Costa noc (side 5)

Inaktiv bruker
Har fått sjekket mer i dag!
Har målt med eSHa strips som viser 25 og testet på nytt med JBL og den viser 40.
Det viser seg at jeg har dosert litt feil når jeg tok testen...
Det hjalp ikke noe mer at jeg hadde lest av på skalaen for saltvann.
Kom gjerne med forslag til hurtigvoksende planter som tar opp næring via vannet istedet for bunnlaget! Har tenkt litt på cabomba...
Det er likevel litt i meste laget til at jeg tror at planter vil hjelpe helt på problemet. Mulig du må til med oftere delvannsbytter. Når det gjelder planter så egner mange av Hygrophila artene seg godt siden de er hurtigvoksende. Jeg er spesielt glad i H.difformis, som jeg også bruker delvis som flyteplante. Vallisneria spiralis tiger er også godt egnet, samme er flyteplanter som Pistia og Gulrotgress. Legg inn søk på enkle, hurtigvoksende planter i plantebasen og se om det dukker opp noen du liker. Problemet med slike hurtigvoksende planter er jo at du må luke oftere
Inaktiv bruker
Hehehe! Luking er ikke noe problem. Tar et søk og ser hva jeg finner av interessante planter og begynner utskiftingen litt tidligere, begynner også med litt overtere delvannbytter.


Tusen takk for hjelpen!
Bare hyggelig Håper du får bukt med problemet etterhvert. Lykke til!
Inaktiv bruker
Nye planter og nytt oppsett
Da var dagen her og halvparten av plantene som er planlagt er på plass og de gamle er borte. Har slamsugd halve bunnen og resten blir slamsugd neste uke ved neste vannbytte.
Det ser MYE bedre ut med en gang og håper på sikt at ting ordner seg til det bedre.
Bilder kommer etterhvert når vannet blir klart igjen!
Har fjernet den store treroten og alle valisneriaene, noen av de keramiske grottene og skal sette inn en hule til ancitrusene.
Inaktiv bruker
Etter en uke med nytt oppsett ser det ut til at nitratnivået har sunket til akseptabelt nivå 25, alle andre verdier er stabile og fine.
Plantene er festet med strikk som jeg har gjort i tidligere akvarier og det ser ut til å være en grei løsning, når plantene har festet seg er det bare å klippe strikken og fjerne den.
nå er det bare å vente et par uker til før det blir flere planter i karet, da blir det echinodorus som skal på plass.
Inaktiv bruker
Nytt kar på plass og er under innkjøring! Denne gangen er det et Eheim Aquastyle 24 liter som egentlig er et første forsøk på aquascaping fra min side.
Det innbygde filteret har fått kjørt seg to døgn med filterguffe fra den andre karet og jeg har i dag satt ut 3 stk amanoreker for å holde eventuelle alger på avstand.
Det er mange meninger om slike akvarier men jeg synes det er stilrent og lekkert.
Hadde planer om 35-literen men den varianten er nærmest umulig å få ta i og da ble det 24 liter men med bordet til 35-literen. (i tilfelle jeg får tak i det senere)
Jeg ser allerede at det er noe jeg skulle gjort annerledes med innredning men jeg kommer ikke til å forandre på det nå siden "cuba" er IKKE enkel å plante og tar en del tid, da blir det heller et kar til hvor jeg gjør forandringene!
For første gang har jeg benyttet bunnlagsnæring og jeg er spent på hva det gjør for plantene og jeg har brukt knust vulkansk stein som substrat.
Bunnlagsnæringen er Tropica sin og jeg har lagt et 1 cm tykt lag over hele bunnen, fikk endelig skikkelig bruk for plantesettet jeg kjøpte for noen år siden!
Den vulkanske steinen er fra Easy Care Substrate i størrelsen 1-4 mm i fargen brun, startet med 3 cm i front og økte til 6 cm bak.
For første gang har jeg også satt inn CO2-anlegg for å få plantene til å vokse og trives, valgte TMC CO2 med glassdeler for at det ikke skal være så veldig synlig i karet.
Det ser ut til at plantene allerede har begynt å gro og sette seg så det blir spennende å se fremover hva som skjer.
Inaktiv bruker
Da er nytt TMC Signature 45x45x45cm på plass på søylen sin. Har også nytt Eheim Pro3 600 filter i det gamle karet og det er stor forskjell på dette filteret og Tetratec Ex.700, nå er det bølger i karet... (Måtte justere ned sirkulasjonen kraftig)
Skulle tro at det nye filteret skal kunne håndtere de ca 75 litrene med vann i karet.
Det nye karet skal ikke settes opp nå før sommeren, det får vente til det blir litt kjøligere, men det viktigste er på plass så jeg kan ta tak i det når et passer.
Inaktiv bruker
Nytt kar i hus
Da er nytt TMC Signature 45x45x45cm på plass på søylen sin. Har også nytt Eheim Pro3 600 filter i det gamle karet og det er stor forskjell på dette filteret og Tetratec Ex.700, nå er det bølger i karet... (Måtte justere ned sirkulasjonen kraftig)
Skulle tro at det nye filteret skal kunne håndtere de ca 75 litrene med vann i karet.
Det nye karet skal ikke settes opp nå før sommeren, det får vente til det blir litt kjøligere, men det viktigste er på plass så jeg kan ta tak i det når et passer.
Har også skiftet ut de gamle lysrørene i 85-literen
Inaktiv bruker
Yngel på gang?
Da ser det ut som det skjer noe i karet. Et par av kileflekkrasboraene har drevet med synkronsvømming i hele dag, de har stått på hodet inntil blader på plantene og vibrert sammen og de holder seg borte fra resten av stimen. Den ene ser ut som ei tønne og skal sprekke når som helst...
Kanskje jeg er heldig og får masse nye yngel i karet.
Dette begynte plutselig etter at jeg skiftet en del av vannet og tilsatte kaldt vann for å senke temperaturen litt.
Inaktiv bruker
En liten oppdatering på tampen av året! Det ble ikke noe av yngelen til kileflekkrasboraene og alle fiskene har nå fått et nytt hjem i et 160-liter Akvastabil Move. Karet med møbel er vatret opp og jeg har benyttet trekiler for å få det 100% i vater i alle retninger. Det gikk med 6 trekiler istedet for justerbare ben noe Akvastabil ikke anbefaler på tregulv. Dette karet er et skikkelig møbel og passer godt inn i stua. Gleder meg til lysarmatur kommer en gang i løpet av januar, da skal det også bli bilder, nå er det et Boyu armatur med 17W lysrør som står for belysningen og det er IKKE nok til dette karet. Da blir det "julaften" på nytt når lysarmaturet kommer.
Inaktiv bruker
Venter fortsatt på lysarmatur som jeg håper er rett rundt hjørnet så karet fremstår som planlagt.
Har rengjort filteret for første gang og det var en enkel affære, bare skylle grovsvampen og skifte finfilteret så var det plutselig MYE mer sirkulasjon i karet.
Det eneste kjedelig med å rengjøre filteret er at det tar et par dager med lufting av filteret for å fjerne alle de mikroboblene med luft.
Vannverdiene før vannskifte i dag:
PH - 6,9
NO2 - 0
NO3 - 15
Temp - 24 grader
Inaktiv bruker
Da er endelig nytt lysarmatur på plass og belysningen er MYE bedre enn med Boyu 17W.
Det er nå 2 x 24W T5 lysrør og planen er å utvide til 4 x 24W T5. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal gå for LED eller T5. Har LED i de andre karene men på grunn av epilepsi kan det bli for mye flimring så det kan utløse anfall, det er ikke en hyggelig tanke.
Det er ikke så veldig synlig på bildene men det er en STOR forskjell på belysningen.
Håper at plantene endelig kan få litt vekst og hjelpe til på vannverdiene (som er veldig bra)
Inaktiv bruker
Første vannskifte på det nye karet og denne gangen med tilførsel av plantenæring, kun halv dose de første tre ukene. Bruker Tropica sin plantenæring i flasken med innebygget målebeger.
Dagens vannverdier:
PH: 7,0
NO2: 0
NO3: 10
KH: 3
GH: 3
Alle vanntester er gjort med JBL sine dråpetester og er gjort FØR vannskiftet.
Var egentlig litt overrasket over vannprøvene med 40 fisk i karet og dårlig plantevekst, håper dette retter seg nå som jeg har fått en del mer lys og de har endelig fått plantenæring.
Veldig greit nå på vinteren at det er enkelt å holde jevn temperatur på 23 grader.
Inaktiv bruker
Passet bra med roadtrip i dag og var på shopping hos Webzoo, fant noen nye echinodorus bleheri.
Benyttet sjansen til å kikke litt rundt og så disse morsomme krabatene.
Inaktiv bruker
Da har endelig pogostemon helferi begynt å råtne, et sikkert tegn på at den har begynt å sette seg i substratet og da kommer plantene tilbake for fullt snart. Det hjalp med mer lys og plantenæring på plantene. Vurderer å tilsette CO2 men har ikke bestemt meg for hvilken metode jeg skal bruke, DIY eller ferdig over disk...
I følge diverse tabeller har jeg 9mg/ltr CO2 i karet og det er litt i underkant av hva det burde være.
Inaktiv bruker
Kvittet meg med over 100 ancistrus SP. yngel for et par uker siden og nå er det igang igjen...
Spennende å se hvor mange det er denne gangen!
Inaktiv bruker
Hovedfisk...
Da får vi se om det er noen som leser denne tråden eller om det bare var et oppstartfenomen at noen faktisk brydde seg!
Har et Akvastabil Move 160-liter med målene 80X50X40 (LXHXB) med diverse fisk. jeg skal fortsatt ikke ha scalare i dette karet men er på jakt etter en hovedfisk. har hatt flere akvarier og ved nedleggelse av disse har det samlet seg litt diverse fisk i dette karet.
Har for tiden ancistrus sp. med yngel, noen coryer, svart fantomtetra, kileflekkrasbora, og SAE samt en ensom lampeøyekilli jeg fikk med på kjøpet sammen med noen andre fisker.
Vannverdiene har vært stabile over flere måneder,, egentlig et års tid, filteret er godt innkjørt fra et annet kar som nå er nedlagt og filteret ble flyttet til dette karet rett før jul.
Vannverdiene er som følger:
pH - ca 7 (dråpetesten er ikke nøyaktig nok til å lese av desimaler)
KH - 3
GH - 3
NO2 - 0
NO3 - 10
Temp - 23 grader (litt høyere på sommeren opp mot 28 grader)

Der jeg stopper opp er om jeg skal gå for søramerikansk eller asiatisk, uansett må noen arter vike plassen for andre.
Har sett litt på honninggurami, dverggurami og perlegurami. Har også sett litt på apistogramma men da må jeg ha sandbunn, har nå Oliver Knotts Naturesoil noe som plantene virkelig liker og jeg er ikke veldig fristet til å tømme karet helt og sette det opp på nytt.
Tankene har gått på høygir i lengre tid og det har stoppet opp helt. trenger noen fornuftige innspill for å komme videre i prosessen.
Klart vi bryr oss Følger med, jeg...men du behøver jo vanligvis ikke noe assistanse.
Når det gjelder å velge fisk, er det veldig stor forskjell mellom sør-amerikanske ciklider og guramier, vettu. Både i gemytt og behov. Guramiene vil ha stille vann i et rofullt og mørkt habitat med en god del planter og flyteplanter. Det er mye mer liv og "røre" med ciklidene, og man må alltid være forberedt på trøbbel hvis de går i et selskapskar. Siden du ikke vil bytte substrat, regner jeg bort Apistoene, de vil dessuten helst ha noe lavere pH. Men noen av de mellomstore artene burde likevel gå brukbart hos deg, som f.eks. den røde kurvcikliden.

Guramiene er veldig vakre når man får dem til å trives...personlig liker jeg både perlegurami og leppegurami. Begge disse ville gå bra hos deg, men da bør nok GH opp littegrann. Dverggurami syns jeg blir litt smått som hovedfisk, og de er veldig sarte og sykdomsutsatte.
Bare å velge

Inaktiv bruker
Hehehe! Du er vel i en egen klasse, du er nok den mest aktive her!
Den kurvcikliden så veldig fin ut, skal sjekke om den er tilgjengelig i butikkene her i plankebyen, eller om den kan bestilles.
Det blir en del planter når de jeg har endelig får vokst seg til, toppen er full av flyteplanter så den biten er nok godt dekket.
Tilfeldig bekjentskap
© Are Gjerde
Reklame for plussmedlemskap