Mine første vannmålinger. (side 5)

SilverShaded
Veldig bra...sa jo du ville få det med NH3-mengde "i fingene" ganske fort. Burde bli nitrat å spore ganske snart nå. Det er bra du får opp temperaturen ! Tipper at den grusen din er medskyldig når det gjelder pH (og KH/GH, seff). Blir nok enklere når du bytter bunnlaget senere. Og som sagt vil pH gå nedover når nitrat produseres.


Det er jo mye nitrat nå... regner med at det ikke går ned før jeg begynner med vannbytter? Det jeg venter på nå er at nitritten skal begynne å synke. Nitrat slår jo ut av skalan når jeg tester NO3
Ja, jeg var nok ikke helt våken med det svaret ! Du har jo nitrat i bøtter og spann. Men ikke nok nitritt-bakterier riktig enda. Jeg ville tatt et 30% vannbytte foe å redusere noe på nitraten.
17.1 – dag 27
Måler:
NH3: 5,0 mg/l
NO2: 3,3 mg/l
Stusser over at det økte til 5mg/l med ammoniakk i dag, etter at jeg målte 3,0 mg i går ettermiddag, over en time etter jeg fylte på med salmi. Jaja… NO2 – minker ikke ennå.
Bytter ca 5 liter vann i dag, ca 10 %. Har ikke i mer salmi nå, i og med at verdien var så høy.
Kjøper sand på lørdag og håper jeg kan bytte på søndag. Men nå kjenner jeg tålmodigheten begynner å vente på fall i NO2 :P
Som SilverShaded skriver, dette går jo helt fint. Ikke vær bekymret over at NO2 fortsatt er høy. Du tilsetter jo eterhvert mer ammoniakk enn i begynnelsen, altså bryter bakteriene ned en øket mengde NH4 til en tilsvarende øket mengde NO2. Når NO2 ikke stiger ytterligere, tyder det på at disse bakteriene er mange nok til å ta seg av den større daglige dosen du tilsetter (som altså blir til NO2) slik at du plutselig en dag ser nær null i nitritt.

Ang. høyere verdi NH4: Det kan hende at siste dose ammoniakk ikke hadde blandet seg godt nok ut da du foretok målingen.
Ja, dette går så det suser..
Tok en ekstra titt på salmiakk-metode tråden din, Sigmund...ser at du hadde jo NO2-topp i hvertfall 10 dager. Så mitt tips angående nedgang i nitritt står ved lag, Frode.
SilverShaded
Ja, dette går så det suser.. :-) Tok en ekstra titt på salmiakk-metode tråden din, Sigmund...ser at du hadde jo NO2-topp i hvertfall 10 dager. Så mitt tips angående nedgang i nitritt står ved lag, Frode.


Blir spennende å se om NO2 begynner å falle snart da, har vært stabil høy i ca 9 dager nå, uten at jeg har sjekket loggen for nøyaktighet i antall dager. Men det får jeg sjekke i kveld når jeg utfører kveldens måling.
18.1 – dag 28

Måler:
NO2: 3,3 mg/l For 9 dag på rad..
NH3: 1,5*
PH 8,5
*Jeg gikk tom for dråper i flaske nr 1 så jeg fikk bare 7 av 14 dråper – så jeg er veldig usikker på hvor nøyaktig den er.

Så nå må jeg ut å kjøpe nye tester, antar jeg finner det på en butikk i morgen. Men i og med at jeg reiser bort i morgen, så blir det ikke testing før på søndag. Kommer til å ha i en teskje med salmiakk før jeg drar i morgen for å fortsette å fore bakteriene.
Høres helt greit ut. Nærmer seg nok knekkpunktet på kurven nå..
20.1 - dag 30.
Måler:
NH3 - 0 mg/l
NO2: 3,3 mg/l
pH: 8,5

Det er fortsatt høyt på Nitritt (NO2) - Siden det er søndag i dag og uka mi blir litt kaos, så velger jeg å bytte ut grusen med sand. Men før jeg bytter så har jeg i en teskje med Salmiakk. 3 ml. Så tapper jeg vannet i bøtter, flytter filteret i den ene bøtta, og legger plantene i en av bøttene. Jeg tappet i en bøtte på fredag - 10 liter som jeg skulle ha til vannbytte i dag. Målet nå er å ha lavere pH og ferdig nitrifikasjonssyklus før neste helg. Etter vannbyttet måler jeg NH3 til 3,0 mg/l. Jeg er veldig fornøyd med substratbyttet. Selv om jeg kanskje burde ha ventet til etter at karet var helt innkjørt så valgte jeg å gjøre det nå delvis pga at jeg har tid i dag, og fordi jeg er over snittet lei av høy pH.

Du kan lese hele journalen her:
http://fiskenivannet.blogspot.no/p/blog-page.html
Vi får jo se...men med substratbytte og alt, så tror jeg det er litt optimistisk å satse på at karet er "sikkert" innen neste helg.
21.1 - dag 31.

Måler:
pH: 8,5
KH: 7 dH
GH: 12 dH
NH3: 1,0 mg/l
NO2: 3,3 mg/l
NO3: 100 mg/l
CO2: 0,7
Har i en teskje med Salmiakk i dag også, ikke helt full, men nesten. Den eneste markante endringen etter byttet av substrat er at KH har falt fra 9 til 7.
GH, KH og pH går nok ikke ned før du gjør et mega-vannbytte når alt er klart.
SilverShaded
GH, KH og pH går nok ikke ned før du gjør et mega-vannbytte når alt er klart.


ok. Da får en bare vente litt. Håper å få PH ned til 7-7,5 for da kan jeg finne fisk i butikkene, de hadde svært lite fisk som egnet seg for et kar på 8+ i pH.
pH vil stabilisere seg rundt kranvann-verdien din etter hvert, eller eventuelt rn lavere verdi hvis du trikser med vannet. Men det kan ta litt litt tid og noen delvannsbytter å komme dit. Og det er egentlig bra for filterbakteriene, ellers får de seg en alvorlig knekk om du bråendrer alt i miljøet de er "vokst opp" med. Det er egentlig ikke noe i veien for å gjøre noen små bytter sånn annenhver dag...bare en bøtte eller så for å få til en sakte tilvenning.
22.1 - dag 32.

Måler:
pH: 8,5
NH3: 5,0 mg/l
NO2: 3,3 mg/l
Tok i en teskje med salmiakk sent i går kveld, omtrent kl 2300. Så 3ml er nok litt mye. Men lar det stå nå. Ellers ikke mye nytt å melde i dag.
23.1 - dag 33. og 24.1 - dag 34.
23.1 - Dag 33.
Som i går, ingen endring, gjør ikke noe mer. Virker som om substratbyttet tok livet av mange gode bakterier, så ting går litt trått her nå.

24.1 - Dag 34.
Denne dagen har jeg ventet på. Måler endelig en mer fornuftig pH.
Måler:
pH: 7,5
NH3: 3,0 mg/l
NO2: 3,3 mg/l

Nå begynner jeg å bli utålmodig på NO2 at den ikke synker snart, men må vel klandre meg selv litt pga av substratbyttet, men nå har jeg i det minste en mer levelig pH, så får det heller vente litt ekstra med fisken.
25.1 - dag 35.
Full rulle med målinger i dag. Det ser ut som om plantene trives bedre nå også. Venter fortsatt på NO2-knekken. All NH3 er borte i dag. Har laget meg "dråpeteller" og har i 5 dråper med salmi i kveld.
Måler:
pH: 7,5
KH: 4 dH
GH: 14 dH
NO2: 3,3 mg/l
NO3: 100 mg/l
NH3: 0 mg/l
CO2: 4 mg/l

Funderer litt på NO2 verdiene dine. NO2 har vært 3,3 i mange dager nå. Ettersom NH3 synker mellom hver tilsetning, og nå sist ned til null, skal egentlig NO2 øke, med mindre den brytes ned i samme takt som ammoniakk tilsettes. Det gjør den åpenbart hos deg, siden den ikke øker. Da burde imidlertid også NO3 øke til over 100 om du ikke bytter vann. Det er for meg et misforhold mellom resultatene for NO2 og NO3.

Er du sikker å at NO2 målingene dine er riktige? Testvæsken er ikke gått ut på dato? Dere ser riktig farge? Eventuelt om NO3 egentlig er høyere?

Det er ikke slik at jeg tror du gjør noe galt, men jeg klarer ikke å se hvorfor resultatene er slik.

Det kan være at du i løpet av få dager vil se at NO2 stuper mot null. De bakteriene som tar seg av nitritt må snart være mange nok til å fikse dette.
Sigmund - ex 530
Funderer litt på NO2 verdiene dine. NO2 har vært 3,3 i mange dager nå. Ettersom NH3 synker mellom hver tilsetning, og nå sist ned til null, skal egentlig NO2 øke, med mindre den brytes ned i samme takt som ammoniakk tilsettes. Det gjør den åpenbart hos deg, siden den ikke øker. Da burde imidlertid også NO3 øke til over 100 om du ikke bytter vann. Det er for meg et misforhold mellom resultatene for NO2 og NO3. Er du sikker å at NO2 målingene dine er riktige? Testvæsken er ikke gått ut på dato? Dere ser riktig farge? Eventuelt om NO3 egentlig er høyere? Det er ikke slik at jeg tror du gjør noe galt, men jeg klarer ikke å se hvorfor resultatene er slik. Det kan være at du i løpet av få dager vil se at NO2 stuper mot null. De bakteriene som tar seg av nitritt må snart være mange nok til å fikse dette.


Ja venter i spenning på at NO2 minker. Måleren går bare til 3,3 mg/l trolig er det mye mer, for fargen er veldig mørk. Går nesten på det mørkeste etter 2 av 7 dråper. Så jeg har ikke høy nok skala kanskje. NO3 har jeg max 100mg/l på fargekartet og den ligger der.

Jeg har tenkt å tilsette minimalt med salmiakk i noen dager nå, for å se om det gjør at NO2 begynner å minke. Så hadde i kun 5 dråper i dag.

+ at jeg byttet substrat fra grus til sand for noen dager siden, så det har nok også kanskje "forsinket" prosessen. Jeg tipper NO2 har hatt skyhøye verdier en stund for fargen er kjempemørk - som guttungen sier "ute av skalaen" Byttet 10 liter vann i forbindelse med substratbyttet også.

Kan ikke se noen form for datostempling på produktene. Jeg tror kanskje bare at verdien overstiger 3,3 så kraftig at det kan ta litt tid..? Derfor står det 3,3 også for det går ikke høyere på skalaen.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap