Tvillingmammas akvarieveks og lidenskap (side 5)

Da er det tid for en eggoppdatering. Jeg har gitt opp å telle antall egg. Hvordan i alle dager skal jeg klare å telle dem? Da må jeg ødelegge mosebonken og det tør jeg ikke. De ser gyldene og fine ut. Ikke kritthvite, men litt sånn gylden brunfarge som man får i sola (ja bortsett fra solbrendt da )

Litt forsiktig optimist. Prøverå lese litt om tiden etter de er klekket, men føler jeg sitter litt fast. Og hukommelsen min har teflon hjerne så det ligger lapper med skrift om fisk på hele bordet

Ungene har ikke brydd seg om eggene så langt, men var veldig fornøyd overatfisken kom tilbake i karet sitt.Tror ikke de tørr å tro ennå dem heller.
Gratulerer med egg!
Juhu! Endelig lyktes det, og det høres ut som eggene er befruktet. Det unner jeg deg av hele mitt hjerte! Nå er det lenge siden jeg har vært på AF, og er ikke helt "med". Så jeg spør dumt nå, men hvem er FLEKKENE? Jeg tenkte flekket pansermalle / paleatus, er jeg helt på jordet? Jeg antar også at det er snakk om coryegg, siden gleden er stor. Jorda, all egging er bare glede, men med disse har du jo slitt litt. Det bobler litt i min mage også, og jeg krysser fingrene for deg!!
Ja det stemmer helt at det er paleatusene mine som har gjort jobben sin :P Tenkte å sette vann i 63 literen å se om jeg kunne overtale albinoene, men pumpa er ikke helt klar til å flyttes for seg selv ennå. Står til innkjøring i kar med pumper alt. Så frem til det får jeg vel nyte synet av en hummer i akvariet med sand

Er bare coryer som legger egg her, de andre er jo guppyer (bare hanner igjen) og platyer (trolig bare et kjønn igjen der også siden det har stoppa på dem) så erenkelt med hvem som egger Lurte på om jeg prøve å fjerne mallene i 180 literen og se om de hadde lyst til å egge, men jeg har jo yngelen til guppyene der så det får vel vente litt SElv om de har gått fra 60-80 stk til 20+. Så får vel smøre meg med tålmodighet å se hva som skjer. Ellers er planen at albinoene skal få leke litt når jeg har det trygt igjen. Kunne sikkert lagt egga i rekekaret der også noen unge tetraer. Men torte ikke :P

Og ja, de ser befrukta ut.Får bare håpe dette holder. Og at jeg klarer å få dem til å leve opp :P Har ikke klart å telle hvor mange dem er. Det er kanskje littskuff, men inni mosenkommer jeg ikke og vil helst ikkeforstyrredem ;D Er så redd at jeg skal klemme noen ihjel.

De var 2 dager i går kveld, så er i kveld 3 døgn. Wææææææææ, skummelt.
Morsdag

Og det har vist fiskene mine tenkt å feire. Eggene i 60 literen er gyldene og fine. Og når jeg står opp nå ser jeg at i 180 literen min har haraldschultziene begynt morsdagsgaven sin. Det var5+ egg i karet i morges sa mannen. Jeg tror det var 10-15 egg. Men det var jo noe med tellinga mi dag:P Flekkene gikk jo fra 5 til 6

Gradene i 60 literen ligger nå på 22 og jeg har ikke sett noe mugg. Tar kanskje litt lengre tid før man ser små, men håper dette skal funke.
Haraldschultziene fortsetter med flere gaver i løpet av dagen. Plukket ytterligere 8 egg etter at vi kom frastallen. Så da har de kommet i 60 literen sammen med flekkenes egg. Det er da 3 døgn i mellom disse, men regner med at det har lite å si.

Har hatt et godt vannbytte i 60 literen og også tatt pumpa fra 72 literen og satt i 60 literen. En Fluval 2+ innvendig, pakka inn i blåfiltersvamp. Mer yngelsikkert enn det som alt stod der. Så da kom Elite pumpa bort til 72 literen, enn så lenge da.
Super morsdagspresang du har fått i år da
Ja det er helt utrolig! Hvem skulle vel trodd det. Og jeg har helt ærlig ikke gjort noe for haraldene mine. Dvs jeg skulle bytta vann der for flere dager siden, men utsatt det, kanskje det er hemmeligheten Og de har vist lagt sin elsk på et fast sted å egge så da er det lett å komme til. Og man blir jo dreven på å få dem av. Alle sitter pent i mosa mi nå.

Og jo mer egg det kommer jo mere tegninger får jeg av ungene i dag så jeg tror sannelig dette er smittsomt jeg
Enkelte arter legger helst egg i "skittent vann" så det kan jo være svaret på dine Haraldschultzier.

Veldig greit når de legger egg der de er lett å plukke også ,ikke alltid det er tilfelle
Ja det er jo lov å håpe. Har utsatt bytte av vann noen dager for å se om de kommer med flere gaver. Og da blir alle karene tatt i samma slengen. Filtrene på pumpene er nylig tatt så sånnsett ikke noe å si. Ene pumpa er jeg ikke fornøyd med i det hele tatt, så antar jeg kommer med nål, smykketråd og blåfiltermatte en dag formen er god. Vips, så ble pumpa til et filterhjørne

Har forresten filterhjørner i 90 literen, 60 literen, 128litere så har jo litt allerede. Håper å få til på 180 literen også, men i 72 literen er det elite pumpe og den er ikke bare bare å lage noe hjørne ut av. Antar den finner veien ut etterhvert. Stod jo fluval pumpe der, men den flytta til yngelkaret nå i kveld. Ettermiddag var det kanskje.
Så heldig du er som får coryene til å yngle Blir spennende om det blir bebiser nå
Ja det er en smule spennende. Plukket ytterligere 8 før vi la oss fra haraldene. De har vært særdeles gavemilde siden de ikke har starta en gang før nå. Og de ser fine ut alle sammen, så langt. Men vi får se Spennende er det uansett. Men det kan nok gå noen dager siden tempen ligger på 22-23grader.
ååå så gøy da! Gratulerer så masse flinka
Alle egg utenom et er borte. Men jeg ser ikke noe yngel heller. Lurer på om den mosa skjuler mye rart jeg. De har ganske mye å sysselsette seg med om de er der så det kan vel ta tid før jeg er heldig å se dem antar jeg.

En harald har skade på siden, trodde først på hvitprikk, men så fort at den er skadd. Spiser normalt og er normal aktiv og det ser ut til å leges dag for dag. Henger litt på.

Sikkler på nye planter og er tom for esha 2000, men det var webzoo også! De har det på akvariekjelleren, men er de seriøse og raske å handle fra tro? Da ville jeg hatt med noen planter i samme slengen også, men ser det står at man selv skal anta vekt og DET synes jeg jo er veldig vannskelig da. Bahhhh.

Det egges jevtn på haraldene og jeg iler til å redder egg. De ender i 60 literen. Det nærmer seg 4 uker for pumpene som står til innkjøring også så har så smått begynt å tenke på å sette opp kar og hvordan nå da. I mitt tempo så går det ikke særlig fort så greit å tenke lenge før noe skjer Har ikke hast nei.
Juhu, da har mannen sett cory babyer i akvariet. Jeg tror jeg klarte å se en til slutt, men veldig usikker. De er godt gjemt i mosen slik jeg antok først og fremst. Men det er i alle fall liv i akvariet. Det er vel det viktigste
Da var det bare å innse det. Vi har ikke klart å få noen coryer til å leve opp. Akkurat nå er jeg der at jeg ikke vet om jeg orker et nytt forsøk. Og veldig usikker på hvordan jeg evt skal gjøre det. Men men.
Om ikke jeg orker nye forsøk gjør vist fiskene mine det. I dag har jeg skullet flytte venezuelaene bort i den nye 60 literen som var klar for fisk. Og hva skjer? De har ikke flytteplaner. Så i ren frustrasjon ender albinoene i lekskaret mitt som også er 60 liter. Og så begynner jakten på de søte små som ikke har flytteplaner. Vel, de tapte og jeg vant! Så nå bor de alene og jeg håper å få feta de godt opp og senere kanskje få lek på dem.

Albinoene har jeg sånn halvhjertet foret for litt lek og det skjer noe i karet, men hvor seriøst det er er jeg mer usikker på.

Men midt i min usikkerhet så har vist Haraldschulzi'ene bestemt seg for at tiden er inne. De er nå alene i 180 literen og 54 egg ble jeg beæret så langt. Har pr nå ikke noe sted å flytte disse eggene og så tenkte jeg litt som så at ok, forrige gang ble det ikke noe av, nå skal jeg ikke røre eggene og så håper jeg et lite antall kan klekke. Og ikke bli spist av sine foreldre.
Såret på den ene haralden er på god bedringens vei og han ser ikke plaget ut. Tror fremdeles dette er skade etter lek forrige gang. Leste nylig at noen langsnuter kan være litt voldsomme og ende litt galt. Kanskje jeg har en slik en. Hvem vet?

Veldig fornøyd med plantene og beplantinga i 90 literen min. OG når jeg så nærmere etter fant jeg rekebabyer. Det er jo nesten ikke reker igjen der etter ei krise for en tid siden så jeg ble meget overrasket. Men det ser sannelig ut som disse trives og babyen jeg så var en liten fin str på og absolutt ikke sky. Vurderer å utvide og satse litt på reker igjen.

Har også tinget 10 paleatus som antagelig kommer neste onsdag. Og her om dagen kom det ytterligere 4 albinoer. Platyene har også fått en del små babyer og guppybabyene har ikke avgått med døden og er blitt flytta over i karet til platyer og paleatus. Det er forbausende mye jenter, minst 6 av 9 er jenter. Og i alle fall 1 gutt og til å være meg er det veldig bra, jeg får som oftest bare gutter. Har kun en voksen han igjen og hadde vel planer om å gi meg helt med guppy. Men får jo litt lyst om dette utvikkler seg rett da.
Synd med disse cory-yngelene dine ,men ikke gi opp ennå ,det blir nok noen småttiser til slutt.

Men hvilke forhold gir du dem ?
20 egg borte i natt. Vet ikke om jeg orker å tenke så mye på det. Noen av eggene ser ganske brune ut og noen litt mer gyldene.

venezuelanusene ser ikke ut som de trives i sitt nye hjem ennå. Så mylig de flytter tilbake i 72 literen. En strek i regninga.

Albinoene trives godt i nytt hjem og farter rundt som skikkelig tullinger. Herlig å følge med.

Det har blitt en søvnløs natt i natt. Smertene er nå så inntense at jeg snart griner. Og jeg skal i møte etterpå så jeg kan ikke bare ta vare på meg sjøl og kjøreforholda er pyton, fin kombinasjon med null søvn.

Tekte å sette opp en ny pumpe for litt mer sirkulasjon i lekskaret mitt, om det fortsetter å være lekskar da. Det er heller uvist.

Tempen i 180 literen der eggene er er på 24 grader og er ikke snakk om å få den ned Samme hva jeg gjør. Nei det er ikke varmekolbe i karet, har det ikke vært siden tempen gikk til30 grader da det var ny oppsatt. Er jeg hjemme er det opp med dekslene på toppen, men det hjelper lite egentlig. Men går i alle fall ikke opp. OG ph ligger på rundt 6,5-7. Målte ph i nyoppsatt kar i går før jeg skulle sette fisk i det og da var den på 5,5. Springen er det samme. Er helt håpløst. En uke er springen på nesten 7 og andre uka på 5! Har buffer for slike tiltak! Men alikevel, blir så frustrert. Og er ellers ikke sjeldent at det er noe galt med vannslangen rundt pumpehuset her heller og kommunen stenger av uten varsel etc. Blæ.
Kan ikke tenke meg at det gjør noe at temperaturen er 24 grader ,selv kommer jeg aldri under den temperaturen og egg klekkes for det. Ihvertfall når eggene legges i eget kar med sirkulasjon i (pumpe),

Men det du må være veldig forsiktig med er når du skal ta vannbytte, ikke stort vannbytte ,heller små men ofte og lik temperatur. Yngel er utrolig sensibel når det gjelder endring i temperatur og ph forskjell.

Håper ellers at helsen din kommer seg litt etterhvert ,smerter er ikke kjekkt å ha ,god bedring .
Vannbytter bekymrer meg lite egentlig. Det gikk veldig bra sist, men jeg tror at det noen så som yngel var helt annet i karet. Tror ikke noe klekka og så så jeg meg blind på det. Men men.

Storekaret har jeg gitt opp føler jeg, dagtid med lys 25 grader sommer som vinter, kaldt i rommet eller ei og nattetid uten lys 24 grader. Kaldtvannsbytte ned i 18 grader og vips er tempen oppe i løpet av natta igjen. At det er mulig. Eneste karet som ikke har skjønt at det liksom skal gå litt tid.

Har latt eggene sitte i så får vi se. Ser ut som det i alle fall er de 34 eggene der fra i morges ennå. Men sliter så med migrene og fult i alle kar så å lure vekk egg nå går bare ikke. Om ikke en viss fyr fikser lyset på 112 literen, men da må det jo settes opp, har innkjørt pumpte til det, men alt sån tar tid og vet ennå ikke hva som er galt med lyset. Vet ikke om jeg liker det lyset asså :P Kan jo ikke ha det uten topp da det er heldekkende tokk for kattene liker å leke om dagen og danser gjerne oppå platene. Ser ikke for meg at de svømmer så godt Ogvil ikke utsette fisk eller noe for slike ulydigheter (som forøvrig velter blomstene mine hver natt så jeg må redd roser og det som er hver morgen).

Sirkulasjonen i store karet er veldig bra og i alle utenom i klekkekaret. Dvs den er bra, bare jeg som ikke er fornøyd med den slik den er. Så det blir nok neste gang jeg bestiller fra webzoo å bestille en sirkulasjonspumpe der. Frem til da har jeg tenkt å støtte opp med en det er litt futt i som jeg har sånn ved siden av, men den er jo egentlig for liten så no jobb alene gjør den ikke

Planen er nok først å skaffe noen planter i akvariene mine pr nå. Spesielt siden det er blitt så mange nye kar. Så blir det nok å konsentrere seg om to sirkulasjonspumper og hva jeg enn måtte trenge for å få den komplette (ja takk til tips eller råd) og etter det vurdere å sette opp to kar til. Det ene karet må silikoniseres først da, det andre må fikses lys på. Kremt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap