- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- ADINA`s akvarium :) (side 5)
ADINA`s akvarium :) (side 5)
Postet 30.01.13 kl 10:37
Veldig fine fisk! Ikke helt "min" type, men ufornektelig tøffe!
Kom innom her for å lese om melbillene dine. GRØSS. Er det disse som blir slike hvite ormer som - unnskyld mentalbilde - vokser og gror i kadavre/råttent kjøtt o.l? For akkurat dèn typen har jeg absolutt angst for. Dårlige assosiasjoner kan man si, hehe.
Forsåvidt interessant med melbilleoppdretten din! Tror du larvene er større der enn hos fleskeklannene? (disse billene med slik brun stipe over ryggen) - jeg finner av og til slike i tørrfòret til kattene, nja eller kattene finner de i matskåla si og det merkes for de ser få forundret ut.
Når de har blitt oppdaget som larver har jeg gitt de til tetraene mine, og de er jo ganske små fisk, men har spist larvene uansett, det bare tar litt tid. Problemet er at larvene når de er litt yngre tror jeg - har slike pigger rundt kroppen og da nytter det ikke å mate fiskene med de.
Tøft å se at det finnes folk der ute som ikke griner på nesen av larve/bille avl, hehe.
Kom innom her for å lese om melbillene dine. GRØSS. Er det disse som blir slike hvite ormer som - unnskyld mentalbilde - vokser og gror i kadavre/råttent kjøtt o.l? For akkurat dèn typen har jeg absolutt angst for. Dårlige assosiasjoner kan man si, hehe.
Forsåvidt interessant med melbilleoppdretten din! Tror du larvene er større der enn hos fleskeklannene? (disse billene med slik brun stipe over ryggen) - jeg finner av og til slike i tørrfòret til kattene, nja eller kattene finner de i matskåla si og det merkes for de ser få forundret ut.
Når de har blitt oppdaget som larver har jeg gitt de til tetraene mine, og de er jo ganske små fisk, men har spist larvene uansett, det bare tar litt tid. Problemet er at larvene når de er litt yngre tror jeg - har slike pigger rundt kroppen og da nytter det ikke å mate fiskene med de.
Tøft å se at det finnes folk der ute som ikke griner på nesen av larve/bille avl, hehe.
Postet 31.01.13 kl 19:41
Hållåå Grapejuice kjempekos at du tittet innom! jeg må vel innrømme at jeg syntes disse krypa er litt ekle... men tror ikke disse kommer i kjøtt assa.. Maggot d vel (?) og maggot kommer fra fluer... dette er fra biller... men uansett.. de er mere brysomme skadedyr på lagrede matvarer, særlig mel, kjeks, brødvarer og lignende. Deres tørketilpasninger gjør at de kan leve bare på tørt mel.. Den har ganske hardt skinn som eldre, men som nyfødt er larve egner den seg kjempegodt til små fisk som scalare, gurami, maller osv... noen mater mindre fisker også, men da er d lurt å dele de opp i biter førest.. å legg de i kjøleskapet når de er bittesmå , så går de nesten i dvale og bremser utviklingen til bille.. da forpupper de seg ikke, å holder i flere uker Fiskemat som er propp full av proteiner Nå har jo jeg store fisk så de sluker jo alt fra liten larve til store biller...!! så her spises de i alle størrelser fysj... Fleskeklannene kjenner jeg ikke til.. I morgen skal jeg hente to terrabokser m lokk fylle litt torv på bunnen, og legge nedi en liten rot. Det blir perkekt til billene.. der kan de yngle..
Postet 31.01.13 kl 21:42
Endret: 31.01.13 kl 22:13
Postet 01.02.13 kl 10:51
Postet 01.02.13 kl 15:10
Postet 01.02.13 kl 15:30
Endret: 01.02.13 kl 15:35
Postet 01.02.13 kl 17:55
Postet 01.02.13 kl 21:19
Postet 01.02.13 kl 23:51
Postet 02.02.13 kl 22:40
Postet 02.02.13 kl 22:48
Da er ny 10 liter med store ciklidesticks bestilt! her går det unnna på fiskematen med så mange store fisk.....!! Var nettopp å fora i storkaret med reker.. en hel neve med reker forsvant på et blunk! TO NEVER.. BORTE PÅ ET BLUNK! slukende appetitt alle sammen. og clarias mallene er helt rå til å sluke reker.. like ivrige som oscarene..! gøy da .. å se på de spiser..reker og melorm er favoritten.. de får ciklidesticks som hovedfor, men gir de real porsjon med reker og melormer ca 2 ganger i uka...
Postet 06.02.13 kl 10:59
AdinaDa er ny 10 liter med store ciklidesticks bestilt! her går det unnna på fiskematen med så mange store fisk.....!! Var nettopp å fora i storkaret med reker.. en hel neve med reker forsvant på et blunk! TO NEVER.. BORTE PÅ ET BLUNK! slukende appetitt alle sammen. og clarias mallene er helt rå til å sluke reker.. like ivrige som oscarene..! gøy da .. å se på de spiser..reker og melorm er favoritten.. de får ciklidesticks som hovedfor, men gir de real porsjon med reker og melormer ca 2 ganger i uka...
fantastiske tanker du har, helt etter min smak!
rimelig enkelt å falle pladask for Midas da hehe
clariasene er utrolig grådige og morsomme, hatt dem noen ganger tidligere sammen med stor jaguar og oscar
også hatt en periode med en type Pseudoplatystoma fasciatum
- jada, jeg vet det ble en STOR fisk, men måtte bare den gangen
melorm er fint å bruke, enkelt og ikke minst rent å bruke
jeg foret endel med sirisser (lukter elendig å holde) men satte opp en tank med kakerlakker som jeg brukte. dette lukter ingenting og er enkle å holde. bare huske å ha en tank uten rømningsveier hehe
Postet 06.02.13 kl 11:29
Postet 06.02.13 kl 11:33
Endret: 06.02.13 kl 11:33
[QUOTE=Geir Solli
jeg foret endel med sirisser (lukter elendig å holde) men satte opp en tank med kakerlakker som jeg brukte. dette lukter ingenting og er enkle å holde. bare huske å ha en tank uten rømningsveier hehe
Hei Geir! så koslig at du likte akvariene :mine ) men fortell meg gjerne mere om kakerlakkene!! Jeg har nemlig planlagt å prøve meg på det også... D blir lønnings-kakelakker til uka.. ingen lønningspils he he
Hei Geir! så koslig at du likte akvariene :mine ) men fortell meg gjerne mere om kakerlakkene!! Jeg har nemlig planlagt å prøve meg på det også... D blir lønnings-kakelakker til uka.. ingen lønningspils he he
Postet 06.02.13 kl 16:54
Endret: 06.02.13 kl 18:53
Postet 06.02.13 kl 17:41
NÆMEN i dag har den første bille krabba ut av puppa si yeeiii! å da jeg så den første billa kom krypende fram mellom havregrynflakene, ja da...ja da..eh.. Jeg spiser ikke havregryn på en stund, for å si det sånn! Men det er utrolig hva man kan venne seg til! Det var faktisk veldig ekkelt å ha bokser med larvere stående i begynnelsen.. men jeg tror faktisk jeg har litt godt av å ha disse larvene og billene, så jeg kommer over min vemmelse for disse dyrene. De er faktisk veldig fasinerende! NICE! Jaaa, d er heeelt sant Den nyklekte billa er nesten hvit, så blir den brun,, og voksen bille er svart. Og har ikke du fått nok av melormer enda, så kan du kose deg med mine videre oppdateringer
Postet 06.02.13 kl 21:42
Endret: 06.02.13 kl 21:56
jeg hadde ett akvarie på ca 60 liter med bark i bunn og tomme pappruller (kan bruke hva som helst), fikk tar i en liten besetning med kakerlakker og deretter foret jeg med alt mulig jeg hadde for hånd, de spiser jo sånn ca ALT og formerer seg rimelig kjapt
deretter er det bare å tynne ut avkommet og alltid beholde endel voksne eksemplarer.
- fint supplement til det vanlige foret.
viktigste av alt er å sikre seg at du har dem i enn så tett beholder som mulig, jeg brukte dobbeltsidig tape ved alle luftehull men opplevde ikke at de kom seg opp i taket på glassburet...men greit å være på den sikre siden da
deretter er det bare å tynne ut avkommet og alltid beholde endel voksne eksemplarer.
- fint supplement til det vanlige foret.
viktigste av alt er å sikre seg at du har dem i enn så tett beholder som mulig, jeg brukte dobbeltsidig tape ved alle luftehull men opplevde ikke at de kom seg opp i taket på glassburet...men greit å være på den sikre siden da
Postet 06.02.13 kl 22:00
Postet 06.02.13 kl 22:01
Postet 06.02.13 kl 22:10