Den forvirrede amatør (side 5)

Hvor du fikk kjøpt disse fiskene da?
Jeg kjøpte fiskene på mitt lille, lokale zoo. Det var en del folk der da jeg handlet i dag, så jeg glemte å spørre hvilken type det var. Men det får jeg sikkert vite neste gang jeg skal innom der. Hvis jeg ikke finner det ut i mellomtiden selv, da.

De har ikke killi inne vanligvis, men jeg har mast om at de skal bestille for meg, og nå har de altså kommet. Men de var små da. Men det er kanskje vanlig?

Jeg vet ikke mye om killi og synes dette er veldig spennende.

Bilder skal det bli etter jul. Kameraet mitt er dødt, og jeg skal ha meg nytt. Nå har jeg ønsket meg av nissen - så blir det spennende å se da om jeg har vært snill nok...
Størrelsen kommer helt an på arten. Klovnkilli for eksempel er ikke mer enn maks fire cm og hunnene er enda mindre, mens en killiart som lever i Tanganyikasjøen kan bli hele 15 cm.

Det er ikke så mange killiarter som er vanlige i handelen her til lands så det skulle ikke være så veldig vanskelig å finne ut hva det er du har. Hvordan ser dine ut i farger og mønster?
Den vi tror er en hanne er mørk rød med hvite striper øverst og nederst på halefinnen. Damene er litt lysere, nesten mer orange. Så hva det blir av dette er spennende...

Ellers er det livlig i nye karet. Jeg trodde coryene holdt seg mest på bunnen, men de fire jeg kjøpte i dag farer jo rundt som propeller, er over alt.

Her kan jeg vel skrive om noe annet enn fisk også?

Min store kjærlighet er jo katter, særlig de hjemløse. Nå har jeg 5 kattunger her av forskjellig størrelse, alle mest trolig dumpet fra bil. Det er virkelig skremmende hva folk får seg til å gjøre.

De siste som kom inn ble tatt ut av en villkattkoloni. De ble oppdaget fordi da folk kom til løp det katter i panikk, mens to små kattunger kom mot folkene og tydelig viste at de søkte kontakt. Dette var definitivt ingen kattunger som var født ute. Det ble observert en stund om disse hadde en mor, men da det virket som de gikk rundt alene, forvirret og fortvilet ble de altså tatt med hit til meg.

Og det jeg fikk var det ynkeligste jeg har sett. Jeg har sett mange magre katter, men noen så nær sultedøden som disse har jeg aldri opplevd. Det var hjerteskjærende. De var ikke mer enn rundt 5 uker gamle, og de hadde nok vært uten mot en uke eller kanskje heller to. Hvordan disse kattungene havnet i denne kattekolonien er jo et mysterium.

Nå har jeg kjempet i 3 uker for å redde livet til disse. De har blitt tvangsforet ettersom de har gått så lenge uten mat at sultfølelsen nok var borte. Dehydrerte og med diare. Jeg var veldig i tvil om de kunne reddes, og gikk noen runder med meg selv om hva som var det beste for dem. Enkleste utvei hadde jo vært å få dem avlivet. Men jeg bestemte jeg altså for å gi dem en sjanse.

Og nå, etter 3 uker, begynner de å komme seg. Fortsatt er de skinnmagre, men de har fått litt mage og litt krefter, og de har begynt å vokse litt. Selv om faren fortsatt ikke er helt over så har jeg tro på at det skal bli katter av disse nå.

Hvordan klarer folk å kaste disse som om de skulle være søppel? Sette dem ut for at de skal dø langsomt av sult og kulde?

(Nå skal jeg prøve om jeg klarer å legge inn bilder her....)

[External Image]

[External Image]
Ringer ingen bjeller sånn umiddelbart så dette høres spennende ut
Krysser fingre for at nissen kommer med nytt fotoapparat til deg
Jeg fatter heller ikke holdningene til folk som kvitte seg med dyr på den måten! Har man dyr skal man ta ansvar også, men problemet er vel at det er altfor mange katter og kattunger slik at mange havner hos folk som egentlig ikke burde hatt dyr. Nå synes jeg det er grusomt at det havner så mye kattunger til avliving hos dyrlegene også, men det er ihvertfall bedre enn å la de dø en langsom sultedød på gata

Kjempebra at du har tatt på deg jobben med å få de friske! Nydelige kattunger!
Åh, så nydelige! Nå er jo alle katter nydelige selvfølgelig, så det sier seg selv, men disse var litt ekstra skjønne

Kan virkelig ikke fatte at folk gjør sånn! Er enig i at det er mye bedre med avliving enn å hive dem fra seg, men det koster jo penger hos dyrlege, så... Blir virkelig irritert over hva slags holdninger som er ute blandt folk.
Jeg må fortelle om en handel jeg har gjort. Jeg bestilte noen L-maller av en her på forumet - for å ha i nye karet. Ettersom vintrene kan være kalde her jeg bor ble vi enige om at det antagelig var smart at jeg kjøpte dem så fort som mulig, og hadde dem i gamle akvariet midlertidig til det nye var innkjørt. Så ble gjort, og jeg bestilte 4 stk. Veldig spennende!

Da pakka kom var det 6 fisker i pakka (selger er nok ikke særlig god til å telle.... ;ø). Disse ble altså sluppet i gamlekaret. Dagen etter fant jeg en av dem død. Det er vel kanskje ikke så rart etter postgang og flytting, sånt kaller jeg normal død. Og fiskene gjemte seg. Så et par stykker et par dager, så ble de også borte. Etter en ukes tid fant jeg en til død. Uff, trist. Siden har jeg ikke sett flere. Og jeg har virkelig lett etter dem. Har til og med hatt ut det meste av planter og pønt ved siste vannbytte. Men nei, ingen flere L-maller å se.

Selvfølgelig syntes jeg det var veldig trist at alle døde, og jeg har klødd meg i hodet for å finne ut hvorfor. Uten at noen forklaring er funnet. Veldig veldig dumt.

Men i går kveld dukket det plutselig opp en! Og den har vokst og så frisk og fin ut. Men hvor holder den til? I dag er den borte igjen. Helt uforklarlig. Så nå er jeg spent her. Kanskje/ antagelig/ forhåpentligvis lever flere av dem. Men hvor i all videste verden bor de? Tror jeg skal ta en leteaksjon igjen i dag, for nå vet jeg at det er noen der.

Jeg har sett 3 stk av L-mallene. En er fanget og flyttet over. Resten klarte jeg rett og slett ikke få tak i. Men får jeg flyttet en og en så blir jeg jo ferdig til slutt. Dessuten har jeg nå tro på at 4 stk lever. Og da er jeg fornøyd...
Det er killi kap lopez (lyrehale).
Det er en flott nybegynner killi og ikke av de alle minste heller. Skal være enkel å holde og enkel å få yngel på om vannet er litt surt. Vakker fisk!

Kikket innom profilen og ingen har enda registrert yngel på denne. Kanskje du blir den første
Jeg er flaut lite aktiv her inne, men nå driver jeg med vannskifte og rens av gamle akvariet. Ettersom ryggen er ganske pinglete for tida måtte jeg ha en pause i jobben. Så sitter jeg her med en kopp kaffe, og kom på at jeg måtte titte innom.

Her er det egentlig ikke mye nytt. Jeg sliter med alger i nye akvariet, men ser ut som det har begynt å stabilisere seg nå. Lite pent, men håper jeg skal få bukt med det nå. Egentlig er jeg mer fornøyd med det nye enn det gamle, og bruker nå mye tid på å pønske ut hvordan jeg skal forandre det gamle så det blir "penere".

Noen killier døde, men jeg har igjen en hann og en hunn. Har satt meg på ønskeliste i dyrebutikken på et par hunner til. Men uansett, de er kjempefascinerende. Nå har jeg veldig lyst til å lage til et lite akvarie til med killi..... Jeg har jo akvariet, mangler bare fisk og pynt - så det burde gå an å få til. Han lille killihannen er altså så FIN!

De to kattungene som holdt på å sulte ihjel er nå omplassert til nye hjem, og jeg får tilbakemeldinger om spesielt vakre, snille, flinke osv kattepuser som vokser og trives. Det er slike historier som gjør at jeg orker fortsette i dyrebeskyttelsen. Det veier liksom opp for alle tragediene jeg kommer borti. Nå har jeg to større kattunger her, en som var fryktelig tynn og som jeg sliter litt med å få til å legge på seg, og en som er livredd hender. Hun er ikke redd folk, men altså hendene gjør henne skrekkslagen. Vi jobber med det, og hun har store framskritt. Og man orker liksom ikke tenke for mye over hvordan hun har blitt slik..... ;ø(

Nei, nå er kaffekoppen tom, så da får jeg vel fortsette slik at fiskene kan nyte lørdagskvelden i rent vann og gode boforhold.
En kattunge som er redd hender? Nei, jeg vil definitivt ikke tenke på hvorfor...

Det er så flott at noen har kapasitet og vilje til å gjøre det utrolig viktige jobben du gjør. Dyrebeskuttelsen her i Trondheim holder til ikke så langt fra meg, og jeg har veldig lyst til å gjøre en innsats der når jeg en gang blir friskere. Stor fare for at jeg får lyst til å adoptere alle sammen da men...
Du kan jo ta en tur på Brakka og bare kose med kattene? De setter stor pris på det! ;ø)

Begge perlegurami-hunnene mine døde plutselig, med 2 dagers mellomrom. Resten av befolkningen i karet ser ut til å ha det bare bra. Jeg vet ikke grunnen til dødsfallene. Er det noe spesielt jeg bør se etter? Hva kan det være? Gurami-hannen er ganske voldsom og har jaget/ plaget dem en del. Men kan han klare å jage ihjel to stk?

Jeg forstår ikke dette med plantene. I det "gamle" karet vil ikke plantene leve. De bare dør/ forsvinner. I det nye vokser og gror det av hjertens lyst - både planter og alger. Det er samme vann osv. Pussig? Kan det være fiskene som er grunnen? Eller lyset? I det gamle karet virker lyset litt gulere enn i det nye.

Jeg har en L144 i det nye akvariet. Fy søren, det er litt av en hissigpropp altså! Er det normalt at de er så sinte? Gubben har lyst til å kjøpe 1-2 til av dem, han synes de er så fine. Men jeg er i tvil - hvis alle er like grinete er jeg redd det kan bli ukoselig for resten av fiskene.....

Jeg har kjøpt meg nytt kamera. Nå gjelder det å lære seg å bruke det. Ikke lett å ta gode bilder av akvarie/ fisk, men jeg jobber med saken. Øve øve og prøve og feile.

[External Image]
Lekker perlegurami.
Jeg hadde et par blå guramier før..... Tok ikke lang tid før de tok kvelden ;-( =-(
Jeg skulle ta noen bilder til nå. Da oppdaget jeg hvor skittent glasset var. Alger på innsiden og kattesikkel på utsiden. Må nok pynte litt bare jeg får i meg middagen. Så kanskje jeg kan få vist fram killien min? Han er bare så fin, og jeg er helt forelsket.

Men jeg tok noen bilder i det andre akvariet, det er nylig rengjort. Fikk et par bra bilder av scalarene mine - tror jeg.
Min kjære killi - gjennom møkkete rute. Får ta litt rengjøring i morgen. Er han ikke fin?

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap