Fiskesuppa mi :) (side 5)

I dag ble det nytt lysrør til 65-litern jeg nystarta i går. Denne gangen ble det et rør som skal hjelpe på plantevekst. Kjøpte også med en liten plante til dette karet + en guppy han og en hun til guppykaret...

Legger ved et bilde av 65-litern sånn det ser ut nå.
Oppdaget 6 små guppybarn i guppykaret i dag Håper de klarer seg, er jo noe spesielt med det aller første kullet synes jeg
Der fant jeg jo deg! Jeg har lest tråden din tidligere, men helt glemt av å abonnere
Spennende å høre hvordan det går videre med guppyene dine. (de andre fiskene også) Om du vil stikke innom min tråd, den er nesten blitt en slags blogg for meg, er det "Ninas akvariehverdag". Den er nyoppstartet.
Vi høres sikkert på forumet
Så gøy at jeg har en ny leser da hihi Har lest tråden din også Skal legge igjen et spor så jeg får med meg oppdateringene
Guppyynglene har klart seg til dag to uten å bli spist eller havne i pumpa. Litt artig å se hvor flinke de er til å unngå munnene til de voksne

Forer de to ganger om dagen med knust flakfor, er dette nok tror dere?

Ellers måtte jeg avlive en ungfisk av corydoras panda i dag. Helt siden jeg oppdaget den i karet for noen uker siden (har gjemt seg godt tydeligvis) så har den hatt problemer med finnene. Halefinne og ryggfinne har vært skadet og den ene finnen foran ("armen" hehe) har manglet helt. I dag klarte den ikke å svømme rett eller noe, hodet var ned og baken opp...
Synd å måtte ta den, for har ikke fått fram så mange coryyngel (dette var bare nr 3, selv om de har lekt masse), men stakkaren måtte jo få slippe synes jeg.
Mine bebiser fikk knust flakfor som hovedfor.
Det er jo mye levendefor som er skikkelig næringsrikt snadder for dem, f.eks. artemia. Men ingen får meg til å begynne med dette "griseriet". Frossent for - til nød.
Har frosne, røde mygglarver her.. Men som skrevet i en annen tråd er mygglarvene man får tak i for tida veldig digre! La merke til det selv også, de voksne slet med å få de inn i munnen..
Er jo kanskje mulig å få mosa de litt... men..æsj? hehe
Må bare få skryte litt av Webzoo jeg Har handla masse derfra og aldri vært noe problemer. De sender stort sett varene med en gang omtrent.

Nå fikk jeg telefon derfra fordi ene produktet jeg hadde bestilt ikke var mulig å få tak i lenger. Hyggelig mann i tlf også . Så da ble det noe annet, tilsvarende produkt.

Fordel med de er at man også kan betale med faktura og slippe å bruke kredittkort som mange er skeptiske til på nett (med rette).

Så løp og kjøp fra Webzoo

Forresten kom det mer guppyyngel i går også
Såvidt jeg kan se, har ingen av guppybarna strøket med eller blitt spist enda De første kom for 1 uke og 1 dag siden, og jeg kan allerede se antydning til fargeforandringer på de. Dvs at noen har fått mørkere hale i det minste. Blir spennende å se hvordan de blir

Alle skriver jo om voksne guppyer som spiser barna sine, men mine voksne virker ikke interessert i det hele tatt. One big, happy family hehe

Dersom de fleste av disse småtassene klarer seg, skal jeg flytte de til det karet som står til innkjøring nå. Godt å ha et ledig kar :p.
Guppybarna er vel snart 4 uker gamle nå, og jeg begynner å se litt fargeforskjeller på halene.
Ikke mye frafall, 3 stk som jeg har sett. En fant jeg død under rota, en klarte jeg å suge opp i slamsugern ved et uhell, og en måtte jeg ta fordi den ikke så helt frisk ut.

I dag har jeg også kjøpt 3 stk platy som skal bo i 65-litern jeg starta på nytt. Det har stått over 4 uker til ny innkjøring og er klart til bruk.

Blir fint å se litt liv oppi der igjen også
Har tatt et par/tre til av første guppykullet som ikke så bra ut, men er fremdeles ca 14 igjen som ser friske og fine ut De vokser til, og nå har de begynt å få enda litt mer farge/mønster. Lurer litt på hvor gamle de er når man kan se kjønnet? Litt spent på hva som er hva, håper det dukker opp noen vakre hanner

Ene guppydama begynte å føde i går.... Og da fikk jeg se hvor dramatisk et guppyliv kan være. 2 ganger så jeg hun trøkka ut ungen, for så å bråsnu seg og jafse den i seg... Jaja. Den fine planta jeg hadde oppi der som ga skydd til ungene skapte trøbbel da den slapp alle "nålene" sine, så den måtte jeg fjerne. Så både mødre og unger er litt mer utsatt nå ja... Så likevel 3 nyfødte oppi der nå, så alle har hun ikke klart å spise opp

Men er det vanlig at guppydamene blir skrante og fargeløse etter fødsel? Så hun slet med å få ut den ene yngelen i går, den satt fast ganske lenge... Så kanskje hun ble utslitt? Hm..

Har 2 andre hunner som ser veeldig sprekkeferdige ut også, så blir nok en haug småttiser oppi der snart
Litt nytt siden sist.... To guppydamer har dødd, den ene etter fødsel.

Corypandaene har begynt å leke igjen, etter vannbytte i går. Jippi! Der har det vært en slapp sommer, så godt å se litt aktivitet der igjen..

Men sååååå...!! KRISE! Kan se ut som om 250- litern lekker! Hjelpes!! Så bittelitt vann under der nå som absolutt ikke burde være der.... Og kjente under karet og kjente det var litt vått i skjøten i bunn... Må se litt utover kvelden, antagelig har jeg en del fisk da som trenger nytt hjem i en fei. For de som er oppi der, passer ikke i noen av de andre karene mine
Ingen lekkasje heldigvis, puh...

Men nå må jeg innrømme at jeg (igjen) har nått et punkt hvor jeg er drittlei denna hobbyen. Fælt å si det egentlig, men alltid er det " et eller annet" som ikke er som det skal. Enten er det pumper som streiker, sykdom (okej ikke såå mye sykdom da, men har jo blitt noen runder), planter som stryker med (har ikke engang grønne fingre for akvarieplanter, skulle da tro at de fikk nok vann i det minste haha) etc..

I det ene karet mitt nå hvor det bor to typer coryer og en haug rilli-reker, er det også en haug uønskete beboere... PESTSNEGLER!!! Av typen små skivesnegler.....GUUUD som jeg avskyr de krypa. Ved hvert vannbytte ( går ca halvannen uke mellom hver gang) plukker jeg opp flere hundre tror jeg. Er det mulig.
Jeg innrømmer at jeg nok fora for mye oppi der en periode, men har vært veldig forsiktig med foret leeenge nå, og ser ingen grunn til at disse sneglene skal yngle så inn i granskaugen...

I tillegg driver pumpa der og kødder, og jeg sliter med økonomien og har
egentlig ikke penger til overs til denne hobbyen i det hele tatt....
Selge eller se det an??? *sukk*
Takk, han VAR fin ja . Svømt avgårde til fiskehimmelen nå da...
Ser ut som det blir til å måtte kvitte seg med akvariene ja... Huseier skal antagelig selge huset i nær framtid, og å flytte med 4 akvarier blir uaktuelt. Mest sannsynlig må jeg flytte inn i noe som er mye mindre enn det jeg bor i nå uansett....
Da skal en kompis kjøpe 250-litern min.... Trist, men godt også, et problem mindre framover. Også får jeg jo se hvordan det går med fiskene mine

Det blir henta i løpet av helga, så blir vel en jobb med å hjelpe han med det. Men, men
Da er to av fire akvarier ute av hus... *sukk*.

Sliter å finne et sted å bo, og det begynner å haste. Men skal prøve å beholde de to siste karene, to stk på 54 liter. Det må jo kunne være mulig å få med seg? Gruer meg til flytteprosessen med disse to må jeg innrømme. I det ene er det massssse reker og rekeyngel, og i det andre masse guppyyngel. Blir jo spennende å se hva som overlever.

Hvis noen har noen gode tips ang fange reker, så let me know! Må vel begynne å planlegge hvordan dette skal gjøres snart.
Linda1980
Hvis noen har noen gode tips ang fange reker, så let me know! Må vel begynne å planlegge hvordan dette skal gjøres snart.

Ta en halvlitersflaske. Kutt av toppen og snu denne innover i flaska. For bare inni denne og rekene spaserer inn for å spise. Gjerne ha litt mose også så føler de seg tryggere. Så tar du bare flaska ut og tømmer den i en bøtte feks til akvariet er tomt for reker.

Espen
Tilfeldig bekjentskap
© Michael Legnér
Reklame for plussmedlemskap