- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Kampen mot nitrit (side 5)
Kampen mot nitrit (side 5)
Sitter å planlegger hva jeg har lyst på av fisk når 200 litern er ferdig innkjørt, og lurer på om disse kan gå sammen, og nå har jeg gått ut ifra ph-verdi samt tempratur..
4stk otto
10 stk neontetra( har lyst på kardinal men de skal ha 6 i ph, og jeg har 7)
6 stk Corydoras adolfi
4 stk Black Molly
Er dette arter som er greit å få tak i dyrebutikkene?
Kom gjerne med innspill, samt vet jeg ikke kan slippe oppi alle fiskene på en gang, men hva lønner det seg å starte med først fra lista da??
4stk otto
10 stk neontetra( har lyst på kardinal men de skal ha 6 i ph, og jeg har 7)
6 stk Corydoras adolfi
4 stk Black Molly
Er dette arter som er greit å få tak i dyrebutikkene?
Kom gjerne med innspill, samt vet jeg ikke kan slippe oppi alle fiskene på en gang, men hva lønner det seg å starte med først fra lista da??
Postet 19.10.12 kl 14:03
Postet 19.10.12 kl 15:34
Postet 19.10.12 kl 15:44
Postet 19.10.12 kl 17:03
Postet 20.10.12 kl 19:36
Postet 20.10.12 kl 21:08
Hei Kabe
Satte opp ei liste m 4 otto, 10 kardinaltetra, 6 Corydoras adolfi og 4 stk Black Molly...
Men etter å ha sett str på fisken i dyrebutikken skjønner jeg jo det at det er veldig lite fisk for 180 litern vår he he... Så vi får vel se hva det blir..
Har fått tips om en fyr som driver en zoo butikk i nærheten som er ekstrem flink på fisk, så vi skal ta en tur ned til han og vise hvordan karet er innredet og så kan jo han komme med forslag
Satte opp ei liste m 4 otto, 10 kardinaltetra, 6 Corydoras adolfi og 4 stk Black Molly...
Men etter å ha sett str på fisken i dyrebutikken skjønner jeg jo det at det er veldig lite fisk for 180 litern vår he he... Så vi får vel se hva det blir..
Har fått tips om en fyr som driver en zoo butikk i nærheten som er ekstrem flink på fisk, så vi skal ta en tur ned til han og vise hvordan karet er innredet og så kan jo han komme med forslag
Postet 20.10.12 kl 21:42
Postet 20.10.12 kl 21:44
Ved valg av fisk så husk og sjekke hvilke verdier du har i vannet først.. Kardinal og molly skal jo ha forskjellige PH verdier feks..
Selv har jeg kardinaler gående i PH rundt 8 som det er i kranvannet her, men det kommer av at når jeg kjøpte dem så var vann vann for meg, så lenge det var klart.. Hehe.. (vet bedre nå heldigvis)
Så mitt forslag til fisk er og sjekke hva slags verdier vannet ditt har rett fra krana, og velge fisk etter det. Ikke gjøre ting mer komplisert enn nødvendig nå i starten om du skjønner..
Når det gjelder vannbytter nå i starten så er det jo flere ting som spiller inn..
Har du fått kickstartet filteret skikkelig?
Har du fisk i vannet nå?
Bruker du salmiakk metoden??
Så fasit svar er vanskelig og komme med uten og vite hva du har gjort fra A til NÅ..
Selv har jeg kardinaler gående i PH rundt 8 som det er i kranvannet her, men det kommer av at når jeg kjøpte dem så var vann vann for meg, så lenge det var klart.. Hehe.. (vet bedre nå heldigvis)
Så mitt forslag til fisk er og sjekke hva slags verdier vannet ditt har rett fra krana, og velge fisk etter det. Ikke gjøre ting mer komplisert enn nødvendig nå i starten om du skjønner..
Når det gjelder vannbytter nå i starten så er det jo flere ting som spiller inn..
Har du fått kickstartet filteret skikkelig?
Har du fisk i vannet nå?
Bruker du salmiakk metoden??
Så fasit svar er vanskelig og komme med uten og vite hva du har gjort fra A til NÅ..
Postet 20.10.12 kl 23:05
Hege nybegynnerHei Kabe :-) Satte opp ei liste m 4 otto, 10 kardinaltetra, 6 Corydoras adolfi og 4 stk Black Molly... Men etter å ha sett str på fisken i dyrebutikken skjønner jeg jo det at det er veldig lite fisk for 180 litern vår he he... Så vi får vel se hva det blir.. Har fått tips om en fyr som driver en zoo butikk i nærheten som er ekstrem flink på fisk, så vi skal ta en tur ned til han og vise hvordan karet er innredet og så kan jo han komme med forslag :-)
Ja det tror jeg på! vi har bygd opp mye sølvhai bl.a. i 180 literen vår og det ga mer liv ja. Så vil tro dere ser at 180 liter trenger mengder med fisk eller større fisk for å synes Morro lell.
Kan ellers anbefalle Dahls i Moss om du skal ha tips og hjelp. Samtidig er prisene veldig snille og de gir gjerne rabatt om du kjøper en del av hvert slag. Må bare treffe på de rette folka Har en yndlingsmann der nede kan du si og handler konsekvent kun av han! Mulig litt bortskjemt. men også der jeg har fonni billigst frossentfor bortsett fra en nettbutikk som holder til i Larkollen.
Postet 21.10.12 kl 10:22
Har flyttet den ene kinesiske algespiseren over i det nye 180 litern, og har også satt i det gamle filteret fra 50 litern som går samtidig med filteret i karet..
Og målingene er etter et døgn: Nitrit-0,01, Nitrat-0,05, Amoniakk-0,05 og Ph-7
Så foreløpig er vannverdiene strålende, så da bytter jeg ikke vann i dag.
Det rare er at nitriten i 50 litern min er også nå helt tilfredstillende Har flyttet det til kjøkkene hvor jeg lar det stå å gå med noen planter i..
Fikk nå tilbud om å få noen fisk av en nabo jeg ikke ante hadde akvarie for ho vil ikke ha det lenger, og spurte da hvilke fisketyper det var og da svarte ho:
2 stk sugemaller
2 stk svarte og orange me striper
1 stk neon
1 gullfisk
He he he..litt vanskelig å vite typene da bortsett fra den ene stakkars neoen
Siden jeg har hørt at gullfisk bare bør bo sammen med gullfisk og at de spiser opp plantene, så sa jeg at jeg kunne overta de andre og så får jeg etterhvert finne ut hvilke fisketyper det er..
Tenkte samtidig at jeg kunne få filtergugge av ho så sant ho ikke har vasket filteret nå nylig..Er jo ikke så mange fisk det da mht belastning av filterene i det nye karet???
Og må spørre, tåler fiskene tempsvingninger på ca 1 grad? Har ikke i varmekolben da lysa varmer opp vannet, og holder på varmen over natta..
Og målingene er etter et døgn: Nitrit-0,01, Nitrat-0,05, Amoniakk-0,05 og Ph-7
Så foreløpig er vannverdiene strålende, så da bytter jeg ikke vann i dag.
Det rare er at nitriten i 50 litern min er også nå helt tilfredstillende Har flyttet det til kjøkkene hvor jeg lar det stå å gå med noen planter i..
Fikk nå tilbud om å få noen fisk av en nabo jeg ikke ante hadde akvarie for ho vil ikke ha det lenger, og spurte da hvilke fisketyper det var og da svarte ho:
2 stk sugemaller
2 stk svarte og orange me striper
1 stk neon
1 gullfisk
He he he..litt vanskelig å vite typene da bortsett fra den ene stakkars neoen
Siden jeg har hørt at gullfisk bare bør bo sammen med gullfisk og at de spiser opp plantene, så sa jeg at jeg kunne overta de andre og så får jeg etterhvert finne ut hvilke fisketyper det er..
Tenkte samtidig at jeg kunne få filtergugge av ho så sant ho ikke har vasket filteret nå nylig..Er jo ikke så mange fisk det da mht belastning av filterene i det nye karet???
Og må spørre, tåler fiskene tempsvingninger på ca 1 grad? Har ikke i varmekolben da lysa varmer opp vannet, og holder på varmen over natta..
Postet 21.10.12 kl 10:34
Jeg har ikke varmekolbe i 180 literen vår. Det er kun etter kaldtvannsbytte jeg sette i varmekolbe. Og vannet stiger jo sakte og sikkert både opp og ned ettersom det blir varmet opp. Så de bli jo klargjort for forandringen underveis om du skjønner. De aller fleste tåler det nok helt greit. Er vel evt yngel som kan være litt vare på det.
Postet 21.10.12 kl 10:56
Da har de nye beboerne flyttet inn
Det er 2 praktbotiar, 1 kardinaltetra, 1 svart neontetra og 2 maller, men de har jeg ikke funnet ut hva er ennå.. De er sorte med svak tigermønster på og svære ryggfinner, den ene er ganske så stor...
Fikk også filtergugge som heg hadde oppi det store filteret.. Er veldig spent på om karet er klart, men ho skulle "kille" dem da karet hennes skulle ut i dag, og da tenkte jeg det er greit å prøve om de trives her..
Skal ta nye målinger i kveld.. Måtte jo gi de bittelitt mat
Det er 2 praktbotiar, 1 kardinaltetra, 1 svart neontetra og 2 maller, men de har jeg ikke funnet ut hva er ennå.. De er sorte med svak tigermønster på og svære ryggfinner, den ene er ganske så stor...
Fikk også filtergugge som heg hadde oppi det store filteret.. Er veldig spent på om karet er klart, men ho skulle "kille" dem da karet hennes skulle ut i dag, og da tenkte jeg det er greit å prøve om de trives her..
Skal ta nye målinger i kveld.. Måtte jo gi de bittelitt mat
Postet 21.10.12 kl 13:33
Postet 21.10.12 kl 13:38
Nei, det er ikke gibbiceps... Phuuu..
Skal prøve å få tatt bilde av dem.. Og alle disse fiskene her + en gullfisk har bodd i et kar på 40 liter... Der var det bare grus, noen få små dekorasjoner og ingen planter.. Ho gjorde rent hele karet ca 2.hver uke, la fiskene i vanlig lunket ferskvann fra krana mens rengjøringen pågikk og så slapp de oppi rengjort kar.. Og de har faktisk levd sånn i ca 6 mnd...
Skal prøve å få tatt bilde av dem.. Og alle disse fiskene her + en gullfisk har bodd i et kar på 40 liter... Der var det bare grus, noen få små dekorasjoner og ingen planter.. Ho gjorde rent hele karet ca 2.hver uke, la fiskene i vanlig lunket ferskvann fra krana mens rengjøringen pågikk og så slapp de oppi rengjort kar.. Og de har faktisk levd sånn i ca 6 mnd...
Postet 21.10.12 kl 16:22
Postet 21.10.12 kl 16:32
Å nei... Snakket m han som hadde den store før, og han sa det var en Pleco, og etter jeg har tittet på bilde, samt telt ryggfinner viser det seg at det er en L.pardalis
L-021
Kjære vene, de skal jo ha minst 1000 liter..
Den minste har jeg ikke funnet ut av ennå..
Så da må jeg iallefall gi bort den store, så er det noen i nærheten som har plass og vil ha den så si ifra...
L-021
Kjære vene, de skal jo ha minst 1000 liter..
Den minste har jeg ikke funnet ut av ennå..
Så da må jeg iallefall gi bort den store, så er det noen i nærheten som har plass og vil ha den så si ifra...
Postet 21.10.12 kl 17:09
Postet 21.10.12 kl 18:04
Hehe.. Ja ja.. en L-021 er jo verre enn Gibbi.. LOL
Ikke lett og være snill og skal redde dyr alltid..
Mens jeg startet opp min 190 liter var det noen på facebook som trengte hjelp pga et ødelagt kar, og måtte omplassere en "stor" malle. Ca 25 cm sa dem.
Så, dum som jeg er sa jeg at om ingen andre kunne så kunne den få bo i 54 literen her til 190 literen var ferdig. Dem mente at det var mer enn stort nok for den siden den bodde i en 150 liter nå..
Reiste for og hente den og fikk nesten hakeslipp..
Den var i overkant 40 cm lang og rundt 12-14 cm bred over hodet.
Lang historie kort. Jeg fikk omplassert den til en arb kollega senere samme kveld..
Ikke lett og være snill og skal redde dyr alltid..
Mens jeg startet opp min 190 liter var det noen på facebook som trengte hjelp pga et ødelagt kar, og måtte omplassere en "stor" malle. Ca 25 cm sa dem.
Så, dum som jeg er sa jeg at om ingen andre kunne så kunne den få bo i 54 literen her til 190 literen var ferdig. Dem mente at det var mer enn stort nok for den siden den bodde i en 150 liter nå..
Reiste for og hente den og fikk nesten hakeslipp..
Den var i overkant 40 cm lang og rundt 12-14 cm bred over hodet.
Lang historie kort. Jeg fikk omplassert den til en arb kollega senere samme kveld..
Postet 21.10.12 kl 19:14
He he he.. du sier noe Kabe.. Hvis jeg noen gang skal overta noen fisker så skal jeg på forhånd sjekke ut type føre jeg sier ja... Skal høre med han zoo fyren jeg skal til i morgen om han vil overta den...
Har sittet og tittet på praktbotiane, for noen artige og aktive skruer..
Ancistrusen er veldig til å suge på den ene planten jeg har, men den er litt for tung så bladene knekker nesten, og jeg sitter på utsiden og "kjefter" he he..
Synes ille synd på begge tetraene og den kinesiske algespiseren min som alle er alene som arter.. Skal høre litt med han zoofyren om jeg kan belaste karet mitt mere nå sånn at i allefall kardinaltetraen kan få noen flere "venner", og så fylle på med svart neontetra senere...
Har sittet og tittet på praktbotiane, for noen artige og aktive skruer..
Ancistrusen er veldig til å suge på den ene planten jeg har, men den er litt for tung så bladene knekker nesten, og jeg sitter på utsiden og "kjefter" he he..
Synes ille synd på begge tetraene og den kinesiske algespiseren min som alle er alene som arter.. Skal høre litt med han zoofyren om jeg kan belaste karet mitt mere nå sånn at i allefall kardinaltetraen kan få noen flere "venner", og så fylle på med svart neontetra senere...
Postet 21.10.12 kl 20:26