Tjernet (side 5)

flotte bilder.
Du har ikke bilder av leksoppsettet ditt for tetraer?

Espen
Takk - nei, har prøvd meg fram med litt forskjellige måter å beskytte eggene og ikke funnet noen løsning jeg er 100% fornøyd med.
Laget en liten filmsnutt av Colombiatetraene mine som spiser.

De blir helt ville når det er mat å få, opphisselsen skyldes nok at de er redde for å nærme seg vannflaten. De nøler med å komme opp og skynder seg tilbake. Instinktiv frykt for farer ovenfra - isfugler, hegrer og lignende vil jeg tro.

Det må være snakk om et medfødt instinkt, for de fleste av tetraene i akvariet er født der og har alltid hatt et trygt glasslokk over seg...

Siden sist har jeg ellers fått meg en stim moskitorasbora og et par Betta rutilans.

Bettaene er virkelig morsomme fisker, adferden minner veldig om vanlig kampfisk selv om de er bittesmå, og de er overraskende nysgjerrige og lite sky til å være viltfangede fisk. Jeg har vært litt bekymret for at de bare har rørt levende fôr (små, nyklekkede mygglarver som jeg fanger ute) men i kveld klarte jeg å friste den ene til å spise litt avskallet artemia. Jeg tror faktisk det var utslagsivende at den var i nærheten da jeg strødde dem på vannflaten og ble nysgjerrig av bevegelsene mine. Håper de lærer seg at det går an å spise mat som ikke rører seg, da blir alt mye enklere...

Jeg har også kjøpt en stim asiatiske barber av slekten Oreichtys. De ble solgt som Oreichthys crenuchoides men det er det helt klart ikke. Jeg tror det er snakk om Oreichthys parvus - men det er litt vanskelig å få klarhet i for det finnes få gode bilder av den arten på nett (og mange bilder av fisker i slekten har feil artsnavn!) og det skal visst finnes flere ubeskrevne arter i slekten.
Kutling-egg
På lørdag (for tre dager siden) kom det egg hos ørkenkutlingene. Vi var hjemme og fikk se hvordan hannen og den ene hunnen holdt på inne i et plastrør, siden det lå slik at den ene åpningen vendte mot kortenden av akvariet. Etter at hun hadde lagt en klynge egg kom han og befruktet dem før det var hennes tur igjen. Eggene ser ganske spesielle ut, som dette (ingen øyne ennå hos oss, da - eggene bruker visst hele ti dager på å modne). Faren beveger seg en del omkring i karet og spiser gjerne, men han vender stadig tilbake til røret og ligger der inne og vifter friskt vann over eggene med finnene, akkurat som Ancistrus-hanner gjør. Han renser også eggene med munnen ser det ut til.

De hvite plastrørene på ca 3 cm som jeg har kappet i vel 10 cm lengde fungerer tydeligvis fint som lekshuler. Det er bare ett problem: De flyter! Jeg har fylt dem med sand for å senke dem, men i går fant jeg røret med egg flytende i akvariet, antakelig etter at hannen hadde gravd bort for mye sand. Heldigvis virker det som eggene har klart seg og hulen ligger ganske trygt på bunnen etter at jeg fylte på mer sand (dessverre fører det til at jeg har dårlig sikt inn i røret). Håper virkelig det kommer yngel - har flyttet ut begge hunnene og skal ta ut faren også så snart ynglene begynner å bevege seg fritt.

Til neste gang det kommer egg skal jeg lime fast steiner e.l. med akvariesilikon så rørene ligger helt støtt på bunnen.

Leken skjedde i svært hardt ved pH ca 8,5 og 27 grader.
Jeg flyttet like gjerne info om kutling-eggene til en egen tråd i oppdrettsforumet. Fortsetter å skrive om hvordan det går der.
En vakker liten sak, gratulerer så mye
Hurra - nå er kutling-ynglene ute og svømmer. Bilder i oppdrettstråden.

Artig video! Syns det er fascinerende når de viser litt utam oppførsel! Selv om det er at de er "redde" - men det ligger vel mer i instinkt enn at de faktisk føler seg truet av noe.
Ja det skjer ingen ting over akvariet så frykten for overflaten vil jeg tro er medfødt. Ser det hos mange arter.
Et bilde jeg sendte inn til fiskebasen har kommet på nett. Se her, et bilde av Oreichthys parvus, en asiatisk barbe som lever vilt i Thailand.

Kjøpte en stim på ti som skulle være unge Oreichthys chrenuchoides, men fant snart ut at det måtte være en annen art.

Etter å ha søkt mye rundt på nett er jeg temmelig sikker på identifiseringen. Se her (døde museumseksemplarer).

På et utenlandsk nettforum ble jeg også tipset om dette flotte bildet av ville O. parvus i naturen.
Fra trykkeriet
Men se her hva som kom med bud fra trykkeriet... Sidene og omslaget er ferdig trykt - i 3000 eksemplarer! Nå ligger alt sammen hos bokbinderen. I slutten av neste uke er Akvarieboka for barn ENDELIG ferdig!
Oj så artig! Gratulerer! Hvor kan man få kjøpt denne?
Man kan kjøpe den på akvariebok.no!

Og etter hvert satser jeg på at den kommer i mange dyrebutikker og bokhandler.
Oi ,tenk å gi ut egen akvariebok da ,jammen ikke værst

Håper du får suksess med den ,en god ide til å gi som gave også vil jeg tro.

Ja Sølvi - jeg har prøvd å skrive den slik at de som har vært litt borti akvarier får høre noe nytt om fiskene, samtidig som det skal være en komplett guide for familier som vil prøve seg på et akvarium for første gang.
Gratulerer så mye Andreas
Cathy
Gratulerer så mye Andreas :)


Takk takk!
Gratulerer med bok! Håper den kommer mange til nytte!
Takk takk! Nå har jeg bestilt annonse her på Akvaforum så får vi se om noen er interessert...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap