Nybegynner - med gullfisk (side 5)

Inaktiv bruker
Hva skal jeg gi en Malle?
Inaktiv bruker
hvilken type malle?
Inaktiv bruker
ancistrus tror jeg
Inaktiv bruker
Fór og fóring: Omnivore

Spiser det meste, blant annet alger, men trenger også annet fór som algepellets, grøntfór (agurk, squash, erter) o.l.. Spiser også kjøttbasert føde som røde mygglarver, fòrtabletter o.l.

hentet fra fiskebasen

ancistrus artikkel
Inaktiv bruker
Kan jeg legge steiner jeg har funnet fra stranda i akvariet? De er ikke så store?
Jeg må vel vaske de først?
Ja, det gjør jeg, men kok dem først for å sterilisere dem.
De kan ha uønskede bakterier, virus og skitt på dem.
Inaktiv bruker
Går ikke vannverdiene opp da? Når jeg tar opp stein?
Inaktiv bruker
Ikke hvis det er vanlig stein, Klakstein forandrer vannverdiene. Om du er usikker på om dine steiner gjør det, legg dem i en bøtte med vann overnatta så måler du vannverdiene etterpå.
skal du registrere akvariet ditt?
Inaktiv bruker
Skal se om jeg får det til
Du kan gi den algetabletter, squash, agurk osv
Inaktiv bruker
Hei! Nå har jeg fått registrert akvariet.

Så lurer jeg på om disse to steinen..om jeg kan ta dem i akvariet uten at vannverdien forandrer seg.

Skal jeg koke dem?
Inaktiv bruker
Det filteret du har i akvariet, virker litt lite. Anbefaler Eheim Classic 2213. mye filter for pengene og det er stille å effektivt.
Inaktiv bruker
Det vet jeg! Jeg skal kjøpe en større og litt bedre.

Men spørsmålet var om jeg kunne ha 2 steiner jeg har funnet på stranda, uten at vannverdien i vannet ikke forandrer seg?

Inaktiv bruker
Har hørt at man bør unngå steiner som glitrer osv. Er ikke sikker på hvorfor, men ellers så ser de ok ut. Kok dem for sikkerhetsskyld.
Grunnen til at man skal unngå steiner som glitrer er fordi de kan inneholde mineraler som endrer vannverdiene ol. og da hjelper det ikke å koke dem.
Inaktiv bruker
Flytting av akvarium.
Hei! Jeg har et 100liters akvarium, så da jeg kjøpte det glemte jeg litt å tenke på at det skal stå unna varme kilder og ikke så sola skinner rett på akvariet, så jeg må flytte det i samme rom selvsagt men bare på andre siden av rommet, hvordan skal jeg gjøre dette lettest mulig og sikkert. Den står på en benk. ¨

Noen tips?

Hvor mye vann skal jeg ta ut?

Hva skal jeg gjøre med fiskene evt?

osv.
Inaktiv bruker
Oktober makeover!

Hallo!

Da har jeg fått flyttet 100liters akvariet, alt gikk fint.

Så nå har jeg satt akvariet unna solen. Har kjøpt inn Biltema sand som jeg tenkte skulle bruke i stedet for grus.

Så i starten av Oktober skal jeg skifte fra grus til sand. Så går dette bra:

1:Ta ut pumpe og varmekolbe.
2: Ta ut dekorasjon og planter.
3:Ta ut fisker (bøtter)
4:Ta ut gammel møkkete grus.
5: Skylle den gamle grusen.
6: Sette pumpen i en bøtte å la den gå med litt akvarium vann som jeg setter pumpen med.
7: Setter mallene i en egen bøtte med en rot og en dekorasjon som de liker godt.
8:Vaske ny Biltema-sand.
9:Legge utover ny Biltema-sand
10:Fylle opp 10-25liter med vann.
11:Sette på plass rot, planter og dekorasjon.
12:Temperer vannet og sette fisken oppi igjen. (Varmekolbe)
13: Sette inn Filteret igjen. (Pumpe)
14: Fylle vannet helt om med 1-5 cm under Max streken.(Nytt vann med Aqua Safe)
15:Vente 5 timer også er grumset borte.

Høres det greit ut?

Kom med forslag og tips til meg.


Hørte også at det kunne komme snegler i akvariet, men de er jo ikke så farlige. Men tenkte på at det er mange som ikke liker de sneglene i akvariet, som skal enten kjøpe fisk som heter Praktbotia som er rå på å spise snegler i akvariet?

Tenkte jeg skulle kjøpe en sånn, hvis det blir mange, men de er jo ikke farlige de sneglene eller giftige? Det sto på en side at Praktbotia kan bli opp til 40cm, men det er vel sjeldent den blir større en 10-20cm? Kanskje ikke det engang, fordi da har jeg ikke plass til 2-3 Praktbotia i akvariet.
Høres flott ut..
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap