Innkjøring med salmiakk (side 5)

BGA kommer ikke av nitritt i seg selv, men av ubalanse mellom flere uorganiske stoffer. Særlig forholdet nitrat/fosfat. For mye lys under innkjøringen er også en utløsende effekt. Som regel gir dette seg etter hvert når akvariet kommer i normal drift og det blir bedre næringsbalanse i karet. Sug opp så mye du kan når du nå snart skal starte med vannbytter.

Hvis verdiene er stabile på 0-0 noen dager fremover, er du i mål. Det tar noen dager å få nitritt-verdien ned, men så er det klart
Får ta en god rengjøring

Regner med at det tar noen dager til, men vi får se
Innkjøring
Hei,akvariumet mitt har stått en mnd uten fisk men med planter. Fekk noen filter guffe med en kompis for ca 3 uker siden. Men etter litt lesing og måling er akvariumet mitt ikke klart enda.
Tilsatte ca 4,7 ml salmi i går kveld og målte ca 5 ml/l med tetra test.

Spørsmålet et korleis eg går fram for å beholde plantene grønne å fine under innkjøringen med salmi.
Kan eg fortsatt tilsette co2 (diy kit,ingen måling eller justering på dette). Og fortsetter eg med plantenæring en gang i uken som vanlig?
Tor M : Hvis du har lest Guiden, ser du at 5ppm ammoniakk er litt i meste laget. Prøv å holde denne verdien på ca. 4 ppm (mg/l).

Forsåvidt er det ikke noe i veien for å bruke CO2 under innkjøringen, forutsatt at pH ikke blir for lav (ned mot 6).
Når det gjelder plantenæring, er svaret litt avhengig av hva slags produkt du bruker. Er det et produkt som inneholder nitrat og fosfat, er det best å gå over til et produkt uten dette. Innkjøring skaper nok nitrat i seg selv.
Takk for svar,trur de blei litt mye ja og trur tetra sin test er litt "grov" i skalaen.
Bruker Plant pro fra Akvariekjelleren og den inneholder ikke nitrat og fosfat etter det eg kan sjå.
Har du noen tips til belysningstid for at plantene fortsatt skal trives,men at algene ikke blomstrer for mye?
Om det blir litt mye ammoniakk, gjør du bare et lite delvannsbytte.

Når det gjelder belysningstid, er trikset å gi akkurat nok lys til at plantene kan drive en positiv forosyntese, altså en fotosyntese med økning av biomasse (vekst). Men heller ikke mer ! Dette med lys (mengde, styrke, tidsfaktor) er individuelt for hvert kar og dets plantemasse. Har man nok PAR, er ikke dette noe problem...man prøver seg frem til den lystid som gir god vekst og minimalt med alger. Har man derimot lite lys (lav PAR i forhold til plantenes krav til positiv fotosyntese) kan man ikke erstatte dette med lengre lystid (som mange tror). Dette ville gi algene en klar fordel. Så også om man vet man har litt for lite lys/PAR i forhold til plante-artene, må man finne det optimale punkt der plantene ihvertfall overlever men uten at algene overtar.

Ble litt omstendelig dette, kanskje...men håper du får noe ut av det. Jeg vet jo ikke hverken hvilke dimensjoner karet har, hva slags du har, eller hvilke plantearter det gjelder. Generelt sett er det bedre med litt for kort lystid enn for lang under innkjøring....for da er plantene mest sårbare og som regel ganske nyplantet og uetablerte.
Takk for svar! Får absolutt noe ut av det,søns det e steike interessant detta her. He starta opp fleire akvarium før,men aldri fått det heilt til. Har satt meg meir inn i ting denne gangen å lærer noe nytt kvar dag takket være sånne som deg her inne ?
Fint å høre...trenger litt oppmuntring innimellom, vettu
Tor M:
Her har du fått gode svar av Silvershaded. Min erfaringer er at de fleste plantene klarer seg bra. De første ukene med innkjøring er verst.
Uansett så vil plantene komme seg raskt etter innkjøring, med godt med lys/næring og evt. co2.

Silvershaded:
Satser på å sette inn fisk i morgen. Lørdag er en fin dag til dette. Noen siste spørsmål har jeg dog Vil først og fremst takke for alle innspill og råd! Som Tor også skriver er det unikt å ha et forum hvor noen gir så mye av seg selv og sin kunnskap!

NH4 ligger stabilt på 0. No2 målte jeg til 0,05 mandag og tirsdag. Onsdag målte jeg den til mellom 0.05-0.1. Tok onsdag et stort vannbytte (90%) og fikk fjernet det meste av bga. Tilsatte så salmi. I går målte jeg 0,025. Dvs. jeg sliter med å se forskjell på "mindre enn 0.01 " og 0.025, men det var definitivt mindre enn 0,05. Dersom jeg måler 0.025 eller mindre i kveld, er du enig i at jeg er i mål, eller anbefaler du å vente noen dager til? No3 ble i går, et døgn etter stort vannbytte målt til rundt 20 ppm.

Dersom jeg setter inn fisk i morgen, hva gjør jeg i kveld?
Kan jeg bytte noe vann til, ca. 30-50%, og få ut siste rest av BGA (som er synlig pr nå), for så å ikke fylle i mer salmi? Fisk vil da evt. bli satt inn lørdag ettermiddag/kveld.

Siste spørsmål så langt, har ikke noe med denne innkjøringen å gjøre, men har tidligere lest et innlegg du har skrevet om "kickstart" av andre filter.
Har to gutter på 6&9 år som har blitt veldig inspirert av innkjøringen. Begge har fått hvert sitt 54 liters, hvor jeg har kjøpt inn eheim innvendig filter.
Vil det være for tidlig å åpne mitt hovedfilter for å vaske dette lett i en bøtte med akvarievann? Må evt. flere av skuffene vaskes, eller vil det være sannsynlig at det er "nok" bakterier i øvre blå matte/svamp? Vil som du har skrevet tidligere vaske dette lett i en bøtte, og la de to innvendig eheim filtrene etterpå kjøre en halvtime i vannet.
Tilsetter så opp til 4ppm salmi (i 54liters) og ser noen dager fremover om det har fungert.

Ellers oppretter jeg en nye tråd for fiske-sammensetning Igjen, Takk for alle svar!
Ta et 40-50% vannbytte i dag, og bruk halv mengde salmi. Da er karet klart til fiskeslepp i morgen kveld.

Har du blåsvamp øverst...hva slags filter har du ?
Tror ikke jeg ville begynt å klusse med filteret enda...du trenger stabilitet en stund fremover nå som fisk skal inn. Men du kan jo alltids sette de to innvendige filtrene til innkjørings-start i 360-literen...det er bedre enn ingenting hvis du ikke gidder å starte dem fra scratch. Når karet har gått med fisk i et par-tre uker med stabile vedrier, kan du stjele litt filterguffe, flytte over filtrene og sette opp karene slik du sier. Er jo nesten enda viktigere at det ikke skjer noe galt i karene til smågutta
Supert

Blander nok litt med den blåsvampen.

Har et std oppsett på en eheim pro 3 2075, så den er vel ikke blå kanskje...
De får smøre seg med tålmodighet litt til da spørs om det blir lett

trur ikke jeg gidder å starte fra scratch nå nei, kjenner det skal bli godt å konsentrere seg om andre ting
Da har du nok hvit filter-fleece på toppen...det burde du ihvertfall ha.

Skjønner godt at det blir nok Salmi og målinger for en stund, ja...særlig første gang man bruker metoden er det visst mange som blir litt på tuppa..
Klart filter på 3 uker!?
Har nå kjørt inn karet med Salmi i 3 uker (4ppm). Og nå er verdiene på nh4 og No2 0 etter 24 timer. Har heller ikke hatt store svingninger i ph til tross for diy co2 har blitt tilsatt i karet heile døgnet? Etter det eg har lest har det no gått veldig fort å knirkefritt? Hadde vann i karet en mnd før eg bjønde med innkjøringen med Salmi,og tilsatte noe filter guffe i den tiden. Men dei bakteriene døde vel når dei ikke fekk næring/Salmi tilsatt på ca 14 dager. Belysningstid 6,5 t og 26,5-27 grader. Kun noen få trådalger også. Kva kan vøre grunnen til det gjekk så fort og knirkefritt? (Bank i bordet ??)
Siden karet sto så lenge, har du nok fått kuttet ned tiden en del. Antagelig har "ammoniakk-spiserne" fått en tjuvstart, særlig med litt filterguffe. Noen har nok overlevd en tid uten mat.
Akkurat ? Ser ut som ej omsider kan ha fisk i da ,e noen unger her som he vør veldig tålmodige?? Tenkte å vente til søndag og om alt e bra då tenkte eg å ta et stort vannbytte å kjøpe fisk på mandag. Skal ej tilsette meir salmi på søndag då eller skal eg berre vente til fisken kommer oppi ?
Først må du nesten sjekke nitrat-verdien...er den veldig høy, duger det ikke med bare ett vannbytte.
Okay,berre å bytte vann til den er lav nok da?På torsdag va den på 70-80 og byttet en del vann da. Kor lavt bør den bli? 10-15?
God kveld,kjørte på med salmi noen dager ekstra her for å ver heilt sikker. Men no e det ivertfall heilt klart her. Spørsmålet er om eg skal ha i en skvett salmi I kveld eller skal eg bere vente til det kjøme fisker i kl 4 i morga? Kvor mye skal eg ha i isofall? Dagsdosen har vært 4,7ml (4ppm)
Du behøver ikke tilsette noe i dag...bakteriene klarer seg til fiskene kommer. Gratulerer med ferdig arbeid
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap