Heidi`s kjærlighet til snegler og fisker i ferskvann og saltvann. (side 5)

Speedy er kjempesøt

Så ei snegle som lignet veldig i en plantepose på forrige klubbmøte. Tenkte selvfølgelig på deg da Heidi.

Og så har du glemt å legge ut bilde av den nye kampfisken...
Oj ja det har jeg glemt ja...her er han og fargene stemmer ikke for den er blå og rosa og ikke rød som den er på bildet. Den har begynt å bygge skumredet og Tussi som han går sammen med prøver å besøke han men trekker seg ut....jeg tror de kommer til å leke i morgen. Den er virkelig flott....
Oi for et fargespekter! Som små kunstverk, hehe. Hvordan ser hoa ut? Uff får nesten lyst å holde på med kampfisk når jeg ser sånne flotte karer.
1. Noen av mine hårsnegler er skikkelig kule når de har sånne algedotter på hårene. Det er flere snegler så prøver seg på å spise de av men de store eplene får det ikke til, så det er mest små snegler som kommer seg til og får spist av de.
2 og 3. Så har jeg fått ny forskyning av gule suller og fargene er litt forskjellige denne gangen. Det var med en Arnold snegle også og mange er oransje uten den skarpe oransje fargen. Så det er spennende når de er forskjellige syns jeg og ikke alle er like i fargene.
1. Her er den ene hoa av de jeg kjøpte. Har oppdaget at jeg muligens har fått en plakathanne igjen. grrrr....Har ikke fått tatt bilder av de andre for de er ikke villige til å posere så mye....
2 og 3. Men her er Eira som er veldig aktiv. Den er nysgjerrig på alt den. Den er så morsom å se på for den utforsker alt.
Tussi og den nye kampfisken la egg før pinsen men jeg kan ikke se at det er noen småttiser i karet nå. Men det er et skumredet der. Så mulig de setter igang igjen.
Må bare skyte inn at det siste bildet der med alle de sneglene rundt kampfisken var så komisk, ser ut som det snør snegler!
He he ja det ser sånn ut. Eira er veldig nysgjerrig også på sneglene. Den utforsker stadig noe nytt. Bryr seg ikke så mye om den nye damen han har fått seg....
Lurer ille nå
Jeg leste i en annen tråd at Eplesnegler spiser pestsnegler ?
Er det mulig ?
Jeg trudde at de spiste grønt og ikke "kjøtt"
Nei Rovfisk eplesnegler spiser ikke pestsnegler, men jeg tror de spiser eggene deres. Jeg tror det er grunnen til at jeg ikke får pestsneglene til å vokse opp. De spiser eggene deres.Men de spiser ikke posthorneggene for de har jeg masse av, men damsnegler og skivesnegler har jeg nesten ikke.
Takk
Ok takk for svar, håper jeg får treffe deg i sommer
Ja Rovfisk det hadde vært hyggelig det...
I dag var jeg en tur til Trondheim og var innom dyrebutikken som ligger i bygget der Plantasjen er. Der var det skrale greier...men jeg fikk tak i to Leveriktesnegler ..HURRA, jeg har fått tak i perler igjen...den ene var nesten 2 cm lang og den var sort. Den andre var halvparten så stor og lys grå. Har plassert de i karet på kjøkkenet , 19 l sammen med Speedy og babysuller. Så håper nå at de formerer seg masse.
Måtte bare ha meg en blå kampfisk i dag også. Nydelig blå....og den fikk prøve seg sammen med Åshild .....men det er ikke Åshild så begeistret for..ho gir han juling så det suser. Ho jager han rundt og rundt så jeg må vel flytte Julian tilbake til henne. Dette har jeg prøvd før og de må bare få gå sammen de to.Julian ser helt forlatt ut i 60 litern...stakkars selv om det går en blå søt liten dame der.
Jeg har også fått en Plakat igjen..den har jeg flyttet oppi 180 litern sammen med en dame...er litt usikker på hvem av dem som er hannen... Skal sjekke det opp nærmere i morgen.
Jeg prøvde å fange de to ynglene som er oppi karet til Åshild med det måtte jeg gi opp. Det er så tett av planter der at jeg rotet meg helt bort oppi der.
Så flott at du fant leverikter

Men hadde de noen fine CT der?
Ja fine og fine, de var så små og så utslitte ut..passive, så de så ikke ut som de hadde det så godt. Den blå jeg kjøpte hadde de nettopp fått, så den var ikke pakket ut fra posen enda. Så den så stor og vital ut. Da kunne jeg ikke dy meg...ellers var det ikke mye fint å se nei..
Hjelp..sjøharene mine har paret seg i dag. Så nå tror jeg Doffen er Dolly og den andre Donald. Håper de ikke får hundretusen avkom...men blir spennende å følge med. Har byttet vann for første gang i saltvannskaret og det gikk veldig fint. Alle verdier er fine. Det dukker opp stadig nye snegler. Det blir spennende å se hva de utvikler seg til. Så skal ikke kjøpe noe å ha i karet for tror det er nok levende oppi der. Har kjøpt en Pussereke og den ser ut til å finne seg til rette. Den pusser og pusser inni kriker og kroker. Den korallen eller hva det er jeg kjøpte i går ser ikke ut til å forandre seg enda. Den har ikke festet seg og ikke åpnet seg. De små sjøstjernene skifter farge. Noen er blå og noen er røde. kult..

Den nye blåmann jeg kjøpte liker Åshild veldig godt og det ser ut til at de skal komme overrens. Den har begynt med et skumredet men det er ikke stort. Har veldig lyst til å prøve Tussi på denne. Julian savner åshild så jeg tror jeg gjenforener de to i dag.
I dag leker Åshild og den nye blå/laksrosa hannen jeg kjøpte. Det ryr egg ut av henne. Ho stjeler egg nå også som ho lurer unna...det hjalp å flytte ut ynglene som var der fra før. Det var bare to stykker. De går nå i 60 litern sammen med Blåmann og flere hoer. Jeg flyttet Julian sammen med Tussi og det ser ut til å gå bra. Men har sånn dårlig samvittighet for at jeg skilte de at når de er ferdige med lekingen osv så vil jeg ha de sammen igjen. Det er noe spesielt å se på de to sammen i karet for de var så snille med hverandre.
De hvite eplene mine har lagt egg. Så nå er det på igjen med en ny runde babysnegler. Det er jammen bra noen flytter i morgen og neste mandag. Det er rimelig fult.

Jeg ble veldig glad i dag da jeg så at mine stjernepolypper holder på å komme ut. De er så fine ....de er visst som ugress ifølge noen på saltvannsforumet men jeg liker ugress jeg. Jeg vil som regel ha det andre ikke liker i sine kar. Så jeg ble anbefalt disse pga at de er enkle til nybegynnere og de var de jeg også syntes var veldig fine. Men var litt fortvilt i går da jeg enda ikke hadde sett noe liv i de. Men i dag så skjer det noe..hurray. bilder kommer......
Her er begge mine to leverikter som herjer med en lilla eple. De jaktet på hverandre en stund. Den sorte er over 2 cm stor faktisk og den grå er litt over 1 cm tenker jeg. De er nydelige begge to. Har aldri sett så stor leveriktesnegle før. Den er bare nydelig. Håper de formerer seg som bare det.
1. Her er lille Speedy korthåret og fin. Den har vokst en halv mm tror jeg. Ser ut som jeg ser en stripe av skallet. Spennende.
2. Denne har dukket opp i saltvannskaret mitt og ligner litt på speedy. Denne har rosa kropp og er ganske håretet for tiden. Har ikke sett den siden jeg tok bildet. Men den er jo søt da.
3. Denne har jeg flere av og den skal være ok å ha i karet. Den var bitteliten første gangen jeg så den og nå nærmer den seg 2 cm. Den har hvit og svart kropp. Det er en Cerith snail hvis jeg ikke tar feil.
Her holder Dolly og Donald på å lage babyer....det så ikke så enkelt ut der han henger etter på slep. Man kan se den brune strengen som er mellom hodet og det første hullet oppå ryggen. Den ser litt rar ut den metoden der, men alle kan jo ikke gjøre det på samme måten....
Jeg kan ikke se at det har blitt noe av leken mellom Åshildt og den nye ....men har ikke sett Åshild på noen døgn så mulig ho gjemmer eggene sine og seg selv som ho gjorde sist også. Hannen henger under skumredet enda men vet ikke om det er en ny egglegging eller om han passer yngel. han tar seg en tur rundt i karet innimellom for å sjekke opp om Åshild er der.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap