Mitt rekeakvarium + (side 5)

Da er Anubiasene mine flyttet til 17L. Siden de er amerikanske ville jeg ikke ha de i den asiatiske biotopen i 180L. Keramikkpotta har også flyttet hjem igjen :-P

Dette betyr forøvrig at det er ekstremt tomt og stusselig i 180L inntil jeg får bestemt meg for hvordan det skal se ut
_
For øyeblikket har jeg to poser på fanget. Den ene inneholder reker og den andre et nigeriakilli par. Disse skal få lov til å bo i 17L som nå er ganske godt beplantet.

Ferden er snart slutt og de skal få lov til å bli sluppet ut i karet, men skal selvfølgelig la dem venne seg til vannet først. Putte vann i posen etc..

Herved inflyttet!
Da er kirsebærrekene og Nigeriakilliparet herved flyttet inn

Rekene gjemte seg fort under moseballen, mens killihannen skyndte seg rundt og skulle se hvor han hadde kommet hen. Killihunnen ble fort borte i plantene så fikk bare et bilde av henne.
Et bilde av en tom 17L og en søt killihunn
Rekedød :(
Da har dessverre en av rekene mine prøvd på et fluktforsøk ut av karet med døden som følger.

Fant den fine røde reka liggende oppå dekkglasset urørlig. Dyttet borti den og det var litt liv så prøvde å dytte den forsiktig tilbake i karet. Den kjempet hardt, men var ikke veldig stødig eller særlig riktig vei. Litt opp ned og litt på siden. Og da Killihunnen viste litt interesse hoppet den unna, men den døde rett etterpå. Kanskje av angst?

Jaja, nå ligger stakkars reka i søpla og jeg måtte ta ut en del vann slik at det ikke vil skje igjen, forhåpentligvis.

Ellers virker Killiene vennlig innstilt til rekene, de bare "hang out" litt her og der i karet. Og ser ikke stort til dem. Mens de fleste rekene har lagt sin elsk på toppen filteret hvor de kan skue utover og, chille og leke sjefer.
1 erfaring rikere
Beklageligvis var ikke killiene like vennlige som jeg hadde trodd pg når jeg kom tidlig hjem fra jobb igår (før jeg hadde fått matet de) så hadde de forsynt segselv med det de fant, altså de stakkars rekene. Skylder på megselv for å ha glemt å mate de på morgenen.

Var nemlig utrolig syk og hadde nok med å karre meg på jobb. Vanskelig det der når man har noen adre enn segselv å ta vare på

Siden de hadde fått nok av mat igår ventet jeg med å mate de til idag. De fikk frosne rødemygglarver. De var ikke umiddelbart interessert, mulig de ikke skjønte at det var foringstid. Husker det har tatt litt tid med andre fisk jeg har hatt også.

Nå har jeg prøvd og da altså feilet og jeg kan forsikre om at nigeriakilli og reker ikke kommer til å gå sammen i et kar hjemme hos meg flere ganger. Denne hobbyen handler mye om å feile og ta lærdom av feilene sine. Beklageligvis måtte det gå utover rekene. Er bare glad at jeg ikke kjøpte flere enn 12reker.

Ellers har jeg skissert hvordan 180L skal se ut og det klør veldig i fingrene for å komme i gang. Venter bare på at pengene skal rulle inn 20januar
Nytt filter?
Har vurdert en liten stund å bytte filter i 17L da det ikke er mulig å sette på timer. Aquaboxen har nemlig lys og filter på samme støpsel. Så om jeg skulle timet nå ville også filteret tatt pause.

Tenkte da på denne

Fant en fin akvarietråd her og tenkte jeg skulle stjele ideen om å lage hule med steiner i 180L Var ihvertfall veldig kult i karet på bildet.

Nå som jeg ikke har noen reker til å holde vakt på algene må jeg finne en annen løsning. Kanskje en snegle?!

Jeg får surfe litt rundt og se hva jeg finner
Farlig med fritid..
Det er farlig med for mye fritid. Sitter og surrer og leser her inne på AF og da er det ikke lett nåt litersyken tar overhånd.. Ihvertfall når man såvidt har plass til de 2karene man har.

Ser og ser og leser om de fine bettaene og har lyst til å prøve meg igjen. Hadde 2fantastisk fine huer (som faktsik var huer) og de gikk så fint sammen og alt var jo fryd og gammen inntil jeg forgiftet de Med uhell så det er sagt.

Men da må jeg starte opp enda et kar og skal jeg det tror jeg ikke jeg kan spørre, må nok evt bare gjøre :P

Heldigvis er min samboer litt skapinteressert. Men bare littegrann Men han kjører meg villig 40min avgårde (en vei) for å hente fisk og div til karene og det faktisk med glede. Og han lytter når jeg tegner, forklarer og viser bilder. Hjelper meg de kunnskapene han har siden han er elektriker i henhold til lys og slikt og spør spørsmål til betjeningen som jeg ikke forstår rundt dette

Så hmmm, skulle man ommøblert og skaffet et kar til? Flaks jeg har fri på torsdager og kan gjøre ting i all hemmelighet:P

Jaja, Jeg får bli ferdig med å sette istand til at det kan komme fisk og andre levende skapninger i 180L først også kan jeg se meg etter 50-60L til kampfisk Mohaha.

Ellers går det greit med killiene (har ikke funnet noen navn på de enda), men det virker som de skvetter veldig når jeg skrur på lyset. Svømmer i vilden sky som om noen vekket de med lyskastere :P Og det er vel akkurat det jeg gjør. Skal prøve å sette på de andre lysene i rommet for så å skru på lyset i karet, blir kanskje mer naturlig. For så vidt jeg vet står ikke sola opp fra mørke i løpet av et sekund.

Igår skrudde jeg lyset på slik at det var mest mørketid i 17L når jeg var hjemme, og det fordi at om dagen så ligger killiene mine og slapper av bak en rot eller under moseballen. Jeg er jo forsåvidt fornøyd med at jeg har klart å gi dem ordentlig med gjemmeplasser Og er morsomt å se hannen ligge på lur halveis ut av trerota "Jeg vet du er der, jeg følger med"

Har forresten glemt å nevne at det fortsatt ikke står noen varmekolbe i 17L da jeg hadde store problemer med altfor høy varme på den minste 25W kolben. Og det er alltid stabil temperatur inne på soverommet hvor karet står. Og nå er karet flyttet vekk fra ved siden av vindu og til den andre siden av rommet.

Dette ble et litt langt innlegg =/ Mye på hjertet idag :P
Foringstid
Hannen var ikke bortpå å rørte maten idag, hunnen spiste opp alt for seg selv =/
Puttet litt mer oppi når hun ferdig, men hu spiste opp det også =/

Det virker som hu er sjefen her, han dilter etter som en forelska tenåring og hu venter til han nærmer seg før hu spretter avgårdet. Lita luremus jeg har fått
Shopping!
Vært ute på en liten shoppingrunde igjen
Bilde 1: Roten som skal være midtpunkt/glanepunkt i 180L

Bilde 2: Nytt filter til 17L

Bilde 3: Slamsuger til 17L

Alt er kjøpt på webzoo i Heggedal. Ble totalt 740kr Ikke galen synes jeg
Ommøblering og slikt..
Har målt vannverdier:

180L
Ph 7,1
Gh 8,5dh
Kh 1,5dh
NO2 0

17L
Ph 6,7
Gh 3,5dh
Kh 1,5dh
NO2 0
Temp 23grader

Idag har det skjedd mye. Det begynte med at jeg puttet den store rota jeg kjøpte igår i klesbalja (skylte den i kaldt vann først) med kokvann.

Og siden alle kjelene var skitne utenom sauskjelen på 1l. Kokte opp 5liter, altså måtte jeg koke opp vann 5ganger. Grr :P Så helte jeg bare det kokende vannet ove/på rota.

Det var litt av et prosjekt å få rota i akvarie. Måtte be min kjære om hjelp til å fjerne lysarmaturet for å kunne putte rota oppi. Var litt stor gitt

Det er foreløpig slik som på bilde 3
Har tatt en opprydning i karet og stusset og klippet litt planter.

Sjekk saksa er like lang som hylla mi er bred :O

Måtte stusse den ene Cardamine lyraten nesten helt ned. Ser ut som det kommer nye skudd i bunn så satser på at den kommer seg

Måtte også stusse litt på Cardamine lyrataen som står foran filteret da bladene begynte å gro i innsuget på toppen av filteret.
Jeg har satt sammen bio flow filteret og satt det oppi 17L. Så nå går det 2filter og durer der Gnidd godt med filtergugge av det lille filteret som var der fra før så håper på å kunne fjerne det om 3-4daqer og sette på en timer. Da blir det litt bedre for planter og dyr oppi der.

Jeg begynte med å ta en bøtte og fylle den med ca3l kaldt vann fra dusjen, puttet det gamle filteret oppi her før jeg slamsuget litt i sanda. DET trengtes, ser fortsatt ikke ut der så må gjøres ved hvert bytte fremover. Fikset filtergugge over bøtta og satte på hang on filteret. Brukte vannet fra bøtta til å fylle det opp.

Men klødde meg litt i hodet med denne bruksanvisningen altså. Ikke synes jeg filteret var sånn kjempefint heller, men det duger og synes ikke så godt der det står nå.
Blir mange innlegg idag hehe, men var mye bilder

Bannet og klødde meg fælt i hodet med denne------>

Til min STORE overraskelse så jeg denne etter jeg hadde rotet fælt i karet :O

Tok forresten vannet tilbake i karet slik at det nye filteret for noe å bryne seg på. Bare vannet det ut med litt nytt Tenker at jeg skifter vann ordentlig på søndag.

Hannkillien min vil fortsatt ikke spise =/ Men han virker fornøyd og svømmer rundt og er nysgjerrig, men litt sjenert. Håper på at han bare omstiller seg nytt kar. Har hatt killiene siden forrige søndag. *Håper*
Nytt prosjekt?!
Igår når jeg skulle sove begynte jeg å tenke på at det var litt trist at det ikke ble noe rekekar. Samtidig kunne jeg godt tenke meg en kampfisk igjen.

Jeg tror jeg har svaret

Jeg kom på at jeg har en vase med sand og kubbelys i. Denne er ganske stor. hmmm, kan den brukes? Sto opp og målte den. Er ca 14L. Dette kunne definitivt brukes som rekekar ihvertfall. Rekesoil et lite innvendig filter og mye vakre planter til å ha på salongbordet. Da blir det rekekar likevel da Etter jeg er ferdig med 180L.

Så begynte jeg å tenke litt til (farlig å tenke så mye på akvarie, litersyken??). Vi har jo tross alt et kjøkkenbord også :P Så om jeg klarer å finne på noe lurt i forhold til lys så blir det nok en vase til reker og en til kampfisk..
Belysning
Så ikke ut til at belysning ble noe særlig problem :P Leter man så finner man
Fant ut at de røde mygglarvene hadde gått ut på dato =/ Ikke rart hannen ikke ville ha de hehe:P Så nå er nye kjøpt inne samt daphnier. Begge er frosne.

De hadde bare porsjonspakninger igjen så han (duden fra webzoo) anbefalte meg å tine de i vann, for så å mate i to omganger. Så det skal jeg gjøre nå. Kastet jo de gamle igår :P

Tenkte jeg skulle prøve med daphnier først Håper de liker det

Sitter forøvrig å leser meg opp på artemiaklekking slik at de og fremtidige fisk skal få litt levendefôr
Dette var tydelig suksess Til og med hannen kom og spiste
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap