paleatusene har også lagt egg flere ganger. Samlet 40-50 stk for noen dager siden, men her mugler de Jeg samler de i en breedingbox med litt "lufting" på kortsidene for sirkulasjon. Oppi her deler jeg et katappablad i biter og har noen dråper metylenblått (det siver jo ut i karet, og blir da såpass liten konsentrasjon at det har nok ingen ting for seg). Får kanskje prøve å legge de i en tett boks utenfor akvariet neste gang, så jeg kan ha litt høyere konsentrasjon...? Ikke noe særlig å melde på den fronten herfra altså

Ellers er jeg mektig imponert over discusene mine!! Var borte halvannet døgn, og de var da uten strøm, dvs uten filtrering og temperaturen sank 7 grader, til 22!! Men nå sklir de så elegant rundt i karet som om ingen ting skulle ha skjedd. Og apetitten er på topp (De har forresten fått et par måltider med masse meitemark. Var en slager for dem, ikke helt for meg...men skal nok klare å til en viss grad venne meg til det).

Den bitte lille supertynne discusen er flyttet over i en 45 liter for å se om den kan legge litt på seg der. Ser ikke akkurat lyst ut Er bare veldig overrasket over hvordan den holder ut...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap