Sør-amerikansk biotop (side 5)

Kan tenke meg det ja Hvor ofte bytter du vann egentlig, og hvordan gjør du det?
Jeg lurte på om jeg skulle kjøpe en svær tønne/dunk til å ha så mye vann som jeg trenger, også tilsette torvfiltrert vann til jeg har samme ph. Høres det ut som noe som kan fungere?
Smoit
Kan tenke meg det ja :) Hvor ofte bytter du vann egentlig, og hvordan gjør du det? Jeg lurte på om jeg skulle kjøpe en svær tønne/dunk til å ha så mye vann som jeg trenger, også tilsette torvfiltrert vann til jeg har samme ph. Høres det ut som noe som kan fungere?



Vannbytter hver helg samt at jeg prøver å ha 1-2 ekstra bytter i de karene jeg har yngel i. Yngel vokser fortere da. Har brønnpumpe og sluk i ene rommet nede så det går inn og ut av karene med hage slange.
Okei. Er det greit å ha en pumpe uansett, eller kan jeg klare meg uten? Det er under 2m fra karet og til kjøkkenvasken, så tenkte å ha en slange mellom der for å tømme.
jeg bruker ikke pumpe ved vannbytter. Bare suger i andre enden av slangen og det kommer av seg selv. Aberet er at karet må stå høyere enn vasken. Hehe, vann renner ikke oppover.

Når jeg fyller setter jeg bare slangen på krana som er på brønnpumpa. Genialt enkelt og enkelt genialt lol
Ja okei. Er sånn jeg har gjort det selv også. Og vasken er lavere enn karet, så det passer jo fint Kan vel gjøre det samme når jeg skal fylle, bare sette dunken på kjøkkenbenken eller noe
Ser at det har kommet et hvitt, litt gjennomsktig belegg på redmoorrota mi.. Er det no skummelt, eller er det naturlig? Ser også at regnbuen har dukket opp på vannoverflaten. Hmmm.
Målte også NH3/4 og NO2 i håp om at de kanskje hadde endret seg, men nei. Kan hende at ammoniaknivået har sunket til 4.5 eller noe sånt, men NO2 er fortsatt på
Helt normalt
Belegg på redmoore røtter er ganske vanlig i begynnelsen, forsvinner som regel av seg selv etter en stund.
Smoit
Ser at det har kommet et hvitt, litt gjennomsktig belegg på redmoorrota mi.. Er det no skummelt, eller er det naturlig? Ser også at regnbuen har dukket opp på vannoverflaten. Hmmm. Målte også NH3/4 og NO2 i håp om at de kanskje hadde endret seg, men nei. Kan hende at ammoniaknivået har sunket til 4.5 eller noe sånt, men NO2 er fortsatt på


Opsi.. Skal stå NO2 er fortsatt på mindre enn 0.3
Bunnfisk
Belegg på redmoore røtter er ganske vanlig i begynnelsen, forsvinner som regel av seg selv etter en stund.


Ok, det var bra
Noen forferdelige dårlige bilder av småtassene som venter spent...........
Skal se om jeg får tatt noen bedre bilder til deg av dine kommende sp "Xingu" Vielfleck, Assurini =)
Så fine de er! Det siste bildet var jo veldig bra da Gleder meg!
Dag 9 med salmiakmetoden, og det store har enda ikke skjedd. Kan hende jeg skimter et lite snev av oransje i NO2 glasset, og NH3/4 har ikke endret seg. Også har det kommet MASSE alger! Jeg hadde oppi noe plantenæring, så det er sikkert derfor. Trenger de plantene nå så de kan ta næringen fra algene :P
Dag 10 - fortsatt ikke noen endring. Er det noe som er med på å forsinke prossessen? Høy PH, lav KH/GH eller noe sånt? Alger?
Om pH synker til under 6, vil prosessen kunne stanse opp. Derfor er det viktig å måle pH underveis og eventuelt justere den opp. Det kan du gjøre med natron som du kjøper i dagligvarebutikker eller pH+ som du kan få i akvariebutikken. Ta litt av gangen så ikke bakteriene får sjokk av en plutselig altfor høy pH.



Enda en merkelig ting med dette prosjektet. Med mindre du har veldig lav pH (noe jeg synes å huske du ikke har), burde dette være godt igang nå. Jeg begynner å lure på om det er noe feil med målingene dine...kan dråpetestene være gått ut på dato ? Eneste andre muligheten jeg kan tenke meg som er forsinkende, er om du har noen form for aktivt kull i filteret. Hva slags filter er det, og hva inneholder det ? Brukte du noen "bakterier på flaske" ?
Sigmund - ex 530
Om pH synker til under 6, vil prosessen kunne stanse opp. Derfor er det viktig å måle pH underveis og eventuelt justere den opp. Det kan du gjøre med natron som du kjøper i dagligvarebutikker eller pH+ som du kan få i akvariebutikken. Ta litt av gangen så ikke bakteriene får sjokk av en plutselig altfor høy pH.


PH ligger nokså stabilt på 7.5. Så kan ikke være det som er årsaken.
SilverShaded
Enda en merkelig ting med dette prosjektet. Med mindre du har veldig lav pH (noe jeg synes å huske du ikke har), burde dette være godt igang nå. Jeg begynner å lure på om det er noe feil med målingene dine...kan dråpetestene være gått ut på dato ? Eneste andre muligheten jeg kan tenke meg som er forsinkende, er om du har noen form for aktivt kull i filteret. Hva slags filter er det, og hva inneholder det ? Brukte du noen "bakterier på flaske" ?


Nei, den er jo på 7.5 ca. Jeg kjøpte dem bare for noen uker siden. KULL! Der sa du det! Hadde kull i filteret som ho i dyrebutikken sa jeg trengte, men som jeg tok ut for to dager siden fordi jeg leste at man bare brukte det ved behov. Da fant vi vel ut av det da TAKK!!!!!!
Ja, et "ferskt" kullfilter vil bremse utviklingen av bakteriene...det har jeg opplevd selv. Det er som regel en grunn for det meste...så får vi håpe at ting får litt mer fart på seg etter hvert
Ja, heldigvis Får satse på at det kommer igang nå ja Tror du jeg må vente en uke til eller?
Må bare si som sant er : umulig for meg å si. Men jeg tror ikke det. Du får bare måle og se på utviklingen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap