Blippblopps vanntanker (side 5)

Hehe: Jeg leste 'Minister-baiene' flere ganger og lurte på hva slags fisk det var. Har ikke hørt om dem før

Malawiene dine ser forresten fine og friske ut. God og 'rund' og uten svarte flekke eller innhul buk. Nok av fisk i handelen med sånne problemer.
Kristin T- Shiramor
Hehe: Jeg leste 'Minister-baiene' flere ganger og lurte på hva slags fisk det var. Har ikke hørt om dem før :-) Malawiene dine ser forresten fine og friske ut. God og 'rund' og uten svarte flekke eller innhul buk. Nok av fisk i handelen med sånne problemer.

Hehe! Burde kanskje skrevet "mini-sterbai".

Malawiene ser friske og fine ut ja.
De aller fleste er kjøpt fra privat oppdrett.
[QUOTE=

Malawiene dine ser forresten fine og friske ut. God og 'rund' og uten svarte flekke eller innhul buk. Nok av fisk i handelen med sånne problemer.

Min noe innhule hunnfisk fra ikke navngitt butikk i østfold har heldigvis lagt på seg radikalt, og går nå å tygger. Mat er en relativt viktig faktor !!!
En stund siden forrige gang jeg skrev noe her. Har jobbet (altfor) mye i det siste, og akvariene har kommet i andre rekke...
Men alt er bare velstand i alle kar. Har hatt en skikkelig runde i går og idag.

Sterbai-barna flyttet til litt større kar for en ukes tid siden. Hadde problemer med stort frafall, spisshale og barte-forsvinning. De går nå i en 63-liter med helt ny innredning, inkl ny sand. Ser ut til at problemene er borte nå.

Golden-barna har flyttet til 160-literen. Har solgt 12 stk. flere igjen...

Full opprydding i malawi-tanken idag. Tok ut all innredning, rengjorde det innvendige filteret (Eheim 2252), satte på ny utblås på det utvendige filteret (Eheim 2075), byttet ca 120 liter vann.

Blå Ahli-barna går fortsatt i 30-literen. Monterte nytt filter i går. EHEIM aqua compact 60. Ser ut til å være et genialt filter. Helt stille, og stort volum for så liten tank. Fullt regulerbar gjennomstrømming. Veldig fornøyd så langt!

[External Image]
(Bilde ærlig stjålet fra nett...)

I selskapskaret har flyteplantene (pistia) bestemt seg for å ta helt av! Hvis noen vil ha... Kom og hent! Må rydde ut endel ganske så snart. Tar med et par poser til neste klubbmøte.
Husets selvutnevnte sjef, katten Tommy, har vært hos veterinæren.
Han er slett ikke fornøyd med tingenes tilstand...

Næmmen, stakkars Tommy da...
Heldigvis ikke noe alvorlig. Er visst allergisk mot enkelte typer fôr. Mister pels og får utslett. Klør slik at han slikker seg sår...
Så nå er det salvesmøring og piller. Alle som har katt vet jo hvor enkelt det er å få de til å spise piller... :s
Da er vannbytte unnagjort i :
- 30-literen med Blå Ahli-yngel. Mellom 30 og 40 stk.
- 160-literen med Golden-barn og ungfisk. 12 er solgt. Flere igjen.
- 63-literen med c.sterbai-barn. Ca 30 stk.

240-literen er dekt av pistia. Tar med flere poser til klubbauksjonen på tirsdag.

I malawitanken tygger Maylandia zebra-hunnen. Tror ikke jeg tar henne ut. Har nok yngel å fø på for tiden...

Noen som vil ha en Pseudotropheus tropheops tropheops hann? Han lager litt for mye bråk her hos meg...
He,he, kanskje like greit at jeg dropper å ha med pistia da ;D
Sissimor
He,he, kanskje like greit at jeg dropper å ha med pistia da ;D

Neida. Sikkert flere som vil ha. Jeg tar med noe til Terje. Evt overskudd går på auksjon.
Men har du andre planter? jeg trenger påfyll, skal gjøre om i 240'n.
Nå ligger L144-hannen og vifter på egg inne i ei rot i selskapskaret.
Kom uventet på meg. Synes han er liten enda. Mer sånn fjortisbart...

Tror ikke jeg klarer å berge unna egg/yngel. Rota er STOR, hula er vanskelig tilgjengelig, og det er mange andre sultne fisker i karet... Får prøve å pønske ut noe smart...
...og nå er det egg med hale
Yess!
Klarte å berge ut 10-15 små gule minisugemunner da jeg hadde storopprydding i selskapskaret idag. Nå går de sammen med mini-sterbaiene, som egentlig ikke er så mini lenger...
Et par bilder av far og barn

[External Image]

[External Image]
Etter storopprydding i selskapskaret ser det nå slik ut:

[External Image]

Har stusset planter. Hardt! Og satt inn noen nye. Nå får det gå noen uker før det forhåpentligvis blir et bra resultat.
Karet ble jo kjempeflott

Og gule mini-sutter er skikkelig søte...
Tja... Ser litt stusselig ut nå. Men tror det blir bra når plantene får strekt seg
Om ikke så altfor lenge drar jeg til USA. Blir borte 15 dager. Hvordan skal det gå med alle fiskene....? Jeg har 7 kar i drift. Tre med yngel/ungfisk.
Jeg har fiskepasser tilgjengelig, men vedkommende er ikke akvarist selv. Han stikker innom et par-tre ganger pr uke.
Tror jeg gjør det så enkelt som at han får beskjed om hvor mye han skal fore... Skriftlig lapp på hvert enkelt kar? Og så får resten gå sin gang... :s
Da er jeg hjemme igjen etter to uker i USA.

Filteret sto bom stille i et av karene...og fiskene slet. Iverksatte umiddelbart vannbytte og filterrens. Ser ut til å gå bra.
I resten av karene fungerte alt av teknikk, men enkelte kar var temmelig overgrodde med alger... Tror nok fiskepasseren har vært litt vel raus med foret

Satser på rengjøring og vannbytte i alle kar iløpet av helga.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap