Storauksjon - loak (lillestrøm og omegn akvarieklubb) (side 5)

Noen som har noen spennende pastaoppskrifter? Ble dyrt detta.
Plussmedlem
Torbjørn Jørgensen
Noen som har noen spennende pastaoppskrifter? Ble dyrt detta.

Selv om jeg garantert kommer til å synnes at du er et stort rass**l fordi du var der og koste deg og ikke jeg...
Hva ble med deg hjem da?
Dette ble i overkant mye poser ja.. Men kan ikke klage på prisen.. Selv om det gikk med et par tusen... Nå har jeg ikke akvarier, men skog. Det var MYE!!! Planter i disse posene. Og Jr har fylt opp karet sitt med guppy, så han er strålende fornøyd..
Setter svært stor pris på om folk vil gi tilbakemeldinger på dagens storauksjon her i tråden, det må til for at vi skal kunne forbedre oss

Jeg er storfornøyd med dagen, og vil takke alle kjøpere, selgere, frivillige og ufrivillige, dersom det var noen av dem der. Er fantastisk godt å ha så mye hjelp til auksjonene! Må også takke for at folk var svært flinke til å la oss i sekretæriatet være i fred, sånt blir det minimalt med differanse av!

Dersom noen lurer vil jeg overføre pengene fra storauksjonen til selgerne i morgen. Hvis det ikke skjer, så vet dere herved hvem dere kan skylde på.

Igjen, takk for en topp dag!
Godt jobba! Passe lengde, bra med fastprisbord, det blir mer flyt i auksjonen da.

Som StineMari sier litt lenger ned ble mange av plantene igjen til sist når folk hadde begynt å røre på seg, mens det var langt mellom posene i de to første øktene, det går muligens an å huske på jevnere fordeling til en annen gang. Kommer ikke på noe å pirke på egentlig, bare så det er sagt...

Takk for flott auksjon!
milo
[QUOTE=Torbjørn Jørgensen]Noen som har noen spennende pastaoppskrifter? Ble dyrt detta.

Selv om jeg garantert kommer til å synnes at du er et stort rass**l fordi du var der og koste deg og ikke jeg...
Hva ble med deg hjem da?
Tja, 4 stk L240, 4 stk L183, leksgruppe med caudimaculatus (buhu, en døde på vei hjem.. litt for mange pakka i en pose :/ ), leksgruppe med carlae, gruppe (nå tydeligvis leksgruppe :p) med Metae når det gjald Cory og maller og HAUGEvis med planter (arg! andemaaat!)
Plussmedlem
Altså, Torbjørn...
Andemat kunne jo jeg skaffet deg masse av.... Bøttevis, sekkevis, sikkert et TONN om du ønsket det... :-p

Neida...
Kunne godt tenkt meg både L240 og L183 jeg. Samt et par av de corygruppene... Men får vente til auksjonene i Sarp og Moss. Det er ganske overfylt her for tiden, så blir å selge ut endel da....
Da er penger overført til alle selgerne bortsett fra en. Vedkommende er kontaktet via mail og det vil nok bli rettet opp straks.
Torbjørn Jørgensen
[QUOTE=milo][QUOTE=Torbjørn Jørgensen]Noen som har noen spennende pastaoppskrifter? Ble dyrt detta.

Hva ble med deg hjem da?
Tja, 4 stk L240, 4 stk L183, leksgruppe med caudimaculatus (buhu, en døde på vei hjem.. litt for mange pakka i en pose :/ ), leksgruppe med carlae, gruppe (nå tydeligvis leksgruppe :p) med Metae når det gjald Cory og maller og HAUGEvis med planter (arg! andemaaat!)

Si ifra om du har noen hanner til overs av L183. Har 5 hunner
Var storfornøyd med årets auksjon, fikk med meg 2 stk Boliviansk sommerfuglciklider, 2 stk Killi og 7 stk Coridoras Sterbai. fikk først satt dem i akvariet i dag pga jeg skulle ha dem på jobben. Alle overlevde natten, og det ser ut som Sterbaien koser seg, har ikke sett så mye til sommerfuglcikliden eller killien, så regner med at disse gjemmer seg litt før dem tør å vise seg fram

I tillegg så fikk jeg bildet mitt printa i romeriket, så blir rikskjendis for en dag (Ikke at noen kommer til å bry seg, hehe)
Stine: ang tips, kjøre totalt naziregler på andemat. F.eks at selgere må skrive at det kan være andemat i. (#%&"#)
Torbjørn Jørgensen
Stine: ang tips, kjøre totalt naziregler på andemat. F.eks at selgere må skrive at det kan være andemat i. (#%&"#)

Er helt enig i at andemat er noe herk, karantene er tingen. Kjører alltid karantene på planter også, spiller ingen trille hvem eller hvor jeg får dem fra. Kjører også "karantene" i springvann i rene bøtter på planter jeg leverer fra meg med mindre noen kommer og plukker rett fra karet her, da får de ta dem med på eget ansvar.

Er helt sikker på at minst en av rundene med hvitprikk i starten kom med planter, en bitteliten smitteparasitt i en bitteliten vanndråpe er nok, og et par-tre døgn i bøtte klarer plantene helt fint.
Torbjørn Jørgensen

Absolutt ikke dumt. Knurra bra selv også når jeg la Hydrocotylen min i et av akvariene i den nye, fine reolen etter grundig skylling, og andematen fløt rundt. Plukking til den store gullmedalje. Men et problem vil jo være at man fortsatt ikke kan stole blindt på de som mener at sine planter er andematfrie, og at det kan bli stor prisforskjell som man kan utnytte. Men, jeg skal gruble på det! For det stiller jo også høyere krav til selgerne.
Man får vel kanskje bare gå ut fra at alle planter man kjøper på auksjon er infisert med andemat, heller det enn motsatt... så er man sikker.

Alle nye planter bør man først legge i en bøtte med vann to - tre dager. Sett bøtta på en benk eller et bord, så den ikke blir for kald på gulvet.
Gjelder spesielt i de tilfellene der du ikke selv har snakket med selger og ettertrykkelig får spurt om vedkommende har andemat i NOEN av sine kar. Ingen vits å spørre om det er andemat i plantene i posen, da får du bare "neeeei, jeg tror da ikke det?" eller "njæ, jeg kunne ikke se noen" eller "jeg plukka bort alt....".

Nei, regelen bør være: Rett i bøtta med alle nye planter! Der kan man innimellom ta hånden nedi og riste litt, for å se om det tilfeldigvis flyter opp noen andemat. Det er også mye lettere å plukke overflaten ren for andemat i en bøtte enn i et akvarium.

HVIS det dukker opp andemat i bøtta første dagen, forlenger jeg tiden plantene må ligge der for å renses.
Jeg vurderte faktisk å skrive "andematfri" på planteposene herfra. Har noen biter andemat igjen (etter plantekjøp på forrige auksjon...!) i 2 kar, men ellers har jeg greid å holde karene mine frie for andemat. Tror jeg skal skrive det på ved neste auksjon, så fremt til at jeg ikke får inn andemat igjen ;o)

Kjøpte en "trippel plantepose" denne gangen. Fikk ikke med andremat, men uhorvelige mengder snegler og snegleegg. Skylte plantene grundig og godt i lunket vann før de havnet i karene for å få bort mesteparten.

Ja, det er litt nedtur å kjøpe en stor grønn pose planter, bare for å oppdage av halvparten er andemat...

Hva med å lage noen andematretningslinjer ?

1. - garantert andematfri
2. - skylt/gjennomgått, men kan inneholde spor av andemat
3. - synlige mengder andemat

For oss som er opptatt av å ikke få inn andemat, så er det jo mulig å få høyere pris på plantepakker uten andemat.
Det å få plantene sneglefri er vel veldig vanskelig da de fleste av oss har disse i våres akvarier.

Med andemat, bør det opplyses på posene om det er med eller uten. Kan man garantere at plantene er andematfri, bør man også kunne sette navnet sitt og tlf nr på som en garanti. Dette vil gjøre planteposene mere atraktive

Min mening iallefall
Annemat
Sneiler klarer jeg ikke å ungå hos meg men har gudsjelov ikke skivesneiler mest poshorn. Når det gjelder planter kunne jeg hatt med meg 3 ganger så mye men jeg høster bare planter i fra andemat frie akvarier. Ofte følger det med annemat i fiskeposer også så man bør ikke ha værken fisk eller planter rett i akvariet før di er sjekket eller mellom lagret for å ungå å få med annemat i akvariene.

Når det gjelder dette med at objektene til enkelte kom seint la jeg merke til at det kom for mange av mine tidlig så var det en lang periode da det nesten ikke kom noen av mine så for å toppe seg mot slutten i gjen. Her på haugalandet og på jæren ungår vi dette ved at objektene blir satt med nr 1 først og fortløpende til siste selger. Under auksjonen starter en med et objekt fra nr 1 og videre i gjennom alle selgernrene for så å begyne på nr 1 i gjen. Så en som har 3 objekt vil få solgt alt på di 3 første rundene. Mens di som har med seg mange vil bli sittende i gjen til slutt. Vi har også et objekt tak på 20.
Et annet tips en snakkesalig mallekar på auksjonen nevnte og som jeg er helt enig i:
Hvis selgerene hadde merket posene sine med både selgernummer og posenummer, så hadde det vært lettere for folk i salen og kjenne igjen den enkelte posen som de har tittet på i pausen.

F.eks under auksjonen fant jeg en pose med L-183 fra selgernummer xx, som jeg muligens kunne tyde at var jente.. ble litt dyrt å kjøpe alle posene fra selgeren, siden pose på pose viste seg å være feil :p

Dette er jo ikke noe klubbene må kreve av selgere, men kanskje heller oppfordre til?
Objektnummer blir veldig mye jobb for vår sel, ja. Særlig hvis det samtidig skal registreres av sekretariatet. Men selgere står fritt fram til å merke sine poser med hva de vil, det kan være hjerter eller smilefjes for min del. Men kan naturligvis oppfordres til merking når samme selger har mange poser med samme art og fordeling
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap